Gå til innhold
  • Bli medlem

Universalt innertelt med plass til 2 i lavvo - noe for seg?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Har en helport lavvo uten innertelt men med bunneuk. Finner ikke originalt innertelt til det, men fant et uoriginalt med plas til to personer. Står ikke så mye om innerteltet, men det ser ut som om det tar opp plassen på den ene siden av midtstangen. Hva er fordelen/ulempen med denne løsningen, og har det noe for seg? Det blir alltid litt kondens med bare en duk, og siden denne bare har plass til to blir det vel den bare brukt til soving. Resten av tiden er man i den største delen av lavvoen. 

Screenshot_20180225-173554~2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det ser håpløst ut . Greit du får ett lunere sted å sove, men du mister jo hele poenget med lavvo da. Det er stor plass og mulighet til å fyre risikofritt !. For du tenker ikke vedovn inni innerteltet ?

Sånn det ser ut må man jo ligge på langs også så den ene på må gå over den andre. Da hadde jeg heller valgt å bo i telt  som vil veie mye mindre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror et sentralt spørsmål er: 

Hva vil du oppnå med et innertelt som du ikke har i lavvoen i dag?

Jeg har komplett (helt) innertelt til min lavvo og bruker dette en del, men bruker også lavvoen uten innerteltet. Begge deler har sine fordeler og ulemper så derfor lurer jeg på hva du vil oppnå for å kunne svare mest mulig fornuftig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare at jeg ikke har sovet i lavvo med innertelt og ser at folk anbefaler det. Ville derfor teste det ut hvis det ikke kostet for mye. Fant ikke innertelt til min lavvo (Helsport Nordmarka 6), så da lurte jeg på om dette kunne være et godt alternativ hvis vi bare er to på tur. Men jeg klarer egentlig ikke helt å se gevinsten med det. Stjeler vel mye plass og det blir kanskje vanskeligere å bruke vedovn. Når du varmer opp lavvoen blir det luften i største delen av lavvoen som blir varmet opp først, men du holder gjerne på varmen litt bedre når du sover i et lite telt inne i lavvoen. Bunnduken må også rulles opp for at du skal kunne plugge "innerteltet". Du får vel ikke direkte kondens i det lille teltet, men du skal jo fortsatt ut i det store. 

 

Får heller holde meg til wigloen hvis jeg vil ha lavere takhøyde og mindre å varme opp tror jeg. 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Espen Ørud skrev:

Igjen: 

Hva vil du oppnå med et innertelt som du ikke har i lavvoen i dag?

Det var eventuelt å få det litt lunere når man sover og unngå kondens, men som jeg sier så vet jeg ikke hvor stor forskjell det er med og uten innertelt i en lavvo da jeg bare har sover uten og det fungerer greit. Kanskje du kan dele erfaringer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, whistler skrev:

Det kan jo ha noe for seg i myggsesong, men ser ikke helt nytten når det bare er plass til to. Er man bare to på tur tar man kanskje ikke lavvoen i myggsesongen uansett ;-)

 

Om sommeren i myggsesongen kan jeg vel kanskje bruke noe slik? http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Telt/Myggnetting-til-telt-2000037662/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Om sommeren i myggsesongen kan jeg vel kanskje bruke noe slik? http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Telt/Myggnetting-til-telt-2000037662/

Bør funke greit det. Spørsmålet er om du bruker lavvoen noe særlig sommerstid. For min del er den kun for høst / vinter / vår til basecampbruk når kveldene er lange og jeg ønsker å fyre med ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Det var eventuelt å få det litt lunere når man sover og unngå kondens, men som jeg sier så vet jeg ikke hvor stor forskjell det er med og uten innertelt i en lavvo da jeg bare har sover uten og det fungerer greit. Kanskje du kan dele erfaringer der?

Så lenge man fyrer så spiller det ingen rolle, da blir det verken kondens eller spesielt kaldt uavhengig av innertelt. 

Sommerstid er faktisk myggen hovedgrunnen til at det er topp med innertelt. Med den løsningen øverst her så vil ikke dette dempe noe på mygg i lavvoen, men sikkert avhjelpe mygg i sovedelen. HVor kritisk det er med mygg hos deg vet jeg ikke, men her i Finnmark kan det fort være litt....(eller litt mer)

Hva lunt angår så kommer det litt an på. Jeg har stormmatter på min lavvo og så lenge jeg legger på stein/sand/stokker/grener/kubber osv her så blir det ikke rare forskjellen når det kommer til "lunhet"...

Når jeg bruker lavvoen uten innertelt så brukes gjerne en liten presenning som gulv i minst halve lavvoen. Det er mest for å slippe søle og gjøre det litt rensligere i "soveavdelingen". Så slipper man søle til liggeunderlag og sånn også...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.