Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørking av telt


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Kona godkjente fleecepledd og malerplast på gulvet. Mitt argument var at et klissvåt telt gir huset sårt tiltrengt fuktighet. Varmepumpa er god å ha - tørt i morgen tidlig.

B7B994DC-125F-48C9-B724-70B414220F65.jpeg

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet selv også når jakt klær, vadebukser og diverse skal tørkes. Kan bli litt unntakstilstand i hjemmet. Heldigvis har jeg nå varm utebod med flisgulv og sluk, pluss garasje jeg får hengt opp telt osv. Veide du forresten Ringstind (pro 2?) når det var vått? Interessant å se hvor mye det kan trekke i fukt.  Fristende å prøve dette teltet en gang, ser det ligger noen fine på finn.no :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så heldig at jeg har både et stort loft og en kjellerstue hvor jeg kan tørke det meste, og i tillegg så var huset mitt utstyrt med en diger oljefyr da jeg kjøpte det. Denne oljefyren er selvfølgelig fjernet til fordel for nyere teknologi og da ble det plutselig ledig et rom som tidligere hadde vert fult opp av oljefyren, men som nå bare har en stor tank med varmt vann.  I tillegg så har dette rommet en pipe som ikke er i bruk lenger pluss en kanal utenfra som leverte forbrenningsluft til oljefyren. Hvis jeg åpner hullet der oljefyren var koblet til pipen så blir det så god gjennomtrekk at jeg kan tørke det meste som går inn gjennom døren og som ikke er over fire meter langt.

Men det har ikke alltid vert sånn. Min kone snakker enda om den gang da vi leide en kjellerleilighet og jeg slo opp telt på kjøkkengulvet. Kjøkkenet hadde gulv som tålte vann og jeg syntes at det egnet seg godt til å slå opp et vått telt på. Den gang jobbet min kone på en oljeplattform i Nordsjøen og hvis jeg reiste på tur mens hun var på jobb så var det ingen problemer, men men med to uker på jobb og vekselvis tre og fire uker hjemme så var det ikke alltid like enkelt å beregne turene slik at det passet når hun var på jobb. Bardunene ble festet i skuffer og skapdører og det var, forståelig nok, ikke alltid like populært å komme hjem til et kjøkken som var okkupert av et vått iglotelt som tok opp hele gulvplassen på et lite kjøkken.

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Vi har et ganske stort rom i kjelleren som skal bli min hule, men før jeg tar det i bruk skal det pusses opp fra topp til bunn. Det har varmekabler, noe som er nyttig. Det er ferdig før neste telttørk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
7 timer siden, Johanks skrev:

Veide du forresten Ringstind (pro 2?) når det var vått? Interessant å se hvor mye det kan trekke i fukt.  Fristende å prøve dette teltet en gang, ser det ligger noen fine på finn.no :)  

Har ikke veid det vått. Er fornøyd med den nye versjonen. Jeg har 2-manns utgaven i Pro. Jeg trives best med tunneltelt med rette vegger og åpning i hver ende😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spark til de som designer dagens boliger, hvis vi skulle ha noen av den typen her på forumet.

Nå er jeg sikkert ganske heldig som har et stort hus med mye plass å boltre meg på, men jeg er en smule bekymret når jeg ser hva slags boliger som bygges i dag. Jeg startet min yrkeskarriere på et arkitektkontor på slutten av 1970 tallet og da kunne vi bygge hus, men hva slags boliger er det som bygges i dag? Små trange leiligheter hvor det stort sett ikke er plass til annet enn å sove og spise. Lagerplass til turutstyr, ski, dykkerutstyr, julepynt, barneleker, barnevogner, akebrett, hagemøbler, grill, sykler, bilhjul etc. etc. er det visst ingen som tenker på.

Hvordan skal dette ende!? Er dette kanskje en direkte trussel for det norske friluftslivet?

