Gå til innhold
  • Bli medlem

Alder på telt - noe å si?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Har litt for mange telt som kan brukes til det samme så driver å går gjennom samlingen min for å redusere den. I den forbindelse vurderer jeg nytt VS brukt telt. Er en del fristende tilbud på finn og andre sider, men spørsmålet er om et 10-15 år gammelt telt fortsatt holder mål så lenge det er behandlet riktig? På nyere telt er gjerne duken beskyttet med brannhemmende stoffer og et silikon belegg for å hindre at teltet skal ta inn for mye vann. Vil stoffenes egenskaper fortsatt være like gode etter så lang tid? Spør fordi jeg stort sett har byttet ut telt etter en stund så har ikke opplevd å bruke et som har blitt skikkelig gammelt.  Andre pro/con? Jeg tenker i hovedsak på kjente teltmerker som Helsport o.l.

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UV-stråling bryter ned teltduken forholdsvis fort, faktisk i den grad at noen produsenter anbefaler å ta ned teltet hvis det skal fungere som "basecamp" over noen dager, spesielt der det er sterkt sollys. Så jo mer et telt er brukt, jo mer er teltduken svekket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uv stråling er døden for telt ja , men det er ingen grunn til å krisemaksimere det heller. På mitt første Hilleberg Keron fikk jeg ca 450 døgn ut av , og da var det 60 døgn på New Zealand der Uv strålinga er mye høyere enn her i Norge(opptil dobbelt så høy)

Skal sies at det er ett telt med ganske tykk duk da. Mange av dagen tynne duker tåler nok mye mindre og farger spiller sikkert inn også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, lars p skrev:

 Mange av dagen tynne duker tåler nok mye mindre og farger spiller sikkert inn også.

Vil du/kan du være så snill å forklare meg hvilke farger som blir fortest slitt? Finnes det noen generell kunnskap om det, eller er det merkeavhengig/fargevalgsavhengig/stoffavhengig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Exped har 2 års garanti på sin UL-duk og 5 år på de andre. Det betyr bl.a at ikke UL-duken har bedre holdbarhet og bedre motstandsdyktighet, også mot UV-stråler. Sterkt sollys er det som er mest skadelig for duken. Gode spørsmål du stiller @Shun

Jeg er selv på jakt etter mer informasjon angående overflatetemperatur på teltduken i ulike farger, som rød, grønn, gul og lys blå. Samt forskjeller på innetemperatur i de samme fargene, under samme forhold, også like luftemuligheter. Har ligget i mange Helsport-telt med olivengrønn duk, samt et Bergans Compact Light i mørkegrønn. Opplevde Bergans- teltet som merkbart varmere. Vil anta at lyseblå duk er litt svalere en grønn. Som sagt etterspør jeg selv målinger. 

Jeg spør mer enn det jeg svarer. Teltnerdene har mer svar enn det jeg har 😊

 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt gamle Stetind 2 telt knakk ene stangbøylen på 3 forskjellige steder i fjor vår da jeg skulle sette det opp. Jeg fikk vite av Helsport  at veldig gamle aluminums teltbøyler kan bli noe sprø med årene. Og at de bør byttes ut når de er riktig gamle. Heldigvis kunne jeg få nye bøyler til det gamle teltet mitt, så det kan fortsatt ha ett liv i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shun skrev:

Vil du/kan du være så snill å forklare meg hvilke farger som blir fortest slitt? Finnes det noen generell kunnskap om det, eller er det merkeavhengig/fargevalgsavhengig/stoffavhengig?

Har dessverre ikke noe fakta å slå i bordet med her. Men synes personlig røde telt blir fortere blasse enn grønne, og det er jo ett tegn på uv stråling.

