Gå til innhold
  • Bli medlem

Berkley stang (7 fot)


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Jan@ skrev:

Etter mye frem og tilbake ble det 9 fots Shimano Beastmaster, 3-14 gram slukvekt. 15 gram går også. https://www.skittfiske.no/shimano/140832/beastmaster-cx-stc-240-270l-3-14g

Tror valget er rett for meg. 

Ja er helt sikker på du blir fornøyd, gratulerer med ny stang.

Etter som vi i tråden har tråklet oss litt hit og dit har jeg benyttet sjansen til å sjekke ut både det som er foreslått + andre alternativ. Kommer antakelig til å oppgradere til samme stang selv.

Hvorfor?   Jo, fordi når jeg skulle sjekke stanga mi nevnt tidligere i tråden mistet jeg et av leddene ned kjellertrappa og en av keramikk ringene sprakk. 

Lukter ny stang av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, rayun skrev:

Ja er helt sikker på du blir fornøyd, gratulerer med ny stang.

Etter som vi i tråden har tråklet oss litt hit og dit har jeg benyttet sjansen til å sjekke ut både det som er foreslått + andre alternativ. Kommer antakelig til å oppgradere til samme stang selv.

Hvorfor?   Jo, fordi når jeg skulle sjekke stanga mi nevnt tidligere i tråden mistet jeg et av leddene ned kjellertrappa og en av keramikk ringene sprakk. 

Lukter ny stang av sånt.

Eller bytte av ring, hvis det er ei stang du er glad i..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Lompa skrev:

Eller bytte av ring, hvis det er ei stang du er glad i..

Har vært på tlf rundt omkring mange steder i dag og forslaget har vært å bytte hele, altså både foten og ringen. Kan hende det er mest fornuftig , men tror ikke jeg hadde fått det pent om jeg skulle gjort den reparasjonen selv. (Det er jo en utrolig finish på stanga) Det ble både Ebay og Alieexpress men der fant jeg også bare fot og ring. Til slutt ringte jeg Elbe / Normark og får en ring av dem, så takk for god service. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, zupertramp skrev:

Er du sikker på at de ekstra 50 g ikke kommer av at det følger med et ekstra «stangledd» ? Dette stangleddet gjør det mulig å korte ned stangen til 8 fot, ved å bytte det ut med et annet «stangledd».

Jeg har Beastmaster STC 8/9 fot 3-14g. Jeg opplever ikke stangen som tung, uansett om den er 50 gram tyngre en andre stenger.

Jeg har BeastMaster STC 9/10 fot 7-21g. Denne stangen er TUNG å bruke i lengden, spesielt etter en hel dag med ryggsekk på tur. 

Har en annen Shimano-stang (Stradic Sea Trout, 2-delt, 9,1 fot) med kastevekt 5-20g, og den føles mye, mye lettere. 

For et par timer spiller det ikke så stor rolle, men om man fisker i en 5-6 timer når man først er på fjellet, så merker jeg veldig stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, rayun skrev:

Har vært på tlf rundt omkring mange steder i dag og forslaget har vært å bytte hele, altså både foten og ringen. Kan hende det er mest fornuftig , men tror ikke jeg hadde fått det pent om jeg skulle gjort den reparasjonen selv. (Det er jo en utrolig finish på stanga) Det ble både Ebay og Alieexpress men der fant jeg også bare fot og ring. Til slutt ringte jeg Elbe / Normark og får en ring av dem, så takk for god service. 

 

Det jeg mente var fot og ring. Ikke hørt om at man kan skifte bare ringen. Det er jo veldig flott om det går!

Det er ikke mulig for en amatør å legge nye surringer og lakke like fint som originalen, men det går fint an å få det like bra. Ikke så vanskelig heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Kommer bilder senere når kona ikke er hjemme - ingen vits å skape dårlig stemning i heimen 😀

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
6 timer siden, Lompa skrev:

Det er lettere å oppnå disse egenskapene med ei tredelt enn ei femdelt stang, selv om det er mer fristende med den femdelte i sekken på tur. Den Speedmasteren Øyvindl linket til lenger opp er etter min mening et veldig godt valg, og er på veldig godt tilbud!

