Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan reparere flenge i tarp?


Anbefalte innlegg

Lå under tarpen i helga og under rigging fikk jeg ei cirka 30cm lang flenge i duken. Cirka 20cm fra kanten i bakkant. Skjønner ikke hvordan det skjedde, men det må vel ha vært en skade i duken..

Noen som har forslag til hvordan jeg kan reparere? Lar det seg i det hele tatt gjøre å få det skikkelig? Har ikke symaskin. Tarpen er en Bergans tarp medium. Sendte en mail til butikken jeg kjøpte den og de sier at den må inn til vurdering. Usikker på om jeg gidder risikoen med at det blir konkludert med «brukerfeil» og jeg må betale porto for en tarp til 600,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva slags stoff den tarpen er laget av, men en midlertidig løsning kan vel være presenningtape - den er sterk, men sitter antakelig dårlig hvis det er silikonbelegg på duken. Byggfolietape er også kraftig, og tynnere. Ellers kan du få tak i en bit stoff av ripstop nylon og lime det på med Stormsure eller Aquasure. Eller den typen spesialtape for reparasjon av goretex og andre tynne materialer, fås på ebay for en billig penge. Jeg lappet et hull i en dunjakke med det, det sitter som fy og er nesten usynlig.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ahh, samme tarpen som jeg har. Den burde jo tåle at ett cruiseskip kom dalende ned fra himmelen :)

Men den er ikke siliconbehandlet, men PU behandlet, så du kan vel bruke nesten hva som helst? Vindsperre tape med armering sitter jo som fy på det meste og er knallsterk. Det er vel Dafa eller noe sånt fabrikat jeg har brukt før, og klistrer jeg den på en lekte river den med seg treverk når jeg tar den av igjen!

Eller så tenker jeg en lapp som limes på, og så syr man rundt såret etterpå uten å perforere stoffet for mye sikkert er den aller beste løsningen. Evt. «stoppe» hullet med sytråd, og lime over en lapp etterpå hvor man legger lappen i godt press over natten. @esw er jo hobby-skredder på profft nivå, kanskje han har mer kvalifiserte tips?

Tror jeg :) 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
32 minutter siden, whistler skrev:

Prøver å søke litt rundt etter reparasjonsteip. Rimelig mye forskjellig. Lurer på om jeg bare tester med Gorillatape. Siden det ikke er silnylon kan det kanskje funke?

Man tager hvad man haver, i første omgang ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Man tager hvad man haver, i første omgang ;) 

Prøver i første omgang. Funker ikke det får jeg heller vurdere å få modern frem med symaskinen. Funker ikke gorillatape antar jeg det ikke vil funke særlig bra med andre spesialtaper heller. Kanskje ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

God plan tror jeg ;)

 

Jeg tror faktisk at om man syr igjen en slik rift, så løsner man trådene i stoffet rundt riften når man belaster om man har sydd nær sårkanten. Så om man syr, tenker jeg at man må legge på en lapp slik at man får sydd ett stykke fra kanten på stoffet også. Trolig best om man kan lime lappen fast før man syr.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, whistler said:

Prøver i første omgang. Funker ikke det får jeg heller vurdere å få modern frem med symaskinen. Funker ikke gorillatape antar jeg det ikke vil funke særlig bra med andre spesialtaper heller. Kanskje ;-)

 

Jeg har en rull gorillatape og har prøvd den på forskjellige ting som midelrtidige reparasjoner, men jeg er overhodet ikke imponert. Kraftig oppskrytt etter min mening. Jeg har en gammel rull med Biltema lerretstape, den sitter bedre på det meste, og er i tillegg litt elastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Vindsperre tape med armering sitter jo som fy på det meste og er knallsterk. Det er vel Dafa eller noe sånt fabrikat jeg har brukt før, og klistrer jeg den på en lekte river den med seg treverk når jeg tar den av igjen!

Har reparert barnas skallklær med slik tape siden der var det beste jeg hadde i hus når behovene oppstod. Hull og stor rift i klærne pga lek og herjing ute (barneskolebarn), holder fortsatt etter et halvår med samme bruk i etterkant. 

@whistler, om du turer igjennom Drammen en dag så kan du få noen remser om du har lyst til å prøve.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bjørn J skrev:

Jeg har en rull gorillatape og har prøvd den på forskjellige ting som midelrtidige reparasjoner, men jeg er overhodet ikke imponert. Kraftig oppskrytt etter min mening. Jeg har en gammel rull med Biltema lerretstape, den sitter bedre på det meste, og er i tillegg litt elastisk.

Jeg har motsatt erfaring. Gorillatapen sitter som bare det på det jeg har testet på, men time will show om den gjør susen på tarpen. Tenkte ikke tanken engang før jeg laget posten men ved nærmere ettertanke er det verdt forsøket 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Terka skrev:

Har reparert barnas skallklær med slik tape siden der var det beste jeg hadde i hus når behovene oppstod. Hull og stor rift i klærne pga lek og herjing ute (barneskolebarn), holder fortsatt etter et halvår med samme bruk i etterkant. 

