Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til overnatting i høyfjellet, 3 personer +


Terka

Anbefalte innlegg

Hva finnes av teltalternativer for følgende bruk:

  • Overnatting i høyfjellet (typ oppe på Fanaråken og mer værutsatte områder)
  • Må tåle en del vind (høyfjell = vind)
  • Tåle regn og snø (f.eks. ME EV 2/3 funker med snø men ikke bra ift regn)
  • Mulighet for å kunne ha tilnærmet tett innertelt (ikke felter med kun netting ift trekk)
  • Ha lite grunnflate (blir fort steinete og ujevnt underlag i fjellet. Dvs "akkurat nok" areal på innerteltet og ikke for stort fortelt)
  • Lav vekt (Skal bæres en del høydemetre/timer)
  • Til bruk i sommersesongen (primærbruk er når det er sesong for å gå til fots, men overnatting på bre/snø forekommer)
  • Plass til 3 personer (eller 4)
  • Lav pris (Lavest mulig pris er jo alltid ønskelig, men man må fort betale for å få akkurat de egenskapene man ønsker..)

Jeg tenker fort på kuppeltelt ala Exped Orion III ___ da slike telt i en viss grad er selvstående og da "kun" må bindes ned/fast i steinura.(krever ikke i like stor grad grunnforhold som tillater å slå ned teltplugger som en del andre telt)

5a9a8a812c67c_images(1).jpeg.273747d5a4af2a22a2d99349a05b1e45.jpeg

FB_IMG_1517952773605.jpg.5afdac361c268ed22d6697d1f6cac599.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

@Terka Robens raptor synes jeg ser ut som ett bra telt, og det ligner på Orion.

I forhold til Exped Orion II har det sterkere stenger, er lavere, har duk som ikke strekker seg når den blir fuktig, har ytterduk som faktisk går helt ned til bakken, OG har fantastiske ytterdører til vinterbruk siden man kan åpne de fra toppen og la snø ligge igjen langs kanten.  (Slik som på GT dørene til Hilleberg).

MEN - det er bare til to personer, og da trenger du vel to telt hvis det er ett alternativ.

Eller så har Helsport oppgradert hele fjellheimen serien til å være større, men det er heller ikke kuppeltelt.

Kan du bære 5 kg, så får du det du trenger i Bergans Helium dome: 195 i bredde, og svært god takhøyde.

 

70B20EE9-A9DB-44FA-BEB2-52763B250757.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite fotavtrykk borgar ofte for kuppeltelt...

Men  det føresett jo eigentleg berre ein inngang om ein skal få telt til 3 uten å komme opp i same arealplass som eit tunelltelt utan fortelt, av typen Hilleberg Nammatj 3.

Ser ut som at Marknaden ikkje flyt over av kuppeltelt i høgfjellskvalitet til 3 pers med ein inngang. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Bergans teltet havner utenfor skjemaet for min del @Mareng. Da kan jeg i stedet drasse på et Helsport Svabard High 3 Camp som jeg har liggende. Tanken er noe som veier mindre og krever en del mindre pakkevolum en disse, og som i tillegg treffer bra ift kategoriene ovenfor.

Salewa har et par interessante telt, Litrek III og Sierra Leone III. Selvbærende kuppel og teltene er testet for motstå vind opp til og med 100km/h (29m/s) ( Salewa Sierra Leone III) og 90km/h (25m/s) (Salewa Litetrek III). Begge kommer i vanlig utgave og "Pro" utgave (som veier en del mindre og koster det dobbelte). Får dog ikke tett innertelt helt opp.

 

Litrek

5a9af7ff4439a_WEB_Image1387836752.Jpeg.9e3d5742842c3f9529685114a52f1220.Jpeg5a9af8178b741_WEB_Image8974d577-bb4b-4366-8fa7-be8ef165c60b635597170.Jpeg.2717792b45fe9dd8ff3eb9d464e6fb89.Jpeg5a9af812b9d77_WEB_Imagelitetrek321498541649.Jpeg.9895c9fa705515a65c404d5184d43d29.Jpeg

Sierra Leone

5a9af814a48eb_WEB_Image1138082920.Jpeg.1b58402fd9428e7fdf7fa01641f6a2b9.Jpeg5a9af815d8de1_WEB_Image37f2adb9-a1bd-4a18-ac4e-a2dcf2ff61e9-626564808.Jpeg.e8274e3616ec7439dbc4c3efc476af18.Jpeg5a9af818d3421_WEB_Imagepro32-1784194034.Jpeg.8c2a0ffe120b085d3e8ca5f46beecd45.Jpeg

 

Her er noen reviews av 4 sesongs fjelltelt, men føler ikke dem treffer helt det jeg søker denne gangen:



 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er 3 personer er vel vekt underordnet? Slik tenker i hvertfall jeg. Så mitt valg ut i fra de forutsetningene som er satt er North Face VE-25. Solgte mitt etter å ha brukt det i 70 netter for en helt grei sum. Det er et utrolig bra telt, og på somrene brukte vi kun innerteltet.

