Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunposer i norske (fuktige) forhold


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Hvor godt ytterstoff mener dere en dunpose bør ha til bruk i telt om høst/senhøst?

Det kan bli temmelig rått, og det er en avveining mellom veldig tett ytterstoff og de tynneste stoffer. For hver fordel er det en ulempe.

Utvendig fuktbeskyttelse mot pusteegenskaper som slipper svette ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge jeg bor i telt så har jeg ikke sett behovet for en pose med spesielt ytterstoff som skal beskytte ekstra mot fukt. Jeg passer på å holde teltet lukket når kvelden kommer slik at ikke fukt siger inn i teltet. Men nå skal det sies at jeg seint på høsten bare er på helgeturer og ikke ukesturer. Så i løpet av helga jeg er på tur opplever jeg ikke at fukten blir noe problem. Ofte så får en tørka posen litt i løpet av dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mine turer er som oftes på 2-3 dager, og noen få ganger 5. Med de tiltakene du gjør og greit vær for lufting og tørkingen skal det normalt ikke være noe problem. Har Endurance til Rab og MEs Drilite II. Helium og Neutrino har begge lettvektsstoffer. Har lest om mange fornøyde brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det står ofte endel om vanntetthet, men pusteegenskaper er ofte litt ullent. Noen oppgir meget bra eller svært bra, men savner en sammenlikning mellom de ulike stoffer og pusteegenskaper. Pertex er ganske flinke til å oppgi på sin hjemmeside.

Noe slikt jeg er ute etter, i tillegg til brukererfaringer. Sist nevnte opplever jeg som meget verdifullt. Tall er tall men brukererfaringer er mest verdifullt 😊

TECHNICAL SPECIFICATION

-   Waterproof (hydrostatic head): 1,000mm

-   Breathability (MVTR): 7,000g/m²/24hrs

-   Main properties: Excellent breathability, lightweight, 100% windproof, highly water resistant

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jan@ skrev:

Det står ofte endel om vanntetthet, men pusteegenskaper er ofte litt ullent. Noen oppgir meget bra eller svært bra, men savner en sammenlikning mellom de ulike stoffer og pusteegenskaper. Pertex er ganske flinke til å oppgi på sin hjemmeside.

Noe slikt jeg er ute etter, i tillegg til brukererfaringer. Sist nevnte opplever jeg som meget verdifullt. Tall er tall men brukererfaringer er mest verdifullt 😊

TECHNICAL SPECIFICATION

-   Waterproof (hydrostatic head): 1,000mm

-   Breathability (MVTR): 7,000g/m²/24hrs

-   Main properties: Excellent breathability, lightweight, 100% windproof, highly water resistant

Jeg tror den største kilden til fuktighet i posen ved telting, er kroppen som ligger inni. Derfor foretrekker jeg de pustende, ultralette ytterstoffene på  en 3-sesongpose. Vår, sommer, høst er det vanlighvis tørkemuligheter innimellom som det uansett er lurt å benytte seg av.

Pusteevnen til ytterstoffet vil være veldig avhengig av omgivelsestemperatur og luftfuktighet så disse må med i spesifikasjonen. Når produsenter slår om seg med "Excellent breathability" for membraner, så må referansen være et vanntett stoff. Et diffusjonsåpent ytterstoff vil uansett puste bedre enn alle disse "Excellent breathability"-membranene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

To meget gode poser med tynt ytterstoff for tidlig vår, senhøst og en og annen vinternatt. Rab Neutrino 800 skal visst nok holde -20 (Rab Sleep limit). 

neutrino_800.jpgme_hellium_800_cosmos_1.jpg

Rab Neutrino 800 (Rab sleep limit -20)                                  Mountain Equipment Helium 800 (T-limit -11, T-comfort -4, MEs egen -15)

               800 US gåsedun                                                                                              700+ EU Premium andedun

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
9 timer siden, Thomas E skrev:

Som allerede nevnt er svetting kanskje et minst like stort "problem" for dunposer. Av den grunn bruker jeg enkelt og greit en syntetdyne utenpå dunposen hvis jeg føler behov for det. Fukten blir da transportert ut av dunposen før den kondenserer(eller hva det heter).

Lurt det :)

Jeg utvekslet meninger med ekspert da jeg ikke stolte helt på meg selv. Jeg vet stort sett hva som erfaringsmessig fungerer, men var uenig med meg selv. Til bruk i telt er type Helium, Neutrino, m.fl. det beste til 3-sesongsbruk, med en og annen vinternatt. Pusteegenskapene på bl.a. ME Helium er svært god. Membran fungerer til sitt bruk, og i fare for å si noe feil omtaler jeg ikke det. Jeg ble anbefalt å velge ME Glacier hvis det var utendørsbruk da stoffet har vannsøyle på 1500mm. Det er klart at pusteegenskapene ikke er like gode.

