Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Soulo vs Unna


Dutton

Anbefalte innlegg

Annonse
11 timer siden, zimwalker skrev:

Hvorfor har jeg ikke tenkt på noe slikt før?

Noen telt kommer jo med slike. Men ser du på teltet i filmen, er det veldig mye strekk, mye mer en det bør være. Duken tåler et viss strekk, og blir den strammet opp for mye, skal det veldig lite til for å få skader, når det kommer vind. 

Han har mye strekk i bardunene også. Bardunene skal støtte, ikke påføre ekstra belastninger slik som her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, zimwalker skrev:

Hvorfor har jeg ikke tenkt på noe slikt før?

Jeg lagde noe lignende i fjør høst av 3mm Hilleberg-bardun (som jeg uansett hadde i huset) og 3mm bardunstrammere fra Hilleberg: en strambar løkke som monteres på festeløkkene på teltet.  Det ble 35 gram for seks stykker, om jeg ikke husker feil.

Den primære bruken er sammen med snøplugger, for uten disse løkkene synes jeg det har lett for å bli slakk i lina mellom pluggen og teltet.

Kan også være nyttig ved telting i steinete terreng, der det er vanskelig å finne pluggfester. Tidligere har jeg hatt med meg noen taustumper til formålet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Memento mori skrev:

 Men ser du på teltet i filmen, er det veldig mye strekk, mye mer en det bør være. Duken tåler et viss strekk, og blir den strammet opp for mye, skal det veldig lite til for å få skader, når det kommer vind.

Jo, han har nok strukket for mye ja. Han sier jo også at dersom han har strukket teltet slik og så kobler av innerteltet, så får han ikke på innerteltet igjen uten å løsne på strammingen først.  Da er det nok for stramt ja. Får man ikke dradd igjen glidelåsen i døra, eller må bruke mye makt for å den ned, så er det en annen indikasjon  på det samme.

3 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Finnes vel en middelvei, men må gå hardt utover sømmer osv som får den strekken ut fra hver teltstang slik han har satt det opp.

Det er en fare ja, om ikke stengene deformeres først.

2 timer siden, Luesveis skrev:

Jeg lagde noe lignende i fjør høst av 3mm Hilleberg-bardun (som jeg uansett hadde i huset) og 3mm bardunstrammere fra Hilleberg: en strambar løkke som monteres på festeløkkene på teltet.  Det ble 35 gram for seks stykker, om jeg ikke husker feil.

Den primære bruken er sammen med snøplugger, for uten disse løkkene synes jeg det har lett for å bli slakk i lina mellom pluggen og teltet.

Kan også være nyttig ved telting i steinete terreng, der det er vanskelig å finne pluggfester. Tidligere har jeg hatt med meg noen taustumper til formålet.

Lurt. Det var slik bruk jeg først tenkte på da jeg så denne. For snøplugger, og ellers når det er vanskelig å få pluggene ned der telthjørnene havner. Samt å forankre ved å  legge stein oppå "forlengerene" ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
TyggMygg skrev (6 timer siden):

Vurderer et Akto eller Soulo for soloturer på fjellet, sommer og vinter. 

Er 190cm høy, litt lang nese og middels høyt hårfeste. Noen som kan si hvordan ligge komforten blir for min del i disse? 

Jeg er akkurat under 180 og synes soulo ble så trangt at jeg solgte det. Lengden var ok, men ikke mer enn akkurat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TyggMygg skrev (9 timer siden):

Vurderer et Akto eller Soulo for soloturer på fjellet, sommer og vinter. 

Er 190cm høy, litt lang nese og middels høyt hårfeste. Noen som kan si hvordan ligge komforten blir for min del i disse? 

Jeg har både Soulo og Akto, og er 185 høy.   

I Soulo tar jeg såvidt borti innterteltet når jeg ligger rett ut, og det er akkurat sittehøyde.  For meg er Soulo passe stort.   

Akto har i utgangspunktet samme liggelengde som Soulo (220 cm), men liggelengden er i praksis bedre pga. de helt rette endeveggene, så jeg vil tro du kan strekke deg helt ut i Akto.   Men takhøyden blir for liten, dessuten er døråpningen litt lav, og jeg synes Akto er lett klaustrofobisk.

Du burde se på Unna, som har 10 cm lengre liggelengde enn Soulo, og 5 cm større takhøyde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TyggMygg skrev (8 timer siden):

Trenger et telt som tåler mye vind, og da utgår vel Unna også?

Hva er "mye vind"?
Det blir litt som å si det må tåle mye snø, men er det mye snø for en østlending(dvs 5cm) eller for en nordlending?

Her er et klipp med Unna med orginale 9mm stenger i kraftig vind. Man kan og bruke 10mm stenger, evt dobbelt opp med stenger.
https://youtu.be/HX-44w7oQl4?t=424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg er 190 og også VELDIG i tvil. Har fått et Unna i hus og er litt skuffet over lengden. Jeg målte innertelt til 226 fra hjørne til hjørne helt nederst når det er strekt helt ut. Lengde fra toppen av bunnduk til toppen av bunnduk på andre siden var 206. Da er det fortsatt veldig skrått. Jeg har i dag et MSR Hubba Hubba som jeg har målt til 213 innvendig. Synes det holder akkurat. Ønsker meg et telt som tåler mere bank, men er skeptisk til lengden på Unna. Noen på ca 190 som erfaring med Unna? Er Soulo så mye brattere at 220cm innvendig lenge oppleves som lenger enn de "230cm" i Unna?

