Gå til innhold
  • Bli medlem

Haspelsnelle til allsidig bruk


tshansen

Anbefalte innlegg

Jeg prøver meg her, da jeg er ekstremt lite bevandret på utstyrsfronten innen fiske! Jeg har fisket hele livet, men aldri vært så nøye på utstyret ☺️

Jeg fikk stang, snelle og sluker til bursdagen min i fjor! I dag var den kaputt, jeg kan dra ut sene med hendene uansett hvor hardt jeg strammer bremsen? Noen som har vært borti lignende? 

Prøvde å ta av å se om noe var ødelagt, men alle deler så inntakt ut? Er en: cardinal stx 60

DE34A565-89CD-47BF-B0A3-08B712E38E7F.thumb.jpeg.c34784d229634a36e98b53d8638e9b8a.jpeg

Det er ikke noe spesielt dyrt utstyr, men med mitt bruk og notoriske håndlag for vedlikehold, burde en slik holde i mange år 😳 

Blir nok å reklamere på den om det ikke er en easy fix, får jeg igjen penger, burde jeg se etter noe bedre? Eventuelt hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper det er utslitt clutch-/bremseskiver, vanligvis laget i noe papirliknende stoff. Relativt enkelt å bytte. Søker du på "replace drag washer" på youtube får du en idé om hva det er snakk om, vil jeg tro.

Fikset litt på min Okuma-snelle da høstmørket satte inn i fjor, og da byttet jeg til skiver laget av CarbonTex, de skal være meget slitesterke:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom det brått etter vinterlagring, eller gradvis?

Var de ulyder i snella før det ble null motstand?

Når du tok av spolen, prøvde du å vri på akslingen (stanga som går gjennom), og var det motstand i denne?

Clutch-/bremseskiver som @a_aa nevner kan være årsaken. Det er enkelt å bytte, men ikke fullt så enkelt å få tak i. Kan være mulig å få fra ebay, eller ved å spørre butikk/produsent. Men erfaringen er at det først blir svak brems og så ulyder (metallskraping) før det er slutt på motstand om det er bremsen. 

Og bare for å ha spurt, og antar det ikke er så enkelt, sitter snøret fast på spolen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får penger tilbake og skal ha ny snelle, er det aldri feil å kjøpe Shimano. Jeg har opptil flere, både rimelige og litt dyrere, og de har vært særdeles pålitelige. Litt enkelt vedlikehold som grundig skylling i ferskvann hvis du har brukt den i sjøen, og en skvett olje og fett av og til, så har du snelle i evigheter. Det er også en god idé å slakke bremsen helt når snella lagres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@a_aa takk for tips, dette skal jeg se om jeg ikke kan få undersøkt! Selv om jeg mener at det er helt sykt om dette skal være grunnen (basert på bruken jeg har hatt) 

@Jan Erik Hansen jeg monterte sammen utstyret mitt etter vinterlagring, satt på sluk, og skulle sveive inn slik at sluken henger i et slikt øye på stangen! Å da kunne jeg bare fortsette å sveive! Den strammet seg ikke! Ja snøre henger fast på spolen 🙈 ingen ulyd, ingen forvarsel! Slakker jeg bremsen kommer den karakteristiske bremselyden, strammer jeg bremsen forsvinner lyden men samme problemet vedvarer

@Bjørn J artig at du nevner shimano! Har en snelle som har hengt på en stang i naustet i hvertfall 15 år! Denne har knapt nok sett ferskvann og ikke vært vedlikeholdt! Men den fungerer like godt den dag i dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har hatt Shimano siden jeg var 16 år - helt problemfritt (3 sneller). Uten sammenlikning syklet tusenvis av mil feilfritt med Shimano gir og bremsesystem👍

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det da slik at du sveiver uten motstand, og at spolen står i ro når det er motstand på snøret. Og at det er null motstand fra snella, men at spolen går rundt når du trekker ut. 

