Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Chair kit Krympet!?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Exped Chair kittet mitt har blitt fuktig på undersiden èn gang som følge av litt vann på bunnduken teltet. Etter jeg tørket stoltrekket har det krympet. Stengene er ikke mulig å få inni, og om jeg blåser opp underlaget helt fullt er det for langt til å passe i stoltrekket (jeg må tappe det for luft før jeg legger det inni, og så blåse det opp igjen med glidelåsen kun åpen for ventilen). 

Stengene har jeg etterhvert klart å tvinge på plass ved hjelp av å fukte kanalene og vente en stund, men de er svært trange (knapt mulig) å ta inn/ut i felt. Jeg har latt det ligge flere uker med stengene i kanalene, men det hjelper ikke. Stoltrekket er mindre enn ett år gammelt.

Noen som har opplevd det samme?

Noen som har noen tips til hva jeg kan prøve for å fikse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Jeg har vurdert å legge det i kaldt vann i badekaret ett døgn, så henge det til tørk i garasjen når det blir 5-10 varmegrader ute, med oppblåst underlag og stengene inni samt en ekstra kule/kile i stangkanalene. Men det er vel fare for at det bare krymper mer, og ikke sikkert at det kommer til å virke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 minutter siden, esw skrev:

Enig. Det høres lite sannsynlig ut.

Men det er høyst reelt! Helt sant!

»stangkoppen» er i skinn da, virker ikke syntetisk.

Snakket nettopp med importøren, de har hørt om problemet før med en batch stoltrekk. De sender nytt 👍

Men jeg forsøker allikevel å reparere det jeg har, hvis det finnes noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 minutter siden, whistler skrev:

 Moralen er å ikke ta ut stengene? Jeg prøvde å ta dem ut engang og det fristet ikke til gjentagelse. Såvidt jeg fikk dem på plass igjen. 

Bra service av importøren ihvertfall 😃

Men det er så mye enklere å pakke fint og kompakt i sekken uten stengene :)

Chair kit er så nydelig. Spesielt med ett Naturehike/Z-lite underlag inni trekket over expedunderlaget synes jeg. Gir en ekstra myk overmadrassfølelse, og en god antiskli-struktur. 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mareng

Har enda ikke mottatt nytt chair kit som lovet. I går gikk det hull i enden på stangkanalen inni stoltrekket (ikke på utsiden).

Dårlige greier. Kan ha sammenheng med litt trange stangkanaler, og ekstra press her:

414CF16D-E830-4417-AD9C-A9CDF8E448BE.thumb.jpeg.19fde739ff708dd2761bc09cd423da5d.jpeg

Har akkurat lagt litt lim inni hullet, og umiddelbard sydd det igjen. Ikke lett å få nålen gjennom stoffet der, men det gikk med en fingerbøl og tang.

Endekoppene på stengene kan tas av, så kan jeg kappe de 3-4 mm.

Jeg synes dette var elendig holdbarhet på ett 6 mnd gammelt chair kit.

Er det flere som har opplevd hull i stangkanalene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mareng skrev:

Er det flere som har opplevd hull i stangkanalene?

Det gikk hull på to steder på det gamle mitt, men det var etter 10 år og mye bruk. Litt god plass sideveis, og veldig trangt å få inn stengene. Etter min mening en litt dårlig konstruksjon på den gamle varianten. 

Men slik du har tatt bilde, ser det ut som du har brettet trekket feil vei, var alltid nøye med å ikke ta ut stengene og når det var vått brette det riktig vei, slik at belastningen kom på forsterkingen. Da ble det mindre press i kanalene også. 

Jeg har alltid trodd et stengene bare er til å ta ut ved vask, og ikke ved transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
34 minutter siden, Memento mori skrev:

Det gikk hull på to steder på det gamle mitt, men det var etter 10 år og mye bruk. Litt god plass sideveis, og veldig trangt å få inn stengene. Etter min mening en litt dårlig konstruksjon på den gamle varianten. 

Men slik du har tatt bilde, ser det ut som du har brettet trekket feil vei, var alltid nøye med å ikke ta ut stengene og når det var vått brette det riktig vei, slik at belastningen kom på forsterkingen. Da ble det mindre press i kanalene også. 

