Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Stranda bukse - utskilt frå "Hva har du kjøpt brukt nå"


tshansen

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Gittiamo skrev:

Rett før vinterferien fikk jeg tak i et par ubrukte (?) Alpina BC skisko i lær. De fikk jeg stor glede av i vinterferien. Jeg som ikke er noen racer på bortoverski fikk veldig god støtte i disse. De virker veldig solide. Og prisen var 300,- så jeg har fått skisko for resten av livet her. 

I dag fikk jeg en Bergans skallbukse med lappene på fortsatt. Har veldig lenge lett etter en bukse med mer bevegelsesfrihet for toppturer enn min gode urgamle Norrøna-bukse. Fikk de for 750,- så er mer enn fornøyd nå 😀 

 

0FAD0279-2241-456F-806A-8C839FB90FFD.jpeg

Ser ut som Bergans Stranda buksa? Kan dette stemme? Har denne selv og er ekstremt fornøyd :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, tshansen skrev:

Ser ut som Bergans Stranda buksa? Kan dette stemme? Har denne selv og er ekstremt fornøyd :-) 

Jepp. Så godt å høre 😀 skal testes til helgen. Kneputene tok jeg ut da. Usikker på når de skal brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jepp. Så godt å høre 😀 skal testes til helgen. Kneputene tok jeg ut da. Usikker på når de skal brukes. 

Kan vere gode på veldig kalde vinterturar, under isfiske, når ein driv med bikkjer osv. I alle slags situasjoner det er kaldt og ein kanskje vil sitte meir på kne enn ein normalt gjer når ein "berre" driv med forflytning :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jepp. Så godt å høre 😀 skal testes til helgen. Kneputene tok jeg ut da. Usikker på når de skal brukes. 

De "kneputene" kan du med god samvittighet bare kaste. De er vel det nærmeste du kommer papp og har fint liten eller ingen funksjon. Men et tips, hvis du sitter mye på knær, osv... er å skjære ut noen av sitteunderlag, eller du kan kjøpe egne via arbeidsklær forhandlere osv. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gittiamo skrev:

Rett før vinterferien fikk jeg tak i et par ubrukte (?) Alpina BC skisko i lær. De fikk jeg stor glede av i vinterferien. Jeg som ikke er noen racer på bortoverski fikk veldig god støtte i disse. De virker veldig solide. Og prisen var 300,- så jeg har fått skisko for resten av livet her. 

I dag fikk jeg en Bergans skallbukse med lappene på fortsatt. Har veldig lenge lett etter en bukse med mer bevegelsesfrihet for toppturer enn min gode urgamle Norrøna-bukse. Fikk de for 750,- så er mer enn fornøyd nå 😀 

 

0FAD0279-2241-456F-806A-8C839FB90FFD.jpeg

 

4 timer siden, tshansen skrev:

Ser ut som Bergans Stranda buksa? Kan dette stemme? Har denne selv og er ekstremt fornøyd :-) 

Har dere begge ventilasjon på langs lårene på utsiden? Jeg har også stranda, godt fornøyd men savner kanskje litt mer lufting da jeg kun har to 10-15cm åpninger på innsiden av lårene. På frem-og utsiden er det to store kart/hanske lommer. På leggene er det to borrelåser til innstramming om dem skal over alpinstøvler eller brukes til vanlige sko.  Kneputene syns jeg er geniale ved camp osv, men plukkes ut når jeg skal bevege meg mye. Det er sikkert en eldre variant jeg har :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Johanks skrev:

 

Har dere begge ventilasjon på langs lårene på utsiden? Jeg har også stranda, godt fornøyd men savner kanskje litt mer lufting da jeg kun har to 10-15cm åpninger på innsiden av lårene. På frem-og utsiden er det to store kart/hanske lommer. På leggene er det to borrelåser til innstramming om dem skal over alpinstøvler eller brukes til vanlige sko.  Kneputene syns jeg er geniale ved camp osv, men plukkes ut når jeg skal bevege meg mye. Det er sikkert en eldre variant jeg har :) 

Har åpning fra hofta og hele veien ned. Helt åpen, så den gir godt med lufting. 