Da vet jeg hva mitt neste kjøp blir :):) 

PS: Nær T-limit og/eller ved fuktige forhold anbefales det å tre en vid lakenpose utenpå soveposen, slik at kuldebroen flyttes. Denne vil da ta opp mye av fukten. Tørkes i sola/vinden eller ristes dersom det er rim/is. egentlig det samme du skriver angående syntetdyne.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Da ble det en Mountain Equipment Helium 800 i XL da Reg blir litt snau i lengden til meg. Rab Neutrino 600 og 800 var med til døra. Rab Neutrino 800 fristet mye, men redd den hadde blitt vel varm med 800 US-målt gåsedun av topp kvalitet. ME Helium har 700+ EU-målt andedun av beste kvalitet. T-comfort -4, T-limit -11 og MEs «Good night sleep» -16.

Til mine høst og senhøst-turer i telt, med en og annen vinternatt, håper jeg det ble et bra kompromiss. 0 til - 10/12 er tenkt bruk. Må nok prøve den ned mot -15 - se om MEs anbefaling holder for meg. Neutrino 800 er en svært bra pose, men kanskje vel varm med Rab sleep limit -20. Rab Neutrino 600 ble for nær min Rab Neutrino Endurance 400. Man må dessverre velge :)

E1F8CCF6-F7E4-4FA1-AE07-1E1A7FA04DFC.jpeg

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Må dessverre levere tilbake, noe herk, men bra håndtert av Fjellsport.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Jan@ skrev:

Må dessverre levere tilbake, noe herk, men bra håndtert av Fjellsport.

Var det noe galt med posene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
44 minutter siden, Mareng skrev:

Var det noe galt med posene?

3/4 av klaffen manglet dun - kun stoffet. Surt, men Fjellsport håndterer slik bra. Det blir tidlig tur til Fjellsport i morgen. Velger Rab-pose.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Som nevnte tidligere har Fjellsport meget gode og ryddige rutiner. Trygt å handle der 😊👍

Valget stod nå mellom Rab Neutrino 800 og den billigere Rab Summit 800. Jeg ble fort overtalt til å velge Neutrino, som er litt smalere og har bedre dunkvalitet. I tillegg trenger jeg ikke endurance-ytterstoffet som er på den billigere Summit 800. 

Det ble 30% rabatt, dvs fra 6999kr til 4900kr. Håper alt er ok nå da jeg helst ikke vil ut på Fjellsport. https://rab.equipment/uk/neutrino-800

neutrino_800.jpg&key=757a213796eaf2cb5c2  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hvor mange poser har du nå @Jan@ :-P8)

He-he. Kan ikke telle så langt...... @Terka har mange flere telt enn jeg har poser.

@Tor-Erik-L-77Jeg har ryddet opp, brukt returretten to ganger, samt gitt bort to til min friluftsintresserte datter. Har nå det antallet jeg kan leve med, samt at de overlapper godt😊👍 Skjønner spørsmålet ditt. Mitt svar er at noen har mange telt, andre har mange primuser, mens noen har flere soveposer enn strengt tatt nødvendig!!!!!

Endret av Turlyst
Nytt avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

He he, var ikke vondt ment @Jan@ :) Helt riktig, jeg har vel også i overkant mye av visse frilufts ting face with tears of joy 

Jeg tolket det ikke slik heller, men jeg må jo innrømme at det har blitt noen poser, så ditt spørsmål var på sin plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
23 timer siden, Jan@ skrev:

3/4 av klaffen manglet dun - kun stoffet. Surt, men Fjellsport håndterer slik bra. Det blir tidlig tur til Fjellsport i morgen. Velger Rab-pose.

Klaff som mangler dun blir en skikkelig kuldebro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
14 minutter siden, Mareng skrev:

Klaff som mangler dun blir en skikkelig kuldebro...

Ja, absolutt. Det var dun i to partier som var skikkelig klumpet sammen. Godt over halve klaffen var kun stoffet. Dessuten var klaffen endel mindre enn på min nyinnkjøpte Rab Neutrino 800. Forrige serie av Helium hadde bedre duntetthet i klaffen, og jeg mener å huske at den var større. Ble derfor skuffet over nye Helium.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.