@whistler, om du turer igjennom Drammen en dag så kan du få noen remser om du har lyst til å prøve.

 

 

Tusen takk for topp tilbud 😃 Svinger innom Drammen i ny og ne i jobbsammenheng. Tester gorillatape først. Funker ikke det skal du ikke se bort fra at jeg benytter meg av tilbudet 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, whistler skrev:

ved nærmere ettertanke er det verdt forsøket 😃

Min spådom er at du ikke blir fornøyd, fordi gorillatapen er for stiv ift dukstoffet. Det vil da hele tiden virke krefter i kanten på tapen, som saaaakte kan gi gliper i sammenføyningen. De beste tipsene for å unngå det, om du nå forsøker i alle fall, tror jeg er å rengjøre området med sprit elns og klippe hjørnene runde. Ikke noen 90° skarpe kanter, der vil glipene kunne komme fort.

Lykke til :thumbsup:

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Ahh, samme tarpen som jeg har. Den burde jo tåle at ett cruiseskip kom dalende ned fra himmelen :)

Men den er ikke siliconbehandlet, men PU behandlet, så du kan vel bruke nesten hva som helst? Vindsperre tape med armering sitter jo som fy på det meste og er knallsterk. Det er vel Dafa eller noe sånt fabrikat jeg har brukt før, og klistrer jeg den på en lekte river den med seg treverk når jeg tar den av igjen!

Eller så tenker jeg en lapp som limes på, og så syr man rundt såret etterpå uten å perforere stoffet for mye sikkert er den aller beste løsningen. Evt. «stoppe» hullet med sytråd, og lime over en lapp etterpå hvor man legger lappen i godt press over natten. @esw er jo hobby-skredder på profft nivå, kanskje han har mer kvalifiserte tips?

Tror jeg :) 

Min erfaring er at det er vanskelig å sy gjennom noe som er limt (eller teip). Blir som regel for mye friksjon mot nål og tråd og vanskelig å få riktig trådspenning. På PU coated duk så vil antageligvis et pålimt stykke stoff eller tape alene kunne fungere OK. På silikonduk tviler jeg på om en slik løsning vil holde. Da ville jeg nok ha sydd på et nytt stykke stoff og behandlet sømmene med Silnet etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke limt telt men egne skallbukser og barnehageklær med aquasure lim og bot ,  holdt bra  .Mcnett har gore tex rep kit og men ikke prøvd dette. Sett har på lokale gmax samme kit som dette: https://bikeshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=83789&WebSiteMapNodeID=1000001&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=McNett Gore Tex Repair Kit Reparer ditt

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange forskjellige forslag, men jeg vil råde deg til å forsøke det enkleste først og det er tape.

IKKE SY med symaskin. Da perforerer du bare stoffet og neste gang det får litt ekstra belastning så revner det langs hullene i sømmen.

Bruk spinnakertape. Den er laget for reparasjon av spinnaker, holder godt og tåler vann. Du får kjøpt denne tapen i en skipshandel, hos en seilmaker eller på nettet. 

https://www.ivinden.no/products/dr-tuba-nylon-ripstop-spinnaker-tape?gclid=EAIaIQobChMI0dmu34zo2QIVGi0ZCh2fzwCbEAQYAiABEgLkI_D_BwE

https://www.watski.no/-115nl  

De er vanligvis nok med tape på en side, men du kan tape på begge sider hvis du vil gjøre reparasjonen ekstra sterk.

Klipp til en bit tape som er 3 - 4 cm bred, eller bruk tapen i full bredde hvis det passer. La bitene være ca. 3 cm lenger en riften i hver ende og klipp endene jevnt runde. Lim biten over riften. (Se video.) 

Hvis du vil gjøre reparasjonen ekstra sterk så kan du klippe til to runde biter av tapen. Diameteren på bitene må være litt mindre enn bredden på den lange biten. Så limer du en rund bit i hver ende av riften for å hindre at det revner videre innover i stoffet. Etterpå limer du den lage biten over de runde bitene og langs hele riften.  

Bruk en myk plastskrape eller lignende og gni tapen godt fast.

 

 

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, komfotur said:

Jeg liker Tear-Aid, de er ganske tynne, myke og seige og de sitter bra

https://www.xxl.no/search?q=tear+aid

Det er noe slikt jeg nevnte over som jeg brukte på en dunjakke som hadde fått en rift. Det er et fantastisk stoff - svært tynt, fleksibelt og sitter noe helt vanvittig godt. At det er fleksibelt (elastisk) er viktig for mange reparasjoner. Og det blir nesten usynlig når det er klistret på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Det er noe slikt jeg nevnte over som jeg brukte på en dunjakke som hadde fått en rift. Det er et fantastisk stoff - svært tynt, fleksibelt og sitter noe helt vanvittig godt. At det er fleksibelt (elastisk) er viktig for mange reparasjoner. Og det blir nesten usynlig når det er klistret på.

Spørs om ikke jeg får prøve dette. Har ei primaloftjakke som kunne trengt en lapp også ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.