Gå til innhold
  • Bli medlem

Berkley stang (7 fot)


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Noen som har kjennskap til denne stanga? Det er min eneste stang, så er det sagt :) Den er mange år, og planen er at det skal være med på årets fisketurer.

IMG_0250.JPG

IMG_0251.JPG

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt kurant. 

Og det blir ikke så mye lettere enn denne typen med skyveringsfeste. 

Jeg liker denne typen stenger til lett smygefiske, men som generell allround "fjellstang" foretrekker jeg noe lengre stenger på 9-10 fot og bittelitt tyngre kastevekt. 


Stangen er lett og fin og gir fin opplevelse ved kjøring av fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har vært godt godt fornøyd med stanga, men har noen ganger ønsket meg lenger stang til mitt allround fjellfiske. Kom over bl.a. denne https://www.skittfiske.no/shimano/140832/beastmaster-cx-stc-240-270l-3-14g og denne https://www.skittfiske.no/shimano/148700/shimano-forcemaster-bx-270l-9-3-14g-3-delt

Kan svært lite om fiskestenger.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
19 minutter siden, Shun skrev:

Jeg kan ikke så mye om fiskestenger ennå jeg heller, men jeg kjøpte en 9-fots teleskopstang med en Shimano snelle til ferskvanns- og fjellfiske for noen måneder siden. Jeg gleder meg til jeg skal ut og fiske.

Exage BX STC Minitele 270ML 9`/7-21g

WEB_Image%20Exage%20BX%20STC%20Minitele%

 

 

Fjellfiske er spennende :) Nå har du utstyret.

Jeg fisket flere ganger årlig før. Noen ganger ble det fisk, andre ganger tomhendt hjem. Synes fiske er avslappende. Stekt ørret til middag er fantastisk godt med litt tilbehør😊 Fiske har ligget brakk og tidligere kunnskap er nærmest glemt. Gleder meg mye til denne sesongen.

Jeg er en rastløs type som må ha mening med turene, fiske gir meg den meningen. Å vandre rundt og fiske i 10 dager hadde vært supert. Før kunne jeg sitte rolig å nyte naturen, men etter en forferdelig tragisk hendelse mistet jeg den roen helt. Fjellet ville jeg ikke gi slipp på :)

Lykke til med fjellfiske😊

Endret av Turlyst
2 nye setninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det klart verdt det å oppgradere fra en billig teleskopstang til en skikkelig fjellfiskestang. 

De ekstra meterne med kastelengde og økt presisjon gir meg større fiskeglede, og jeg vet at jeg har gjort mye for å øke sjansene mine for å få fisk ved å investere i skikkelig utstyr. 

På fjellet er det veldig enten - eller - det kan være lett å få fisk, eller det kan være komplett umulig. 

Om fisken er 500g eller 700g spiller ikke så stor rolle, men det å få fisk kontra det å ikke få fisk er det veldig stor forskjell på. Å maksimere sjansene for å få fisk på de vanskelige dagene er derfor veldig viktig for meg i valg av utstyr. 

Som alltid bør man gjøre litt research, men om man går for en 9-10 fot stang med en kastevekt på alt mellom 0 og 25 gram fra et av de kjente merkene så er man ofte trygg. Personlig ville jeg unngått det meste under 1000 kr - min erfaring er at det er i segmentet mellom 1000 og 2000 kr at man får mye for pengene. Husk å ikke se for mye på originalpris - man finner som regel stengene til langt under dette hele året på en eller annen trygg, kjent nettbutikk. 

Reisestengene (STC) til Shimano (5-delte) blir ofte trukket frem, men husk at disse er ganske tunge. I sekken betyr ikke vekten så mye, men når man står og fisker en hel dag, så er det veldig greit med en litt lettere stang. 

