Gå til innhold
  • Bli medlem

Når går dere over til pulk(vektmessig)?


Thomas E

Anbefalte innlegg

Skal ut på tur til påsken alene og hadde tanker om å prøve pulken for andre gang. Men så kom jeg til å tenke på om det var like greit å bruke sekk til turen da vekten på utstyret ikke er det helt store. Vekten på utstyret ligger vel i underkant av 5kg og i tillegg kommer mat for 2-3 dager pluss drikke og drivstoff (vil anslå ca 3kg ekstra). Sekken i seg selv veier 450 gram, så den blir trukket fra og eventuelt erstattet med en pulk. Hva tror dere blir det mest behagelige? Trekker litt opp bare det å få erfaring med pulk, men i utgangspunktet vil jeg velge det alternativet som gjør meg minst sliten ;)

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, whistler skrev:

Ikke skjønner jeg hvordan du klarer å komme så lavt på vintertur, men med 8 kilo er det vel ingen tvil om at sekk er å foretrekke :-)

 

Enig med deg. Gå for sekk, 8 kg er jo ingenting... Eller ta pulk og lass opp med luksus:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det mest behagelige er pulken, med mindre det er veldig bratt der du skal på tur. Med så lav vekt, er det ikke til å unngå å anta at du kan ha latt luksusvarene være hjemme. Og plutselig har du plass til å kunne unne deg litt luksus, som du kanskje ikke ville pakket med i sekken... Ellers er det er ikke like lett å ake på sekken...når du har sluppet opp for andre ting å ta deg til :-) 

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbor = pulk
Vintertelting = pulk
Skitur uten overnatting eller hytteovernatting (kanskje sekk)


Vinterteltet mitt veier ca 6 kg (4-manns)
Vintersoveposen 3,6 kg 


Sekken litt over 1. Der er du på 10+ uten underlag, sikkerhetsutstyr, mat, drivstoff osv...
 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg bor nær Bergen, og går stort sett i bratte kuperte områder.

Det kommer an på målet med turen. Er målet å gå langt, så blir det rett og slett for tungt og går for sakte i alle de bratte oppoverbakkene med pulken synes jeg. Å gå oppover med pulk synes jeg er tungt og uhamselig i forhold til sekk. Så jeg pakker stort sett lett og bruker sekken. Havner da på 15-20 kg - og det blir jo tungt i lengden for skuldrene det også.

Skal jeg ha med mye vekt, så må det bli pulk selv om det går tregt. Turen/terrenget må da velges med tanke på dette, og da må det gå i relativt flatt/slakt terreng - det er ikke så mye slikt terreng her i området.

Men om området ikke er så kupert, eller jeg planlgger å gå innover fjellterreng som ikke er særlig kupert for å sette opp en basecamp og ta toppturer/dagsturer derfra, så tar jeg gjerne med pulken. Rett og slett fordi den er enkel å pakke, samt at jeg får plass til kasser og slikt som er kjekt å ha i forteltet.

Går man på flatere viddeområder, eller i flatere skogsområder, da ville jeg nok lettere tatt med pulken.

Som du sikker skjønner @Thomas E, er vekt èn ting, men for meg er det først og fremst terreng og føret som bestemmer om det blir pulk eller sekk, samt målet med turen. Så pakker jeg så lett som mulig om det blir sekk ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Ser ut som konsensus er at pulken kan bli liggende hjemme med mindre jeg "oppgraderer" til noe tyngre utstyr.

Ser mange kommenterer på vekten, så jeg får vel nevne at dette ikke akkurat er noen vintertur. Forventer ikke noe lavere enn -5 på det laveste og ingen vind. Da holder det meste av 3-sesongsutstyret med god margin. Hvis ellers noen er interesserte i å se pakkeliste på 10kg (pluss mat) som jeg henter inspirasjon for ved vinterturer så send meg gjerne en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.