Gå til innhold
  • Bli medlem

Vær stabilitet på "superlette" telt?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Jeg spurte i en annen tråd om man merker stor forskjell hvis man drar med seg et telt på et par kilo mer i forhold til å velge et superlett. Jeg fikk som forventet ulike svar. Jeg har lest erfaringer og tester, og må si at jeg liker tanken på lavt pakke volum. Jeg ser imidlertid at man ofte ofrer lufteventiler, teltstenger osv for å spare vekt. Spørsmål er om det da er for risikabel å bruke et superlett telt på  for eksempel fjellturer hvor man er mer eksponert for elementene? Ser for eksempel på denne videoen at et "fjellheimen Superlight" telt blir trykket helt flatt når vinden passerer 60 km/t (17,7 kilometer i timen). Det tilsvarer sterk til stiv kuling. Jeg har sett et par superlette telt til salgs på nettet med bøyde stenger, så er det lurt å bruke de på fjellet? Siden mange av de har begrenset med lufte muligheter og stenger og bardun fester ikke er tilpasset tung snø og kraftig vind, er de  vel uansett utelukket som et vinter telt. Men som 3 sesongers er det noe å satse på? Tenkte til sykling på fjellveier og kanskje til solo fiske og eller foto turer. 

 at 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første som slår meg her er sunn fornuft.... Velger man et superlett telt, så har man gjerne gjort seg noen erfaringer eller bevist tatt en kalkulert "risiko". Hvilket terreng går du i, hvor (som oftest) er det du beveger deg og bor i telt? Er det langt unna eventuelle hytter som du kan ta deg inn i om været skulle bli ekstremt osv? Jeg har lagt noen netter med litt vind (har pro serien selv) men aldri når været har blitt sikkelig ille. Hvor mange døgn i telt er det sannsynlig at du blir å ha i året? De fleste jeg kjenner tilstreber å slå opp telt der de er litt i le for vinden (om mulig) for å slippe at duken blafrer unødvendig. 

Den vindtesten viser til at et superlett telt er mer utsatt i forhold til vindbelastning. Da må du selv gjøre deg opp en mening om du er villig til å bære 1 kilo mindre eller om du skal gå for et som er litt tyngre og tåler mer vind. Men bor du ute i telt bare når det er fint vær, er det litt bortkastet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver naturligvis å slå opp telt der det er i le med åpningen bort fra været slik at man har mer sikkerhet, men det er ikke alle steder som er like godt beskyttet, og andre ganger kan man være uheldig at vinden kommer fra en annen retning enn når man slo opp teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Jan@ skrev:

135 km/t på Orion 3 UL

Tror denne testen ikke gjenspeiler hvordan det er i normalt vindvær. Min erfaring er at dette teltet ikke er spesielt bra i vind. Det er veldig høyt, og samme konstruksjon, materialer i stenger som for eksempel HS Reinsfjell. Med større vindfang kan det ikke ha så mye bedre data, det rimer ikke. Jeg har brukt det i kuling og med kastevind, og er ikke spesielt imponert. Var i Driva ved Oppdal, når FF treffet var i fjor høst. Plassering av barduner blir veldig viktig. Kasta som kom litt ovenfra, presset teltet ganske mye. Måtte lage en ekstra lang bardun fra den rettingen vinden kom.

Min erfaring er at Helsport Reinsfjell SL tåler mye mere vind, men jeg har ikke hatt begge samtidig, så dette blir bare min personlig vurdering. 

IMG_4559.thumb.JPG.ad74119b274594f15c507e3cfaa3348a.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
10 minutter siden, Memento mori skrev:

Min erfaring er at Helsport Reinsfjell SL tåler mye mere vind, men jeg har ikke hatt begge samtidig, så dette blir bare min personlig vurdering.

