Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukse som tåler mye


A-nala

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg tror dette er rette plassen og spørre. 

Jeg er på utkikk etter en bukse som er vann/vindtett, tåler mye bruk i alle årstider og er holdbar i flere år. 

 

Jeg kjøpte sist en norrøna bukse som skulle være vanntett men som sviktet på det punktet. Uansett så ble buksa brukt heftig mye og slites da fort ved fotenden. Dette etter 1 sesong. 

 

Når jeg skal kjøpe ny bukse nå så ønsker jeg også en bukse som har store lommer på lår og lett tilgang på lomme ved hofte. Har med hunder på turene så må tåle negler fra føttene til de til en viss grad. Finnes det en sånn bukse mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vanntett, men Norrøna Svalbard Heavy Duty buksa tåler det meste. Store lommer på begge låra. Den har også lommer ved hofta, men disse er på fremsiden og jeg bruker de lite.

Har hatt buksa i lang tid og den holder virkelig mål. Som sagt så tåler den det meste. 

Endret av Barild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, A-nala said:

Må ha vanntett i tillegg. Drar såpass mye på turer så den må nesten være det

Tror ikke den buksa finnes. Skal du ha den helt vanntett må det enten være av typen "oljehyre" eller et membranplagg. Førstnevnte er neppe aktuelt, og membranplagg har generelt dårlig slitestyrke. Kanskje Norrøna Ace er en spesielt slitesterk Goretex-bukse, ytterstoffet er i hvert fall så sterkt at det ikke kan klippes med vanlig saks, i følge Norrøna.
Men jeg må si at jeg stusser på at du vil ha ei helt vanntett bukse, de puster så dårlig og du blir fort klam i ei slik. Selv ville jeg valgt ei robust bukse i pustende stoff (f.eks. Svalbard Heavy Duty som er nevnt her), og ha med ei lett regnbukse som kan trekkes over når det er behov for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanntett er vel ikke mulig uten oljehyre men att det må tåles en regnskur uten att det svømme i bukse etterpå. 

 

Hvordan er den Norrøna trollveggen goretex buksa? Er den noe som kan være aktuelt? 

Eventuelt arcteryx theta bukse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, A-nala said:

Helt vanntett er vel ikke mulig uten oljehyre men att det må tåles en regnskur uten att det svømme i bukse etterpå. 

 

Hvordan er den Norrøna trollveggen goretex buksa? Er den noe som kan være aktuelt? 

Eventuelt arcteryx theta bukse?

Begge de du nevner er vel noe av de mest slitesterke membranbuksene, men som alle membranklær har de begrenset holdbarhet. Men Norrøna gir 5 års garanti på det meste av klær, og de er ganske fleksible på garantireparasjoner, så du har bukse noen år i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, tubbs skrev:

Norrøna Recon bukse er vel det nærmeste man kommer om man skal ha kraftig vanntett bukse med sidelommer?

Jeg har ikke denne selv, men sikler veldig på den. Min bror bruker denne, å bare denne! Han er så fornøyd at han ikke vil ha noe annet. Tror dette er den beste buksen Norrøna har produsert, skal man tro jakt folket som bruker den aktivt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis kjøpte denne som han bruker til alt av friluft og jakt. Virker svært slitesterk og han sier den er dønn vanntett, selv om han har ligget i våtmyra under snikjakten. Eneste jeg har hørt han klaget på er lufting. Den har ikke luftemuligheter og kan bli noe varm ved tung aktivitet. Skal vist puste helt ok ellers. Noe stivt priset, bør finne den på tilbud. https://www.xxl.no/beretta-thornproof-pants-jaktbukse/p/1110343_1_style 

Recon får mye skryt vet jeg, mye pga veldig gode luftemuligheter og lav vekt men scorer kanskje ikke høyest på robusthet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.plusminusnoll.se/sv/produkter/vara-produkter/skal/minus-3l-pants

Har brukt denne i 4 år nå, knapt slitt, er lagd av folk som vet hva de driver med. Store lommer på lår, store stikklommer og ei lita lomme i brysthøyde (passe til telefon for holdes varm).

Utfordringen er at man bør ha ei lang jakke som dekker ned til det vanntette stoffet begynner. (Og at du ikke før den før i november...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Johanks skrev:

Recon får mye skryt vet jeg, mye pga veldig gode luftemuligheter og lav vekt men scorer kanskje ikke høyest på robusthet.  

