Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med hengekøye


akselsen

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og vurderer en ticket to the moon hengekøye. Har tidligere kun sovet på bakken under tarp. Hvordan er komforten i forhold? Har lest litt om the "banana effect". Er det et luksusproblem eller er det genuint ukomfortabelt til den grad at det er mer komfortabelt å sove på bakken? Har noen erfaringer med ticket to the moon hengekøyene og hvilken størrelse anbefaler dere i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en TTM, og er strålende fornøyd med kvaliteten, og den er svært behagelig å ligge i. Men det er viktig å kjøpe hengekøyen såpass stor at du ligger på skrå - da ligger du godt, og unngår bananeffekten. Så for TTM-køyer bør du kjøpe størrelse dobbel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på youtube, at man skal ikke bare ligge som en banan i køya, men ligge diagonalt, sånn litt på skrå i køya. Skal visst være veldig behagelig uten at jeg har prøvd hengekøy selv.

Edit: Åja, Bjørn J synes å ha kommet med et bedre poeng, om å skaffe en større køye. Tenkte ikke over at man kanskje må ha en litt større køye for å ligge på skrå.

Edit: Jeg ber om unnskyldning for å blande meg inn i tråden her, da jeg ikke har noen erfaring med produktet. Var litt skrivesjuk. :|

 

Jeg skjønner ikke helt dette med størrelse som er nevnt her. Hva skal en se etter?

Her er f.eks nettsida for Ticket to the moon tydeligvis (usikker på om dette er en autentisk nettside for dette merket), men det kan se ut som om at det kanskje er kun én størrelse. 

http://tickettothemoon.no/nettbutikk/fallskjerm_hengek_ye/

Hengekøya som er lista over her, synes å være "single hengekøye" & "Størrelse: 320 x 150 cm / (320 cm krok til krok, 290cmligge overflate)".

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv TTTM hengekøye og er veldig fornøyd! Her får du en kjempe god køye til veldig rimelig pris! Selv bruker jeg exped underlaget mitt i køyen og ligger diagonalt! Er 2 meter høy, så gikk for king size modellen! Den er så stor at du lett kan ligge 2 voksene i den når man bare skal slappe av på tur 

717D5320-744F-4235-BAF1-09CD81F37AE6.thumb.jpeg.9aa5b45268bc8d125c8fde1e6bd81571.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komforten slår det meste, kanskje til og med senga hjemme, men du må ha den stor nok til eller konstruert for at du kan ligge på skrå... eller enda bedre: på tvers. Det gjelder hengekøyer generelt - jeg kjenner ikke TTM.

Endret av Grimner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tshansen skrev:

Har selv TTTM hengekøye og er veldig fornøyd! Her får du en kjempe god køye til veldig rimelig pris! Selv bruker jeg exped underlaget mitt i køyen og ligger diagonalt! Er 2 meter høy, så gikk for king size modellen! Den er så stor at du lett kan ligge 2 voksene i den når man bare skal slappe av på tur 

717D5320-744F-4235-BAF1-09CD81F37AE6.thumb.jpeg.9aa5b45268bc8d125c8fde1e6bd81571.jpeg

Hvilken Exped har du? Jeg er veldig i tenkeboksen om Underquilt og/eller exped . Underquilt pga jeg fryser lett, og prøvde med liggeunderlag da ble skuldrene iskalde. Det er ingen fasit svar, men kjekt å høre andres meninger og erfaringer. Jeg kommer ikke til å være ute på vinteren i mange minus. Men fra april og utover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Andrea-68 skrev:

Hvilken Exped har du? Jeg er veldig i tenkeboksen om Underquilt og/eller exped . Underquilt pga jeg fryser lett, og prøvde med liggeunderlag da ble skuldrene iskalde. Det er ingen fasit svar, men kjekt å høre andres meninger og erfaringer. Jeg kommer ikke til å være ute på vinteren i mange minus. Men fra april og utover. 

Spør noen som bruker underdyne om de er villige til å gå tilbake til liggeunderlag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Andrea-68 skrev:

Hvilken Exped har du? Jeg er veldig i tenkeboksen om Underquilt og/eller exped . Underquilt pga jeg fryser lett, og prøvde med liggeunderlag da ble skuldrene iskalde. Det er ingen fasit svar, men kjekt å høre andres meninger og erfaringer. Jeg kommer ikke til å være ute på vinteren i mange minus. Men fra april og utover. 