IMG_4559.thumb.JPG.ad74119b274594f15c507e3cfaa3348a.JPG

Det er kastevinden som vanligvis er problematisk for telt, som du også nevner. Har ikke prøvd noen av dem så jeg kan ikke uttale meg. Vet at forrige gang diskusjonen om lettvektstelt var opp, surnet stemningen på forumet. Jeg velger å "veie mine ord på gullvekt" eller aller helst ikke delta ;)

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
19 minutter siden, Memento mori skrev:

Tror denne testen ikke gjenspeiler hvordan det er i normalt vindvær. Min erfaring er at dette teltet ikke er spesielt bra i vind. Det er veldig høyt, og samme konstruksjon, materialer i stenger som for eksempel HS Reinsfjell. Med større vindfang kan det ikke ha så mye bedre data, det rimer ikke. Jeg har brukt det i kuling og med kastevind, og er ikke spesielt imponert. Var i Driva ved Oppdal, når FF treffet var i fjor høst. Plassering av barduner blir veldig viktig. Kasta som kom litt ovenfra, presset teltet ganske mye. Måtte lage en ekstra lang bardun fra den rettingen vinden kom.

Min erfaring er at Helsport Reinsfjell SL tåler mye mere vind, men jeg har ikke hatt begge samtidig, så dette blir bare min personlig vurdering. 

IMG_4559.thumb.JPG.ad74119b274594f15c507e3cfaa3348a.JPG

Var dette Orion UL eller Extreme?

Jeg ser for meg at siden teltet tilsynelatende ikke tetter så godt mot bakken, vil dette også påvirke egenskapende i vind negativt? Ser for meg at det kan bli litt «oppblåst» og nærmest «lette» om vinden får tak under duken? Jeg vet ikke, bare en tanke jeg har gjort med.

Vurderer selv Orion UL pga. innvendig størrelse og vekt. Men det må være godt nok i vind. I ekstrem vind må det bare holde sammen, jeg er jo ikke ute på tur i storm, forhåpentligvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde det ikke ha vært et system for å teste telt i forhold til hvor mye vind de tåler? Det er vanlig å oppgi vannsøyle men det burde også være vanlig å oppgi hvor mye vind og eventuelt hvor tung snø teltet tåler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Tror denne testen ikke gjenspeiler hvordan det er i normalt vindvær. Min erfaring er at dette teltet ikke er spesielt bra i vind. Det er veldig høyt, og samme konstruksjon, materialer i stenger som for eksempel HS Reinsfjell. Med større vindfang kan det ikke ha så mye bedre data, det rimer ikke. Jeg har brukt det i kuling og med kastevind, og er ikke spesielt imponert. Var i Driva ved Oppdal, når FF treffet var i fjor høst. Plassering av barduner blir veldig viktig. Kasta som kom litt ovenfra, presset teltet ganske mye. Måtte lage en ekstra lang bardun fra den rettingen vinden kom.

Min erfaring er at Helsport Reinsfjell SL tåler mye mere vind, men jeg har ikke hatt begge samtidig, så dette blir bare min personlig vurdering. 

IMG_4559.thumb.JPG.ad74119b274594f15c507e3cfaa3348a.JPG

Det blir vel ikke så lett å direkte sammenligne de teltene uten at de var på samme sted til samme tid. På generelt grunnlag har antall stenger og hvordan de er plassert mye å så i forhold til hvilke stenger det er. Har teltet flere stenger og er plassert på en måte slik at konstruksjonen blir sterkere vil belastningen på de ulike stengerne bli mindre og telte vil takle mer vind. Kuppeltelt er et fint eksempel på dette. Hvordan vinden blåse rundt teltet har også mye å si. Vanligvis er et lavere telt mindre vindfang, men også større telt kan være konstuert på en måte som gjør at vinden ikke får så godt tak. 

 

Reinsfjell og Orion UL er vel uansett ikke de letteste av de "superlette" teltene med 2,25 og 3,5 kilo. Helium Dome  kuppel teltet mitt som er et ekspedisjons telt veier bare en kilo mer på kjøkkenvekten med alt og pakkpose.   Kuppelt konstruksjonen er med på å trekke opp vekten. Man får for eksempel et godt 2 manns tunell telt fra rundt 2,3 kilo, som er mer solid bygget, og som ikke er SL. Det er vel verre med tunell telt som bare har 1-2 stenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Teltet på videoen har vel sterkere stenger idag.

Ellers må jeg si jeg er utrolig skeptisk til slike vindtester og spesiellt der hvor man bruker propellvifte. Det vil bla dannes et undertrykk rundt den konsentrerte strålen av luft som blåses mot teltet. Dette kan like gjerne suge luft ut langs bunnen av teltet og skape et vakum inne i teltet. Videoen viser jo ikke så godt hvordan vifta er plassert i forhold til teltet heller. Tilfeldig?

