Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett 3-sesongs dunpose


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjøpte en RAB Neutrino 400 i høstes men jeg får jo ikke brukt den før til sommeren. Det jeg kan si er at den er meget lett, tar utrolig lite plass og virker å ha bra materialer og god passform. Tenker bruke den ved fisketurer til sommeren, men er litt urolig før at den kanskje blir kall fordi 400 gr dun er ikke mye, selv med 800fp. Til ren tresesong bruk ville jeg nok vurdert RAB Neutrino 600 eller tilsvarende i Mountain Equipment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg tror posen du har foreslått er for kald til 3-sesongs bruk, og at du blir kald i -1C i denne posen. Det er vel en sommerpose (som det står i beskrivelsen). Er du en som sover varmt hele natten gjennom, er den nok kanskje varm nok allikevel til 3-sesong?

Det ser ut som det er en veldig slank pose, for å holde vekten nede. (Er det den passformen du ønsker?)

Prisen er meget stiv.

Vekt og pakkvolum er svært lite! Dette er posen for deg som setter vekt og pakkvolum foran alt annet.

Dette er det jeg TROR, mitt førsteintrykk, uten at jeg er sovepose-ekspert.

@Jan@ er DEFCON3 interessert i soveposer, jeg tror han er inne på mentalsykehus for behandling for tilstanden. Men han har sikkert noen input, om de har WIFI der... :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, JohanS skrev:

Jeg kjøpte en RAB Neutrino 400 i høstes men jeg får jo ikke brukt den før til sommeren. Det jeg kan si er at den er meget lett, tar utrolig lite plass og virker å ha bra materialer og god passform. Tenker bruke den ved fisketurer til sommeren, men er litt urolig før at den kanskje blir kall fordi 400 gr dun er ikke mye, selv med 800fp. Til ren tresesong bruk ville jeg nok vurdert RAB Neutrino 600 eller tilsvarende i Mountain Equipment.

Selv har jeg warmpeace viking 600 til 3-sesongs bruk, og den har også 600 gram dun. Akkurat passe til den bruken synes jeg, jeg holder varmen ned til T-Comfort (ikke T-limit) - og den posen er testet etter EN-standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
53 minutter siden, trygvecowboy skrev:

Hva anbefales av lett 3-sesongs dunpose? Ser for meg noe ala dette, men er usikker:

http://www.xcsports.com/merkevarer/mountain-equipment/soveposer/extreme-light/firefly/

Enig med @JohanS og @Mareng Det er en slank modell, med topp dunkvalitet. Jeg vil si at den fort kan bli for kald vår og høst. Jeg har Rab Neutrino Endurance 400, som passer mitt bruk, men på grensen. 600 gram dun kan være et bedre valg. Jeg er ganske varm, men anbefaler heller ish 600 gram dun til 3-sesongsbruk.

1) Hovedsakelig sommer, men en og annen vår og høsttur =4-600 gram dun 

2) Like mye vår og høst som sommer =ish 600 gram dun

Vi tåler kulde så forskjellig, derfor vanskelig å si noe bombastisk. Les gjerne denne https://randulfvalle.no/en-13537-noen-ankepunkter/

Noe mer enn 600 gram dun kan bli veldig varmt om sommeren, dersom man har 1 sovepose som dekker de tre årstidene. Lang glidelåser en stor fordel. Bedre muligheter for lufting og bruke posen som dyne.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Mareng skrev:

 

@Jan@ er DEFCON3 interessert i soveposer, jeg tror han er inne på mentalsykehus for behandling for tilstanden. Men han har sikkert noen input, om de har WIFI der... :lol: 

Jeg ble kastet ut etter at jeg hadde pratet utsoppelig om soveposer i 24 timer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Skal soveposen brukes i telt eller under åpen himmel? Lettvektsposer har tynnere ytterstoff, dermed holder de ikke like godt på varmen som soveposer med tettere ytterstoff. Vind er en faktor du må tenke på. I telt går det gjerne bra. 

Noen modeller er meget slanke, mens andre litt romsligere. For liten pose kan bli klastrofobisk, mens en romslig pose har større rom som må varmes opp.

.Mulige poser her:

https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/3-sesongsposer/warmpeace-viking-600

https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/3-sesongsposer/warmpeace-solitaire-500-5085

https://www.fjellsport.no/rab-neutrino-600-fiery-red.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-cart3

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-equipment-helium-600-cosmos.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-equipment-fireflash-ombre-blue.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs hva du mener med lett 3 sesongs. Er det bruk eller at pose skal være lett. Jeg bruker noe ala den du linker til som sommerpose. Min er en Mountain Hardwear Phantom. Comf på -2 og veier 690gr i stor versjon. Den er romslig og fin til meg som er 187 og litt bred. Der blir en pose for sommer og den milde delen av 3 sesongs. Fort kjølog i fjellet selv midt på sommeren. Hadde 3-4 grader 2 første netter i sommer, da holder den fint .

Men som typisk 3 sesongs pose vil jeg si at den bør tåle noen flere minus. Har en annen pose jeg bruker til slikt som har comf på -9. Er sted -6 til -10 ville jeg sett på. Kjekt å ha litt å gå på enn litt for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Takk for tillitten @Mareng Mange andre her på forumet som er ræsere på soveposer. Jeg lærer stadig noe nytt, samt andre måter å se ting på.

Jeg fant aldri 3-sesongspose til meg, endte derfor opp med to soveposer. Jeg liker å anbefale to soveposer dersom man sover ute fra april til oktober/november. En lett sommerpose som tåler rundt 0 grader, helst ett par kalde (kan fort bli det), samt en vår, høst/senhøstpose som takler en god del mer. Har hørt om en som fikk -17/18 senhøst i en 600 gram dunpose av ypperste kvalitet, noe som ble en kald natt. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som Jan@ sier at det er veldig forskjell på hvor varmt hver person sover. Min vår/sommer/høst pose er mountain equipment helium 400. Denne har t-lim på -2 etter EN standard. Denne har jeg brukt ned i -5 grader og det er grensa for min del. Dvs at denne posen holder på fjellet om sommeren og godt utpå høsten i lavlandet. Om jeg bare skulle hatt en pose som dekker alt så hadde det kanskje blitt en 600 modell. Litt for varm sommerstid, men klarer seg da litt bedre når vinteren nærmer seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
11 minutter siden, tklami skrev:

Om jeg bare skulle hatt en pose som dekker alt så hadde det kanskje blitt en 600 modell. Litt for varm sommerstid, men klarer seg da litt bedre når vinteren nærmer seg

Vil legge til at jeg synes det er en stor fordel med full lengde glidelås på en 3-sesongs pose, i tilfelle man må lufte litt.

Som ren sommerpose til varme dager i lavlandet eller på korte skogsturer med ungene midt på sommeren i fint vær, hvis 3-sesongs posen blir alt for varm, kan man kjøpe en syntetisk pose fra biltema, clas ohlson, McKinley eller en billig teppepose. Da får man en pose med comforttemp rundt 5-10 grader som veier ca ett kilo til noen hundrelapper. Jeg har en sånn 20 år gammel sak liggende, som er grei til sånt bruk :) Eller bare ta noe fra finn.no som virker helt ok ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.