Jeg har exped 9LW eller hva den heter

Skulle jeg brukt denne køyen mer, hadde jeg investert i underquilt, uten tvil. Men siden jeg hadde veldig godt liggeunderlag og bruker mye telt i sesongen, lot jeg være og er fornøyd med min løsning. Men det er mye bedre med underquilt ved mye bruk. liten plass tar det også. Skal du bruke køye mye finnes det veldig gode alternativ til ticket to the moon, som er ferdig sydd inn myggnetting, gode tarp løsninger og godt tilpasset underquilt. Priser er ikke avskrekkende heller, men en langt større investering enn TTTM :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2018 den 10.43, tshansen skrev:

Jeg har exped 9LW eller hva den heter

Skulle jeg brukt denne køyen mer, hadde jeg investert i underquilt, uten tvil. Men siden jeg hadde veldig godt liggeunderlag og bruker mye telt i sesongen, lot jeg være og er fornøyd med min løsning. Men det er mye bedre med underquilt ved mye bruk. liten plass tar det også. Skal du bruke køye mye finnes det veldig gode alternativ til ticket to the moon, som er ferdig sydd inn myggnetting, gode tarp løsninger og godt tilpasset underquilt. Priser er ikke avskrekkende heller, men en langt større investering enn TTTM :-) 

Vet ikke hvor mye den blir brukt. Jeg fryser lett,  så tror kanskje den blir brukt mye mer med  en  underquilt. Har også lyst på exped. Kanskje  jeg investerer i en senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2018 den 16.03, akselsen skrev:

Jeg sitter her og vurderer en ticket to the moon hengekøye. Har tidligere kun sovet på bakken under tarp. Hvordan er komforten i forhold? Har lest litt om the "banana effect". Er det et luksusproblem eller er det genuint ukomfortabelt til den grad at det er mer komfortabelt å sove på bakken? Har noen erfaringer med ticket to the moon hengekøyene og hvilken størrelse anbefaler dere i såfall?

Lengden på køye relativt kroppslengde er viktig med tanke på eventuell banan-effekt. Som andre skriver så er det lite som slår komforten i en hengekøye. Å komme seg opp om morgenen kan derfor by på problemer :-) 

Under-quilter er regnet som de beste alternativene komfortmessig, men er litt kostbare, og kan være litt vanskelige å montere riktig på køya. Reins-skinn eller saueskinn er også gode alternativer da de isolerer svært godt og former seg etter kroppen. Dog litt voluminøse å frakte med seg. 

Ellers så er vel Amok-køya et glimrende alternativ særlig hvis man alt har et godt oppblåsbart liggeunderlag alla Exped. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en TTM hengekøye, men klarer ikke helt se for meg hva folk mener på skrå?

Føler selv jeg sliter med bananeffekten, selv om jeg har prøvd å henge den sånn at jeg ligger så flatt og utstrekt som mulig. Nå hater jeg å sove på ryggen i tillegg, så syns det er litt ukomfortabelt i køya til tider.

Lå ute for noen helger og merket ingen problemer med bergans liggeunderlag + exped da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ligger med føttene rett mot det ene festepunktet og hodet rett mot det andre, så er du klar for banan.

Flytter du føttene til venstre for festepunktet og hodet til høyre for det andre - kroppen i rett linje mellom de to ytterpunktene, da ligger du på skrå. Høyre/venstre etter smak og behag. Typisk vil det ulike mengder stoff på sidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, derp skrev:

Jeg har en TTM hengekøye, men klarer ikke helt se for meg hva folk mener på skrå?

Føler selv jeg sliter med bananeffekten, selv om jeg har prøvd å henge den sånn at jeg ligger så flatt og utstrekt som mulig. Nå hater jeg å sove på ryggen i tillegg, så syns det er litt ukomfortabelt i køya til tider.

En behagelig, diagonal, liggestilling i køye forutsetter at man har slakk i køya. Ca 30 graders vinkel på opphenget er meget brukt.

cropped-DSC_0154-e1502038286769.jpg

På en køye med mønesnor kan man enkelt sjekke at henget er korrekt ved å sette seg i køya og kjenne at det er litt slakk i snora, på en køye uten må man prøve seg litt mer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har nå kjøpt 2 hengekøyer, en Ticket to the moon dobbelkøye, og en Lawson Blue Ridge hengekøye.