Når det er sagt så kan man selvfølgelig få fisk på langt billigere utstyr, jeg har selv fått fjellørret på teleskopstangen fra XXL til 149,-. Men for min del er det å få fisk en såpass viktig del av fjellfisket at jeg ønsker å vite at jeg har tilnærmet maksimert sjansene mine. Forholdene får man ikke gjort så mye med... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg like sånne snellefester hvor man skyver løse ringer på de letteste stengene. Skjønner ikke hvorfor ikke flere har det.

Siden stanga er såpass kort så er det sikkert vanskelig å spenne den opp med slukvekter ned mot 2g, men den kan jo være veldig artig til finfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@LompaTar gjerne i mot tips til ny 9 fot stang for allround fjellfiske. Har slukvekt fra 4-15 gram. 

Jeg liker feste på stanga, enkelt og bra. Ikke så god med 4 gram heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Jan@ skrev:

Har vært godt godt fornøyd med stanga, men har noen ganger ønsket meg lenger stang til mitt allround fjellfiske. Kom over bl.a. denne https://www.skittfiske.no/shimano/140832/beastmaster-cx-stc-240-270l-3-14g 

Kjøpte denne for noen år siden og er veldig fornøyd. Jeg ønsket meg egentlig en tilsvarende i teleskop, men den 5 delte ga så mye ekstra snert at valget ble enkelt. Når den i tillegg passer fint i sidelomma på sekken og ikke stikker høyere enn sekken er jeg fornøyd. Lett snelle rigget med Fireline og jeg har aldri kastet så langt som jeg gjør med den. En gang i blant får jeg til og med fisk:-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gå for den 3-delte Shimano SpeedMaster. Spenstigere og lettere enn BeastMasteren.

https://www.skittfiske.no/shimano/140824/speedmaster-bx-spin-270l-9-3-14g-3-delt 

https://www.skittfiske.no/shimano/140827/speedmaster-bx-spin-300ml-10-7-21g-3-delt 

Har selv førstnevnte, og er meget fornøyd. Tilpass kastevekten etter hva du fisker med (hvor tunge slukene du vanligvis bruker er). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å nevnte at BeastMaster reisestangen (5-delt) veier 204 g i 9 fot med kastevekt 3-14g, mens SpeedMasteren (3-delt) veier 157 gram i 9 fot 3-14g. 

Disse grammene merker man i ryggen etter noen timer med fiske! Skal man bære litt tung sekk i tillegg, så blir fisketuren mye bedre med en litt lettere stang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte faktisk ned i kjelleren og se etter. Og jeg husket helt feil, for stanga mi heter BeastMaster BX-STC og er "bare" 180/210. 

Pakket sammen er lengden 57cm og den veier 168gr. 

Bortsett fra at jeg har jugd på lengden "igjen" :oops: er resten av det jeg har sagt sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Den du linket til ser topp ut @rayunhttps://www.skittfiske.no/shimano/140832/beastmaster-cx-stc-240-270l-3-14g Den er 270, men den kan gjøres om til 240cm ved å ta av det ene leddet. Bruker mest sluker mellom 6 og 12 gram, noen ganger nede i 4. Ikke over 15 gram. 

Stang med slukvekt 7-30 gram til mitt bruk er jeg usikker på - åpen for innspill. Datteren min tar over min stang, derfor må jeg ha ny. Kan ikke sende henne på tur med 6 fot glassfiberstang. 

«Pengegaloppen» 😱

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte nok generelt tyngre sluk tidligere, men var litt avhengig av det for å få nok kastevekt på de gamle og billige stengene jeg da hadde.

Nå er de gamle tunge sluker og spinnere havnet i slukskrinet for sjøfiske og nye lette varianter er anskaffet innen for kastevekta på 3-14gr som passer til BeastMaster´n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, øyvindl skrev:

Verdt å nevnte at BeastMaster reisestangen (5-delt) veier 204 g i 9 fot med kastevekt 3-14g, mens SpeedMasteren (3-delt) veier 157 gram i 9 fot 3-14g. 