Endret av Erik Aslaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Aslaksen skrev (1 time siden):

Jeg er 190 og også VELDIG i tvil. Har fått et Unna i hus og er litt skuffet over lengden. Jeg målte innertelt til 226 fra hjørne til hjørne helt nederst når det er strekt helt ut. Lengde fra toppen av bunnduk til toppen av bunnduk på andre siden var 206. Da er det fortsatt veldig skrått. Jeg har i dag et MSR Hubba Hubba som jeg har målt til 213 innvendig. Synes det holder akkurat. Ønsker meg et telt som tåler mere bank, men er skeptisk til lengden på Unna. Noen på ca 190 som erfaring med Unna? Er Soulo så mye brattere at 220cm innvendig lenge oppleves som lenger enn de "230cm" i Unna?

Eg er 190cm lang, men har ingen erfaring med Unna. Eg har derimot erfaring med Soulo. Soulo er supertrangt, både i lengde og i breidde. Det er ikkje teltet du vil ha, dersom du vil ha god plass. Det er derimot eit telt som taklar mykje vind frå alle kantar, og som ikkje treng store plassen for å setjast opp, det kan altså brukast der romslegare telt ikkje får plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Skal bare... said:

Eg er 190cm lang, men har ingen erfaring med Unna. Eg har derimot erfaring med Soulo. Soulo er supertrangt, både i lengde og i breidde. Det er ikkje teltet du vil ha, dersom du vil ha god plass. Det er derimot eit telt som taklar mykje vind frå alle kantar, og som ikkje treng store plassen for å setjast opp, det kan altså brukast der romslegare telt ikkje får plass.

Takk for raskt og informativt svar! Ikke lett å være lang i telt ;-) Har også ett Allak 3 til "test". Det er oppgitt til 230x170. Med lasermåler vil jeg si reell dimensjon er 190x150. Overraskende over at MSR og Exped tilsynelatende er mer rause med lengen. Skulle tro svenskene (Hilleberg) var minst like høye som italienere (Exped) og amerikanere (MSR). Tror uansatt jeg skal prøve meg med Unna som solo-telt med hund. Ligger man diagonalt går det bra så lange ikke snø tynger duken veldig ned. Bruken min er egentlig å ha et telt jeg kan stole på på høyfjellet høst og vår og muligens vinter. Det tør jeg ikke bruke MSR Hubba Hubba til. Planen er jo ikke å oppsøke drittvær, men av og til kan man bli overrasket, og da er det godt med et telt man kan stole på når man er alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 time siden):

Eg er 190cm lang, men har ingen erfaring med Unna. Eg har derimot erfaring med Soulo. Soulo er supertrangt, både i lengde og i breidde. Det er ikkje teltet du vil ha, dersom du vil ha god plass. Det er derimot eit telt som taklar mykje vind frå alle kantar, og som ikkje treng store plassen for å setjast opp, det kan altså brukast der romslegare telt ikkje får plass.

Jeg er 185 lang og synes Soulo er akkurat passe romslig :-)    Det er til og med plass til litt greier i hodeenden (kjelesett og gassboks).

Hilleberg har en video om telt for lange folk: https://youtu.be/9tCSIvYk1zk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Aslaksen skrev (På 19.8.2021 den 21.40):

Takk for raskt og informativt svar! Ikke lett å være lang i telt ;-) Har også ett Allak 3 til "test". Det er oppgitt til 230x170. Med lasermåler vil jeg si reell dimensjon er 190x150. Overraskende over at MSR og Exped tilsynelatende er mer rause med lengen. Skulle tro svenskene (Hilleberg) var minst like høye som italienere (Exped) og amerikanere (MSR). Tror uansatt jeg skal prøve meg med Unna som solo-telt med hund. Ligger man diagonalt går det bra så lange ikke snø tynger duken veldig ned. Bruken min er egentlig å ha et telt jeg kan stole på på høyfjellet høst og vår og muligens vinter. Det tør jeg ikke bruke MSR Hubba Hubba til. Planen er jo ikke å oppsøke drittvær, men av og til kan man bli overrasket, og da er det godt med et telt man kan stole på når man er alene.

Kjøpte et MSR Elixir som hadde oppgitt lengde til 223cm og fikk bare så vidt inn mitt Exped liggeunderlag på 197cm. Reell lengde var nok 200cm. Hvordan er Hubba? Kan se ut som veggene der heller utover på bildene jeg har sett og at det kanskje kan være litt lengre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Erik Aslaksen skrev (På 19.8.2021 den 21.40):

Takk for raskt og informativt svar! Ikke lett å være lang i telt ;-) Har også ett Allak 3 til "test". Det er oppgitt til 230x170. Med lasermåler vil jeg si reell dimensjon er 190x150. Overraskende over at MSR og Exped tilsynelatende er mer rause med lengen. Skulle tro svenskene (Hilleberg) var minst like høye som italienere (Exped) og amerikanere (MSR). Tror uansatt jeg skal prøve meg med Unna som solo-telt med hund. Ligger man diagonalt går det bra så lange ikke snø tynger duken veldig ned. Bruken min er egentlig å ha et telt jeg kan stole på på høyfjellet høst og vår og muligens vinter. Det tør jeg ikke bruke MSR Hubba Hubba til. Planen er jo ikke å oppsøke drittvær, men av og til kan man bli overrasket, og da er det godt med et telt man kan stole på når man er alene.

Nøyaktig det jeg går igjennom!  Har også hund på 40kg. Skulle ønske soulo hadde plass til hund,  men det ser knapt ut..  Heller mot allak,  selv om sikkerhetsansvarlig i hjerne min anbefaler staika.. 

 

Hva endte du opp med? 

Endret av Vintersola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.