Selve vidden ved legg er veldig stor og ingen mulighet for innspenning her. Det synes jeg er litt teit, for da blir ikke buksa å brukes ved gange. Fikser ikke bukselegger som slenger. Men vurderer en liten omsøm her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Johanks skrev:

 

Har dere begge ventilasjon på langs lårene på utsiden? Jeg har også stranda, godt fornøyd men savner kanskje litt mer lufting da jeg kun har to 10-15cm åpninger på innsiden av lårene. På frem-og utsiden er det to store kart/hanske lommer. På leggene er det to borrelåser til innstramming om dem skal over alpinstøvler eller brukes til vanlige sko.  Kneputene syns jeg er geniale ved camp osv, men plukkes ut når jeg skal bevege meg mye. Det er sikkert en eldre variant jeg har :) 

 

1 time siden, Gittiamo skrev:

Har åpning fra hofta og hele veien ned. Helt åpen, så den gir godt med lufting. 

Selve vidden ved legg er veldig stor og ingen mulighet for innspenning her. Det synes jeg er litt teit, for da blir ikke buksa å brukes ved gange. Fikser ikke bukselegger som slenger. Men vurderer en liten omsøm her. 

Jeg har begge variantene... Stranda gammel modell som Gittiamo har skaffet seg, som jeg personlig mener er en langt bedre modell enn den nye med bare de små åpningene på innsiden av lårene. Hvorfor de valgte denne løsningen vet jeg ikke. Kneputer i buksene er gull verdt om du sitter litt på kne. Men skjønner at det kan være uvant for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar kneputene være inne også ved gange. Det varmer godt i motvind. Jeg håper Bergans lager versjon 3.0 før jeg har slitt ut min 1.0. Glidelåser på innsiden av lårene er jo helt ubrukelig. Jeg håper også at Bergans fortsetter å lage kort-versjoner for oss som er vertikalt utfordret!

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Boggabogg skrev:

Jeg lar kneputene være inne også ved gange. Det varmer godt i motvind. Jeg håper Bergans lager versjon 3.0 før jeg har slitt ut min 1.0. Glidelåser på innsiden av lårene er jo helt ubrukelig. Jeg håper også at Bergans fortsetter å lage kort-versjoner for oss som er vertikalt utfordret!

 

Jeg tok de kjapt ut. Synes de var alt for stive. Jeg går ikke pent og pyntelig avgårde 😂 jeg er høyt (som du ser av bilde) og lavt. Og syntes det virka som de ville være noe bevegelseshemmede og irriterende. 

Kan fint bruke padding på knær. Brukte knebeskyttere når jeg stod (les: ramla rundt) på brett. Men disse var myke og tighte. Ikke stive og i veien. 

Kanskje jeg heller skal strikke og tove noe selv? 🤔 

Men mer interessert i å finne en løsning for å smale inn bukseleggene. Tips? 

Ellers sitter buksa perfekt på og den virker å være akkurat hva jeg lette etter mtp stoff og bevegelighet ellers 😀👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

strada gen1 er kongebukse, slitesterk og god, er enig i at den er alt for vid i leggen. Men det kommer nok av at det vel er ei alpinbukse hvor støvlene ofte er veldig vide i leggen. selv buker jeg mine nesten eksklusivt til skuterkjøring, selv med tjukke støvler blir de for vide, så jeg sliter litt med at snø kommer inn og setter seg på utsiden av skaftet på støvlene. men den glidelåsen på sia er helt konge. Eneste som mangler fra buksa er beltehemper(til kniv, etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, vikern skrev:

strada gen1 er kongebukse, slitesterk og god, er enig i at den er alt for vid i leggen. Men det kommer nok av at det vel er ei alpinbukse hvor støvlene ofte er veldig vide i leggen. selv buker jeg mine nesten eksklusivt til skuterkjøring, selv med tjukke støvler blir de for vide, så jeg sliter litt med at snø kommer inn og setter seg på utsiden av skaftet på støvlene. men den glidelåsen på sia er helt konge. Eneste som mangler fra buksa er beltehemper(til kniv, etc.)

Ja jeg tror også den blir for vid nederst. Selv med åpne spenner på randostøvler så vil buksa fortsatt være vid nederst. 

Så jeg tenker at det er verdt å betale for omsøm på en litt proff måte og allikevel ha en billig, solid og allsidig bukse. For den virker virkelig å være en tipp topp bukse 👌🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.