Det er jo en av hver type, TTM er jo "vanlig" fasong på (banan) og Blue Ridge'n er flat.

Men så sitter jeg og ser på Amok Draumr, har lyst på den også!!

Er det noen som har prøvd de forskjellige og laget seg en mening?

For min del så er det TTM'en som blir mest brukt, men det er jo bare blitt ettermiddagsturer så langt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte med TTTM dobbel forrige uke, og prøvde meg på ei natt i skogen dagen etter. Jeg merket "banan effekten"(som du ser på den oransje hengekøya), men et tips er å ha maks 30grader vinkel fra stammen og ligge bittelitt på skrå.

Jeg endret vinkel og sov godt gjennom ei kald natt.

 

IMG_1095.JPG

Endret av Siv Elisabeth Loe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anja Dragvold skrev:

Jeg har nå kjøpt 2 hengekøyer, en Ticket to the moon dobbelkøye, og en Lawson Blue Ridge hengekøye.

Det er jo en av hver type, TTM er jo "vanlig" fasong på (banan) og Blue Ridge'n er flat.

Men så sitter jeg og ser på Amok Draumr, har lyst på den også!!

Er det noen som har prøvd de forskjellige og laget seg en mening?

For min del så er det TTM'en som blir mest brukt, men det er jo bare blitt ettermiddagsturer så langt også.

Korrekt antall hengekøyer i skapet følger formelen N+1. :-D

Man vet ikke hva man liker før man har prøvd.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Anja Dragvold skrev (På 17.4.2018 den 13.59):

Jeg har nå kjøpt 2 hengekøyer, en Ticket to the moon dobbelkøye, og en Lawson Blue Ridge hengekøye.

Det er jo en av hver type, TTM er jo "vanlig" fasong på (banan) og Blue Ridge'n er flat.

Men så sitter jeg og ser på Amok Draumr, har lyst på den også!!

Er det noen som har prøvd de forskjellige og laget seg en mening?

For min del så er det TTM'en som blir mest brukt, men det er jo bare blitt ettermiddagsturer så langt også.

Kan du si noe om erfaringene med Lawson nå i ettertid? Har en Amok, er halvfornøyd (mtp ut/inn, særlig når vinter eller vått), lurer på en Lawson Blue Ridge Camping Hammock. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)
Jeg likte den ikke så bra som de andre to (TTM og Amok), det er den eneste av de tre hengekøyene som jeg har klart å gå rundt i, og bli hengende opp ned (Med myggnettingen lukket selvfølgelig :P

Hang godt der, alene med kun bikkja som så rart på meg men ikke kunne hjelpe :P Det tok litt tid før jeg klarte å åpne den og komme meg ned!
Så den bruker jeg ikke mer. 

Den var god å ligge i altså, men litt mer ustabil enn de andre. Myggnettingen fungerte bra og den var ikke vanskelig å sette opp. 
 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anja Dragvold skrev (2 timer siden):

Hei :)
Jeg likte den ikke så bra som de andre to (TTM og Amok), det er den eneste av de tre hengekøyene som jeg har klart å gå rundt i, og bli hengende opp ned (Med myggnettingen lukket selvfølgelig :P

Hang godt der, alene med kun bikkja som så rart på meg men ikke kunne hjelpe :P Det tok litt tid før jeg klarte å åpne den og komme meg ned!
Så den bruker jeg ikke mer. 

Den var god å ligge i altså, men litt mer ustabil enn de andre. Myggnettingen fungerte bra og den var ikke vanskelig å sette opp. 
 

Hva tenker man når man henger der, opp-ned?

😂

Bra det var myggnetting da, ja så du ikke gikk rett i bakken mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte Lawson i fjor men kjøpte ikke da jeg forsto det på diverse youtubevideoer som at man helst bør bardunere hjørnene for stabilitet samt at det ikke er mulig å fjerne myggnettingen. I tillegg så virker tak-løsningen noe tett da den skal monteres rett på køya og ikke gir særlig mulighet til utsyn. 

Av bridge-hammocker så virker Warbonnet Ridgerunner og andre som å være bedre alternativer. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.