Det som uansett er dumt med youtub er at man kan tjene penger på missvisende testresultater uten å risikere noe som helst. Hvis videoene får mange visninger kan det være veldig mye penger ute å går. Ganske mange sluker slike tester rått.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, nova skrev:

Ellers må jeg si jeg er utrolig skeptisk til slike vindtester

Min filosofi og tankegang er veldig enkel, jo større vindfang jo mere krefter i sving, og jo sterkere må det lages for å tåle like mye vind. Så lenge materialene er stort sett de samme, bør resultatet bli nogenlunde like for telt som er likt konstruert og veier det samme. Blir litt det samme som dunvekt på soveposer. 

I terreng, er ofte vindhastigheten lavere jo nærmere bakken en kommer, så den øverste delen påvirker teltet mye. Det er nok grunnen til at mange telt lages ganske lave. 

Ser på Hilleberg sitt vindtest system, at vifta står lengere unna, så jeg er ening med @nova om at slike vindtester er usikre. Feks hvordan vet de hva vindhastighet er? Ser ikke noe som måler den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Memento mori skrev:

Feks hvordan vet de hva vindhastighet er?

Og med en så konsentrert vindstråle så vil man antagelig få veldig forskjellige målinger alt etter hvor man måler.

Ellers er jeg enig i det du skriver.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det også dette prinsippet med å tilpasse seg. Heller at teltet legger seg ned en gang eller to i et kraftig vindkast (kanskje litt bøyd teltstang?) enn at hele greia rives i stykker...

Det er mange måter å se dette på. Stivt og solid behøver nødvendigvis ikke alltid å være bra. 

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

De kunne i såfall satt vifta fra i hvert fall to sider. Kuppeltelt kunne vært testet på langside og kortside, samme med tunneltelt. At tunnelteltene kun testes i kortenden er kun halve sannheten. Dersom vinden treffer langsiden er det en helt annen historie. Enig med dem som skriver at høyde har noe å si, helt klart. På en annen side er VE25 ganske høyt, men takler vind veldig bra. Har hatt dette teltet på endel vinterturer i skikkelig kulig og snøføyke - meget bra telt. Veggene er ikke så bratte, noe som gjør at annleggsflaten er mer skrå. Viden får dermed ikke like godt tak.

Jeg ser mye på konstruksjon og materialvalg, som stoff og tykkelse på stengene. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye synsing her.. Så jeg fortsetter å synse litt jeg også. 😁 

Mulig denne tråden ble starter pga mitt spørsmål om lett telt for høyfjellet? 

 
Det er jo skrevet en del om telt og vindtoleranse på nettet, her er en norsk sak:

http://www.klikk.no/helse/trening/hvor-mye-vind-taler-et-telt-3725382

Her er en sak om hvordan velge 4-sesongs telt:

https://www.outdoorgearlab.com/topics/camping-and-hiking/best-4-season-tent/buying-advice

4-sesong et telt for å tåle vintervær, men merk at ikke alle 4-sesongs telt er lagt for å tåle sommersesong/regn og kun designet for å fungere optimalt i minusgrader. (Mountain Hardwear EV 2/3 er eksempler på slike)

Noen tester og anbefalinger av 4-sesongs telt:

https://www.outdoorgearlab.com/topics/camping-and-hiking/best-4-season-tent

https://www.switchbacktravel.com/best-4-season-tents

https://www.digitaltrends.com/outdoors/best-4-season-tents/

Det har vært kommentert her at der er en dårlig løsning at teltduken ikke rekker ned til bakken, men om dere går inn på linkene over så ser dere at mange av 4-sesongs telt fra utlandet er designet slik. F.eks TNF VE-25 som har vært brukt på mange ekspedisjoner har glippe mot bakken: 

https://www.switchbacktravel.com/reviews/the-north-face-mountain-25

 
Jeg har selv, eller har overnattet i følgende telt siste året:
 
Bergans Fjellcamp Dome
Hilleberg Keron 4 GT
Helsport Fjellheimen 4 Camp SL
Helsport Fjellheimen 4 Camp X-trem
Helsport Spitsbergen 4 Camp
Helsport Svalbard High 3 Camp
Exped Orion II Exteme
The North Face Stormbreak 2
Mountain Hardwear EV 2
Naturehike Cloud Up 3
Naturehike Cloud Up 2
 
Helsport Fjellheimen SL (Superlight) og Naturehike teltene har merkbart færre festepunkter for barduner, men jeg brukter Fjellheimen SL til mye ila vår/sommer/høst så lenge jeg ikke skal opp i høyden/ligge veldig eksponert.
 
