Gå til innhold
  • Bli medlem

Restaurere gammel kniv


Anbefalte innlegg

Jeg kom for litt siden over en annonse på Finn, hvor jeg tenkte: Den kniven lignet da mistenkelig på en kniv jeg fikk i gave for ca 30 år siden...

Etter litt leting fant jeg den, men tidens tann hadde nok utsatt den for mer slitasje enn jeg hadde trodd. Den var både rusten, og sløv, sømmen i sliren har gått litt opp, og er misfagret. 

Jeg tittet på markeringene på den, og fant etter litt googling ut at det ikke er en Puma kniv, men laget av en knivselskap som heter C.Friedr. Ern & Co som lagde mest barberkniver, men også andre kniver i Solingen,Tyskland mellom 1873 og 1986. 

Hadde vært gøy å få den restaurert, så derfor lurer jeg på om det var noen kloke hoder blant knivgeeksene som har noen gode forslag til hvordan man bør gå frem?

Eller er det like greit å bare levere den inn hos en knivsliper/knivsmed?

Hadde også vært moro om det hadde vært mulig å finne ut mer om når den kan ha blitt laget, eller annen info om den. 

Her er link til en ikke helt ulik kniv på youtube. Ser de beskrives som "fahrtenmesser" dvs en brukskniv? Den er ganske kraftig i bladet (6mm - veier 326 gram?) så kan kanskje ha nogenlunde samme bruksområde som en samekniv?

Ellers lurer jeg litt på hvorfor flere av disse knivene som jeg har tittet på ligner såpass mye på hverandre, både i forhold til utseende, men har også ganske like navn (scout f.eks), til tross for at de er laget av forskjellige produsenter... Fantes kanskje ikke copyrightlover i gamle dager?

Setter pris på alle svar jeg får!

IMG_2129.JPG

71656657-5887-45B8-A5F8-A11B1705AFBB-1061-000000DC5559EFB2.JPG

A43F96E4-7951-4910-90B0-F90AB7009505-1061-000000DC7B70F639.JPG

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal komme med noen kommentarer. Kan ikke si at jeg kjenner produsenten, det var vel mange av dem i Solingen. Men de var kjent for yppelig kvalitet og produserte alt av kniver, ikke bare barberkniver. Min far sverget til sin lille lommekniv fra Solingen og med tønnemerket. Den hadde svart bakelitt, som sideplater og stålet var godt karbonstål. Men da Sveitzerene kom med sin billige kopi, la de vel ned produksjonen. Tragisk!

Type og form på kniv er kjent og mange produserte lignende kniver og med hornskaft. Var å se i de fleste sportsforettninger fra 60-tallet og senere også i endel i våpen- og jakt butikker til 80-tallet. Og noen blir vel fremdeles produsert. Har vel en selv (i en eske, et sted), men den har noe mer Bowie preget blad, eller ganske lik og med sideplater i horn kjøpt på 60- eller 70-tallet. Men, det er en Puma kniv.

Ser ut til at stålet har fått gravrust, i så tilfelle må det files (dragfiling)/slipes, eller pusses vekk med smergelpapir. Om du velger å overlate dette til en proff, eller "fikser" dette selv er opp til deg. :) Hvor grovt smergelpapir du bør bruke vet ikke jeg, det er avhengig av hvor dypt gravrusten går. Så du får prøve deg frem. Kjøp litt forskjellige ark, fra min. P180 og oppover til min. P800. Da blir det nok brukbart, men når du går på noe slikt burde overflaten blitt polert, da er det mindre fare for ny rust. I så tilfelle bør du også kjøpe P1200 og avslutte med polering. Det kan være en fordel å lage slipestikker og feste smmergelpapiret med dobbeltsidig tape, for alle rette flater.

Trolig har også tangen fått rust, så det hadde sikkert vært en fordel å løsnet skruen på toppen (en slags knopp) av skaftet, demontert skaftet og stoppet rusten på tangen. Du kan sikkert lage en "nøkkel", for å løsne skruen. Antar det er lærstykker, som er mellomlegg i skaftet, det bør innsettes med fett.

Du får kjøpt egent nål og tråd, hos flere, bl.a. Skinnlåven. Da kan du fikse sømmen selv.

Endret av Tiur3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en liknende kniv som denne. Den hadde ikke stempel, og var kjøpt på et loppemarked i Oslo. Min kniv ville ikke ta en ordentlig egg, derfor solgte jeg den for en slikk og ingenting sammen med noen andre kniver. Ser ut som en typisk jaktkniv. I Tyskland får man vel ikke bruke kniv av denne størrelsen til noe annet enn jakt, utenfor husets fire vegger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye man kan gjøre selv, om man har lyst. Spørs jo litt hva formålet er, bare å få satt kniven i stand og/eller å ha et lite prosjekt å kose seg med i kjellerboden på sene vinterkvelder. Kommer altså litt an på hvordan du ser på dette; som "kos" (gjøre selv) eller "arbeid" (sette bort). Anbefaler en tur innom Kammeret sitt kniv-forum: http://www.kammeret.no/forum/18-kniver/  .Ellers ligger det jo mange videoer på youtube som både kan inneholde gode tips og være til inspirasjon om du vil "mekke" selv: www.youtube.com/results?search_query=restoring+an+old+knife

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Nils Einar Ljosland skrev:

 Den hadde ikke stempel, og var kjøpt på et loppemarked i Oslo. Min kniv ville ikke ta en ordentlig egg, .....

Mange som hang seg på "bølgen" og produserte mye dritt. Og uten stempel, fra en annerkjent produsent, kan en ikke vente noe annett enn dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Tror kanskje jeg får større glede av å gjøre det selv, enn å sette det bort. Jeg vasket den litt med stålull og pusset den litt med sandpapir 180, og førsteinntrykket er at rusten kanskje ikke er så ille som først antatt... Kan sikkert stemme bra, at den ble kjøpt på 50-60-70 tallet en gang... Jeg fikk den på slutten av åttitallet, hvor min mormor i talen sin i konfirmasjonen min fortalte hvordan det ville gå med dem som noensinne ville forsøke å være slemme med meg :-)

IMG_2134.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, zimwalker skrev:

Spørs jo litt hva formålet er, bare å få satt kniven i stand og/eller å ha et lite prosjekt å kose seg med i kjellerboden på sene vinterkvelder. Kommer altså litt an på hvordan du ser på dette; som "kos" (gjøre selv) eller "arbeid" (sette bort).

Tja.... selv med rett type smergelpapir (og slipestikke) tviler jeg på, at det tar mer enn en kveld, eller to, å gjøre bladet klart for polering. Så, det er ikke all værden av arbeid. :) Og selv om det trolig ikke er av de dyreste knivene fra Solingen, brukte også de rimelige å ha godt kullstoff stål.

Men for å få et godt resultat, er ikke dette noe oss amatører haster i veg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Tror kanskje jeg får større glede av å gjøre det selv, enn å sette det bort. :-)

IMG_2134.JPG

Der kan du se, dette gikk da raskt. :) Men 180 tar godt for seg.  Stålull er også å få kjøpt i forskjellige kvaliteter, fra 0 - 0000. Flest nuller, er finest. Du kan også forsøke 3 nuller. Men har mest tro på oppskriften jeg skrev om tidligere, hvis du ønsker en bedre overflate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.