Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellpulken drag på parispulk?


JanneK

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg gjorde som @Mareng. Kjøpte fjellpulken sine dragfester. Boret hull og skrudde fast med maskinskruer. En ulempe er at de fleste maskinskruer i den dimensjonen ikke er laget for utebruk. Om man er bekymret for at de skal skru seg ut kan en bruke loctite på muttrene. 

Jeg må si at stivt drag er langt enklere å ha med å gjøre enn tau. I litt ulendt terreng har pulken lett for å velte om man ikke har stivt drag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Mine bolter er syrefaste. Inntil mutteren ligger en flatskive og en sprengskive, så de skal ikke skru seg opp. Har dog sikret med en dæsj sikaflex, bombesikkert.

Det ble bare funnet i garasjen, det meste fuker uansett mer enn godt nok. Vanlige stålbolter vil nok ikke ruste heller til bruk på en pulk. Såvidt jeg lå merke til er popnaglene som følger med laget i de enkleste og billigste stålet, men det betyr ingen ting i det miljøet de blir brukt.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med popnagler er at de presser ut mot materialet rundt hullet. Med en skrue bør hullet bores litt "trangt" for å redusere sjansen for sideveis slark. Bruker du skrue er det enklere å kjøpe låsemutre (mutter med plastinnlegg) i stedet for gjengelåsing. Du kan godt bruke sprengskive i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omnilite skrev:

Fordelen med popnagler er at de presser ut mot materialet rundt hullet. Med en skrue bør hullet bores litt "trangt" for å redusere sjansen for sideveis slark. Bruker du skrue er det enklere å kjøpe låsemutre (mutter med plastinnlegg) i stedet for gjengelåsing. Du kan godt bruke sprengskive i tillegg.

Popnaglene er å foretrekke, men verktøyet er noe dyrt å kjøpe dersom man ikke bruker det til andre ting. Er ikke noe sideveis slark i min løsning, men jeg har omtenksomt boret hullene små, plasten bøyer seg i området slik at det egentlig står i spenn når det er stramt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Prebb skrev:

Jeg gjorde som @Mareng. Kjøpte fjellpulken sine dragfester. Boret hull og skrudde fast med maskinskruer. En ulempe er at de fleste maskinskruer i den dimensjonen ikke er laget for utebruk. Om man er bekymret for at de skal skru seg ut kan en bruke loctite på muttrene. 

Jeg må si at stivt drag er langt enklere å ha med å gjøre enn tau. I litt ulendt terreng har pulken lett for å velte om man ikke har stivt drag. 

Så bra at den også blir mer stabil👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært supert med bilde av de ulike løsningene når dere har mulighet😊 funderte mye på forskjellige løsninger da pulken var ny, men landa på taug den gangen. På tide med noe som duger i mer ulendt terreng for turgledens skyld merker jeg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, JanneK skrev:

Vært supert med bilde av de ulike løsningene når dere har mulighet😊 funderte mye på forskjellige løsninger da pulken var ny, men landa på taug den gangen. På tide med noe som duger i mer ulendt terreng for turgledens skyld merker jeg:)

Tja.

Ta draget og sett på festene. Legg det så på pulken der du synes det ser best ut, og lag merker med en tynn tusj gjennom hullene på festene. Voila!

Jeg har plassert de slik at jeg kan vippe draget under pulken. Det er greit å kunne vippe draget over eller under pulken ved frakt på tog. En stropp rundt, så henger ikke draget og slenger ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mareng skrev:

Tja.

Ta draget og sett på festene. Legg det så på pulken der du synes det ser best ut, og lag merker med en tynn tusj gjennom hullene på festene. Voila!

Jeg har plassert de slik at jeg kan vippe draget under pulken. Det er greit å kunne vippe draget over eller under pulken ved frakt på tog. En stropp rundt, så henger ikke draget og slenger ;)

 

Mtp at det var valgt ulike løsninger hadde bilde vært kjekt for å finne sin favorittmåte😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, JanneK skrev:

Så bra at den også blir mer stabil👍🏼

Gikk med tau i fjor. Det anbefales ikke med mindre du kun går i flatt terreng, men personlige preferanser spiller også en rolle. Er det bresprekker, eller små hauger/sastrugi du må få pulken over så kan det være en fordel med tau slik at du kan dra med armene. I skrått terreng, bakker, eller løs snø er tau et mareritt. Da prøver den enten å stikke av, tippe over, ta deg igjen og kappe av deg anklene, eller en kombinasjon av dette.

Jeg har forresten festet draget på oversiden slik at jeg kan brette draget over pulken når den står i ro. Da kan jeg få den inn i forteltet om jeg vil, eller om den står utenfor så slipper draget å stikke ut 2KM fra teltet.

