Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til diverse plagg


turbobjørn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter følgende:

Ullundertøy

Jeg har ett sett fra før som jeg bruker til alt mulig inkludert hverdags, men dette begynner å bli litt slitt.

Det jeg sliter med er å vurdere hvor mye ull/m2 det trenger å være i settet. Nå holder jeg til på Vestlandet og kommer nok ikke til å gå mye tur i Finnmark og slike områder med intens kulde med det første. I utgangspunktet blir det et par skiturer i stølsheimen, bergsdalen og vossefjellene resten av denne sesongen. Og så blir det likt, men i tillegg lofoten og hardangervidda på vår/sommer. Høsten blir nok mye det samme.

Jeg skulle gjerne hatt et ullsett som fungerer hele året, men ser jo den at det kanskje er litt vanskelig. Jeg har sett at Brynje rangerer sin classic serie til -15/15 og jeg har sett på Devold sin hiking serie som også er 190g/m2. Men er dette godt nok for bruket jeg har beskrevet over?

Hvis ikke, er det en ide å kjøre hiking serien til 3 sesongs og så ha et sett med netting til vinter evt. to sett med ull?

Bukse

Jeg har fra før en Bergans Okla Pants som jeg egentlig bruker til alt nå. Lurer litt på å skaffe en egen vinterbukse, men lurer jo og på om dette strengt tatt er nødvendig for bruket over(?)

Gamasj

Har sett folk anbefale alt fra standard Bergans til Berghaus Yeti. Det er litt på grunn av dette jeg lurer på å skaffe meg en ny vinterbukse, om det i stedet for å kjøpe gamasjer hadde vært like greit å kjøpe en dedikert vinterbukse med gamasjer. Funker det bra? 

Har aldri brukt gamasjer en gang, men fikk beskjed av han jeg skal på skitur med til kiellandbu at jeg burde ha det til turen.

Balaclava

Ser at DNT anbefaler at dette er med på pakkelisten for vinter. For bruket jeg skisserte over, er det nødvendig? Og i såfall, noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder ullundertøy så er det nok veldig individuelt hvilket behov man har. Jeg holder også til på vestlandet og trives godt med ullundertøy på ca. 200g/m2. Av de jeg eier så er favoritten Devold Hiking Man. 

Når det gjelder gamasjer så har jeg ikke erfaring med mye forskjellig, men er godt fornøyd med mine Bergans Dermizax gamasjer. Jeg har røket strikken under på begge, men det var egentlig forventet. Har erstattet den med paracord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er vel å gå ut med det du har, og kjenne etter om det er noe du savner/har for mye av, og justere deretter. Beste måten å finne ut av hva du trives med, er nok via egne erfaringer. Alle er forskjellige og har forskjellige preferanser på hva de trives best med.

Kjøp et ullsett du synes kjennes godt ut og liker om du ikke har noe ull fra før. Og bruk det tøyet du har på kortere testturer. Utstyrstestturer er bare gøy 😁 bruk været for det det er verdt, og det er ingen vits å kjøpe  noe nytt om du føler det du har holder mål. 

Men et lite stalltips er uansett å sjekke ut Devold og Aclima. 

Gamasjer og balaklava er kjekt å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overraskende imponert over hvor varmt og funksjonelt Bergans Fjellrapp (210 g/m2) og sommerullserien Bergans Soleie (150 g/m2) er.
Jeg kjøpte noe på Norwegian Outlet som et eksperiment, og har jaktet på dette ulltøyet på salg etterpå. Det er dyrt, men ofte på tilbud en eller annen plass.

Anbefaler half zip-genserene med hals.

Endret av Shun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som funker for meg er ett sett brynje netting og ett sett med sånn typisk 200g/m2 ullundertøy. Nettingen går jeg med om dagene, det andre om natten eller ved behov på dagtid over nettingen. Liker ikke at overdelen har høy hals da mellomplaggene ofte har dette, bruker også buff eller en tynn ull-balaklava brettet ned som buff og da blir det ofte veldig "pakket" rundt halsen når man må snøre igjen mellom-og ytterplagg pluss buff/balaklava. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, turbobjørn skrev:

Hei!

Jeg er på utkikk etter følgende:

Ullundertøy

Jeg har ett sett fra før som jeg bruker til alt mulig inkludert hverdags, men dette begynner å bli litt slitt.

Det jeg sliter med er å vurdere hvor mye ull/m2 det trenger å være i settet. Nå holder jeg til på Vestlandet og kommer nok ikke til å gå mye tur i Finnmark og slike områder med intens kulde med det første. I utgangspunktet blir det et par skiturer i stølsheimen, bergsdalen og vossefjellene resten av denne sesongen. Og så blir det likt, men i tillegg lofoten og hardangervidda på vår/sommer. Høsten blir nok mye det samme.

Jeg skulle gjerne hatt et ullsett som fungerer hele året, men ser jo den at det kanskje er litt vanskelig. Jeg har sett at Brynje rangerer sin classic serie til -15/15 og jeg har sett på Devold sin hiking serie som også er 190g/m2. Men er dette godt nok for bruket jeg har beskrevet over?

