Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til slitesterk jakke


Peter Andresen

Anbefalte innlegg

Er der noen som tips til en slitesterk jakke som kan holde til å bli brukt?

Jakkene mine lever et hardt liv, med mye tur og ikke minst mye bål. Jeg har i de siste par brukt ulike jakker fra klättermusen, arcteryx og norrøna men syntes de blir så fort slitt og er lei av å glo-huller i goretex-jakkene. Derfor er jeg på jakt etter en jakke som tåler litt hard bruk og som tåler å bli brukt ved bålet.

Jeg har en goretex-jakke til våte dager og lange turer. Så det er en slitesterk jakke til dagsture jeg er på jakt etter. Jeg vekter derfor slitestyrke høyere enn vanntetthet og vekt. Noen som kan anbefale noe?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du er inne på skal du bare glemme membranklær, de tåler lite juling. Jeg vil tro en jakke i kraftig bomull/polyesterblanding er noe av det bedre med tanke på slitestyrke. De holder heller ikke evig, men de er rimelige i innkjøp, og de er lett å reparere om du skulle få et rift eller hull. Fjellreven har noen gode klær i slikt stoff (de kaller det G-1000), og med impregnrering tåler de noen regndråper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, a_aa skrev:

Hvis du ikke har noe særlig i mot SINNSYKE priser, så har Norrøna ACE: https://www.norrona.com/nb-NO/search/?searchtext=ace

Visstnok noe av de mest slitesterke skallklær som finnes, men aner ikke noe om hvordan de motstår gnister og glør :blink: 

Jeg hadde ikke utsatt den jakken for så mye som lukten av et bål en gang. Ikke det at jeg tviler på holdbarheten, men den har jo en helt spinnvill pris (Som vi sa den gangen apple lanserte en telefon til 3500kr).

Skalljakker tåler ikke gnister. Da må du over på bomullstoffer eller tilsvarende.

Fjällräven sine jakker i G1000 tror jeg er utmerket til bruket skissert. Selv sikler jeg på en Anorak no 8. Den er forholdsvis dyr, men det finnes en billigere kalt Singi Anorak.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til i en presentasjon, at Fjällreven no. 68 jacket skal visstnok være laget med to typer G1000 materiale, en vanlig type og en som er mer tykk, til oppå skuldrene og eh liknende. Om dette hjelper mot gnist fra bål veit jeg ennå ikke. Pakka med jakka skal være på vei med posten, for jeg fikk tak i en som var brukt.

Endret av Epletre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært inne på tanken å vrenge innom et sted hvor de selger arbeidstøy?

Trenger ikke nødvendigvis ende opp med å se ut som du arbeider i veivesnet. Etter et kjapt søk så ser det ut som jakker fra leverandører av arbeidstøy koster omtrent fra 2000,- og nedover. Kan hendede de mangler noen "turvennlige" features, men på den andre siden kan det hende du finner noe som er ålreit og samtidig har flammehemmende egenskaper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan man jo kanskje beskytte de gnistømfintlige klærne med et isolerende pledd i karbonfilt når man sitter ved bålet: https://www.ebay.com/itm/Carbon-Fiber-Welding-Blanket-torch-shield-plumbing-heat-sink-size-1-8mx1-2mx3mm/172833554774?hash=item283daec156:g:3I4AAOSwj85YPUcD  Eller :blink: ?

Karbonfilt er ganske lett (myyye lettere enn glassfiberduk), og tåler glør, gnister og loddelamper, men har ikke særlig høy slitestyrke, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull skal vel være bra mot bålglør? Devold lager en jakke i ull, kanskje det kan være noe :shock:http://www.outnorth.no/devold/trollkyrkja-man-jacket?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=productlinks&utm_term=Trollkyrkja Man Jacket&utm_campaign=Övriga lättfodrade jackor#Night

Det var i utgangspunktet ment som en spøk, dels fordi prisen er helt sprø, spesielt med tanke på at jakken ikke er mer enn vannavvisende. Når det er sagt så må jeg innrømme at nyskjerrigheten min pirres litt av en skalljakke laget i 100 % ull. :-P

Endret av Freebird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på at vadmel er ganske motstandsdyktig mot glør, men tviler på at det er det mest fleksible en kan kle seg i på tur. Det finnes jo flere som selger vadmelsjakker, og du får sikkert tak i dette brukt via militærutsalg også.
Alternativt kan en ta på seg en romslig ullgenser utenpå jakken når man skal fyre bål. Det har jeg gjort med hell (utenpå tynn dunjakke). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her. Takker. 