Finnes litt hjelp å få da http://www.nikwax.com/en-gb/products/productdetail.php?productid=498

Er en billig flaske det , med dagen priser på premium telt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
10 timer siden, Jan@ skrev:

Exped har 2 års garanti på sin UL-duk og 5 år på de andre. Det betyr bl.a at ikke UL-duken har bedre holdbarhet og bedre motstandsdyktighet, også mot UV-stråler. Sterkt sollys er det som er mest skadelig for duken. Gode spørsmål du stiller @Shun

Jeg er selv på jakt etter mer informasjon angående overflatetemperatur på teltduken i ulike farger, som rød, grønn, gul og lys blå. Samt forskjeller på innetemperatur i de samme fargene, under samme forhold, også like luftemuligheter. Har ligget i mange Helsport-telt med olivengrønn duk, samt et Bergans Compact Light i mørkegrønn. Opplevde Bergans- teltet som merkbart varmere. Vil anta at lyseblå duk er litt svalere en grønn. Som sagt etterspør jeg selv målinger. 

Jeg spør mer enn det jeg svarer. Teltnerdene har mer svar enn det jeg har 😊

 

Hvilke duk som blir varmest, er den som reflekterer minst lys. Hvor blank overflaten er kan også spille inn, men i hovedsak er det nok fargen det kommer an på. (Svart varmere enn hvit, fordi hvit reflekterer lyset). Jeg er antar dette må være relativt ok å google seg fram til?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, lars p skrev:

Har dessverre ikke noe fakta å slå i bordet med her. Men synes personlig røde telt blir fortere blasse enn grønne, og det er jo ett tegn på uv stråling.

Finnes litt hjelp å få da http://www.nikwax.com/en-gb/products/productdetail.php?productid=498

Er en billig flaske det , med dagen priser på premium telt

Jaggu, takk for link :) Alt må ha vedlikehold og alt blir slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Robinson skrev:

På mitt gamle Stetind 2 telt knakk ene stangbøylen på 3 forskjellige steder i fjor vår da jeg skulle sette det opp. Jeg fikk vite av Helsport  at veldig gamle aluminums teltbøyler kan bli noe sprø med årene. Og at de bør byttes ut når de er riktig gamle. Heldigvis kunne jeg få nye bøyler til det gamle teltet mitt, så det kan fortsatt ha ett liv i fjellet.

Hva vil "riktig gamle" si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mest  brukte telt gikk i arv til min søster for noen år siden, tiltenkt som campingplass telt etter 20+ år med bruk i fjellet. Duken var da "et stykke" unna vanntett, og pakkposen flasset coating værre en en hormonell tenåring.

På bildene nedenfor er det er 100% ok Hilleberg Keron 4GT som fortsatt brukes aktivt og mye. Det var en gang rødt, men har fått sin del av soldøgn. 🌞

FB_IMG_1521192931968.jpg.13e6fd6646cc79e1a32cc6baf899b58b.jpg

FB_IMG_1521192882102.thumb.jpg.e4d3fa167a626e6dc486519866bb9005.jpg

(Helsport Svalbard High 3 Camp, også rødt ( + gult) i bakgrunnen)

 

For min del så avhenger definisjonen av gammel flere ting:

- Generell aldring: Påvirker sprøhet og styrken i materialet.

- Type bruk og antall bruksdøgn: I tillegg til normal aldring, mekanisk slitasje og falming (som kan indikere økt sprøhet og lavere rivestyrke i materialet)

- Tiltenkt bruk: Sover gjerne i et gammelt og sliten telt i lavlandet men ville vært mer betenkt mtp å bruke det på en værutsatt fjelltopp vinterstid.

Edit: Jeg er av den oppfatning at ting skal brukes, og brukes opp. Jo dyrere, jo mer/hardere bruk skal det tåle. Men at ting varer/har lang holdbarhet er selvsagt en stor pluss, og det hjelper med fornuftig håndtering (lufting, tørking, vasking, lagring, etc.) etter bruk.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par dyre telt til vinterbruk og noen enklere telt til resten av året (Helsport Nordmarka 2 og 3). Spørsmålet er om jeg skal selge de billige nye teltene til fordel for et 10-12 år gammelt pent brukt Helsport telt i Pro segmentet. Jeg har lyst å kutte ned på utstyret slik at jeg ikke har mer enn 3-4 telt. Nå har jeg flere telt meg ganske lik vekt og plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg var av den oppfatningen at skikkelige telt som Helsport, Hilleberg, Fjellreven mv. hadde en levetid på minimum 20 år med normal/moderat bruk?

