Gå til innhold
  • Bli medlem

Bålkjele


Pedern

Anbefalte innlegg

Hei alle friluftsfolk :)

Har søkt Internettet en stund, uten hell, etter en kjele som skal brukes mest på bål.

Kriterier: ca 20cm i diameter, hank til kjelen, lokk med hank,  aluminum eller rustfritt stål. 

 

Noen her inne som vet om noen som selger en sånn kjele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Anders_G said:

Hva med denne? 4,5 liter fra trangia 

8799686230046_1009439_1_634202407614531250_2253_jpg.jpg.2bcb499517274d613c255753deb33785.jpg

Denne er perfekt hadde den vært 2.5l og Ø20cm. :P

Går jo sikkert å bytte ut "knotten" på den andre litt mindre trangia kjelen med en aluminium hank så lokket kan brukes som stekepanne uten at noe smelter...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tshansen skrev:

Men den prisen da gitt 😇😇

JA, det er vel omtrent halv pris i forhold til de dyre kjelene så godt kjøp ;-) 



(Linken er eksempel i farten. Jeg var vesentlig mer heldig med prisen da jeg handlet min ifm at jeg byttet ut de største kjelene mine til lettvektskjeler) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv den Eagle kjelen på 3,2 l. Veldig god kjele i stål. Men veier 500gr så ikke best for å jakte på å spare vekt. 1,5 l kaffekjelen de har går oppi. Fint setup når man er flere.

Solo bruker jeg 1,5 l kjelen de har fra et kjelesett, der går 0,7 l kaffekjelen de har oppi. Blir en grei og solid pakke. Kjelesettet http://www.eagleproducts.no/produkt/kjelesett-2-personer/ . Greit og billig sett. Bruker sjelden minste kjelen. Steikepanne er litt liten men holder fint til å steke et egg og litt bacon f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Mareng
På 24.3.2018 den 9.35, Espen Ørud skrev:

Når det gjelder komplette sett så er jeg imponert over totalvekten til dette nye anodiserte settet til Eagle på totalt 865 gram. Skulle gjerne sett listen med vekt for enkeltbestanddelene. 

http://www.eagleproducts.no/produkt/kjelesett-8-deler-mkaffekjele-anodisert/

Har denne, kaffekjelen er det eneste som blir brukt.

Kaffekoppene har gått i metallcontaineren hos BIR...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere satte jeg gjerne kjelen over bålet, men det var et godt tips i "Eld". Nemlig å sette kjelen tett ved siden av bålet. Det er noe mer skånsomt for kjelen, og soter også noe mindre. I denne sammenhengen så passer det selvsagt å "gje åtgaum" til det som etter min mening er et must av en friluftsbok:

https://www.adlibris.com/no/bok/eld-flammor-och-glod---samisk-eldkonst-9789127107502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.