 

20180317_090849.thumb.jpg.12e40544ee3b1a9d74d55cbd6e4febcf.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Prebb skrev:

Gikk med tau i fjor. Det anbefales ikke med mindre du kun går i flatt terreng, men personlige preferanser spiller også en rolle. Er det bresprekker, eller små hauger/sastrugi du må få pulken over så kan det være en fordel med tau slik at du kan dra med armene. I skrått terreng, bakker, eller løs snø er tau et mareritt. Da prøver den enten å stikke av, tippe over, ta deg igjen og kappe av deg anklene, eller en kombinasjon av dette.

Jeg har forresten festet draget på oversiden slik at jeg kan brette draget over pulken når den står i ro. Da kan jeg få den inn i forteltet om jeg vil, eller om den står utenfor så slipper draget å stikke ut 2KM fra teltet.

 

20180317_090849.thumb.jpg.12e40544ee3b1a9d74d55cbd6e4febcf.jpg

Hjertelig takk for bildet👍🏼 Ja har også brukt tau, men for meg blir det altfor mye styr. Iallefall der turene har gått til nå, så drag fra nå av it is😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2018 den 12.03, JanneK skrev:

Noen som har montert fjellpulken drag på Paris pulk?

IMG_1914.thumb.JPG.5071e180bde9eb737a5e25297bb3a958.JPGJeg har montert mitt med popnagler, siden di presser seg fast. Er satt på oversiden.

IMG_1916.thumb.JPG.9f038004394a16f47231e8f2f9667005.JPG

Har også brukt skiver på undersiden. 

Ps: Kantene på mitt parisbrett var veldig skarpe, tok en kniv og fjernet det værste, før jeg gikk over med en fil. 

På 17.3.2018 den 11.31, Prebb skrev:

Gikk med tau i fjor. Det anbefales ikke med mindre du kun går i flatt terreng

Har også prøvd med tau, som @Prebb. Har samme erfaring. På våren hvor det ofte er isete er det helt pyton, men i løssnø på vinteren er det ok. Du kan jo fortsatt ha tau i hullene på de turene det passer best.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2018 den 12.29, Prebb skrev:

Jeg gjorde som @Mareng

Jeg må si at stivt drag er langt enklere å ha med å gjøre enn tau. I litt ulendt terreng har pulken lett for å velte om man ikke har stivt drag. 

Eg brukte stive drag i helga få eg trekte ein annan sin pulk nokre km. Eg vart nett like rasande som sist. Oppleves som ei lite fleksibel tvangstrøye, så det trur eg handlar litt om vane :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg brukte stive drag i helga få eg trekte ein annan sin pulk nokre km. Eg vart nett like rasande som sist. Oppleves som ei lite fleksibel tvangstrøye, så det trur eg handlar litt om vane :)

Men! Nå er jo ikke du helt tam heller da! (dog, skjønner litt hva du hinter til. Jeg går som oftest med selen helt løs nettopp pga. det du nevner)

Brukt store skiver om du ender opp med å bruke popnagler. Det er fint så lenge de sitter godt. Men ryker de, så ryker de. 
En evt. slarke med skrue, mutter og skiver vil holde meget godt likevel. Du kan jo evt. fylle i epoksy rundt skruen. Artig og være entusiast :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg brukte stive drag i helga få eg trekte ein annan sin pulk nokre km. Eg vart nett like rasande som sist. Oppleves som ei lite fleksibel tvangstrøye, så det trur eg handlar litt om vane :)

Der er vi nok forskjellige! Jeg klipser bare av selen hver gang jeg skal noe, og pulken er alltid på en trygg avstand bak meg, og ikke snikende forbi før den RYKKER til og RIVER meg i fillebiter nedover fjellsiden. Mulig jeg overdriver litt, men det føltes slik ut i fjor. Men jeg har nesten alltid med meg taudraget likevel da. For det er helt overlegent om du skal dra pulken med noe annet enn hoftene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg synes det er nesten like lett å kjøre telemark på litt ujevnt føre med pulk og stivt drag som uten pulk. Så mye bedre enn det kan det vel ikke bli.

MEN i bratte bakker hvor man må gjøre vendiger, så kan det føles litt stivt og hemmende. Jeg bruker pulksekk, så jeg åpner spennen på hoftebeltet i slike tilfeller, og da får jeg god bevegelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en trekkvillig sammis foran, så villdyr bak som true med å ta oss igjen i alle nedoverkjøringa har vært til tider strevsomt for å unngå kraftige sammenstøt mellom meg& pulk, eller pulk og hund, værste scenario alle tre i møtende kræsj med noe/noen😅 mulig må lån et å teste før eventuell investering etter å lest ulike erfaringer her😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
22 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Sånn sett er draget til acapulca litt genialt. Man kan bare tre av de 4 rørene og t leddet så har man i prinsippet et «taudrag» men med syrefaste vaiere :ahappy:

For meg høres dette ut som at draget til Acapulka ikke kan knekke? Eller dvs. Om det knekker vil det fortsatt henge sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Svarer meg sjøl her: dro ekvipasjen en tur gjennom dyp snø og tett buskas, funka fint det. Kan også bekrefte at løsningen med å montere draget så det kan legges over pulken er utmerket

Endret av norrbaggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.