664c7b1a9cfe4bb8ea660eff379d92c6--storage-rental-storage-one.jpg

Ps. Et lite tips til de som kanskje er så heldige at de har et ekstra rom som kan brukes.

Jeg er nettopp ferdig med en liten oppgradering av snekkerboden min, og da jeg, for noen måneder siden, hjalp en bekjent med å skifte kjøkken, så tok jeg vare på noe av den gamle kjøkkeninnredningen som han skulle kaste. Den passet akkurat inn i snekkerboden min og bidro til en vesentlig økning av husets lagerkapasitet.  Det står ofte fine kjøkkenskaper på finn.no, og ofte helt gratis.

28783722_394059907723247_9099743597967704064_n.jpg.68f6a723e8cbd2fcd149ba20d1be586d.jpg28467892_394059914389913_2181749442548334592_n.jpg.1861bcb80d4c4d494e7c73fe24df440e.jpg

Endret av REs
  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det nye Ringstind 2 Pro har høyere kanter på innerteltet(mer badekar), samt bedre og større ventil i fotenden (en liten digresjon). Ferdig tørket så nå kan familien få tilbake stua.

0C82EFFE-94A8-4B6D-9ECB-04015BB7C983.jpeg

9A3F335D-2118-4E99-BBD8-24384272D84F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg henger opp en ridget line ute på verandaen (under tak) som jeg henger teltet over når det skal tørke. Er det minusgrader ute, gjør jeg det samme på loftet. 

Fin måte å tørke på👍

Synd at arkitektene bak nyere hus ikke har tatt høyde for tørking av telt inne - helt høl i hodet😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner konstruerte noe smart når han bygget hus for endel år siden. Han laget to små rom ved siden av hverandre og monterte en kjøle enhet i veggen mellom rommene. Da fikk han et fint kjølerom på den ene siden og et smart tørkerom på andre siden (Overskuddsvarmen fra kjøle enheten varmet opp det andre rommet)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er frivillig om man vil bo i by eller bygd, og (i hvert fall til en viss grad utfra lommebok og sted) kan velge type bolig. :D Ville vel vært smått utfordrende å gi samtlige nordmenn eneboliger/store leiligheter med veldig mye bodplass. Men har ikke de fleste (i hvert fall mange) blokker og leilighetsbygg større bodarealer i kjeller/loft?

Enebolig langt på landet her. Enormt mye lagringsplass og ingen partner som kan finne på å irritere seg over telt og turutstyr som henger til tørk eller mellomlagres her eller der. Telttørkeutfordringer har jeg imidlertid likevel.

Det må tas høyde for katter som elsker lyden av teltduk og jakter på alt som ligner en snor. Badet er eneste gode plassen, i hvert fall om teltet er dryppevått.. For de små teltene fungerer det ok, men for Spitsbergen blir det en hinderløype å komme seg innpå badet og bruke det. Litt upraktisk når det er eneste bad/toalett i hus. Tenker jeg må få hengt opp en snor eller to i taket som jeg kan få hengt teltet opp på et vis i slik at rommet i hvert fall kan brukes.

Gleder meg til de ringer fra Hamar, for da skal jeg få pusset opp kjelleren og få stort tørkerom der! :cool:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
7 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Enebolig langt på landet her. Enormt mye lagringsplass og ingen partner som kan finne på å irritere seg over telt og turutstyr som henger til tørk eller mellomlagres her eller der. 

Måtte sette det opp klokken 23 i går og ned klokka 09 i dag. Fikk da goodwill til neste gang😀

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovtørk i garasje eller på snor under terassen.

Fintørk i trappen/gangen med varmepumpe på. Ikke alltid like populært når teltene er laaange og strekker seg mot gulvet i første etasje (henger over rekkverket oppe og dekker inngangen til trappen nede).....Men vi kommer nå opp, hver gang 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Godt det er frivillig om man vil bo i by eller bygd, og (i hvert fall til en viss grad utfra lommebok og sted) kan velge type bolig. :D Ville vel vært smått utfordrende å gi samtlige nordmenn eneboliger/store leiligheter med veldig mye bodplass. Men har ikke de fleste (i hvert fall mange) blokker og leilighetsbygg større bodarealer i kjeller/loft?

