Gå til innhold
  • Bli medlem

Kortfeller: mohair vs. syntetisk - valgets kvaler


knerten

Anbefalte innlegg

Åsnes fjellski med kortfellfeste er innkjøpt og turen går straks til fjells. Der blir det "snille" toppturer og "hytte-til-hytte-tur" med sekk.

Valget står nå mellom å kjøpe syntetiske eller mohair-kortfeller.

Hva anbefaler fjellfolket som har testet dette ut?

NB: Fra før har jeg syntetiske langfeller som jeg kan bruke hvis jeg skal opp i bratt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig fornøyd med mohairfellene, kort. Sikrer meg mer glid, samtidig som jeg har meget godt feste. Gjelder med pulk, og uten. Har de gamle syntetiske kortfellene, men de er egentlig ikke i bruk lengre:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå nå når det er tørrføre er det mohair som gjelder. 45mm burde passe uansett skitype.

Syntetisk er for vått føre og når det er isete, mohair trekker vann og slites fortere på isete føre.

Glem ikke å ta med smurning, at the end of the day så glir det bedre. På tørrføre bør det være greit å få feste med voks. Så lenge du er på den "blå siden" av voks-skalaen er det bare å klaske fellene oppå ved behov for mer feste. Mykere vokser bør skrapes av for å unngå at de setter seg i limet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, knerten skrev:

Er det sånn at folk har både mohair og syntet for å være skodd for ulikt føre?  Er jo ikke akkurat gratis disse fellene :-o

Ja, har begge typer. Bruker 45 mohair og 35 syntet. Har Amundsen og Ingstad ski, bruker samme fellene på begge.

Syntet er stort sett ikke i bruk før det er påskeføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

15 minutter siden, knerten skrev:

Er det sånn at folk har både mohair og syntet for å være skodd for ulikt føre?  Er jo ikke akkurat gratis disse fellene :-o

Åsneskortfeller får du ofte for en slikk og ingenting i restekasser, kan være greit å sjekke etter når du er i butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har begge deler, men bruker kun syntet om det er is/hardt føre i lavlandet. Ellers mohair, også på ettervintern i høyfjellet, med litt impregnering er det svært få ganger at de ikke har fungert under blaute forhold på slutten av dagen heller. Er kun under pulketurer at jeg har med ekstra feller, men da ett par kortfell og ett par langfell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, knerten skrev:

Åsnes fjellski med kortfellfeste er innkjøpt og turen går straks til fjells. Der blir det "snille" toppturer og "hytte-til-hytte-tur" med sekk.

Valget står nå mellom å kjøpe syntetiske eller mohair-kortfeller.

Hva anbefaler fjellfolket som har testet dette ut?

NB: Fra før har jeg syntetiske langfeller som jeg kan bruke hvis jeg skal opp i bratt terreng.

Uten tvil Mohair. Har begge deler, men bruker utelukkende mohair fellene. Om du er flink og behandler de, så tilsier min erfaring at de ikke suger mer vann og iser oftere enn syntetisk. Slites derimot en del raskere. Spesielt om du vandrer på isete og skarete føre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mine mohairfeller gir godt nok feste og bedre glid. Bruker nå kun mohair.

På våt påskesnø, som går over til frossen snø lengre oppe i fjellet, så får vi se hvordan det fungerer. Jeg antar det går fint der og, men jeg vet ikke det enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, knerten skrev:

Åsnes fjellski med kortfellfeste er innkjøpt og turen går straks til fjells. Der blir det "snille" toppturer og "hytte-til-hytte-tur" med sekk.

Valget står nå mellom å kjøpe syntetiske eller mohair-kortfeller.

Hva anbefaler fjellfolket som har testet dette ut?

NB: Fra før har jeg syntetiske langfeller som jeg kan bruke hvis jeg skal opp i bratt terreng.

Gå for Mohair feller, syntetiske fungerer nesten som langfeller. Et vanvittig feste, men tilnærmet ingen glid. Mohair gir godt feste, men mye bedre glid! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Johanks skrev:

Bruker syntetiske feller ved pluss og ustabilt føre. Kjører festevoks når det er kaldt og tørt. Har alltid med fellene i sekken om jeg skulle bomme  :) 

Jeg har ikke prøvd mohair feller i plussgrader enda. Hva skjer da? Virker de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velge feller med eller uten "skin protector":

"Nye" Åsnes X-skins med (blå) skin-protector skal beskytte fellen mot slitasje og ising. Har det noe for seg?
Er dette like kritisk på syntetiske feller? Den lokale sjappa selger ut de gamle syntet-fellene uten skin protector til en hyggelig pris og jeg lurer på om jeg burde slå til på tilbudet (i tillegg til mohairfeller MED skin protector).

Når det gjelder bredde på fellene (Fjellfrue har Cecilie ski og Fjellfanten har Nansen):

19 timer siden, Omnilite skrev:

Ja, har begge typer. Bruker 45 mohair og 35 syntet. Har Amundsen og Ingstad ski, bruker samme fellene på begge.

Hva er grunnen til at du har smalere fell i syntet @Omnilite

Endret av knerten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, knerten skrev:

 

Hva er grunnen til at du har smalere fell i syntet @Omnilite

Syntetfellene glir vesentlig dårligere, og har vesentlig bedre feste enn mohair. Når disse fellene blir brukt er det på vått (slushlag) eller vekslende isete føre. Da er underlaget som regel "stabilt", slik at en ikke synker nevneverdig langt ned i snøen. Da gir 35mm nok feste selv på Ingstad, og de tar ikke for mye knekken på gliden. Da sitter fellene likevel bra og glir "omtrent" som 45 mohair. Altså breddeforskjellen utligner noe av forskjellen på feste/glid.

Er det "pill rotten snø" synker du til rett til bunns uansett, da må det være større areal på fellene, men det er umulig å gå en hel tur utelukkende på sånnt føre. (det er kanskje kun mindre felter som er rotten).

Den gamle fellelåsen "bråker" når det er hardt, og det oppstår en bremseeffekt på grunn av den. Derfor velger jeg ofte å gå litt på siden av et hardt spor hvis det der er et tynt løst lag (men stabilt under), fremfor å gå nedi sporet. Da bremser og bråker låsen mindre og det glir bedre.

Jeg har kun de gamle fellene med gammel lås, etter beskrivelsen å dømme har Åsnes greid å lage låsen mer "aerodynamisk" slik at den kanskje bremser mindre enn den gamle. "Skin protector" refererer nok til at det skal være mindre friksjon og slitasje på fellen akkurat i overgangen mellom låsen og fellen. Jeg har til tross for veldig mye bruk ikke slitasje foran på mine feller, bare bak. Dette ka være litt avhengig av skitype og spenn på  skien (jeg har Amundsen og Ingstad). Men "skin protector" kan like godt være et "spark" til Fisher som har en litt annen løsning der fellen kommer gjennom skien og dermed kanskje slites mer..

Så den nye låsen bremser trolig mindre, men det betyr ikke at den gamle er ubrukelig av den grunn. 35mm syntet er nok bredde til all turbruk der du ikke skal veldig bratt eller trekke pulk. