Gå til innhold
  • Bli medlem

Orion -utskilt fra hvor har du vært på tur


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Annonse

@Mareng: Orion er et fint telt, og Bergen er fin by, ja :thumbsup:

Nei, det er kun halve omkretsen der ytterduken ikke går ned til bakken. På den siden du stikker stengene inn, kommer duken noen cm opp - mens på den siden som stengene stopper opp i "lommen" sin, går duken helt ned. På bildene under er tunnelstengene stukket fra høyre mot venstre, og mønestangen fra nærmest til bortest - håper det blir tydelig?

5aa58e3ed5526_Orion3UL(IMG_20180311_084715969_HDR).jpg.bc476a47ee657f9b71ec8c216f26d869.jpg5aa58e41143e1_Orion3UL(IMG_20180311_085926863_HDR).jpg.0227eda158a5985cc7c255d105c0bffd.jpg

Nyansering/korreksjon: Det blir vel egentlig mer korrekt å si at ca en tredel er helt nede mot bakken, ca en tredel er skikkelig lufteåpning og ca en tredel er overgang mellom de to foregående. Rappet en tegning fra Exped, og fargela litt på planløsningen - rødt viser der det er full lufteåpning på undersiden av ytterduken, grønt viser der ytterduk er helt ned mot bakken - og der det er blandingsfarge, er underkanten av ytterduken skråstilt (ses tydelig av det andre bildet ovenfor):

Orion3ULDuk.jpg.490faead2c0ac8452006b209c0f0e9c8.jpg

Endret av a_aa
Nyansering og skisse
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Takk, skjønner :)

Dette er etter min mening det største minuset med teltet, som på alle andre måter virker så veldig veldig bra.

Mener å ha lest at noen kapper stengene litt for å endre på luftespalten, men jeg vet ikke om det kan stemme at det er noe smart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette telte selv og er veldig fornøyd, har ikke brukt det på vinteren selv nettopp på grunn av denne "lufteåpningen" i nedkant av duken. Men vurdere og teste det på en noe lettere markatur nå til helgen. Ja, Kjell Iver innerteltet er tett uten noen egne ventilasjonsåpninger, men ettersom det er to fortelt løses det ganske greit ved å justere glidelåsene i begge ender.

Mareng er lenger opp her inne på og kappe stengene for og minske denne "lufteåpningen", da vil en jo miste en del av spennet i den langsgående stanga og det er jo slik jeg ser det mye av dette teltets styrke at en får et kraftig spenn som strammer duken såpass mye. Dette er et ypperlig telt til bruk langs kysten og andre forblåste steder hvor det er helt avgjørende at en får spent duken så godt som Orion teltet faktisk tillater.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Orio 2, og syns det er et kjempetelt. Har alltid hatt sansen for amerikanske telt - de virker veldig gjennomtenkte, men akkurat den der glippen kunne jeg godt vært foruten.

På TNF VE-25 har de stormmatter på ytterteltet, og det burde det vært på dette teltet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 timer siden, Bård B skrev:

Har dette telte selv og er veldig fornøyd, har ikke brukt det på vinteren selv nettopp på grunn av denne "lufteåpningen" i nedkant av duken. Men vurdere og teste det på en noe lettere markatur nå til helgen. 

Kan ikke se hvorfor glippen mellom duken og terrenget skal være noe problem. Det er bare å spa snøkant ved behov.

Jeg hadde VE25 som også har relativt store glipper på begge sider. Ved snøføyke løste jeg problemet med snøkant, men ikke før det ble mye. Litt drivsnø var ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Kjell Iver said:

Jeg har Orio 2, og syns det er et kjempetelt. Har alltid hatt sansen for amerikanske telt - de virker veldig gjennomtenkte, men akkurat den der glippen kunne jeg godt vært foruten.

På TNF VE-25 har de stormmatter på ytterteltet, og det burde det vært på dette teltet også. 

Men Orion er da ikke amerikansk? Så vidt jeg vet er det designet og utviklet i Sveits.
Om stormmatter er en fordel eller ikke har det sikkert vært skrevet bindsterke bøker om. Ulempen er at teltene gjerne blir for tette, mens det på vindfulle dager kan bli vel mye gjennomtrekk uten stormmatter. Vinterstid er det lett å spa litt snø langs ytterteltet for å tette det for snøfokk. Jeg har og har hatt telt både med og uten stormmatter, og foretrekker uten i de aller fleste tilfeller. Men ingen har da bare ett telt?? Så løsningen er selvsagt å ha et av hver :) .

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt Orion 3 UL er det ventilasjon gjennom netting i fra 0% til ca 25% av dørarealene i innerteltet - her justerer man selv hvor mye åpning man vil ha vha glidelås. @Bård B og @Kjell Iver, dere kan se det i "morgenutsiktbildet" i innlegget som startet startet spin-off (Link). For øvrig: samme sted som jeg rappet planløsningsskissen ovenfor (Link), hotlinker jeg nå følgende detaljbilde:

17_Orion%20II%20UL_Door_Canopy.jpg?itok=

Vil man ha det tett, gjør man det tett :) For å lette ventilasjon er det faktisk toveis glidelåser overalt; i ytterdørene, i innerdørene og i nettingdekslene.

Jeg var også litt skeptisk til glipen, men heller mer og mer i retning av @Jan@ sin vurdering av saken. Det blir for meg uaktuelt å sage stenger. Har en plan for å lage noe som ligner tekstilspoiler/stormmatte som kan tres inn på nedre del av stengene, men jeg blir mer og mer sikker på at jeg ikke gidder ;)

By the way, @Mareng, det er ingen stangkopp, men en enkel liten malje som stengene tres nedi - dette er jo UL :D :

17_Tent_Polesleeve.jpg

Og er enig med @Bjørn J, Exped er da sveitsisk? De har i hvert fall sveitsisk kostnadsnivå... Men sidene deres for det amerikanske markedet har faktisk mer kunderelevant informasjon, pussig nok.

Jeg er ikke betalt av Exped, men blir nok mistenkt for det nå - de kaller jo dette et 4-sesongstelt, og på siden ligger dette bildet fra en ekspedisjon i Nepal (dårlig dukstrekk, synes nå jeg :blink:): 

Daerr_Nepal_DSCN2547.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
22 minutter siden, Jan@ skrev:

Kan ikke se hvorfor glippen mellom duken og terrenget skal være noe problem. Det er bare å spa snøkant ved behov.

Vel. Jeg er vant med fjellreventelt, og der er vindstille og lunt inne selv om det blåser godt ute. Rett og slett trivelig å sitte i forteltet og lage mat i ruskevær. Snøføyke inn i forteltet eller oppover innerteltet virker guffent (men er ikke sikkert det skjer). Problemet er vel kanskje størst når man vil lage mat i forteltet på barmark, og det er guffent vær? Snøkanter blåser vel vanligvis ikke bort, men kan muligens gjøre det om det er løs og tørr snø?

Glippen er jo bare under halve teltet, litt rart. Det er helt sikker noe man ikke plages med på de aller fleste turer uansett.

Men men, nok skrivebordsteori, praktisk erfaring er det eneste som teller, og jeg ser at både glippen og kapping av stenger har vert diskutert tidligere, og noen har valgt å kutte stengene.

Sett bort fra glippen så ser teltet utrolig flott ut, og har åpenbart mange svært gode kvaliteter og gode løsninger!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, Mareng skrev:

Vel. Jeg er vant med fjellreventelt, og der er vindstille og lunt inne selv om det blåser godt ute. Rett og slett trivelig å sitte i forteltet og lage mat i ruskevær. Snøføyke inn i forteltet eller oppover innerteltet virker guffent (men er ikke sikkert det skjer). Problemet er vel kanskje størst når man vil lage mat i forteltet på barmark, og det er guffent vær? Snøkanter blåser vel vanligvis ikke bort, men kan muligens gjøre det om det er løs og tørr snø?

Glippen er jo bare under halve teltet, litt rart. Det er helt sikker noe man ikke plages med på de aller fleste turer uansett.

Men men, nok skrivebordsteori, praktisk erfaring er det eneste som teller, og jeg ser at både glippen og kapping av stenger har vert diskutert tidligere, og noen har valgt å kutte stengene.

Sett bort fra glippen så ser teltet utrolig flott ut, og har åpenbart mange svært gode kvaliteter og gode løsninger!

 

 

Jeg har spadd tørr snø rundt uten at snøen har blåst bort. Legger såpass at det dekker godt. Husker særlig en vintertur i Jotunheimen hvor det blåste og føyket bra. Før snøkant kom det inn, men løst med en snøkant. Er man usikker kan man legge vindpakket snø rundt. VE25 hadde stormmatter rundt ytterteltet, så lunt der. Ser poenget ditt.

For hver fordel er det en ulempe! De blir å vekte ulike egenskaper opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
16 minutter siden, tshansen skrev:

Dette med telt er jaggu ikke enkelt :-P Har lyst på dome teltet til Fjellreven selv, men så har du jo Hilleberg, også er Exped bra.... sukk :blush:

Abisko dome 😍 Abisko teltene har veldig lavt pakkvolum ifht. størrelse.

Se også på Robens Raptor. Dette er ett tomanns kuppeltelt, litt billigere, og så har det en fantastisk ytterdør med to glidelåsdragere som gjør at den kan åpnes ovenfra! Det er en kjempefordel på vinteren, for da kan man ha en snøkant oppetter døren også, uten at denne raser når man går inn/ut av teltet.

Men hundre andre gode telt også!

(Vil du gå lett og billig for kuppeltelt: https://www.naturehike.com/cloud-peak-ultra-light-two-man-tent/ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Mareng said:

Vel. Jeg er vant med fjellreventelt, og der er vindstille og lunt inne selv om det blåser godt ute. Rett og slett trivelig å sitte i forteltet og lage mat i ruskevær. Snøføyke inn i forteltet eller oppover innerteltet virker guffent (men er ikke sikkert det skjer). Problemet er vel kanskje størst når man vil lage mat i forteltet på barmark, og det er guffent vær? Snøkanter blåser vel vanligvis ikke bort, men kan muligens gjøre det om det er løs og tørr snø?

Glippen er jo bare under halve teltet, litt rart. Det er helt sikker noe man ikke plages med på de aller fleste turer uansett.

Men men, nok skrivebordsteori, praktisk erfaring er det eneste som teller, og jeg ser at både glippen og kapping av stenger har vert diskutert tidligere, og noen har valgt å kutte stengene.

Sett bort fra glippen så ser teltet utrolig flott ut, og har åpenbart mange svært gode kvaliteter og gode løsninger!

 

 

Tja, mitt Orion II Extreme ser i hvert fall ikke ut som på bildet. Her må et eller annet være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
16 minutter siden, Mareng skrev:

Abisko dome 😍 Abisko teltene har veldig lavt pakkvolum ifht. størrelse.

Se også på Robens Raptor. Dette er ett tomanns kuppeltelt, litt billigere, og så har det en fantastisk ytterdør med to glidelåsdragere som gjør at den kan åpnes ovenfra! Det er en kjempefordel på vinteren, for da kan man ha en snøkant oppetter døren også, uten at denne raser når man går inn/ut av teltet.

Men hundre andre gode telt også!

(Vil du gå lett og billig for kuppeltelt: https://www.naturehike.com/cloud-peak-ultra-light-two-man-tent/ )

Abisko/Keb Dome 3 samt et tunneltelt fra Fjellreven kom bra ut i vindmaskin. Tunnelteltet knelte ved 195 km/t. Kunne tenkt meg Fjellreven selv. Likte bedre hvordan TNF testet sine telt. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, Jan@ skrev:

Abisko/Keb Dome 3 samt et tunneltelt fra Fjellreven kom bra ut i vindmaskin. Tunnelteltet knelte ved 195 km/t. Kunne tenkt meg Fjellreven selv. Likte bedre hvordan TNF testet sine telt. 

Hvordan testet TNF sine telt?

Du henviser nok til Outdoor Magazin sin vindtest. Fjellreven tester sine tunelltelt også med direkte sidevind. Men noen resultater eller filmer fra dette har jeg ikke sett (annet enn en video fra Fjellreven Akka endurance som er utgått).

Robens oppgir vindtestresultat på sine telt, der står det i produktbeskrivelsen eller som vedlagt bilde i nettbutikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

I utkanten av flyplass, slik at teltene kunne settes opp på gress. Et svært propellfly sørget for nok vind. TNF mente at flymotoren skapte vindforhold som er nærmere det man opplever i felten. Husker ikke helt hvor stor vindhastighet de var opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camper man på snø så er det jo bare å trøkke teltet litt ned på siden der stengene stikker nedenfor duken slik at duken ligger nedtil snøen. Eller spa snø intill duken slik man gjør på andre telt?

orion-2-extreme-03.jpg.dc1c11efd6fe00dfefe5fdd6bd6cc12c.jpgorion-2-extreme-04.jpg.d72af664cabefcbd3e98a4c81eb167e2.jpg

Når andre bruker det på f.eks tuer til Nepal så er det sikkert robust nok mitt bruk også. 😊

Daerr_Nepal_DSCN2547.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Camper man på snø så er det jo bare å trøkke teltet litt ned på siden der stengene stikker nedenfor duken slik at duken ligger nedtil snøen. Eller spa snø intill duken slik man gjør på andre telt?

Det hjelper ikke om det blåser storm. Det er ikke noe stas. Snøen rundt kantene blir blåst bort og inn i ytterteltet. Man er helt avhengig av tett innertelt for å slippe snø inn i selve teltet. Er det fokksnø, legger den seg i tette lag på innerduken over hele teltets bredde i taket og på alt utstyret i forteltet.

Er det forhold som på dette bildet: large.gallery_10401_5_82788.jpg.e515a012 så er det vanskelig å ordne seg slik at ikke vinden blåser all fokksnøen inn i forteltet. Og prøver man å legge snø rundt hele veien så blir det ingen ventilasjon. Der er VE-25 uovertruffen iom at det har lufting i taket også.

Jeg har opplevd at Orion 2 extreme har kollapset, og stengene ble noe bøyd. Jeg er usikker på om andre telt ville klart seg noe bedre, men slikt vet man jo ikke.. 

Trodde Exped var amerikansk, men der tok jeg altså feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Det hjelper ikke om det blåser storm. Det er ikke noe stas. Snøen rundt kantene blir blåst bort og inn i ytterteltet. Man er helt avhengig av tett innertelt for å slippe snø inn i selve teltet.

Hva skiller evt. Orion fra andre telt uten stormklaffer ift  å få snø inn i yttetteltet slik du beskriver?

Innerteltet på Orion kan lukkes helt.

l126731-268x268.png.6871f8befe6d6228570441f1ed22e2ce.png

18 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Og prøver man å legge snø rundt hele veien så blir det ingen ventilasjon. Der er VE-25 uovertruffen iom at det har lufting i taket også.

Orion har også lufting høyt oppe, både i yttettelt og innertelt. (Ulike løsninger for lufting fungerer noe forskjellig)

download.jpeg.e1d94a2c776e155cdb211672051b2351.jpeg

14_Tents_Canopy_door.jpg.47f6ccb3c70a401e707d9d65394bc882.jpg

Ps. Jeg har Helsport Spitsbergen, Helsport Svalbard og ME EV2 telt som stort sett tas ut på vinterturer før Orion for min del, så dette er ikke et svar fra et vondbråten hjarta. 🤣 Tenkte bare balansere tråden litt ift at Orion brukes både på vinterturer og forskjellige ekspedisjoner. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Terka skrev:

Hva skiller evt. Orion fra andre telt uten stormklaffer ift  å få snø inn i yttetteltet slik du beskriver?

Helt klart at glippen er for stor. Jeg har ingen erfaring med feks Hilleberg, men der går duken jevnt med tuppen på stanga, slik at når teltet er satt opp så er det tett langs med bakken. Mange av de som benytter Hilleberg mener dette fungerer veldig bra. Luftingen blir selvsagt så som så

Dette er også en svakhet med VE-25, men i mindre grad da man har stormmatter på deler av det og 2 lufteventiler i taket som er uavhengig av dør med tilhørende blafring etc.

Jeg syns Orion er et kjempetelt selv, men det er langt i fra perfekt det heller..Jeg bruker det på vinteren selv når jeg er alene på tur, og det funker jo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en lærerik meningsutveksling her nå :thumbsup:

3 timer siden, Jan@ skrev:

De blir å vekte ulike egenskaper opp mot hverandre.

Det er å treffe spikeren på hodet, synes jeg :)  Exped Orion har sitt sett med fordeler og ulemper. En ulempe er snøføyk inn i ytterteltet ved tørrsnø og mye vind (i hvertfall uten semismarte triks). Det kan jo være ugreit, for noen såpass ugreit at man heller vil ha et telt uten denne ulempen. Det er også helt fint, og da vil man sannsynligvis måtte akseptere noen andre ulemper eller gå glipp av noen av fordelene som Orion har å tilby. 

Orion er jo ikke det perfekte telt, i likhet med alle andre telt :) 

Det fine med denne diskusjonen er at man får belyst en vesentlig egenskap med Orion - lufting i underkant av duken - og ulemper/fordeler med dette fra ulike synsvinkler. Så kan folk som legger vekt på dette aspektet gjøre sine ganske så informerte valg etterpå.

Fjellforum.no - for deg som vil ta informerte valg! :P 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.