Enebolig langt på landet her. Enormt mye lagringsplass og ingen partner som kan finne på å irritere seg over telt og turutstyr som henger til tørk eller mellomlagres her eller der. Telttørkeutfordringer har jeg imidlertid likevel.

Det må tas høyde for katter som elsker lyden av teltduk og jakter på alt som ligner en snor. Badet er eneste gode plassen, i hvert fall om teltet er dryppevått.. For de små teltene fungerer det ok, men for Spitsbergen blir det en hinderløype å komme seg innpå badet og bruke det. Litt upraktisk når det er eneste bad/toalett i hus. Tenker jeg må få hengt opp en snor eller to i taket som jeg kan få hengt teltet opp på et vis i slik at rommet i hvert fall kan brukes.

Gleder meg til de ringer fra Hamar, for da skal jeg få pusset opp kjelleren og få stort tørkerom der! :cool:

Jeg bor i en liten bygård i Oslo og har veldig god plass til tørk av telt i kjelleren. Bare jeg er grei og holder orden. Tørka hestedekken der også jeg. Går så fint så. Og ingen ting i leiligheten blir berørt av tørkingen 😀 så ja enig man trenger ingen stor villa (selv om det er digg) 

Men klart man må ha respekt for naboene og holde god orden hele tiden også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Godt det er frivillig om man vil bo i by eller bygd, og (i hvert fall til en viss grad utfra lommebok og sted) kan velge type bolig. :D Ville vel vært smått utfordrende å gi samtlige nordmenn eneboliger/store leiligheter med veldig mye bodplass. Men har ikke de fleste (i hvert fall mange) blokker og leilighetsbygg større bodarealer i kjeller/loft?

Enebolig langt på landet her. Enormt mye lagringsplass og ingen partner som kan finne på å irritere seg over telt og turutstyr som henger til tørk eller mellomlagres her eller der. Telttørkeutfordringer har jeg imidlertid likevel.

Det må tas høyde for katter som elsker lyden av teltduk og jakter på alt som ligner en snor. Badet er eneste gode plassen, i hvert fall om teltet er dryppevått.. For de små teltene fungerer det ok, men for Spitsbergen blir det en hinderløype å komme seg innpå badet og bruke det. Litt upraktisk når det er eneste bad/toalett i hus. Tenker jeg må få hengt opp en snor eller to i taket som jeg kan få hengt teltet opp på et vis i slik at rommet i hvert fall kan brukes.

Gleder meg til de ringer fra Hamar, for da skal jeg få pusset opp kjelleren og få stort tørkerom der! :cool:

Man trenger ikke bo langt ute på landet for å bo i enebolig eller en leilighet med tilstrekkelig plass. Det er faktisk så enkelt at hver kommune kunne gjort det som Sandnes kommune gjorde da jeg bygget mitt første hus. I stedet for å la profitthungrige utbyggingsselskap ta seg av boligbyggingen og selge disse til blodpris så kan kommunen kjøpe opp tomtearealer som de klargjør med vei vann og kloakk. Så selger de tomtene til kostpris og lar hver enkelt få bygge det huset de ønsker, innenfor de rammer som reguleringsplanen setter. Hver enkelt kan da legge inn en god del egeninnsats, hente inn anbud på bygging, muring, rør, elektrisk arbeid etc. og da er det fullt mulig å få seg en respektabel bolig til en akseptabel pris. I dag bygges boligene stort sett av selskaper som har et eneste mål: Bygge så billig som mulig og selge så dyrt som mulig.  Det er en stor skam i et land som Norge at ikke de som ønsker det skal få lov til å bygge sitt eget hus.

