Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelvogn/multivogn på fjellet med barn


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei og hå.

Da begynner endelig våren å nærme seg og her i huset er vi i full gang med å planlegge barmarksesongen. Vi har en liten pode må snart 18 måneder og som i fjor har vi ambisjoner om en del fjellturer med hele gjengen. Erfaringene vi gjorde oss i fjor var at det blir ekstremt mye å bære med seg når man har med små barn på tur. I den anledning har jeg vært inne på tanken om å kjøpe en sykkel/multivogn av type Thule. Har fått anbefalt Thule Chariot Cougar, noe ala dette https://www.fjellsport.no/thule-chariot-cougar-2-cycle-avocado-14-x.html?utm_medium=cpc&utm_source=prisjakt.no, bare at vi går for enmanns-versjonen.. Eller en baby-versjonen da, hoho..:) Tenker å kjøpe ekstradel så du får et like stort forhjul som bakhjul. Dette vil gi oss foreldre mulighet til å gå med sekk mens Tormund kan sitte i vognen. 

Er det noen som erfaringer med å bruke disse i fjellheimen? Hvor mye tåler disse egentlig? Jeg skjønner selvsagt at vi ikke kan gå på topptur og i veldig ulendt terreng, men langs grusveier, breie stier og på viddeterreng håper jeg at den skal kunne fungere. 

Jeg tar gjerne i mot tips om andre modeller og erfaringer. Jeg har oppfattet det sånn at Thule ikke lager Cougar versjonen lenger, men produserer nå en Chariot Cougar Cross og sport. Håpet er å få kjøpe brukt.

Håper det er noen der ute som kan komme med noen tips:)

Anders

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
36 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

Håper det er noen der ute som kan komme med noen tips:)

Det umiddelbare tipset når jeg ser linken din, er at du ikke må finne på å kjøpe noe slikt nytt. (med mindre du har så mye penger at du ikke vet hvor du skal gjøre deg av med dem)

Jeg har to sykkelvogner hengende i garasjen. Den ene ga jeg 300 kroner for, mens den andre fikk jeg gratis... Med bittelitt tålmodighet på Finn så skulle det ikke være noe problem å komme over en egnet vogn til overkommelig pris...

Jeg har ikke noen erfaring med å dra med unger på friluftstur med slik vogn, men kan gi noen generelle tips ut i fra egne erfaringer...  senk ambisjonsnivået når man skal på tur med små barn. Det er mange som har tenkt at det må da være mulig å pakke mindre...og bruke diverse remedier for å gjøre transporten enklere, men på en eller annen måte har det en tendens til å balle på seg uansett... Reis derfor på tur i nærområdet når barna er små. Kjør gjerne helt frem, og ta med tilhenger... evt campingvogn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en joggevogn med store hjul, men brukte den i praksis veldig lite på tur. Fungerte jo på skogsbilveier og brede, gode stier, men ellers ble det tungvindt. Jeg endte som regel med andre løsninger, som regel baby i bæresjal på magen og storsekk på ryggen. Dagsetappene ble nokså begrenset, og jeg satset hovedsaklig på basecamp-løsninger. 

Tror det var denne modellen jeg hadde. 

Baby Jogger Performance Series Single 20"/ Navy (Discontinued by Manufacturer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nå har jeg mest erfaring fra fjellene på vestlandet, syd for Haukeli, og her ville jeg ikke tenkt på å dra med meg noe som gikk på hjul. Det er en del anleggsveier i dette området, men disse er som oftest av så god standard at du kan bruke hva som helt av kjøredoninger med hjul. Ellers ute i terrenget er bæring det som fungerer best.

Siste istid skrapte Østlandet fritt for stein og grus og da isen smeltet så la den dette igjen her hos oss.

Her er et bilde av en typisk sti i mitt nærområde. Bildet er fra i vinter, men om sommeren blir isen byttet ut med vann og i tørre perioder så er det bare steinene som vil være problemet. Ikke særlig fremkommelig med noe på hjul her.

DSC_0372.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har den vogna du nevner. Vogna er fin den, men det kunne ikke falle meg inn å drasse den med på tur, det ser jeg på som garantert plunder, heft og irritasjon. Jeg støtte på samme problem sjøl da eldsteungen begynte å være med på tur fra toårsalderen. En konsekvens er at jeg er mye mer vekt- og volumbevisst enn jeg brukte å være. Jeg forsøkte litt med meis, men det blei kun til svært korte turer. I selv de mest fancye meisene er det jo ikke plass til stort anna enn ungen. Løsninga mi, som jeg blei mest fornøyd med, var rett og slett å la ungen gå litt, bære over vanskelige steder, som vading, og la ungen sitte på skuldrene oppå  storsekken for å ta pauser, i slitsomt terreng osv. Jeg synes det fungerer best, og gir oss alle mest fleksibilitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

18 måneder. For meg høres bæresjal på magen ut som den beste løsningen, som @virrma foreslår.

Selv har jeg brukt meis, men når har jeg en på 5 år og en på akkurat 3 år og vi har behov for å ha med sekk på tur. 3 åringen blir ofte sliten før vi er framme og det er tungt å bære henne på skuldrene i tillegg til sekken. Så jeg vurderer egentlig ett bæresjal selv.

Noen som vet hvor store barn kan man bære i bæresjal på magen, hvis de bare skal bæres en liten stund for å hvile bena litt?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mareng skrev:

18 måneder. For meg høres bæresjal på magen ut som den beste løsningen, som @virrma foreslår.

 

Noen som vet hvor store barn kan man bære i bæresjal på magen, hvis de bare skal bæres en liten stund for å hvile bena litt?

Det kommer nok mest an på deg og hvor stor (total) vekt du tåler. I alle fall var det der begrensningen kom for meg. Alternativt når ungen blir så lang at det begrenser utsikten for deg, eller at ungen ikke lenger vil sitte sånn fordi utsikten blir dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.