Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjällrevens "Greenland Wax", brukt på hatt


Epletre

Anbefalte innlegg

Dette produktet fra Fjällreven er visst laget til å gjøre vannavvisende dette G-1000 stoffet som blir brukt på Fjällrevens klær, men jeg valgte å bruke det på en boonie hatt for å få den til å bli vannavvisende.

Hvorvidt dette fungerer godt nok i lengden under bruk på en lang tur vet jeg jo ikke. Tror det er slik at man skal gjerne gni på litt av gangen og se det an, slik at man heller legger på flere tynne lag av dette. Er visst også meninga at man skal gjenta påføringen av voks etter behov.

Jeg brukte en varmepistol på 300W som bare er litt varm, så får min andre varmepistol på 2000W ligge ubrukt enda litt lenger. :D

Voks som er gnidd utover stoffet og godt rundt sømmene smelter lett og raskt, og voks som har blitt gnidd mer kraftig på tar litt lenger tid å først smelte, og så trekke inn i stoffet. Man blir fristet til å gå over en andre gang med varmepistolen hvis det ligger igjen små områder med rikelig smeltet voks som ikke ennå har trukket inn i stoffet.

Etter å ha gnidd på 3 lag (tror jeg det var), så virket det som om at voksen ikke lenger bare forsvant inn i stoffet under oppvarming, og det var en viss glans der selv etter oppvarming og voksen trekker ikke så lett inn i stoffet lenger, og da tenkte jeg at det da var nok voks på denne hatten. Det kan godt tenkes, at man med flere tynne lag, på slike ting som bukser og jakker, da unngår at man får for mye kanskje av denne voksen på klærne, uten at jeg har noen erfaring med akkurat hvor mye man til slutt bør bruke av denne voksen. Formodentlig, så kunne det tenkes å være et estetisk problem hvis man la på for mye voks, at klærne får en viss glans på overflaten. Stoffet i hatten er ikke så tykt, så det kan jo tenkes at et skikkelig klesplagg vil greie å suge til seg mye mer voks før det evt. blir liggende igjen et svakt skinn på overflaten. Det skal påpekes at det er ikke mye glans på stoffet på hatten nå, bare svakt.

En ting som jeg må innrømme at det irriterte meg litt, var at denne klumpen med voks hadde et synkehull det på den ene sida når jeg tok den ut av eksen. Som om at jeg var blitt litt snytt på en måte. :) Etter at jeg var ferdig med arbeidet på hatten her, så ble denne klumpen med voks litt avrundet her og der.

Har inntrykk av at kanskje hatten er bitte lite mer stiv nå, noe som er helt greit for meg, hvis ikke da dette bare er noe jeg innbiller meg.

wax.JPG

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.