Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan beskytter dere nesa / ansiktet i kulda?


Lofoten-Møring

Anbefalte innlegg

Var på en aldeles fantastisk 8-dagers skitur i kulda nå i vinterferien. Stort sett mellom 20 og 30 minus, heldigvis lite vind. Frøs noe på føttene og hendene men det var forventet. Det jeg ikke hadde regna med var hvor kaldt det var i ansiktet og da spesielt nesa, som etter hvert ble ganske rød og øm siden refleksen å tørke bort snørret er litt vanskelig å styre. Hadde en buff som jeg ofte dro over munnen og kanskje nesa, men det blir jo noe tyngre å puste og den blir ganske fort fylt opp av våt pust og snørr.

Så hva gjør dere for å beskytte nesa og ansiktet i kulda? Vil for eksempel kuldekrem minske kuldefølelsen eller hjelper den bare mot frostskader? Har hørt om kuldemasker men finnes det for eksempel små nesemaser? Var den som var mest plagsom. 

Endret av Lofoten-Møring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Det eneste jeg vet om kuldekrem er det som hudspesialisten på TV2 sa da de tetet kuldekremer.

Finner du en god kuldekrem, helt vannfri, så fører den i beste fall til at du får frostskade bare litt fortere enn uten kuldekrem. Kuldekrem beskytter ikke mot kulde, og det beskytter ikke mot frostskader, heller tvert imot.

En kuldekrem med vann er direkte farlig i kulden. En kuldekrem uten vann gjør at huden puster dårligere, og svette/fuktighet samler seg mellom hudlagene/mellom krem og hud eller i kremen.

Se. blant annet: https://www.tv2.no/a/3097745/

 

 

Jeg er forøvrg enig at en buff samler fuktig pust og snørr. Savner en god løsning selv.

Jeg hadde en neoprenmaske i min ungdom, men jeg kan ikke huske om det var bra greier.

Her er bilde av noe lignende. Snørret får renne fritt, sikkert noen her inne som har brukt lignende i det siste?

 

FBE7E2BC-F1BF-437F-A9E6-F7B1CB41B339.jpeg

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før brukte jeg alltid et silkeskjerf over nesa når jeg stod i bakken i grisekulde. Har mista skjerfet nå, men mener jeg synes det var mye bedre enn ull fordi det aldri ble så fuktig som ull og det holdt varmen godt (hadde hals/buff også men den gikk ikke opp i ansiktet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til finlandshette type nokas-raner.

Har hatt begrenset behov for slikt i friluftssammenheng, men den reddet meg ofte før da jeg arbeidet utendørs. Holdt meg varm og god i ansiktet i -30 (uten noe særlig vind) vinteren 2009-2010 husker jeg. 

Det fine er jo at du slipper fukt- og snørrproblematikk, siden munnen er åpen.

Det negative er jo at det ser ut som du er ute å leter etter verditransporter.

294_Sturm-Miltec_Balaklava_Acryl_3.jpg

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar maske av denne eller denne sorten, eller balaclava i windstopper. Den første og siste har eg klipt litt i for å få tilfredsstillande luftstrøm inn ved anstrengelse. Cold Avengeren er definitivt best, men ser jo spik sprø ut. 

Opplever dog at eg kan utsette maskebruk ved bruk av smal buff over akkurat nase saman med god pelskant, evt tape på nase/kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tape bruker du i ansiktet Tessatroll? Opplever du at den beskytter mot kulda på samme måte som for eksempel ei finlandshette? I så fall vil jo den kunne kombineres med en god ull - buff el lign. Buffen jeg litt tilfeldig hadde raska med meg på turen var en typisk enkel reklame - buff i polyester, men gjorde jo nytten på et vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinterkurset til Forsvaret lærte vi at luftveiene ikke burde dekkes til, iallefall ikke med «myke» stoffer som holder på fuktighet. Teorien var da at den kalde lufta man puster inn får all fukten, som har samlet seg fra utpust, til å fryse til små iskrystaller som følger lufta ned i lungene og skjærer ørsmå rifter der. Disse små riftene øker muligheten for luftveisinfeksjoner/lungebetennelse.

Har fulgt teorien etterpå med hell(?), men som med tranflaska vet eg jo ikke hvordan det hadde vært uten heller..... 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Hva slags tape bruker du i ansiktet Tessatroll? Opplever du at den beskytter mot kulda på samme måte som for eksempel ei finlandshette? I så fall vil jo den kunne kombineres med en god ull - buff el lign. Buffen jeg litt tilfeldig hadde raska med meg på turen var en typisk enkel reklame - buff i polyester, men gjorde jo nytten på et vis. 

Både sportstape og kinetisk. Den siste toler eg betre limet på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg polfarer og ved turer på fjellet prøver jeg å kontrollere, så jeg ikke får mer enn -20 til -25 grader på dagsturer. Enten det vært på dagsturer fra hytte, fjellstue, o.l. Tidligere med vandring (over dager, med telt og oppakning), ble været vurdert nøye før turer. Så de virkleig lave temperaturene har jeg aldrig hatt i fjellet. Men i annen situasjon, så har jeg opplevd -42, da delvis i ly, i bauen av en båt. (Utkikksvakt, grunnet fare for isfjell i samme område som Titanic gikk ned). Skjelden jeg har brukt noe som dekker ansiktet. Men på vinterstid bruker jeg å ha med en finnlandshette i sekken, hvis det skulle bli bruk for den. Har en godt og varmt hodeplagg, er det vel skjelden nødvendig heller. Husk - ca 60 av kroppsvarmen forsvinner fra hodet. Og er ikke det varmt, er det fare for både ansikt og andre deler på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat samme som  @Tessatroll. Har som regel med et utvalg av buffer, balaclava og neopren-/stoffmasker av typen hun lenker til. De fleste handlet via ebay, men de har fungert de gangene jeg har hatt bruk for de når det har blåst litt og det har krøpet ned under -20. Når det blåser/føyker så brukes gjerne "slalombriller" (fokkbriller på finnmarksk) i kombinasjon med dette og da er i grunn hele ansiktet sikret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.