Jeg har alltid trodd et stengene bare er til å ta ut ved vask, og ikke ved transport.

På mitt underlag er forsterkningene på innsiden og utsiden helt identiske. Har jeg stengene inni har jeg ikke pleid å brette det under transport, for da har jeg kjent at det har vert litt trangt å brette det, like trangt begge veier.

Det kan nesten se sånn ut ja, men dette skjedde faktisk mens jeg satt i det. Midt i en Youtubefilm om en polakk som gikk over finnmarksvidda, så seg det sakte sammen plutselig. Jeg tror stengene har gnagd mot hverandre i «stangkoppene».

Under transport i sekk, har jeg pleid å ta ut stengene og rulle det sammen, for å få det mest kompakt.

Når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk latt stengene stå i underlaget etter sist tur, og dette underlaget blir alltid supertrangt etter det har nådd romtemperatur og blitt helt tørt. Kanskje stangen har presset seg gjennom mens det tørket?

Men nå har jeg limt, sydd, og forsterket slitasjepunktene med dobbelt lag teip, så har de litt mer å «gnage på», kutter stengene litt før jeg setter de i igjen, så får vi se hvor lenge det holder:

 

2948D8E8-EEA2-4F2B-9805-735F5D9935AF.jpeg

51488D3B-ECF7-4A8F-8C65-C05DF4209724.jpeg

4C070FE8-9B5B-46FA-AA52-4F3580B5F1D9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mitt forholdsvis mye - da jeg både bruker det på sommer- og vinterturer. I tillegg som isfiskestol på isen osv så det er nok mer i bruk enn hos de fleste. Skal hente det i boden senere i dag ifm pakking så skal ta en sjekk og se hvordan det ser ut i "leddene". Har ikke opplevet noen form for krymping og har stort sett stengene i både i transport og oppbevaring da jeg opplever at de var ganske strie å få inn/ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Dette krymper bare mer og mer... Skjønner ikke en dritt

Se hvor lite det er blitt da. Snart ikke plass til liggeunderlaget inni...

4D5B3029-E767-4D89-B015-7F961B4D5766.jpeg

745A64BC-90C1-4BE7-BE4B-3EDBB9D5B070.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 minutter siden, tshansen skrev:

Hahaha, det er stygt å le... men dette er jo på grensen til litt komisk :-P Syntetiske materialer skal jo ikke krympe på denne måten. skal jeg kaste et tips inn på sidelinjen? Helinox Ground Chair :-P

Hvordan kan man si at de ikke skal krympe, når trekket mitt krymper for hver tur!? 😭😭😭😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
49 minutter siden, esw skrev:

Kan det være liggeunderlaget som vokser 😂?

Nei.

Jeg har kappet stengene 5mm, og nå synes jeg jammen stangkanalene er blitt trange igjen 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
35 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

@Mareng, er den tekniske innretningen på bilde tur gps og telefon? :-D

Jeg jobber som hemmelig agent. Det er en defcon 4 sender, med sikker sattelittforbindelse. Omtrent som ett nettbrett i forkledning, for spioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ser mitt Chair kit ut på innsiden og utsiden ifbm stangkanalene.

20180405_205806.thumb.jpg.f0e0a52ff0c65d3c888334c1e9a7c31f.jpg

20180405_205855.thumb.jpg.bfb893707cdd4238a974d26adff78b71.jpg

Disse kanalene har vært drit stramme å få stengene inni fra dag nr 1. (Stengene oppbevares inne i kanalene men har blitt tatt ut noen ganger pga valgt pakkemetode.)

Selve trekket opplever jeg ikke at har endret seg, men dersom stengene har ligget lengre tid utenfor kanalene så har det  vært ekstra vanskelig å få dem på plass igjen. Mulig det er valgt webbing i kanalene som trekker seg litt sammen?

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Vi har helt like kanaler Terka, men hos deg har ikke stangen presset seg gjennom (enda). 

Jeg har som sagt kappet stengene 5mm. Ta av endekoppene, kapp, fil, og sett på endekoppene igjen. Det hjelper mye, hvis du vil gjøre noe med det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.