Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag vinter


JanneK

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med oppblåsbar underlag der r-verdi egentlig er for lav til vinterbruk? Om man først legger granbar, så det oppblåsbare, etterfulgt av bamse og skinn på toppen, vil det oppblåsbare ha noe for seg? Erfaringer med sauskinn eller rein, forskjell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppblåsbart underlag rett oppå granbar gir stor fare for punktering og dermed null effekt av underlaget. Oppblåsbart oppå bamse blir for kaldt, med mindre det oppblåsbare har dunfyll. Om det ikke er svinkaldt fungerer granbar + bamse greit alene, så legg heller igjen det oppblåsbare underlaget hjemme. Når du har skinn i tillegg tror jeg det skal gå helt fint i de aller fleste tilfeller.

Har ikke særlig erfaring med skinn, men ville foretrukket rein fremfor saueskinn selv, fordi det takler fuktighet bedre. Ull forblir vått til turen er over, mens vann og snø preller godt av på reinskinn. Skinn-nerdene får svare utfyllende på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, JanneK skrev:

Noen som har erfaring med oppblåsbar underlag der r-verdi egentlig er for lav til vinterbruk? Om man først legger granbar, så det oppblåsbare, etterfulgt av bamse og skinn på toppen, vil det oppblåsbare ha noe for seg? Erfaringer med sauskinn eller rein, forskjell? 

Er det kun komfort du vil oppnå med det oppblåsbare? 

Reinskinn er langt å foretrekke fremfor sau av grunnene nevnt over. 

Mange bruker kun reinskinn på vinteren. 

Så granbar og/eller bamse + reinskinn bør duge med solid margin.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Espen Ørud skrev:

Er det kun komfort du vil oppnå med det oppblåsbare? 

Reinskinn er langt å foretrekke fremfor sau av grunnene nevnt over. 

Mange bruker kun reinskinn på vinteren. 

Så granbar og/eller bamse + reinskinn bør duge med solid margin.  

 

Fundert mest med tanke på om det vil gi noe effekt på temperaturen med  det ekstra laget mot bakken..når man velger lag på lag med klær, om man kan overføre dette prinsippet på underlag?  Har oppblåsbart med lite r-verdi jeg muligens skal låne bort, i den forbindelse jeg lurte om det har noe for seg mtp isolasjon.       Jeg har brukt bamse kombinert med saueskinn, men kommet fram til at det ikke duger for meg. ikke fått testa reinskinnet&min nye investering oppblåsbart for vinterbruk på overnatting enda, så gledes til det😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, E.R. skrev:

Oppblåsbart underlag rett oppå granbar gir stor fare for punktering og dermed null effekt av underlaget. Oppblåsbart oppå bamse blir for kaldt, med mindre det oppblåsbare har dunfyll. Om det ikke er svinkaldt fungerer granbar + bamse greit alene, så legg heller igjen det oppblåsbare underlaget hjemme. Når du har skinn i tillegg tror jeg det skal gå helt fint i de aller fleste tilfeller.

Har ikke særlig erfaring med skinn, men ville foretrukket rein fremfor saueskinn selv, fordi det takler fuktighet bedre. Ull forblir vått til turen er over, mens vann og snø preller godt av på reinskinn. Skinn-nerdene får svare utfyllende på det.

Så sant, ikke brukt oppblåsbart vinterstid enda. Må vel prøve meg fram på best løsning, men mulig man kan sløyfe granbar ved bruk av oppblåsbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor påske var vi i Anarjokka, der brukte jeg bamse og et Mammut kompakt pump mat med r verdi på 3,7. Dette funka greit til ca -30 naturligvis varmest med bamsen nærmest kroppen, og mest komfotabelt med luftfylt underlag nærmest kroppen. Den eneste ulempen jeg så var en del kondens på det luftfylte underlaget etter hver natt.

Men har du skinn og bamse så trenger du strengt tatt ikke noe mer på vintertur :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.