Disse grammene merker man i ryggen etter noen timer med fiske! Skal man bære litt tung sekk i tillegg, så blir fisketuren mye bedre med en litt lettere stang. 

Er du sikker på at de ekstra 50 g ikke kommer av at det følger med et ekstra «stangledd» ? Dette stangleddet gjør det mulig å korte ned stangen til 8 fot, ved å bytte det ut med et annet «stangledd».

Jeg har Beastmaster STC 8/9 fot 3-14g. Jeg opplever ikke stangen som tung, uansett om den er 50 gram tyngre en andre stenger.

Endret av zupertramp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Vekt er ikke et issue. Lenge har jeg tenkt 8/9 fot og 3-14 gram. Flere meget gode råd i tråden snudde litt på tankene mine. Etter råd fra en svært habil sportsfisker her på forumet, falt valget på https://www.skittfiske.no/shimano/140834/beastmaster-cx-stc-270-300ml-7-21g Tenker å kjøpe denne i morgen, samt litt tyngre sluker. 

Takk til alle👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 - 21g... som står oppgitt, jeg spør siden jeg ikke vet bedre! Er dette en indikasjon på hvilken slukvekt som er anbefalt til denne stangen? Jeg driver å kikker på stang til turbruk selv. Sneller og alt annet har jeg, men selve stangen til tur kunne med all fordel vært flerleddet så jeg får pakket den litt mer kompakt (enn den jeg har nå) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, tshansen said:

7 - 21g... som står oppgitt, jeg spør siden jeg ikke vet bedre! Er dette en indikasjon på hvilken slukvekt som er anbefalt til denne stangen? Jeg driver å kikker på stang til turbruk selv. Sneller og alt annet har jeg, men selve stangen til tur kunne med all fordel vært flerleddet så jeg får pakket den litt mer kompakt (enn den jeg har nå) 

7-21g er anbefalt slukvekt ja :)

For kompakte turstenger så har du to alternativer, 4-5 delers stang eller teleskop.

Selv bruker jeg teleskop fra shimano i exage BX stc serien. Kommer med et veldig fint futteral hvor også snelle og fiskeutstyret får plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv beastmaster 270-300, 7-21 grams selv. Har ikke noe nevneverdig negativt å si om stanga. Pakker ned godt så det aldri er noe problem å gå igjennom skogskratt samt at stanga kaster bra. På fjellet så bruker jeg stort sett sluker fra 12g og oppover til ca 20g. Når forholdene tillater det med mindre vind så finner jeg fram fluestanga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kriterier for stangvalg til fjell- og skogfiske (funker til sjøørreten også) er lengde, slukvekt og aksjon. Stanga må være minst 9 fot. Det er både en fordel når det skal kastes og når det skal kjøres fisk. I tillegg funker ei lang stang mye bedre med meite eller kastedupp. For å kunne fiske i små bekker og med de små slukvektene, synes jeg det er en fordel med lett utstyr. 3-15 gram for eksempel. Er hovedvekten av fisket på høyfjellet med litt vindutsatt fiske, så er sikkert 5-20 greiere. Blir stanga for stiv, så mister man så mye følsomhet. Det er ikke noe gøy å dra i land småørret på en kjepp. I tillegg krever ei stiv stang mere følsomme bremser på snella, fordi stanga ikke tar av like mye for kast og sprell fra fisken. Med "aksjon" mener jeg at stanga både bør være myk i tuppen for å kunne kaste de letteste spinnerne, og den må ha nok rygg til å kunne gi motstand når tokilosørreten raser ut.

Det er lettere å oppnå disse egenskapene med ei tredelt enn ei femdelt stang, selv om det er mer fristende med den femdelte i sekken på tur. Den Speedmasteren Øyvindl linket til lenger opp er etter min mening et veldig godt valg, og er på veldig godt tilbud!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.