Gå til innhold
  • Bli medlem

Zpacks Altaplex,noen?


togg

Anbefalte innlegg

Annonse
3 hours ago, Thomas E said:

Hei togg og god helg.

Veldig åpent spørsmål du kommer med, kanskje en ide å være litt mer spesifikk i hva du lurer på. Jeg har ikke erfaring med akkurat det teltet, men bruker en tarp av samme materiale og har kjøpt et nytt telt som ligner litt.

Hei Thomas E ! Man skjønner nok meningen med spørsmålet mitt,tør jeg mene!

Men ok. Er det noen som har bruker-erfaringer med dette teltet,sånn generellt?  :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Nei, dessverre.

Vekten på disse teltene er helt rå, men jeg synes de virker noe spesielle med hensyn til følgende:

1. Det er endukstelt, med myggnetting i dørene. På sidene er det avstand mellom badekargulvet og ytterduken (ser det ut som ihvertfall). I myggsesongen, så vil det muligens sverme med mygg inni teltet.

2. Det er enorm avstand mellom bakken og ytterteltet. I litt vind vil jeg tro det er svært trekkfullt, og å lage seg mat med primus i forteltet kan bli en forblåst affære?

3. Cuben fiber slipper inn veldig mye lys, og skal visstnok støye en del.

Men for all del, fordelene kan oppveie for ulempene.

Det er bare observasjoner jeg har gjort med utifra bilder. Jeg vet ikke hva dere tenker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Nei, dessverre.

Vekten på disse teltene er helt rå, men jeg synes de virker noe spesielle med hensyn til følgende:

1. Det er endukstelt, med myggnetting i dørene. På sidene er det avstand mellom badekargulvet og ytterduken (ser det ut som ihvertfall). I myggsesongen, så vil det muligens sverme med mygg inni teltet.

2. Det er enorm avstand mellom bakken og ytterteltet. I litt vind vil jeg tro det er svært trekkfullt, og å lage seg mat med primus i forteltet kan bli en forblåst affære?

3. Cuben fiber slipper inn veldig mye lys, og skal visstnok støye en del.

Men for all del, fordelene kan oppveie for ulempene.

Det er bare observasjoner jeg har gjort med utifra bilder. Jeg vet ikke hva dere tenker om dette?

Hei Mareng!

1. Etter det jeg har forstått, så er myggnettingen integrert med badekar-gulvet...

Så det problemet er løst.

2. Snakket med Zpacks folka ang. dette med trekk - var bekymra sjøl;

Her spør jeg Zpacks ang.trekk:
“But there is one thing; due to the construction - bathtub&
outer tentwalls with an “air-gap” close to the ground, 
 i´m concerned with draft
and wind blowing through the tent. (I´ll be trekking in Norway,
often a very windy/cold country!)

I guess one can lower the outer tent quite a bit,but then
i will loose sitting height,i think? I will need at least 130 cm.
useable sitting height…
And yes of course, i am aware of the need for circulation!”

Zpack svarer følgende:
“Thank you for checking in.  If you set the tent walls down to the ground, the overall height of

the tent would be about 127cm (50").  Luckily, you usually do not need the tent so low to ground.

If you have any other questions, please do not hesitate to ask.”

 

3.Stemmer det med lys gjennom duken - men man kan velge mellom "Olive" som er 

den mørkeste versjonen, og "Camo" hmm.... kunne funke det.

(Folk sier Cubenfiber rasler endel... men utrolig hva man kan venne seg til, og

hørselen min er dårlig,veldig dårlig,faktisk!

 

Alt i alt så ser disse Zpack telta rimelig greie ut,synes nå jeg!

Endret av togg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 minutter siden, togg skrev:

Hei Mareng!

1. Etter det jeg har forstått, så er myggnettingen integrert med badekar-gulvet...

Så det problemet er løst.

2. Snakket med Zpacks folka ang. dette med trekk - var bekymra sjøl;

Her spør jeg Zpacks ang.trekk:
“But there is one thing; due to the construction - bathtub&
outer tentwalls with an “air-gap” close to the ground, 
 i´m concerned with draft
and wind blowing through the tent. (I´ll be trekking in Norway,
often a very windy/cold country!)

I guess one can lower the outer tent quite a bit,but then
i will loose sitting height,i think? I will need at least 130 cm.
useable sitting height…
And yes of course, i am aware of the need for circulation!”

Zpack svarer følgende:
“Thank you for checking in.  If you set the tent walls down to the ground, the overall height of

the tent would be about 127cm (50").  Luckily, you usually do not need the tent so low to ground.

If you have any other questions, please do not hesitate to ask.”

 

3.Stemmer det med lys gjennom duken - men man kan velge mellom "Olive" som er 

den mørkeste versjonen, og "Camo" hmm.... kunne funke det.

(Folk sier Cubenfiber rasler endel... men utrolig hva man kan venne seg til, og

hørselen min er dårlig,veldig dårlig,faktisk!

