Gå til innhold
  • Bli medlem

Materialkvalitet på teltduk?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Hvordan er kvaliteten på rip stop i forhold til "vanlig" duk? Vil en du som ikke er sydd inn masse tråder i (som ripsrip) revne fortere hvis den blir skadet? Tenker spesielt på Helsport telt, men også generelt. De billigerr telt modellene til Helsport har for eksempel ikke ripstop duk. 

 

9399318249502_1133560_1_1_jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må innrømme at jeg blir noe lei av alle disse trådene som omhandler styrke på teltduk/tarp, superlight vs normal vekt osv. Til en viss grad så finnes det nytte i å diskutere disse temaene, men i det siste så synes jeg det virker som om folk er mer opptatt av å bekymre seg for hva som kan gå galt i stedet for å faktisk være ute på tur og gjøre seg sine egne erfaringer.

Når det kommer til teltduk så finnes det mange forskjellige materialer laget for mange forskjellige bruksområder, men de aller fleste av oss vil aldri utsette teltene våre for vær og forhold som gjør at teltduken står i fare for revne, uavhengig av om det ripstop, silnylon, cuben eller polyester.

Min anbefaling er å kjøpe telt etter behov og etter hva lommeboken tillater. Etter hvert som man får flere utenetter og mer erfaring vil man enten slå seg til ro med det man allerede har kjøpt, eller gjøre seg erfaringer som forteller noe om hva man ikke liker med det utstyret man har eller hva man ønsker å forbedre.

Det finnes ikke ett telt som er ideelt til alle formål og det finnes ikke ett telt som vil passe for alle, men vi har forskjellige behov og prioriteringer. Det sier seg selv at superlight-telt ikke egner seg til polferd og x-trem-telt ikke egner seg til lange turer med lite oppakning ala. PCT, men det er heller ikke meningen.

Jeg er en stor forkjemper for å kjøpe brukt, spesielt når man er fersk og uerfaren, da kan man få mye for pengene og ofte kan man få igjen de pengene man har brukt ved å selge igjen når behovene blir klarere eller endrer seg. :)

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Freebird skrev:

Jeg må innrømme at jeg blir noe lei av alle disse trådene som omhandler styrke på teltduk/tarp, superlight vs normal vekt osv.

:)

Gjør som meg.
Jeg leser ikke tråder der temaet omhandler ting jeg er lei :)
 

  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo lett å treffe på noe skrapt en eller annen gang man er på tur. Ser for meg at ripstop hindrer duken i å bli flerret videre men uten ripstop  vil gradvis lage større revne hvis det er litt vind for eksempel?  

15211167198361505101815.jpg

15211167816551983800568.jpg

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

 

27 minutter siden, tubbs skrev:

Gjør som meg.
Jeg leser ikke tråder der temaet omhandler ting jeg er lei :)
 

Vær som @tubbs, vær smart! 😎

Ripstop senker styrken på duken, men minker kjangsen for at en rift skal spre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, DROMEDILLA said:

Ser for meg at ripstop hindrer duken i å bli flerret videre men uten ripstop  vil gradvis lage større revne hvis det er litt vind for eksempel?

I utgangspunktet har ikke-rip-stop bare en jevnt over sterkere (og dermed tyngre) duk. Poenget med rip-stop er at man ikke trenger å bruke den sterke(og tunge) tråden over alt, så derfor fyller man med en svakere duk i mellom. Så gitt premisset at rip-stop-tråden er samme tråden som i ikke-rip-stop, så vil den vel alltid være svakere?

3 hours ago, Freebird said:

Jeg må innrømme at jeg blir noe lei av alle disse trådene som omhandler styrke på teltduk/tarp, superlight vs normal vekt osv. Til en viss grad så finnes det nytte i å diskutere disse temaene, men i det siste så synes jeg det virker som om folk er mer opptatt av å bekymre seg for hva som kan gå galt i stedet for å faktisk være ute på tur og gjøre seg sine egne erfaringer.

Jeg har mine tema jeg bare har sluttet å trykke inn på. Ikke det at jeg har vært her så veldig lenge, men det har vært diskusjoner i det vide og det brede siden jeg begynte å frekventere her hvertfall. Ellers må jeg si meg enig. Det skal sees på vindtester i godt og vel orkan styrke for å sjekke om teltene duger, selv om det aldri kommer til å bli brukt slik i praksis. Men et godt uttrykk fra det nye forumet jeg har begynt å frekventere syns jeg er på sin plass. HYOH - Hike Your Own Hike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.