Recon er vel mest kjent nettopp for slitestyrken?
Er derfor mine bekjente kjøper den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Chevalier outland action pant jaktbukse til turer hvor lufting og aktivitetsnivå nødvendigvis ikke er skyhøyt. Har hatt denne et par år nå og den virker ekstremt slitesterk og tåler mye julling. Så langt er alle knapper/glidelåser og annet helt intakt. Jeg jakter ikke men syntes den er genial til turer hvor det kan bli endel harhendt bruk.

https://www.xxl.no/chevalier-outland-action-pant-jaktbukse/p/1055898_1_style8890994393118_proaction_pant_1055898_71671_jpg.jpg.a8e9478ed7fffb5f7ad82032c8f9c5e6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntil juli i fjor brukt en mengde Norrøna Dovre bukser. Fra Juli til nå har jeg brukt en Norrøna Recon bukse.

Overgangen fra Dovre til Recon gikk i grunnen greit. Litt forskjell på stoffet, litt forskjell på lommene, men det meste er en tilvenningssak.

Til nå kan jeg si at Recon tåler en del mer enn Dovre. Dovrebuksene holdt i 8 måneder (med mitt bruk), mens Recon fortsatt ikke har sagt "takk for seg".

Spesielt nede ved anklene er det stor forskjell på de to buksene. 

Ved innsending av Dovrebuksene for rep (nede ved anklene og slitasje på innsiden av kneet, har jeg fått beskjed om rengjøre klærne før innsending (etter to vask og bruk av skrubb...). Fortsatt er Reconbuksa "ren".

Alt i alt er jeg godt fornøyd med skiftet, selv om prisen for Recon er stiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror valget faller på 3 alternativer fram til nå. Norrøna trollveggen goretex, norrøna recon eller Arcteryx thetra. 

 

Ingen har vel alle kravene jeg har satt men de har masse av det jeg er på utkikk etter. Så da blir valget hva som er best av de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/18/2018 den 16.28, Turchris skrev:

Har brukt div bukser fra norøna og klattermusen og den jeg er helt klart mest fornøyd med er klattermusen. Blir ikke annen bukse skal i skrivende stund bestile bukse nr 2 klattermusen Brage. 

Ser denne er godt nedsatt på klattermusen.se 

Har ikke prøvd klattermusen selv, men hører veldig mange skryter fælt av de. Fristende å prøve en slik selv, men prisen er jo skremmende høy :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sikkert litt seint å komme med tips men jeg sverger til Bergans Budor. Helt vannett, tåler mye, gode lommer...

Jeg har hatt min i 5-6 år nå. Brukes til jakt med krevende terreng og mye tett skog. Jeg bruker den også på fjellturer med familie vår/sommer/høst. Jeg har aldri med reservebukse eller regnbukse e.l. lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 18.3.2018 den 16.28, Turchris skrev:

Har brukt div bukser fra norøna og klattermusen og den jeg er helt klart mest fornøyd med er klattermusen. Blir ikke annen bukse skal i skrivende stund bestile bukse nr 2 klattermusen Brage. 

Fått testet denne noe nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ViktorS skrev:

Fått testet denne noe nå? :)

Har ikke testet Brage da jeg heller bestille mæ Rimfaxe buksa og den har jeg testet på div turer sist på 5 dagers tur etter stor røya. Og er førnøyd med den det er jo ei vinterbukse blir fort litt for varm når det er + grader.

IMG_20180429_180805_816.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna og Arcteryx er jo gode produsenter, og man får garantert noe av det beste på markedet, men man får allikevel ikke ei bukse som er god til alt det som det står om i åpningsinnlegget. De mest solide membranbuksene blir stive og ikke spesielt behagelige å gå med en varm dag. De lager masse lyd når man går også. Jeg ville heller si at man trenger to bukser. Ei skikkelig solid vindtett bukse som tåler en liten skvett regn, og så ei lett regnbukse med glideås i siden som kan trekkes over.

Ville tro det blir ganske mye billigere enn de nevnte buksene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Jeg ville heller si at man trenger to bukser. Ei skikkelig solid vindtett bukse som tåler en liten skvett regn, og så ei lett regnbukse med glideås i siden som kan trekkes over.

Ville tro det blir ganske mye billigere enn de nevnte buksene også.

Akkurat hva jeg trengte nå, sitter og holder på kortet når Freke er på tilbud hos Fjellsport. Takk!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.