Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten kassett historie


REs

Anbefalte innlegg

Min noe til års komne hybrid sykkel, nå snart 20 år gammel, som forresten fremdeles er nesten like god som ny, trengte ny kjede og det ble innkjøpt i fjor høst. Siden siste vinter stort sett har vert uten snø og is og siden jeg da stort sett brukte min cyclocross sykkel uten piggdekk, så ble dette nye kjedet bare liggende på lager i garasjen, men nå, når jeg trenger denne sykkelen til å trekke tilhengeren som brukes når jeg er ute og rensker fuglekassene mine, så tok jeg meg tid til å skifte kjedet.

5aaf075a4f9d1_bicycle_maintenance_thumb7.gif.9ee7fe48ee18fe9132edf06be614306b.gif

Været var fint og ideelt for en fuglekassetur og da alt utstyret var pakket i tilhengeren så bar det i vei. Men jeg var ikke kommet langt før det ble klart at dette nok ble en kort tur. Kjedet hoppet bare elegant over tennene på tannhjulene bak og den eneste kombinasjonen som virket var det største tannhjulet foran og det største bak.  Ganske riktig, det ble en kort tur.

Men årsaken var klar, og strengt tatt så burde jeg ha visst at det gamle kjedet var så gammelt og slitt at det høyst sannsynlig ikke ville være nok bare å skifte kjedet. Her måtte jeg nok skifte hele kassetten bak. Noen sier at hvis du bare sykler slik i noen dager så vil delene tilpasse seg hverandre, men den prosessen har jeg ikke særlig tro på, så det får bli ny kassett. 

Jeg trenger en 8 delt kassett med utveksling 11 - 28 og det burde jeg vel kunne finne i en av områdets velutstyrte sykkelbutikker, men den gang ei. Jeg har vert innom ikke mindre enn 6 av i alt 9 butikker som befinner seg innenfor en rimelig rekkevidde, men ingen hadde det jeg trenger. De har 8 delt kassett med utveksling 11 - 30 og 11 - 32, men ikke 11 - 28. Det var 11 - 28 som stod på sykkelen da jeg kjøpte den og jeg synes dette er en bra kombinasjon på en hybrid sykkel som stort sett bare brukes på vei.

Jeg har alltid ment at hvis vi er interessert i å ha sykkelbutikker i området der vi bor, ja ikke bare sykkelbutikker, men alle andre typer butikker, så må vi bruke dem så de ikke forsvinner og da vil sannsynligvis markedet bli overtatt av en eller to store "selvbetjeningsbutikker" av typen XXL.  Det er dette som skjer hvis vi bare handler på nettet. Sist jeg var innom en sportsbutikk for å kjøpe et fluesnøre så fikk jeg beskjed om at de hadde sluttet å selge fluefiskeutstyr siden alle kundene handlet slike varer på nettet. Jeg var visst den eneste som handlet dette i en lokal sportsbutikk.

Men etter å ha besøkt 6 sykkelbutikker så gikk jeg lei og da ble det netthandel med meg også. Jeg sparte sikkert ikke så mye penger, og i tillegg så må jeg vente noen dager på pakken, men det nærmeste jeg kom å få napp i en sykkelbutikk var i en liten butikk som også selger en del brukte sykler. Ekspeditøren, som alltid har litt olje på fingrene, skulle ut et sted for å hente deler neste mandag og da skulle han se om han kanskje kunne få tak i en kassett til meg. Dette ble dessverre for usikkert for meg som trenger å få min kjære gamle Bross Sonic på veien så snart som mulig, og da ble det dessverre netthandel. 

Det blir mindre og mindre deler i butikkene og mer og mer bruk og kast blant forbrukerne. Beklager, men jeg kan ikke si at jeg liker dette noe særlig.

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Bikeshop har 8-delt kassett https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/drivverk/kassetter/terreng-6/7/8-delt/shimano/shimano-alivio-hg51-kassett-8-delt-11-28t-ecshg518128-p0000057257

8-delt er gammelt system, så gammelt at etter min mening ikke kan forvente at det er butikkvare, men at det bør/burde kunne bestilles. Tror ikke etterspørselen etter 8-delt er stort nok til at butikker kan ha det som lagervare. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Tror 8-delt kom på begynnelsen av 90-tallet, dvs ish 25 år gammelt. Jeg synes det er imponerende at deler fortsatt kan skaffes, om ikke i den lokale sjappa, men på nett hos spesialbutikker. Tror ikke du finner mange andre bransjer som kan tilby så gamle deler. Tommelen opp for Bikeshop og andre som kan skaffe deler. 

Edit: Tommelen opp for Shimano som lagerfører så gamle deler👍

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jan@ said:

Edit: Tommelen opp for Shimano som lagerfører så gamle deler👍

På min gamle landevejscykel fra 1984 har jeg stadig Shimano 600. Oprindeligt havde den 12 gear, d.v.s. kassetten havde kun 6 tandhjul. I 1980'erne indeholdt et komplet sæt Shimano 600 også hjulnav. Da jeg for nogle år siden skulle skifte kassetten, kunne jeg ikke få en kassette, der passede til det gamle nav, så jeg blev nødt til at få et nyt nav, og det lykkedes også at få bygget et hjul med den gamle 27" Mavic-fælg og det nye 105-nav. Med den "nye" kassette har denne gamle cykel nu 14 gear - stadig med skiftere nede på skrårøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.