Det har jeg ikke vært borti før. Har hatt brems som har blitt ujevnt, svakere og laget ulyd. Da har jeg byttet skiver. Har hatt et par ABU sneller, og der har de blitt treige/låst seg inne i huset, men ikke hatt problemer med bremsen. Høres nesten ut som om det er noe som har løsnet/hoppet av inne i huset.

På ABU snellene mine (av rimelig type) var det med en ekstra plastspole. Har du en slik du kan prøve? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til sprengskisse og reservedelsnumre: http://pfcatalogarc.com/toolbox/download.php?file=2095  (hentet fra http://www.abugarcia-fishing.co.uk/catalogue/reels,767/cardinal-stx, 8700.html) :) 

(De 3 skivene som er merket med "5" er de jeg snakket om - men jeg er nå usikker på om det kan være dem utfra det du skriver...)

Tillegg: Dette punktet i bruksanvisningen tror jeg ikke mange tar mye hensyn til (og litt overkill for å få et ettermarked er det nok):

I. MAINTENANCE

As with any precision product, your Cardinal® reel will require regular maintenance. Gently rinse the reel with fresh water and wipe it dry with a soft cloth.

To keep your reel working at peak efficiency, clean and lubricate it often. At least once a season your reel should be disassembled for a thorough cleaning and re-lubrication. Refer to the exploded parts view supplied with your reel. Reel maintenance kits can be purchased at your local tackle store and include everything you need to properly service your reel.

If you do not wish to perform this work yourself any nearby Abu Garcia Service Center is fully qualified to do this for you.

Endret av a_aa
La til utdrag fra manual:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, karfil skrev:

Kan det være at snøret sklir på spolen? Forsøk å holde spolen fast med ene hånda mens du drar i snøret...

Jeg trodde jo jeg sjekket dette i stad, men måtte plukke litt i det nå å fant jo ut at hele forbanna snøre spinner på spolen! Hvordan i alle dager har dette gått seg til 😳😳

@Jan Erik Hansen du hadde nok rett 😇

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har maken snelle og like stabil som shimano sneller har. Kan bli lurt hvis vender ikke er i skikkelig posisjon men regnet med var snøre ja etter lagring. Liten tapebit på spolen så er du klar for fiske igjen 😊

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sener er veldig glatte og kan begynne å skli på spolen.... en måte å løse dette på er som nevnt å ta av senen og legge en tape bit innerst slik at senen ikke sklir på spolen. Et annet alternativ er å legge noen meter med mono sene som ikke er så glatt innerst for så å skjøte på den glatte senen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, dæven! Føler meg lite stjerneamatør nå ja 😂 kan ikke skylde på kjærringa heller 😂😂 ja dette grønne fiber snelle greiene ( husker ikke navnet) er rimelig glatt... er det vanlig at slikt skjer etter lagring? 

Ny knute, teip og spole på igjen allt snøret så kan man vel ta seg en pils igjen #mestringsfølelsen 😂😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste måten å fylle en haspelsnelle på om man vil være nøye og skal benytte multifilament: 
 

1. Legg et par runder "elektrikertape" rett på bunnen av spolen

2 Fyll opp med ønsket mengde multifilament (Fireline/Powerpro/Crystal/eller lignende.)

3. Fyll så opp med monofilament (nylonsene) som er 50-100% tykkere enn multifilamenten du skal benytte slik at spolen blir så full den bør være. (For lite oppfylt spole vil gi merkbart kortere kast).

4. Kjør så senene tilbake på spolene sine ved hjelp av en drill eller annen måte så det går fort.

5. Legg så på monofilamenten først (festes innerst med spoleknute), skjøt med uni-uni-knute til multifilamenten og spole denne på. 

 

Du får nå en perfekt fylt snelle som gir lange gode kast og du har godt med snøre å gå på

 

Spoleknuten: https://goo.gl/images/7WjCQH
Uni-uni-knuten: https://goo.gl/images/yHkBVE

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.