Hvis ikke, er det en ide å kjøre hiking serien til 3 sesongs og så ha et sett med netting til vinter evt. to sett med ull?

Bukse

Jeg har fra før en Bergans Okla Pants som jeg egentlig bruker til alt nå. Lurer litt på å skaffe en egen vinterbukse, men lurer jo og på om dette strengt tatt er nødvendig for bruket over(?)

Gamasj

Har sett folk anbefale alt fra standard Bergans til Berghaus Yeti. Det er litt på grunn av dette jeg lurer på å skaffe meg en ny vinterbukse, om det i stedet for å kjøpe gamasjer hadde vært like greit å kjøpe en dedikert vinterbukse med gamasjer. Funker det bra? 

Har aldri brukt gamasjer en gang, men fikk beskjed av han jeg skal på skitur med til kiellandbu at jeg burde ha det til turen.

Balaclava

Ser at DNT anbefaler at dette er med på pakkelisten for vinter. For bruket jeg skisserte over, er det nødvendig? Og i såfall, noen tips?

Av alle Ullundertøy jeg har prøvd, har eid over lengre tid og kan gå god for så er Devold den soleklare favoritten. Kvaliteten her er helt overlegen mye annet (mener jeg) De tåler vask på vask, selv på vanlig 60% program på vaskemaskinen. Jeg har flere sett som er mellom 7 og 10 år gammel. Disse har vært brukt på uttalige turer gjennom hele året. Det eneste som jeg opplever er at strikken i livet på stilongsen kan bli litt trekkspill og slapp. 

Hvor mange gram ull du skal gå for er veldig individuelt, jeg liker å ha to lag med tynnere ull, enn en tjukk. Da det er mye lettere å justere temperaturen i forhold til aktivitet/stillestående Men å ha noe mer enn ca 200g stilongs tviler jeg på er nødvendig. Jeg har brukt 400g vams når jeg dykket, men har aldri opplevd å fryse på bena pga for lite klær. Jeg bruker stort sett ull på bena for å transportere fukt vekk fra huden og ha høyere komfort når jeg går.

Egen vinterbukse kan være veldig kjekt å ha, plutselig så utvider du turaktivitetene dine og må ha det uansett. Et godt tips her er Bergans Stranda buksen. Har denne og Bergans Storen buksen selv, å jeg må si at stranda buksa imponerer stort. 

Gamasjer kan brukes hele året, er utrolig enkelt å ta av og på! Kjøp separate. det er ikke noe å lure på en gang! Kjøp! 449 for bergans sine på gmax :-)

Balaclava er utrolig deilig å ha tilgjengelig, men blir lite eller sjeldent brukt. Stort sett bare når jeg kryper oppi soveposen å jeg vet det blir kaldt. Er noe skikkelig møkk å fryse på halsen/nakken. Men igjen, individuelt :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 25.2.2018 den 19.58, Freebird skrev:

Når det gjelder gamasjer så har jeg ikke erfaring med mye forskjellig, men er godt fornøyd med mine Bergans Dermizax gamasjer. Jeg har røket strikken under på begge, men det var egentlig forventet. Har erstattet den med paracord. :)

Takk for tipset om Dermizax gamasjene, kjøpte meg et par, de funket fjell! :)

På 25.2.2018 den 20.07, Gittiamo skrev:

Beste er vel å gå ut med det du har, og kjenne etter om det er noe du savner/har for mye av, og justere deretter. Beste måten å finne ut av hva du trives med, er nok via egne erfaringer. Alle er forskjellige og har forskjellige preferanser på hva de trives best med.

Takk for tips, valgte å kjøre denne ruten til en viss grad. Var noen ting jeg absolutt trengte (ullsett, gamasjer), mens f.eks bukse prøvde jeg bare med den jeg hadde og fant vel egentlig ut at det bare var tull å investere i noe nytt inntil jeg har mer peiling på hva jeg evt. savner / mangler.

På 26.2.2018 den 9.19, tshansen skrev:

Av alle Ullundertøy jeg har prøvd, har eid over lengre tid og kan gå god for så er Devold den soleklare favoritten. Kvaliteten her er helt overlegen mye annet (mener jeg) De tåler vask på vask, selv på vanlig 60% program på vaskemaskinen. Jeg har flere sett som er mellom 7 og 10 år gammel. Disse har vært brukt på uttalige turer gjennom hele året. Det eneste som jeg opplever er at strikken i livet på stilongsen kan bli litt trekkspill og slapp. 

Hvor mange gram ull du skal gå for er veldig individuelt, jeg liker å ha to lag med tynnere ull, enn en tjukk. Da det er mye lettere å justere temperaturen i forhold til aktivitet/stillestående Men å ha noe mer enn ca 200g stilongs tviler jeg på er nødvendig.

Takk for tips! Gikk for et sett med Devold Hiking og må si jeg er storfornøyd! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.