Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold på Østlandet i Mai


Largo

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå fra Østfold og nordover. Finnskogleden, Trysil området og Femunden. Tenkte å starte tidlig i mai i Østfold og gå mot nord. Jeg er ikke fra østlande, og jeg er litt usikker på snøforholdene på den strekningen. Særlig i år tenker jeg det kan bli en utfordring med snø i marka og oppe i høyden i mai.  Er det noen som er mer kjent med landet langs grensen i Østfold og Hedemarkens som kan gi noen råd med tanke på snø i mai?Jeg tenker å gå til fots selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mye mere snø en normalen, dvs siste 10 årene. I tillegg meldt bra med kulde om natta i neste 10 dager. Dvs det blir en sein vår og blir det skikkelig mildvær får du en utfordring med mye store bekker.....

Men spørs jo når i Mai du mener da, begynner du seint i Mai kan det jo gå bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Largo skrev:

Fordi at det er mer snø i år en vanlig? Eller fordi at det alltid vil ligge snø i der i mai?

Det er lite snø i Østfold uansett så vil vel tro at starten går helt fint. I Akershus så er ofte såla igjen etter skispor på den tiden, og råtten og tung snø på skyggefulle steder. Du vil fint kunne gå her men må regne med noe snø. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Largo skrev:

Fordi at det er mer snø i år en vanlig? Eller fordi at det alltid vil ligge snø i der i mai?

Det var bart på "mine områder" av Finnskogen (Varaldskogen) i slutten av april i fjor. Det blir det nok ikke i år, det er langt mer snø enn normalt og blir det varmt og/eller regn nå i april kommer det til å bli veldig vått!  Bildet er av en av myrene på Varaldskogen 21. april 2017

P4210098.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Largo skrev:

Fordi at det er mer snø i år en vanlig? Eller fordi at det alltid vil ligge snø i der i mai?

Begge deler, men i år er det mye snø så du får enten problemer med snø eller stor smelting i begynnelse av mai. Jeg ville ventet til litt lenger ut i Mai, men Østfold går nok bra ganske tidlig som andre nevner 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett å si nå i år siden det er mer snø, som mange allerede har nevnt. Jeg bor øst i Akershus og kan også melde om mer snø enn vanlig på disse trakter.

Nevner som et eksempel: Jeg skulle i 2015 gå på ski hjemmefra til Sjusjøen med start et par uker før påske. Det året var det ikke nok snø til å gjennomføre skitur i mine trakter og heller ikke lengre nord for meg. Skituren ble det ikke noe av, men jeg bestemte meg for å ta det som en fottur i stedet. Så da bar det i vei i midten av mai samme år. Hjemme hadde bjørka fått "museører", men bare en dagsmars lenger nord hadde bjørka bare kvister. 

Så hvordan det blir i år er ikke lett å si. Det varierer veldig, men på den annen side så går jo snøen veldig fort om det bare blir mildt nok. Tror nok Østfold og et stykke oppover kan være greit og går du sakte nok kan det jo bedre seg lenger opp før du kommer dit.

Jeg har skrevet en turrapport som som ligger her visst du vil lese. Det er også en film på YouTube fra denne turen som ligger her

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, whistler skrev:

Ikke alltid svarene er som man håper på 😂 Jeg ville lagt ut på tur men med truger på sekken 😃

Takker for hjelpa.... :-)

Ser det an til etter påske. Er forberedt på å utsette et par uker. Mulig jeg spør igjen senere i april...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.