Var skeptisk til så mange deler, så den stanga @øyvindlanbefalte var med til slutt. Har 2-delt 7 fot fra før, som jeg er litt redd for å skade under transport. De dyrere stengene kommer med rør, så intet problem da. Den blir fort 90cm lang sammenslått, men jeg er med på tankegangen din @Lompaom at det er lettere å oppnå de egenskaper. Beastmaster er en meget god stang, og jeg blir trolig svært tilfreds. Skal rapportere tilbake etter endt sesong.

Gode råd og gode refleksjoner👍

Endret av Turlyst
Trykkleif + ny setning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

https://www.tursiden.net/2015/12/12-utstyrsfavoritter-i-2015/ 

Her er en brukererfaring fra en blogg 

«10. Shimano Beastmaster CX STC 240/270L 3-14g

Beastmaster er en allsidig og robust fiskestang som har vært med på tur i mange år. Den kaster godt, og kjører stor fisk eksemplarisk. Kanskje viktigst for meg er at den har tålt mye juling, uten at jeg har endt opp med knekt stang på fjellet.

Selv om Beastmaster 3-14 er en typisk stang for jakt på stor ørret og røye i ferskvann, velger jeg den også ofte på dager når sjøørreten vil ha små sluker»

Noen kjedelig bilder av dagens "fangst" :)

IMG_0255.jpg

IMG_0256.jpg

IMG_0257.jpg

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jan@ skrev:

https://www.tursiden.net/2015/12/12-utstyrsfavoritter-i-2015/ 

Her er en brukererfaring fra en blogg 

«10. Shimano Beastmaster CX STC 240/270L 3-14g

Beastmaster er en allsidig og robust fiskestang som har vært med på tur i mange år. Den kaster godt, og kjører stor fisk eksemplarisk. Kanskje viktigst for meg er at den har tålt mye juling, uten at jeg har endt opp med knekt stang på fjellet.

Selv om Beastmaster 3-14 er en typisk stang for jakt på stor ørret og røye i ferskvann, velger jeg den også ofte på dager når sjøørreten vil ha små sluker»

Noen kjedelig bilder av dagens "fangst" :)

IMG_0255.jpg

IMG_0256.jpg

IMG_0257.jpg

Hva er lengste mål på denne stangen pakket? Driver å vurderer samme stanga, men 7-21g :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 17.13, Jan@ skrev:

Hvilken slukvekt bruker dere vanligvis?

  • elver
  • større og dypere vann
  • grunne vann
  • tjern

 

Elver alt etter hva slags fisk som er der. Fra 6 gram spinner til tunge skjesluker.

Store vann: fra 6 gram spinner til 25 gram sildesluk

Grunne vann: Typisk 6 gram spinner til 12 gram sluk. Eller tyngre sluker som møresilda med god fart om det fungerer for fisken.

Tjern: 6-12 gram og lett utstyr.

8 timer siden, Jan@ skrev:

Etter mye frem og tilbake ble det 9 fots Shimano Beastmaster, 3-14 gram slukvekt. 15 gram går også. https://www.skittfiske.no/shimano/140832/beastmaster-cx-stc-240-270l-3-14g

Tror valget er rett for meg. 

Gratulerer med en god stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, rayun skrev:

Ja er helt sikker på du blir fornøyd, gratulerer med ny stang.

Etter som vi i tråden har tråklet oss litt hit og dit har jeg benyttet sjansen til å sjekke ut både det som er foreslått + andre alternativ. Kommer antakelig til å oppgradere til samme stang selv.

Hvorfor?   Jo, fordi når jeg skulle sjekke stanga mi nevnt tidligere i tråden mistet jeg et av leddene ned kjellertrappa og en av keramikk ringene sprakk. 