Jeg har alltid med meg en/flere ekstra pakker med barduner ift det teltene kommer med originale og bruker disse til enten å kryss-avstive punkter på teltet som allerede har barduner, til eksta barduneringspunkter, eller til å forlenge bardunene for å få en mer vertikalt kraft på avstiving av barduneringspunkter som henger på teltstengene. (Gjøres selvsagt ikke om vær/værutsiktene er bra)
 
F.eks. Exped Orion Extreme har veldig mange punkter/fester for bardunering i duken, men i høyfjellet så har jeg etterhvert også fått sansen for løsningen hvor stengene går på utsiden av ytterduken da dette gir veldig mange festemuligheter for barduner direkte i "skjelettet" på teltet. Mountain Hardwear EV 2 og Salewa Litrek / Sierra Leone teltene er eksempler på slike.
 
En viktig ting for min del for et 4-sesongs telt er å kunne stenge igjen teltet ift trekk inne. Mange telt (3-sesongs) lages med kun netting i større flater på innerteltet og man har ikke mulighet for å regulere luftingen på disse i større grad (f.eks) under sterk vind, men dem kan likevel være robuste ift å tåle mye vind uten å legge seg.
 
Angående vekt så er Mountain Hardwear EV 2 oppgitt tll 2,1 kg og TNF VE-25 oppgitt til 5,32 kg. For meg så er dette merkbart både ift vekt og pakkevolum om det skal bæres opp en/flere totusenmeterstopper. (På nevnte telt er også andre egenskaper veldig forskjellige.) En ting er å bære mye vekt&volum i flatt/trygt terreng, en annen ting et å bære det i bratte/eksponerte sider og pasasjer, der ønsker ihverfall jeg en mindre og lettere sekk om mulig. 
 
Beklager annen formatering på tekst, den ble slik når jeg kopierte inn linkene fra annen editor på telefonen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lange/tykke stenger og hvor mye duk det er mellom de avgjør hvor mye vind det tåler før der klapper sammen. Rive styrker kommer på toppen av det. Ser på test at for eksempel hvor Helsport Fjellheimen SL ble best at det står: "...Det er relativt stabilt i vinden, men naturlig nok mindre stabilt enn tyngre telt..." Med andre ord blir det litt subjektivt hva man mener med mye vind. Dette har i hvert fall to stenger mot en på Ringstind SL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DROMEDILLA skrev:

Hvor lange/tykke stenger og hvor mye duk det er mellom de avgjør hvor mye vind det tåler før der klapper sammen.

Delvis riktig, hvordan stenene er satt opp påvirker også mye. Flere stenger som krysser hverandre avstiver/støtter mer en stenger som kun er parallelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Terka skrev:

Delvis riktig, hvordan stenene er satt opp påvirker også mye. Flere stenger som krysser hverandre avstiver/støtter mer en stenger som kun er parallelle.

Helt enig. Nevnte dette lengre oppe og refererte bla. til at kuppel telt er et godt eksempel på dette, men så er ikke kuppel SL teltene alltid de letteste teltene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 timer siden, Terka skrev:

Delvis riktig, hvordan stenene er satt opp påvirker også mye. Flere stenger som krysser hverandre avstiver/støtter mer en stenger som kun er parallelle.

Dette er bare en gammel påstand som blir gjentatt. For flere av tunellteltene kommer allikevel bedre ut enn mange av kuppelteltene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mareng skrev:

Dette er bare en gammel påstand som blir gjentatt. For flere av tunellteltene kommer allikevel bedre ut enn mange av kuppelteltene...

Javel. Så kryssende stenger som låses av ift hverandre gjør ikke reisverket mer robust ift legge seg sammenlignet med en løsing med parallelle stenger, dette er bare en gammel påstand og man kunne like gjerne dropper det?

c69a3c94fe0c4e98f4b5c17b17286d142f667717.jpg.da8c25346a601add159ab63f1101745d.jpg

6282.jpg.fe4ad9a8b475242f1b976d71f807b5d0.jpg

 

Jeg mener ikke at det alene er en avgjørende faktor men at det bidrar positivt ift å holde et telt oppreist.