Deles i 3 like pakker så vekten på hver pakke blir ikke så rar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Hvis man er 3 personer er vel vekt underordnet? Slik tenker i hvertfall jeg. Så mitt valg ut i fra de forutsetningene som er satt er North Face VE-25. Solgte mitt etter å ha brukt det i 70 netter for en helt grei sum. Det er et utrolig bra telt, og på somrene brukte vi kun innerteltet.

Deles i 3 like pakker så vekten på hver pakke blir ikke så rar..

Det er vel snakk om to barn, så vekt kan ikke fordeles på tre? Men man skal kanskje ikke kimse av litt barnearbeid 🤔😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et snakk om turer med to barn som pt er åtte og ni år ja. Litt avhengig av lengden på etappene og antall høydemeter så kan jeg fort ende opp med å bære som på bildet nedenfor (65L + 2x40L). På turer over tre eller flere dager går jeg med større sekk selv når vi skal ha med nok klær og utstyr for forskjellige værforhold. Da blir det gjerne litt fokus på vekt og volum.

FB_IMG_1520159676559.jpg.3bd34190a8dabbd0d1cde628643bc461.jpg

TNF VE-25 er et knallbra telt men stiller i samme klasse som Helsport Svalbard High 3 Camp/Bergans Helium Dome mtp vekt og pakkevolum.

Sammenlignet med f.eks Salewa Litrek 3 Pro så veier TNF VE-25 mer en dobbelt så mye. Pakkevolum er også mye større. (men Litrek har ikke innertelt i tett stoff hele veien.) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Terka skrev:

Sammenlignet med f.eks Salewa Litrek 3 Pro så veier TNF VE-25 mer en dobbelt så mye. Pakkevolum er også mye større. (men Litrek har ikke innertelt i tett stoff hele veien.) 

Jeg skjønner utfordringen, og har vært borti den mange ganger selv.

Vi bruker da Go lite shangri La 5. Ikke alle kriteriene dine kanskje, men ikke så langt fra. Fikk de jo flotte teltene uten mesh innertelt. Synd de la ned.

Fikk et snek av sommerlengt når jeg nå så teltet i bruk på en sommertur her - så jeg lenker til den. Den viser ulike konfigurasjoner av teltet i høyfjellet på sommertur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg PM når du finner det teltet som innfrir dine "krav" ;) 

Jeg ville styrt unna expeed, ene og alene for de har ingen form for stormklaffer.. Lånte selv et par expeedtelt når jeg skulle ha telt. sikkert gode telt hvis du ikke skal på høyfjellet, men på f.eks 1000moh og noen mil unna mobildekning fant jeg fort ut at det var overhode ikke noe telt jeg kom til å sove godt i på vinteren med tanke på vind og vær.

Selv havnet jeg på Bergans Helium dome, noe jeg ser på som et skuddsikkert vintertelt og har flere ganger sovet i det vinterstid. I full storm uten noen som helst bekymring for at teltet skulle revne. Det er litt tungt, men deler man det opp, så ene barnet bærer telttenger og andre kansje innertelt så er det ikke så ille. Viktig å starte tidlig med barnearbeid så de blir godt vant ;):D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ingen av Hilleberg eller Fjellreven sine vintertelt har stormklaffer. Men de tetter HELT ned til bakken, i motsetning til Exped Orion, som visstnok ikke tetter like bra rundt hele teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Ingen av Hilleberg eller Fjellreven sine vintertelt har stormklaffer. Men de tetter HELT ned til bakken, i motsetning til Exped Orion, som visstnok ikke tetter like bra rundt hele teltet.

expeedteltene jeg lånte var ikke ytterteltet ned til bakken. Hilleberg og fjellreven sine er i mine øyne bedre skikket til formålet. Men har fortsatt ikke ville hatt et telt uten stormklaffer på vinterstid, enkelt og greit for jeg ser på det som et stort pluss :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste teltet jeg synes har check på alle punktene dine er husky fighter. Kanskje ikke det letteste, men jeg synes teltet ser ganske bra ut. Har aldri prøvd det da, så kan ikke si noe om kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.