Lukter ny stang av sånt.

Ufda, men var du ute etter en unnskyldning for å kjøpe ny stang...

Som @Lompa skriver er det fullt mulig å spare noen kroner på å bytte ring om du liker stanga. Går du innom en god butikk for fiskeutstyr så har de sikkert også mulighet for å bytte ringen for deg for en liten penge. Har selv fått knekt ledd på Beastmater stanga (Var konduktøren som var behjelpelig med sekken som greide det). Da kjøpte jeg bare nytt det leddet som var knekt. Er delenummer på leddene, så kan bestilles separat. Koster langt fra like mye som en ny stang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, tshansen skrev:

Hva er lengste mål på denne stangen pakket? Driver å vurderer samme stanga, men 7-21g :-P

Bare å slå til om du vil ha en enkel stang å dra med deg. Ca. 60 cm (tuben er vel 65 cm) på siden av sekken.

For en stang på 7-21 gram er også Speedmaster et god valg som nevnt tidligere. Har både beastmaster 240/270 og speedmaster cx 10 fot (7-28 gram). Speedmaster stanga har litt ekstra når du skal stå og kaste hele dagen, og særlig med litt tyngre sluker. Den er ofte med på tur. Men det er beastmaster stanga som alltid er med på tur på grunn av transportlengden. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
24 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

For en stang på 7-21 gram er også Speedmaster et god valg som nevnt tidligere. Har både beastmaster 240/270 og speedmaster cx 10 fot (7-28 gram). Speedmaster stanga har litt ekstra når du skal stå og kaste hele dagen, og særlig med litt tyngre sluker. Den er ofte med på tur. Men det er beastmaster stanga som alltid er med på tur på grunn av transportlengden. 

Ikke lett å velge rett stang, men jeg bruker mest 6-12 gram, noen få ganger 4 gram. Det blir helt sikkert endel mer 14-15 gram også. 

Hadde helt sikkert hatt god nytte av Speedmaster 7-21 gram, med tyngre sluker i store vann og mye motvind (valg er ikke alltid lett). 😊 Nå gleder jeg meg bare til å fiske med den nyinnkjøpte stanga👍

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Jan@ skrev:

Ikke lett å velge rett stang, men jeg bruker mest 6-12 gram, noen få ganger 4 gram. Det blir helt sikkert endel mer 14-15 gram også. 

Hadde helt sikkert hatt god nytte av Speedmaster 7-21 gram, med tyngre sluker i store vann og mye motvind (valg er ikke alltid lett). 😊 Nå gleder jeg meg bare til å fiske med den nyinnkjøpte stanga👍

Er to meget bra stenger, så blir ikke feil uansett. Er Beastmaster stanga jeg har brukt mest på fjellet, rett og slett fordi den er så enkel å ha med :)

 

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Er to meget bra stenger, så blir ikke feil uansett. Er Beastmaster stanga jeg har brukt mest på fjellet, rett og slett fordi den er så enkel å ha med :)

På sikt kan det hende at jeg supplerer med 7-21 grams Speedmaster eller Beastmaster. Berkley-stanga som tråden startet med gis bort til min datter. Hun blir svært fornøyd med det😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tshansen skrev:

Er ikke det jævlig strengt regulert å fiske i fjellvatn? Kom til å tenke på hele suppa med fiskekort, innmelding osv osv? Kan hende dette varierer stort rundt om i landet? 

Stort sett enkelt på fjellet. Men kan være nok kort til å legge kabal enkelte områder om en beveger seg litt. Blir det komplisert, så er tipset å reise nordover. Et kort som dekker det meste av fjellet i Nordland og Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Turlyst skrev (På 18.3.2018 den 18.08):

Noen som har kjennskap til denne stanga? Det er min eneste stang, så er det sagt :) Den er mange år, og planen er at det skal være med på årets fisketurer.

IMG_0250.JPG

IMG_0251.JPG

Hei. Kunne du tenke deg å selge denne stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.