Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Synmat UL 7 om vinteren?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Jeg har noen liggeunderlag, men det jeg er aller mest fornøyd med er mitt 3-sesongs underlag: Exped Synmat 7 UL MW - R verdi 3,3 (-4C). Jeg har MW chairkit som passer dette, og dessveree exped har generelt dårlig utvalg i rektangulære MW vinterunderlag.

Jeg vet ikke helt om jeg er like fornøyd med Winterlite MW sin form, som jeg har brukt på vinteren. Føler jeg mangler noe plass i forhold til rektangulært underlag, så jeg vurderer å kvitte meg med dette.

Skal jeg kjøpe LW underlag, så passer ikke MW chair kittet lengre. Veldig kjipt...

En meget behagelig kombinasjon er å legge en thermarest z-lite over synmaten INNI chair kitet. Blir superbehagelig, og overmadrasseffekt. Den ruglete overflaten til z-lite gjør også alt mindre glatt, en fin bonuseffekt.

Total R-Verdi blir da 3,3+2,2= 5,5. Tykkelse ca. 9 cm. Thermarest Z-lite har en reflekterende overside, jeg aner ikke om dette har effekt eller om det bare er en gimmick?

Vil dette holde godt ned til -15C, kanskje -20 på det kaldeste? Hva tror dere?

(Jeg har også Bamse med R-verdi 3,5 som jeg kan bruke i stedet for Z-lite, men det er ikke på langt nær like behagelig, veier mer, og det er heller ikke like praktisk i kuldegropen siden det ikke kan brettes. Total R-verdi blir da 6,8).

Hva er deres erfaringer med Synmat UL 7, eller lignende underlag, på vinteren?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Så bra da. Da klarer jeg meg med ett underlag og ett chairkit til helårsbruk :)

Jeg funderte litt på det i går, og tenkte at siden jeg putter alt inn i chairkittet, så vil det kanskje også være litt stillestående luft mellom de to underlagene som hjelper på isolasjonen.

Chairkittet blir også mye bedre å sitte i når Z-liten er inni trekket. Den blir litt stivere, og mindre glatt.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil som @Tessatroll tro at det holder. Jeg pleier å bruke et Bergans skumunderlag + Thermarest Prolite Plus på vinter og syns det er greit. Bergans skumunderlaget blir vel som Bamseunderlaget og Prolite Plus har R 3,4 om jeg ikke husker feil.

Har ikke peiling på R-verdi på skumunderlagene fra Bergans eller Mammut, men begge er 14mm tykke så de er vel ganske like vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mareng

Jeg jo faktisk kona sitt underlag i garasjen, det blir ikke akkurat mye brukt, Exped synmat UL 9 M med r-verdi 6 (-25 C) til bare 595 gram. 

Bruker jeg MW chairkittet og legger Naturehike underlaget med 60 cm bredde og R-verdi 2,6 oppå synmaten så merker jeg ikke at synmaten er smal. R-verdi blir da 7,6.

Legger jeg bamse underlaget som også er 60 cm bredt inni chairkittet oppå synmaten får jeg hele 9,5 i r-verdi.

Jeg skjønner ikke hvorfor de har sluttet å produsere Synmat UL9. De har ingen tilsvarende synmat i produksjon i dag som matcher r-verdi og vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.