 

Alt i alt så ser disse Zpack telta rimelig greie ut,synes nå jeg!

Ser ut som du har gjort grundig forarbeid! 👍

Alt over 110 cm er bra sittehøyde i teltet mener jeg, så der scorer telte bra selv om du får det nært bakken.

Ang. lys og vind/bråk snorking. I alle soveposene mine er det en liten innerlomme. Der har jeg to par ørepropper og to stk. slike masker, så er jeg sikret en god natts søvn selv med bråk og mye lys. Utgjør stor forskjell for meg!

 

067AF464-4015-4443-99D7-B00B5B8AE4F0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... god plan! Jeg derimot,får ikke sove med stash i ansiktet.

Ang. trekk; man kan jo også på en måte blokkere vekk vinden til en viss grad,

ved å plassere stokker,vantett bagasje, osv. langs bakken på utsia av teltduken

der vinden tar mest? Noe omstendelig da,men funker nok.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, togg skrev:

Hehehe... god plan! Jeg derimot,får ikke sove med stash i ansiktet.

Ang. trekk; man kan jo også på en måte blokkere vekk vinden til en viss grad,

ved å plassere stokker,vantett bagasje, osv. langs bakken på utsia av teltduken

der vinden tar mest? Noe omstendelig da,men funker nok.

 

 

 

Funker nok greit det ja. Jeg har brukt mose langs teltduken, akkurat som man ville gjort med snø :)  Fungerer ypperlig, Men ikke alltid man har mose da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Z-packs Hexamid Solo+.

Hvor trekkfullt det blir er et spørsmål om hvor nære teltet du får satt de nederste pluggene. Med full lengde på bardunene slipper du i det minste å tenke på kondens :)

Knitringen i cuben, unnskyld, "Dyneema Composite Fabric", hører du når du pakker teltet. Ellers ikke.

Myggnettingen holder unna alt av utøy inklusive de minste krekene.

Helt mørkt blir det ikke der inne, men jeg har aldri ligget våken på grunn av for mye lys. Koselig å se fullmånen gjennom duken.

Med hensyn til varme i "forteltet" - glem det. Cuben brenner kanskje ikke like entusiastisk som silnylon, men det blir nok et kjapt bål. Disse teltene er for folk som ikke nødvendigvis sover  og spiser samme sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
16 minutter siden, Grimner skrev:

Med hensyn til varme i "forteltet" - glem det. Cuben brenner kanskje ikke like entusiastisk som silnylon, men det blir nok et kjapt bål. Disse teltene er for folk som ikke nødvendigvis sover  og spiser samme sted.

Er det pga. lite fortelt du mener dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Grimner said:

Har et Z-packs Hexamid Solo+.

Hvor trekkfullt det blir er et spørsmål om hvor nære teltet du får satt de nederste pluggene. Med full lengde på bardunene slipper du i det minste å tenke på kondens :)

Knitringen i cuben, unnskyld, "Dyneema Composite Fabric", hører du når du pakker teltet. Ellers ikke.

Myggnettingen holder unna alt av utøy inklusive de minste krekene.

Helt mørkt blir det ikke der inne, men jeg har aldri ligget våken på grunn av for mye lys. Koselig å se fullmånen gjennom duken.

Med hensyn til varme i "forteltet" - glem det. Cuben brenner kanskje ikke like entusiastisk som silnylon, men det blir nok et kjapt bål. Disse teltene er for folk som ikke nødvendigvis sover  og spiser samme sted.

Takk Grimmer! dette var nyttig. Bra å få greie på det med:   "Knitringen i cuben, unnskyld, "Dyneema Composite Fabric", hører du når du pakker teltet. Ellers ikke." Men det sies at regnet trommer fælt mot Cuben fiber dukene?!

Er  Hexamid Solo+én din uten farge; dvs. ikke camo eller olive? 

Endret av togg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både zpacks arcblast sekk, DIv pakkposer etc og en klar tarp og et Duplex i camo. 

Hvorfor ikke Duplex? 

Ja, det blåser snø inn. Er er sært telt på sine måter, men er et av mine yndlingstelt. 

Hvilke andre telt har du fra før, siden du vil gå for dette? Og hvilke bruk?

Cuben er sterk, men liker ikke mekanisk slitasje. Så å legge noe på duken er galskap. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Memento mori said:

Jeg har både zpacks arcblast sekk, DIv pakkposer etc og en klar tarp og et Duplex i camo. 

Hvorfor ikke Duplex? 

Ja, det blåser snø inn. Er er sært telt på sine måter, men er et av mine yndlingstelt. 

Hvilke andre telt har du fra før, siden du vil gå for dette? Og hvilke bruk?

Cuben er sterk, men liker ikke mekanisk slitasje. Så å legge noe på duken er galskap. 