Men dette er en helt annen diskusjon som hører hjemme helt andre steder.

 

$_86.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis fellesvaskeri i kjellern med stort tørkerom og vifte :)
For 10-15 kr så er teltet tørt på en drøy time.
Og ett låsbart stort rom på loftet hvor både telt og tarp kan henge så lenge det passer :)
Ikke bare ille å bo i blokk slik sett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg bor i en liten bygård i Oslo og har veldig god plass til tørk av telt i kjelleren. Bare jeg er grei og holder orden. Tørka hestedekken der også jeg. Går så fint så. Og ingen ting i leiligheten blir berørt av tørkingen 😀 så ja enig man trenger ingen stor villa (selv om det er digg) 

Men klart man må ha respekt for naboene og holde god orden hele tiden også. 

Hvordan kan en person med seriøse friluftsinteresser klare å bo i en liten bygård i Oslo.  Jeg får eksem bare av å gå inn på et kjøpesenter hvor det er litt mye folk, og snakker vi om julehandel så blir jeg nesten sengeliggende. Jeg bodde et år i Oslo og senere tre år i Bergen. Det var nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørking og luftig av ting foregår på lekerommet her. Er ting rennende vått så må det en runde innom badet først.

20180308_111818.thumb.png.1b0b8fce076c44b1afd14ae9655281c1.png

Selv om jeg har relativt god lagringsplass andre steder så har gjesterommet blitt mer mer bod for turutstyr. 120 cm skap som jeg laga hylle over for soveposer og sekker + oppheng under hylla som forsetter ut fra skapet. Samt 3 komoder og en reol. Siden det fortsatt er plass til  en seng der så kalles det enda for gjesterommet. 😁 Men digg å ha rom til friluftsutstyr rett innenfor inngangsdøra. 😀

received_10155943596137464.thumb.jpeg.22091688d84a66d694e19ca967b2e398.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, REs skrev:

Hvordan kan en person med seriøse friluftsinteresser klare å bo i en liten bygård i Oslo.  Jeg får eksem bare av å gå inn på et kjøpesenter hvor det er litt mye folk, og snakker vi om julehandel så blir jeg nesten sengeliggende. Jeg bodde et år i Oslo og senere tre år i Bergen. Det var nok for meg.

Tja, jeg bor i blokk i Oslo
Ser rett inn i Nordmarka når jeg åpner gardinene på soverommet.
Kan ta på meg ski bak huset :) Bruker vel knappe 5 minutter på å gå før jeg er omringet av skog.
På en anne side så bruker jeg 20 min på å komme meg til sentrum, 7 min gange til kjøpesenter og 3 min til nærbutikken.
Så sentralt til alt egentlig. Bare opp til meg selv å velge hva jeg vil gjøre :)
Oslo er en bra by å bo i for min del

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo meir plass ein har, jo meir å rote på. Eg har eit heilt tun, ein kjellar, melkerom, kontor og fjøs etter nedlagt mjølkeproduksjon. Eg har aldri hatt så dårleg system.

Den einaste gongen eg har hatt full oversikt var når kidsa var små, me var åleine og budde i leilighet på 90 kvadrat. Golden days :P

Det som då bestemmer kvar teltet vert tørka er meir kva dyr som er ute på streif for øyeblikket, av kattar og bikkjer. Teltduk og katteklør har eg erfart er ein dårleg match.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt tiden i mindre leilighet i borettslag og man måtte spre seg litt utover i fellesarealene, og håpe på litt goodwill. Opplevde det aldri som noe problem, og så ble det ofte litt snakkis om hva man hadde vært på også.. 