Synes det er rart att ett pent og lite brukt Helsport telt ikke skal være omtrent like godt som nytt etter 10 år om det er oppbevart korrekt?

Men det kan jo være at jeg har blitt grundig lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 timer siden, Terka skrev:

Edit: Jeg er av den oppfatning at ting skal brukes, og brukes opp. Jo dyrere, jo mer/hardere bruk skal det tåle. Men at ting varer/har lang holdbarhet er selvsagt en stor pluss, og det hjelper med fornuftig håndtering (lufting, tørking, vasking, lagring, etc.) etter bruk.

Helt klart det beste. Kjipt å ha et svindyrt til i skapet, som kun er brukt 3 ganger på 15 år. Død kapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Shun said:

Vil du/kan du være så snill å forklare meg hvilke farger som blir fortest slitt? Finnes det noen generell kunnskap om det, eller er det merkeavhengig/fargevalgsavhengig/stoffavhengig?

I trykkeribransjen på etiketter så må vi i en del tilfeller benytte UV-bestandig blekk, da gjerne på fargene rød, gul og grønn.

Disse er ihvertfall mest utsatt når det gjelder UV.

Usikker på om dette kan overføres til teltmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, DROMEDILLA said:

Rød er den fargen som faller mest på maling og vanlige tekstiler og billån.

Det er riktig, selv om jeg ikke er sikker på at rødt faller, eller at det spesielt gjelder røde billån :)
Men rødt er den fargen som blekes raskest, ja - det var vel det du mente. Det er ikke bare innbilning, men kan forklares. Og det er ingen tvil om at røde telt bleker fortere enn grønne. Men om det betyr at rød teltduk svekkes raskere enn grønn, er jeg ikke sikker på. Det er kanskje bare fargepigmentene som forsvinner uten at det skader stoffet mer enn andre farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det er riktig, selv om jeg ikke er sikker på at rødt faller, eller at det spesielt gjelder røde billån :)
Men rødt er den fargen som blekes raskest, ja - det var vel det du mente. Det er ikke bare innbilning, men kan forklares. Og det er ingen tvil om at røde telt bleker fortere enn grønne. Men om det betyr at rød teltduk svekkes raskere enn grønn, er jeg ikke sikker på. Det er kanskje bare fargepigmentene som forsvinner uten at det skader stoffet mer enn andre farger.

Hehe, autokorrektur kan være en plage. Rettet det nå. 

Utdrag fra noen artikler. 

Sitat

Det er de ultrafiolette strålene i sollyset som har ansvaret for å gjøre en høyrød T-skjorte matt i løpet av noen få sommerdager. Solens ultrafiolette stråling er så full av energi at den kan bryte opp kjemiske bindinger. Når UV- strålene treffer tøyet, absorberes de av molekylene i stoffet og ødelegger dem fordi de ikke tåler den høye energiladningen. Når molekylene brytes ned, reflekterer de ikke lyset på samme måte, og det opplever vi som at fargene falmer. Særlig røde og blå farger er utsatt fordi de absorberer mest UV-stråling. Det kan godt være forskjell på hvor fort fargene i et stykke tøy falmer, men det skyldes innfargingen og kvaliteten på stoffet.