Hei Memento Mori,og takk for innlegg!
Hvorfor ikke Duplex? “ Høyden. Sjekk ut  min post ang. dette - her:

Så jeg er meget spent på om jeg kan sitte fritt uten å støte intill stang/vegger, i 130cm. høyde… Altaplexen er
oppgitt til Peak Height: 58" (147 cm) Hmm… 

“ Ja, det blåser snø inn. Er er sært telt på sine måter, men er et av mine yndlingstelt.”  Det blåser jeg i,haha!
I årstida med snøblås bruker jeg Tentipi Olivin,som jeg er meeget fornøyd med (bortsett fra takhøyde grunnet skråvegg,da.)

“ Cuben er sterk, men liker ikke mekanisk slitasje. Så å legge noe på duken er galskap. “ 
Tenker jo ikke på å legge noe PÅ duken,men mellom duk&bakke, pent og rolig…

Hva opplever du forresten mht. Camo duken på Altaplexen, stenger det ute endel lys,eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2018 den 20.26, togg skrev:

opplever du forresten mht. Camo duken på Altaplexen, stenger det ute endel lys,eller?

Nei, det er ikke mye lys det stenger ute, men ser coolt ut...på instabilder😂

Spøk til side. Camo og den blå hindrer innsyn, så du får mere privatliv,  camo er fint hvis du ikke vil syns. Det var grunnen til at jeg valgt camo, selv om den var dyrere. 

Tror du må tegne litt og måle, toppen på Altaplex blir som toppen på en lavo. Ikke mye til nytte. 

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, zupertramp skrev:

Hvordan fungerer disse teltene på høyfjellet om sommeren ?

Hva er bruddstyrken på duken ? 

Teltene tåler utrolig mye, så bruddstyrken blir bare teoretisk er min erfaring. Det som ryker er pluggfeste i bakken/selve pluggen som bøyer seg om du bruker for lette plugger. Bardunene her er veldig viktig, og de er lette å snuble i, tror det er størst faren for å ødelegge teltet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/10/2018 at 2:59 PM, togg said:

Men det sies at regnet trommer fælt mot Cuben fiber dukene?!

Er  Hexamid Solo+én din uten farge; dvs. ikke camo eller olive? 

Regnet trommer fælt mot de fleste duker. Hvis det er et problem kan teltduk i bomull anbefales - demper trommingen fint; sildrelyden derimot :)

Fargen min er "olive drab" altså den som ser sølvgrå ut.

Teltet virker utmerket på fjellet om sommeren. Bruddstyrken på selve duken er bedre enn mye annet, men som @Memento mori skriver, det er fortsatt et telt med flere deler. Du kan ødelegge det om du går inn for det. Så lenge pluggene holder, takler det nok mye vind, men i vind vil jeg foretrekke å slå leir i lé.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, zupertramp said:

Hvordan takler dette teltet vind, sammenlignet med et tradisjonelt 3 sesongs fjelltelt ? 

Tradisjonelt fjelltelt kan jo være så mangt, men sånn overordnet er jo den store forskjellen bruken av stenger. Her er det lagt opp til gåstaver som står rett opp og ned, på samme måte som en lavvo. Det vil gjøre at selve stengene ikke bøyer seg under vind slik som med tradisjonelle telt. På den måten holder det bedre enn andre telt i vind. Men samtidig så har du ikke stenger som holder duken oppe andre steder enn i midten av teltet, så du er mer avhengig av å bardunere godt og plassere smart for å holde duken oppe.

 

Angående bruddstyrke:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den videoen er vel ikke en særlig god test på hva stoffene tåler. Heller et godt eksempel på hva du ikke skal gjøre.

Ganske trygg på at duken holder. Jeg har ikke hatt cuben ute i kraftig vind, men etter noen forblåste netter på Hardangervidda med et telt i silnylon, så er jeg ikke bekymret - bare trøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
49 minutter siden, Grimner skrev:

Og den videoen er vel ikke en særlig god test på hva stoffene tåler. Heller et godt eksempel på hva du ikke skal gjøre.

Ganske trygg på at duken holder. Jeg har ikke hatt cuben ute i kraftig vind, men etter noen forblåste netter på Hardangervidda med et telt i silnylon, så er jeg ikke bekymret - bare trøtt :)

Jeg har vel ikke hørt/lest på forumet om silnylon telt i kvalitet der duken har revnet betydelig (kun små rifter som kan repareres). Er det noen andre som har hørt om slikt?

Har hørt om stangbrudd, og dersom teltet har innvendige skangkanaler, så ser jeg for meg at stangbruddet kan kutte hull i duken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en som skrev her inne om et Akto(?)-telt som ble slitt i stykker pga sterk vind. Men det hadde svært mange ute-døgn og var nok temmelig redusert av sollys og vær og vind. 

I det helet tatt så virker det som det relativt ofte kan oppstå rifter, stangbrudd og bardunfester som ryker, men at ripstop-duk av god kvalitet tåler det meste og ikke slites i stykker. 

Har sett lignende rive-tester som på videoen hvor billig kina-silnylon lett rives i stykker men hvor kvalitets ripstop-duk er vanskelig å rive fra hverandre selv med litt kraft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.