Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia 4.5 L etter 7 dagers tur med snøsmelting -Sotlag inni


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Ble den bare brukt til å smelte snø? Det er jo ikke ukjent at når man fyrer under kjele, så trekkers det luft inn og ned langs kanten pannen også går den opp igjen la med dampen fra vannet når det koker. Akkurat som en liten bakevje... Så det er ikke umulig at det har sotet litt når du har fyrt også har dette blitt trukket ned i pannen? (hørtes det fornuftig ut?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, sotrestene er kanskje sot fra lufta som har landa på toppen av snøen? Snøen er kanskje ikke så ren som man skulle tro?

Bare spekulerer her.

Jeg kom også til å tenke på fenomenet heksesot. Dvs, støv og skitt som fester seg til vannmaling som tar ekstra lang tid å få tørket der det er dårlig lufting oppunder himlingen. Jeg tenker at kanskje det kunne være mulig at sot landed oppi vannet fra bålfyring eller kanskje bruk av kokeapparat, slik at dette omsider festet seg til kjelen.,

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føyker alltid litt partikler og bøss som lander i snøen. Det er sikkert det du ser. På hytta så smelter jeg snø til all vannforsyning, og det er bare om man tar helt nyfalt snø at det ikke blir litt sånt inni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.