 

Sitat

The increased use of fiber-reinforced polyester composites in an outdoor environment has led to questions concerning the environmental durability of these materials, particularly as related to ultraviolet (UV) exposure. In this research the effects of UV radiation on mechanical properties of glass/polyester composites were studied. Since the photo degradation is a surface mechanism and is restricted to degradation of mechanical properties of resin (fiber is not degraded), this research is focused on resin properties. For this reason, test samples made of polyester resin were prepared and treated in a UV chamber through accelerated tests. Three types of specimen were manufactured. The tensile testing samples were prepared based on ASTM D638 standard with a nominal thickness of 1 mm. Also, Arcan specimens for shear tests and ASTM D3410 for compression tests were manufactured. To obtain time dependent mechanical properties of polyester resin under UV radiation, samples were radiated in three different time intervals, equivalent to 3, 6 and 12 months, using an artificial UV exposure chamber. Test specimens were tested under tension load and showed a decrease of up to 15% in average failure strain, a decrease of up to 30% in ultimate strength, and 18% decrease in tensile modulus after 100 h exposure. Also, significant changes were considered in shear modulus and strength of polyester. The effect of ultraviolet absorbers (UVA) on preventing polyester mechanical properties degradation is also studied. The results showed that the samples which have UVA additives were not degraded after UV exposure.

After obtaining matrix properties due to exposure, mechanical properties of unidirectional laminate of glass/polyester composites under UV radiation were simulated using micromechanics theories. The results of simulation were validated with tensile testing of ASTM D3039 specimens of [0/90]s glass/polyester laminated composites. The results show that shear modulus of this laminate decreased about 20% due to UV exposure.


http://illvit.no/fysikk/fenomener-i-fysikken/hvorfor-blekes-farget-toy-sa-fort-i-sollys

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0021998307075441

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Hva vil "riktig gamle" si?

Vi snakket jo egentlig om mitt Stetind telt som antagelig var nærmere 20 år gammelt i fjor da bøylen knakk som om den var en rabarbrastilk. Og slike gamle telt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første telt kjøpte jeg da jeg var 21. Har det enda og bruker det masse. Det holder regn og vind ute, og det er vel hovedformålet?

Nå er jeg straks 40, så det teltet har mange utenetter.
 

Endret av Imp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Imp skrev:

Mitt første telt kjøpte jeg da jeg var 21. Har det enda og bruker det masse. Det holder regn og vind ute, og det er vel hovedformålet?

Nå er jeg straks 40, så det teltet har mange utenetter.
 

Er det nå man skal svare at: Det må være synsbedrag, du ser ikke ut som en dag over 30, så snart er nok det teltet eldre enn deg...? ;-) 

Jeg har også et Helsport Rondane 4 innkjøpt ca 95/96 som fortsatt er i bruk og holder vær og vind ute. Det det skal sies at jeg er over middels pirkete med å henge telt til tørk i hjemmet etter bruk før nedpakking. Selv om det ikke har vært antydning til nedbør i løpet av turen. Selv om Rondane-teltet ikke er det som har vært mest i bruk så bærer det ingen synlige tegn på slitasje eller svekkelse. Det skal sies at jeg knakk en stang på det for 4 år siden, men det var grunnet en brukerfeil der jeg trodde jeg hadde hektet fast bakenden av teltet i sekken under oppsett i kraftig vind, men det viste seg at jeg hadde knytt fast en annen rød snor i sekken... (les: Det kan være lurt å ha forskjellig farget snor til forskjellig bruk ;-) )

Og så er det vel ikke en "Espen-post" uten et illustrasjonsfoto eller to av Rondane-teltet i bruk...





 

2016-09-24 17.31.01.jpg

_MG_0599.jpg

2016-09-25 09.05.07.jpg

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å prøve å reparere det gamle helsport teltet til pappa fra slutten av 70 tallet. Det har vært brukt med jevne mellomrom opp gjennom og senest for 10 år siden. Innertelte har begynt å rakne litt runt stang festene, men helsport tror de kanskje kan fikse det. Det er et to-manns fjelltelt som er trekantet. Har ikke bilde av det, men er liknende dette. Her har de fjernet innerteltet og bruker resten som tarp. Jeg tror derfor selv at telt kan holde lenge med riktig behandling, men materieler vil gjerne bli svekket over tid. Tror ikke et 40 år gammelt fjelltelt tåler like mye uvær i dag, men det går jo an å kose seg i skogen også. 

 

21042645_1526837300671918_86994790256696

Fra instagram #helsport

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.