Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av brenner


Daniel1987

Anbefalte innlegg

+1 Wisperlite. Jeg har International, og bruker kun bensin nå. Andre drivstoff har jeg hatt mer blanda erfaring med.

+1 XKG Som backup og når det skal smeltes mye. Aldri hatt problem.

Begge har vært lette å rense, og du kan bruke rep.sett, pumpe og flaske om hverandre.

Begge har vært i bruk i 15+ år.

Det finnes mange og mere fancy apparat, men det er traktorbrennere som gjelder for min del når turen avhenger av snøsmelt og varme, mer enn gourmet tilberedt mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Daniel1987 skrev:

Noen som har erfaring med multifuel brennere til trangia sett? Har et nytt trangia sett å er kjempefornøyd med det, å hadde jo vært veldig fint å kunne satt i en multifuel å brukt den på vinteren å. 

Meinar at @LeneGhar ein slik. Og ho er på utkikk etter ny, fortrinnsvis trur eg det handlar om effekt (for låg) og str på kjel ho får ned i stormkjøkkenet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel1987 skrev:

Noen som har erfaring med multifuel brennere til trangia sett? Har et nytt trangia sett å er kjempefornøyd med det, å hadde jo vært veldig fint å kunne satt i en multifuel å brukt den på vinteren å. 

Mener @Memento mori har modifisert sitt Trangia sett til å kunne bruke en Primus Omnilite TI i den.

Primus Omnilite/Omnifuel er forøvrig bra brennere som har justering både på flaska og selve brenneren. Justering ved brenneren gjør det mye enklere å justere effekten ned til å kunne "kokkelere".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Optimus Nova som jeg veksler mellom å bruke i trangia og stativet som fulgte med brenneren. Trangia er en god vindskjerm og varmeretter og får brenneren til å stå stødigere. Ulempen er at den veier mer og tar mer plass enn en sammenbrettet metallfolie, så jeg veksler avhengig av hva slags tur jeg skal på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Omnilite skrev:

Mener @Memento mori har modifisert sitt Trangia sett til å kunne bruke en Primus Omnilite TI i den.

Jeg har både Omnilite og Omnifuel tilpasset Trangia, begge med stillebrenner.

Primus omniserien er bra brennere og pumper.

Omifuel har høyere effekt, veier litt mere og BernieDawg fester seg i klokka normalt. Det gjør at feltrepp kan bli litt vanskelig. Men har veldig stort reguleringsområde. Passer til både mat og snøsmelting. Har ikke målt CO med den, så vær obs i telt. Du må lage et hull i vindskjermen, og passer best til det store Trangia settet. Denne blir med vidre til mitt bruk😀

Omnilite har litt mindre effekt, litt lettere og BernieDawg fester seg i klokka. Her kan klokka skrus av så det gjør ikke noe. Dysene er litt mindre og har lettere for å tette seg. Den vanlige flammesprederen er etter min mening feilkonstruert, HIS det kommer noe i dysa, bommer bensinstrålen på plata og spruter ut. Bruker ikke denne uten stillebrenner. Har du BernieDawg stillebrenner, funker den bra med gassdysa på bensin. Veldig bra fornøyd med denne, BernieDawg funker også på gass. Fin til matlaging, lett og justere. Anbefales med stillebrenner. Har ikke målt CO med den så vær obs i telt. Ligger en egen tråd på ombyggingen her på forumet. Har senket den litt, og lagt inn karbonfilt. Du må lage et hull ekstra i vindskjermen. Passer til både det store og det lille Trangia settet. Denne blir med vidre til mitt bruk😀 Link til stillebrenner og bilder Har også satt denne inn i Trangia triangle link Flytter du den mellom nova adaptere og orginale brennerbein, ødelegger du veldig ofte primerpaden, som bidrar til å lage god forvarming og lavere flammer.

Link til bilder av hvordan den er bygget del 1

Traniga x2 funker dårlig til matlaging og anbefales ikke sett i forhold til primus omni-serien. Mangler kran ved brenneren og du slipper å lage hull i vindskjermen. Har hatt denne men solgt den. Samme hus som primus Multifuel DVS Omnifuel uten kran.

Optimus Nova og Nova+ syns jeg ikke brenner så rent som primus sine brennere og mangler dessverre dysebytte, ellers hadde de trolig vært veldig bra. De har lett for å pulsere. Ikke bra på parafin, og går ikke på gass. Passer i Trangia. Bra dyserensesystem. Nova+ har en håpløs konstruksjon på regulering, teoretisk bra, praktisk dårlig. Pumpene er bra, men har noen svakheter, lekkasjer og koblingen er litt utsatt.  Blir ikke med vidre til mitt bruk. Bra løsing på spredeplata. Har BernieDawg stillebrenner til disse også, det hjelper noe. 