På  f.eks. Bergans Fjellcamp Dome som jeg nevnte lenger oppe så er det kryssende stenger, men dette teltet har likevel så store og vertikale flater mellom stengene at jeg ikke ville stolt på det ift å stå i skikkelig bra i skikkelig uvær. (Likefult et det designet med løsninger som stormklaffer osv.)

20180306_070359.jpg.0fe66070f2869f91f3df4903de9d66d4.jpg

(bilde lånt av produktflyer fra Bergans)

Annet eksempel jeg også nevnte er Mountain Hardwear EV 2, her er det kryssende stenger, lave og skrå vegger, og jeg låser av og bardunerer teltet i kryssene.

FB_IMG_1517952882145.jpg.5effaafe87a88728b198da55438fdefa.jpg

IMG_20171015_103842_718.jpg.6c2756b89ce1f0c660c71ff624ef21f5.jpg

Her er min påstand at kryssende stengerbidrar mye til å stive av teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Man kan vel si at stenger som krysser hverandre støtter hverandre opp, isolert sett.

Men man kan ikke si at ett telt med kryssende stenger motstår vind bedre enn ett tunelltet bare fordi det har kryssende stenger. Dette ser man jo også i vindtester. Duken mellom stangbuene på ett tunelltelt støtter opp stengene på den måten, det samme gjør bardunløsningen på teltet, formen på teltet, graden av luftmotstanden og hvordan vinden påvirker teltet også (aerodynamikk?).

(Forøvrig, fjellreven (og hilleberg tror jeg) tester også slle sine tunelltelt med sidevind ved hjelp av en slik viftesak).

EDIT: Jeg har to telt, Marmot Vapor 4P med kryssende DAC pressfit stenger, og Fjellreven Abisko shape tunelltelt med tynnere DAC Featherlite stenger. Tunellteltet står som en bunkers i sterk vind i forhold til kuppelteltet. Så jeg tror at teltkonstruksjonen som en helhet har mye mer å si enn om stengene krysser eller ikke.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt er fascinerende konstruksjoner rent ingeniørisk (det er et ord, jeg fant det på nå nettopp), kanskje mest fordi absolutt _alt_ er et kompromiss. Alt fra plassering av sømmer til hvilken vei stoffet er sydd sammen (ripstop strekker seg diagonalt), hvor stang/stenger plasseres i forhold til bardunfester og pluggfester til bakken og frustrerende mange andre variabler. Det er til å bli svimmel av :)

Et kuppeltelt er generelt en sterkere/stivere konstruksjon enn et tunneltelt så lenge belastningen kommer ovenfra

For ikke å snakke om barnåler... 

Endret av Humbug
tyrkleif og froglemmelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere faktorer som er med å påvirke hvor sterkt et telt er. Hvis ikke hadde telt som tilsynelatende ser like ut hatt helt like egenskaper. Plassering av bardun fester, ventiler, høyde og vinkel på teltet, avstand mellom festepunkter, type stenger, duk, mm. Spiller inn. Tunelltelt med parallelle stenger kommer som kjent godt ut i kraftig vind, det samme gjør skikkelige kuppel telt med kryssende stenger. Min erfaring er at kuppelteltene oppleves som mye stivere, og at de ikke blir presset sammen så lett. Nå har ikke jeg opplevd å få ødelagt hverken Tunelltelt eller kuppeltelt, men jeg ser for meg at et kuppeltelt gjerne lettere kan oppleve skader på stenger hvis det blåser mer enn teltet er konstruert for i forhold til et tunneltelt som gjerne ligger seg flat i stedet hvis det blåser for mye. På tunneltelt er det vel vindretningen som er mest avgjørende for skader på stenger, mens på kuppeltelt er det gjerne hvor mye og kraftige vindkast som kommer som er største faren. Siden kuppelteltene er så stive blir det større belastning på stenger siden de ikke får flekset like mye, men konstruksjonen gjør også at teltet tåler mer før det oppstår skader. Teltet faller heller ikke sammen så lett hvis et par bardun fester løsner.  Når det er sagt er det vel vanskelig å finne et telt som scorer 100 % på alt. Både kuppeltelt og tunelltelt har sine styrker og svakheter. Det som er viktig er imidlertid å plugge og bardunere teltet skikkelig slik at duken er stram mot bakken. På den måten får ikke vinden presset så mye på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.