Nå i enebolig er det kun om vinteren at det kan bli litt omfattende og en kjellergang må tas i bruk i tillegg til vaskerommet.  Da er det viktig å vise at man blir superhappy av turene så kona veier ulempene opp mot fordelene :-).  Så langt har det gått fint, men jeg skjønner jo at det kan bli litt mye når telt, soveposer + flere kiter skal henges opp samtidig, så prøver å ta det kjappest mulig opp og ned :-) . Drømmen hadde vørt ett eget varmt mekkerom i garasjen... :brr: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tessatroll skrev:

Jo meir plass ein har, jo meir å rote på. Eg har eit heilt tun, ein kjellar, melkerom, kontor og fjøs etter nedlagt mjølkeproduksjon. Eg har aldri hatt så dårleg system.

Fryktelig enkelt å stue vekk ting! "sett det på bua" "sett det i låven" "sett det ... " Jeg har en låve, et stabbur, en veabod og 2 rom i huset smekkfullt av allverdens rot og skrammel som de fleste med litt dårligere plass hadde kastet med en gang istedet for å mellomlagre på div. steder. Klart for storopprydding .. til sommeren .. kanskje ... 

Men når jeg tenker meg om har jeg et baderom som ikke er i bruk, der kan jeg vel tørke telt .. ute av rekkevidde for hunder og katter .. må bare rydde litt først :P
Et prosjekt for helga muligens ... 

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, REs skrev:

Hvordan kan en person med seriøse friluftsinteresser klare å bo i en liten bygård i Oslo.  Jeg får eksem bare av å gå inn på et kjøpesenter hvor det er litt mye folk, og snakker vi om julehandel så blir jeg nesten sengeliggende. Jeg bodde et år i Oslo og senere tre år i Bergen. Det var nok for meg.

Fikser ikke kjøpesenter selv jeg. Men man klarer fint å bo i en bygård bare man er innstilt på det. Veldig lite å vedlikeholde er det også. Aldri snømåking og sånt. Ergo mye mer fritid. Og jeg gjør en real innsats på å komme meg vekk fra betong og asfalt for å få frisk luft. 

Har heldigvis en godt skjermet hage også. Og greie naboer. Bortsett fra hun som har sans for Energy Radio eller hva det heter. Scooter er ikke innafor å spille for et helt nabolag 😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer plass man har jo flere ting samler man på. Det er i hvert fall min erfaring. Til og med badstua mi er omgjort til lagerrom, men det er kanskje fordi kona ikke liker badstue.   Men det gjør jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Heriks skrev:

Fryktelig enkelt å stue vekk ting! "sett det på bua" "sett det i låven" "sett det ... " Jeg har en låve, et stabbur, en veabod og 2 rom i huset smekkfullt av allverdens rot og skrammel som de fleste med litt dårligere plass hadde kastet med en gang istedet for å mellomlagre på div. steder. Klart for storopprydding .. til sommeren .. kanskje ... 

Men når jeg tenker meg om har jeg et baderom som ikke er i bruk, der kan jeg vel tørke telt .. ute av rekkevidde for hunder og katter .. må bare rydde litt først :P
Et prosjekt for helga muligens ... 

Lagring er ikke ukjent og tenker at homo sapiens mange år som sanker/samler har innpoda genomet vårt til at alt som er kjekt å ha som regel blir tatt vare på. På vegne av mine eventuelle etterkommere har jeg stilt meg følgende spørsmål, etter selv har hatt gleden av å rydde etter slekt: 

Er det blitt brukt siste åra?:angel:

Er det noen sjanse for at mine etterkommere vil ha det? :drool:

Vil jeg belemre mine etterkommere med å kvitte seg med det? :bug:

 Om nei på alle 3 så har du svaret :-) . 

Jeg har nå ryddet en større eiendom etter mine foreldre når de flyttet til leilighet. Bistått mine svigerforeldre i to flytteprosser, vært med i flere venners flyttedugnader og tatt over ett overfylt småbruk. Kan trygt si at 80% av "kjekt å ha" kan kjøres kjørt bort til gjenbruk, leveres som  søppel eller legges ut på finn.no, dersom enn ikke unner sine arvtakere slike inspirerende runder da .. :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.