Optimus polaris går også på gass, men har samme dysa som nova og nova+. Liten effekt på gass. Passer i Trangia hvis du lager et hull som på omniserien. Brenner dårlig på parafin, og har pulsering. Synd den ikke brenner så rent og bra som omniserien. Bra løsing på spredeplata her også. Denne tror jeg hadde vært veldig bra totalt sett om de hadde hatt dysebytte og primus sin pumpeløsing. Denne blir ikke med videre til mitt bruk. 

Til bruk i telt og til snøsmelting er det MSR XGK som er minst skummel. Den gir minst CO. Ikke spesielt god til matlaging. Har to stk av denne som begge blir med til Dovre faller. 

Så det er ikke et enkelt valg, umulig å dekke alt med en brenner. Skal du bare ha en kjøp MSR XGK med de ulemper det medfører. Kjøp helst to og da XGK til teltbruk og Omnilite med BernieDawg stillebrenner til Trangia er mitt råd. Da dekker du det meste.

Uanset valg, bruk rødsprit til forvarming på bensin og parafin, det gir minst vedlikehold og færrest driftsforstyrrelser. 

Pris er ikke vurdert, da en god brenner, med rett vedlikehold holder i årevis.

Kan ta litt bilder etc hvis du ønsker det. 

Endret av Memento mori
Lagt til linker, pluss litt mere info jeg kom på.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2018 den 19.48, jenspetter skrev:

Hvis du ikke allerede har bestemt deg for bensinbrenner og vekta ikke spiller noen rolle er Optimus 111 også et alternativ. Slangeløs. Bortimot bombesikker og enkelt vedlikehold.

Prøvde å låne bort en 111 i helga, meen noen skulle plages rundt med en harkete Whisperlite...

Men vi hadde da en fin tur @Tessatroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer on topic så har jeg en MSR Dragonfly  som er den brenneren som blir mest brukt om vinteren. Lite trøbbel, kan justeres rimelig lavt når kotelettene skal svisses med omhu, koker vann effektivt og har store fine bein som kjelen/panna står på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
1 time siden, Daniel1987 skrev:

Å her kan man bruke alt av brensel uten å bytte dyse.

Multifuel er ikke alt av brensel som mange tolker det til. Feks alkohol og rødsprit funker ikke. 

Brennere uten dysebytte blir aldri helt bra på noe, det er fysisk/teknisk umulig. De går best på bensin. Men veldig fint å selge noe som er uten dysebytte. Veldig synd at Optimus ikke selger løse dysesett. På gass er det redusert effekt. På parafin er dysa alt for stor. Velg heller primus sin Omnifuel er mitt råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Er vel ikke Omnifuel 3?

Omnifuel finnes bare i l og 2, begge med kran ved brenneren. Primus Multifuel 3 har ikke kran ved brenneren. Talentløst og bruke Multifuel både som navn og type på brenner... Bare til forvirring. 

Skal du du ha en slangebrenner som går på parafin og bensin til matlaging er kran ved brenneren et krav. Omnifuel spesielt med BernieDawg stillebrenner er fin både på lyd og praktisk bruk. Eneste ulempen med Omnifuel er at de ikke har det fine rensesystemet som Optimus nova, nova+ og polaris har. Msr sin shaker neddel system er også bra. BernieDawg stillebrenneren setter seg ofte fast, og kan være vanskelig å få av i felt om du får driftsproblemer på Omnifuel. Du bør også alltid forvarme med rødsprit for minst driftsproblemer. 

Desverre finnes det ikke en ideell brenner der ut enda, skal du bruke den inni telt er Msr XGK minst skummel med tanke på kullos. 

Så du må velge mellom egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, Memento mori skrev:

Multifuel er ikke alt av brensel som mange tolker det til. Feks alkohol og rødsprit funker ikke. 

Brennere uten dysebytte blir aldri helt bra på noe, det er fysisk/teknisk umulig. De går best på bensin. 

Vel, det stemmer jo for noen brennere, men det stemmer ikke for alle.

Ta eks. Optimus 111C - stillebrenner. Den brenner alkohol/rødsprit, parafin, benisn og diesel. Ingen dysebytte for annet enn alkohol, men samme brenneren.

M - Mulitifuel dyse: Den brenner parafin og bensin helt perfekt. Litt lavere effekt på bensin enn parafin pga. mindre dyseåpning. Men denne brenneren har tross alt svært høy effekt, så det har liten betydning. Denne dysen brukes også ved forbrenning av diesel.