Skal se litt nærmere på jakke til fjellreven. 

Arbeidsklær har jeg ikke tenkt på nei, men kanskje det finnes noe brukbart som ikke er altfor stort og tungt.   

Jakkene til Norrøna og Devold skjer skikkelig fine ut, men så dyre jakker vil jeg ikke turde bruke nær et bål. Så de er utelukket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt mest slitesterke klesplagget jeg noensinne har brukt/eid var denne: https://www.fortbraggsurplus.us/Parka-Cold-Wet-Weather-BDU-Woodland-p/cold-weather-jacket.htm

Jeg hadde førstegenerasjonsutgaven, så jeg aner ikke hvor bra de er i dag, men de er vel lett å få tak i. Og de finnes i mer nøytrale farger enn den i camo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare arbeidstøy og de tykke militære jakkene i bomull, som er av de mest slitesterke. Vadmel er nok både slitesterkt (har 3 jakker, men lite brukt) og tåler glør godt godt, men de er ganske varme for allsidig bruk. Den jakka jeg har brukt mest, er en tykk militærjakke i tettvevd bommull, ble kjøpt i Nordamerika, i 1968. Mener det er en amerikansk M67 model, ensfarget grønn. 4 store utvendige lommer og med hette i krage. Utover 70-tallet og til litt inn på 80-tallet, brukte jeg den (som aktiv konkuranseskytter), ca 4 d/uke, året igjennom. Fra ca 84 begynte jeg også med kanopadling og jakka var en natulig ytterbekledning og har vel vært med på ca 350 - 400 dager bare med kano. Og hvor mange hundre dager den har vært brukt i fjellet (på jakt og noe tur) fra 85 vet jeg ikke. Den ble jo også brukt en del på jakt i skogen, de første årene. Men spessielt for skogsjakt, så har jeg kjøpt en del andre jakker, som har vært brukt mer. Var først for ca 8 - 10 år siden, at jeg kjøpe min første dress i gore tex, men den/de blir fremdeles lite brukt.

Den M67 jakka har vært pensjonist, de siste 10 - 12 årene fra jakt og lengere turer. Men blir fremdeles tidvis brukt hjemmlig. Utvendig er det lite slitasje å se, bortsett fra på ryggen. Stoffet der har fått antydning til slitasje etter div, sekker, både "tunge" rammesekker og div andre mindre og lettere sekker. Lommene er fremdeles intakte. Inv. har foret blitt slitt i stykker nederst, ellers ok.  

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helly Hansen Magni skalljakke. Cordura på armer og over skuldre, glidelåser og hemper du betjener med vindvotter på, hette med justering både i "bredde og høyde". Dype lommer som havner under hoftebeltet etter min erfaring. Solid jakke som ikke klister seg etter kroppen, mao den tåler og bli brukt bare med t skjorte  uten og bli isende kald. Lufting under armene.  Napoleonslomme er det og. Har hatt min i 2 sesonger og den har vel vært med i sekken eller på kropp i 400km. Prislappen er og OK snill. 

Endret av Lar5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av friluftsjakkene i bomull er blitt veldig tynne i stoffet har jeg merket, er nok for å hjelpe litt på fukttransport men det går jo ut over slitestyrken. Finnes jo fortsatt noen med tykkere stoff da og uansett syns jeg bomull er det som holder lengst ved skogsbruk og bål. Om du sitter ved bålet med skalljakke kan det lønne seg å ta ullgenseren (om du bruker det) utenpå skallplagget. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt sett på noe i bomull ala Fjällräven G-1000 jakker. Har hatt en Anorak No. 8 og den var ekstremt kraftig / slitesterk, bruker forøvrig Keb bukser også, G-1000 delene på den tåler sin støyt, overraskende mye vann før man blir gjennomblaut og tørker relativt fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolla med firmor som säljer kläder till byggjobare, skogsarbetare og sådant. Bra kvalitet och priser långt under frilufsbutiken. Grejjorna är gjora för att hålla, inte för att vara lätta och/eller se "hip og ball" ut när du väntar på T-banan på Majorstuen.

Fristads, Blåkläder etc är märken att se efter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, karfil skrev:

Går nok like fort hull på dette som ett vanlig membranplagg vil jeg tro. 

Selv med kjeledress av brannhemmede materialer som jeg bruker på jobb får jeg hull om det er en skikkelig gnist, så alt i alt bunner det nok i hvor dyrt plagg man vil ødelegge. Jula feks har godt utvalg med arbeidsklær fra bläklader/bluewear og mange av disse ser jo ikke så verst ut om det er det man henger seg opp i :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.