Gå til innhold
  • Bli medlem

Hamlagrøløypen i Bergsdalen


tshansen

Anbefalte innlegg

Man skal bla godt tilbake i historieboken for å finne en like fin vinter som vi har i år her på Vestlandet. Været er bedre enn på lenge og det går fæla rykter om en veldig flott løype på Hamlagrø i Bergsdalen. Jobben har hytte i området, så det har ramlet inn føre og værrapporter omtrent daglig. Selv er jeg veldig dårlig kjent i området, så i dag var det bare å komme seg opp i området å gjøre seg litt kjent. 

38631512170_b0a2bb1082_k.jpg

Det er jo ski inn/ski out fra hytten til løypene. De bukter seg mellom hytter og flott natur og det er ingen ting å si på føret :-) 

38631513180_d4e81dadae_k.jpg

Det er 5 blå på gradestokken, helt vindstille og solen varmer godt. Det går ikke mange meteren før jeg må ha lette i antrekket. Bare å kaste jakken, lue og votter i sekken.

38631514170_d42ca26173_k.jpg

Det går frikjører spor i alle retninger. Fristelsen er stor til å følge første spor opp til nærmeste topp, men jeg må holde meg litt igjen for målet med denne turen er å gjøre seg mest mulig kjent :-P

38631515520_b30776c5dd_k.jpg

Jeg drister meg litt ut av løypa og tar noen av bakkene i pudderet. 10 - 15 cm med styresnø, herregud så nydelig. Å så lekende lett å sette telemarksvinger (i amatørklassen)

39731493524_8cc758f67c_k.jpg

Jeg krysser hovedveien og beveger meg ganske bratt oppover på baksiden av Alexander Grieghytten. Så det var en del skikjørere som bodde der, men fortsatte turen oppover. Får ta turen innom her å sjekke inn en annen dag :-)

26570928448_5bd228c1f0_k.jpg

Noen kjappe høydemeter å man kommer litt mer opp på fjellet. Her er det kjørt løyper på kryss og tvers, men holder man høyre spor er det en viss sammenheng, selv om det kunne virke litt rotete med en gang. Men her er det mye fine ruter å tråkke utenfor løype. På denne siden av veien skal jeg definitivt tilbake å tråkke opp til de nærmeste toppene. Nedrenningen her helt suveren.

39731494464_c6d2551f14_k.jpg

Jeg skimtet et følge på 4 et stykke oppi fjellsiden, de hadde nok toppen til venstre på listen. Å skal man dømme på sporene ned igjen, ser det ut som en populær plass å renne :-) 

26570927598_cfe5848e9b_k.jpg

Løypen fortsetter nedover til venstre i bildet, så man kan komme ned til "nabobygda" å gå noen åtte tall nede på markene der også. Om jeg ikke tar feil, så er det sporene over isen på vannet som går til Vending også en hytte som står på bucketlisten. 

38631518650_d96565e63e_k.jpg

Jeg møter to andre karer i løypen, så det er ikke akkurat folksomt her oppe. Hvertfall ikke i ukedagene, men spørs om det ikke blir godt trøkk her oppe siden vinterferien starter til uken :-P Er vi heldig med været, skal jeg ha meg noen turer til opp her neste uke. 

25570737977_a4f0a96ed0_k.jpg

Grov meg ei lite grop, så jeg fikk laget med lunsj og kakao. Real Turmat - Pulled pork, overraskende god for å være turmat! Godt fornøyd med dagen, man kan ikke annet en å smile etter en dag som dette på fjellet.

25570737627_f1227f13c1_k.jpg

Spaden fungerer helt utmerket som underlag til Optimus brenneren, men sitteunderlaget mitt ryker på bålet snart. For der er det ikke mye R-verdi :-P Noe kald i hottentotten etter en god pause i snøen.

5a9056d220acd_ScreenShot2018-02-23at18_20_10.png.0d14d4a9a28ecbc708b60c2d40578f3c.png

 

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja, haha, du er i dalen du også ja :)

Den løypen du har tegnet på kartet, er det preppet løype hele veien?

Anbefaler en tur til Vending turisthytte, om du får kjangsen. Finnes mange fine veier å ta inn, men den kvistede vinterløypen er mest vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mareng skrev:

Åja, haha, du er i dalen du også ja :)

Den løypen du har tegnet på kartet, er det preppet løype hele veien?

Anbefaler en tur til Vending turisthytte, om du får kjangsen. Finnes mange fine veier å ta inn, men den kvistede vinterløypen er mest vanlig.

Ja, 90% av den gpx ruten der er preppa løype! Å der er enda mer om du velger å fortsette "mot Bulken" så det er godt med løyper :-) 

Endret av tshansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne
  • Heriks fjernet fremhevingen av denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.