Så jeg vil påstå at dette er en ekte multifuelbrenner, som brenner både parafin og bensin perfekt uten dysebytte.

A - Alkoholdyse: Ved brenning av alkohol/rødsprit må man riktignok bytte dyse og sette på en liten bøyle under brenneren som struper luftblandingen litt.

 

B - Bensindyse: Dette er noe brenneren ikke originalt blir levert med, den er laget for andre typer Optimus brennere, men fungerer på Optimus 111C også om man vil ha like høy effekt ved bruk av bensin som parafin. Denne har litt større dyseåpning, men jeg bruker kun multifueldysen, også ved bruk av bensin.

 

Når det er sagt: Hvor ofte skifter man drivstoff, og hvor lang tid tar det i så fall å bytte en dyse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye her i livet er kompromisser. Det et også brennere. Jeg begynte med Trangia som tenåring.  Så syntes jeg det var kjekt å kunne lage noe mat som trenger mer koketid enn ett kvarter , og det ble en 111 primus. Tung som den enn var. Så kom alle disse nye lette slangebrennerne og det ble en Dragonfly. Likte den godt helt til pumpehåndtaket som var i plast knakk , og det ble en Nova. Den fulgte meg i noen år med diverse smårusk problemer , til ett punkt da den ble kastet i sinne. Og der stod jeg igjen med 111 eller Trangiaen som aldri noen sinne hadde sviktet meg. Men en kamerat introduserte meg for Svea 123 brenneren, og dermed var det gjort. Den har fulgt meg i 7 - 8 år nå og aldri sviktet eller laget problemer. Jeg håper det varer. Den er lett også. Like lett som en slangebrenner med drivstoffflasken. En ting er helt sikkert. Jeg går ikke tilbake til slangebrennere igjen. Da sliter jeg heller på en 111...

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Daniel1987 said:

Når vekt ikke spiller no rolle, hvordan er disse 111 fra forsvarsbrukt som går på parafin? Hvordan er de å fyre med i telt? 

De gamle 111 "bråkebrennerne" som går på parafin er svært pålitelige, og lett å fikse selv om du en sjelden gang må skifte en pakning. Det går fint å bruke de i telt, men de må forvarmes med rødsprit el.l, og uerfarne brukere kan få høy flamme hvis de prøver å åpne for parafinen for tidlig. Men jeg har fyrt opp 111 i telt i masse år, og med litt sunn fornuft går det helt utmerket.
111 bråkebrenner er mitt favoritt kokeapparat, jeg synes det er en mye bedre brenner enn den nyere 111 triplefuel med stillebrenner. Og slangebrenner vil jeg ikke snakke om en gang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sagt mye fornuftig i denne tråden, og vi blir aldri helt enige om hva som er best. Rett og slett fordi vi har ulik smak, og ulike erfaringer...
Det som alltid er viktig når man velger en brenner er å skaffe seg erfaring og kunnskap.  Noen blir aldri fortrolige med kokeapparatet sitt, av og til kan det skyldes at man har fått en dårlig utgave, men som oftest har det med mangel på "fingerspissfølelse" og såkalt skult kunnskap.  For 111 står det ikke noe sted at man skal ta ut regulerings-rattet mens man pumper, det er heller ikke påkrevet hvis man holder i mot på rett måte, men hvis man pumper slik at stanga slår mot boksen kan spindelen og grafittpakningen bli ødelagt, dette er kanskje den vanligste tabben noen aldri oppdager at de gjør, og i hvertfall ikke innrømmer.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Daniel1987 said:

Vi skal få låne en 111 i morgen som vi skal prøve litt. Soter denne under bruk på parafin?

Nei. Men bruk skikkelig parafin - f.eks. fritidsparafin fra Felleskjøpet. Unngå tennvæske og lampeolje (selv om noen mener at det går helt greit). Bruk rødsprit til forvarming, fyll skåla full uten at det renner over. Ta ut reguleringsrattet, tenn på rødspriten, og pump 6-7 ganger. Sett i reguleringsrattet, og når spriten er nesten oppbrent åpner du forsiktig til parafingassen tar fyr. Når flammen fra rødspriten er slukket helt, tar du ut reguleringsrattet og pumper til ønsket trykk. Sett i rattet og juster flammen slik du vil ha den. Det høres litt mer komplisert ut enn det er :)
PS: Husk at det finnes en 111B som ser lik ut som andre eldre 111-primuser, men den skal du kun bruke på bensin. De nyere 111T med stillebrenner kan du bruke med både bensin og parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.