Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse - Sirdalen


Anbefalte innlegg

God kveld fjellfolk,

I skrivende stund blir siste forberedelsene gjort for årets langtur, en tur som går av stabelen med tog til Finse på lørdag. Fjorårets tur gikk fra Finse til Rjukan, det gav mersmak og da dobler vi like så godt distansen fra i fjor, og vel så det. Årets tur starter på Finse og er planlagt endt på Ådneram i Sirdalen. 

Har slitt en del med sykdom nå i tiden før turen, noe som såklart har ført til at trening har uteblitt siste måneden og mer til. Får satse på at jeg går meg i form igjen rimelig kjapt :-D 

Jeg skulle i utgangspunktet gå alene, vel, ikke helt alene, min beste turkamerat, lytter og firbent venn ved navn Primo skal såklart være med. Men så plutselig snudde turkompanjongen fra i fjor på hælen og ville være med, skal si det var en hyggelig overraskelse en uke før avreise :-D Det er innvilget to uker fri fra jobb slik at vi har noen dager å gå på om man blir liggende værfast en dag eller to, ellers er tidsskjemaet ganske løst, alt etter føre, vind og form så sklir vi sakte med sikkert sørover. Det eneste som presser tidsskjemaet er et ønske om å rekke å bli ferdig før påsketuristene inntar fjellet og vi må gå i kø, kanskje vel ambisiøst mtp. en lungebetennelse forrige uke :shock:,  vi krysser fingre og tær og satser på det beste. 

På tampen av innlegget vil jeg spørre om noen har erfaring med å ha med hund på denne turen eller deler av den, hvilke turisthytter har tilrettelagt for hund og hvem har ikke? Det hadde hjulpet mtp. planlegging av dagsetapper, vi planlegger hovedsaklig å telte, men en treretters middag og en varm seng på for eksempel Sandhaug hadde vært en digg gulrot å jobbet mot. Noen som vet? :-D

Endret av Pulksliter'n
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske sikker på at det var tillatt med hund på Kjeldebu. Men har ikke sovet der selv. Mener bestyrer hadde hund i den ene hytta. 

Liseth er det i alle fall tillatt. 

Hadlaskard har flere bur i kjelleren. 

Torehytten har jeg ikke overnattet på selv, men var innom der. Ganske sikker på at hunden kunne stå i bur i gangen på den ene hytta. 

På Sandhaug er det hundebur i ett uthus, usikker på om det er egne hunderom inne på hytta. 

Litlos har hundebur i skibua. 

Haukeliseter har hundebur i vaskekjelleren? Usikker på om det er egne rom der du kan ha med hunden. 

Holmavatn har jeg ikke sovet på, men det skal være tillatt med hund i sikringsbua. Eget hundebur også. 

På Bleskestadmoen tror jeg det bare var tillatt med hund på utedassen, men ikke bur. Mulig det er forandret? 

Krossvatn har hundebur og et par senger i sikringshytta. Her var det helt jævlig når vi var der, masse mus! Det er mulig jeg blander denne med Hovatn, litt usikker... En av disse var i alle fall veldig fin. 

Vassdalstjørn mener jeg det var tillatt med hund i den lille hytta, men husker ikke helt 100%.

På Storsteinen er det tillatt med hund i den ene hytta. 

De neste hyttene mot ådneram har jeg ikke vært på, men sjekk ut.no, husk bare at det som står her ikke alltid stemmer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tomgri skrev:

Jonstølen - Hytte nummer 501. Ble bygget ny hytte i 2014 (tror jeg),

Har eget rom til folk med hund, med egen inngang. Fem senger, to hundebur og egen vedovn.

Glemte helt denne, og det var nok sikkert fordi at de andre besøkende (flere barnefamilier) på denne hytta rota og surra over alt. Brukte tallerkener sto på bordene, ingen vasket opp etter seg og ting fløt utover hele hytta. Tipper dette kommer av at hytta ligger veldig nære vei/parkering og at man kan booke rom på forhånd. Dette fører til at fjonge byfolk tror de har mer "rett" på fasilitetene enn de som vandrer innom. Husker godt at det var en familie som hadde satt maten sin på matlageret på hytta, rett under ett skilt der det sto "gratis/free". Selvsagt forsynte vi oss av eplene som lå der, og da ble det jo rabalder....

Fin hytte (flott hunderom), men forferdelige gjester når vi var der, håper ikke dette blir normal adferd når flere og flere hytter nå får booking. Jeg kommer ikke til å dra tilbake hit på sommeren i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.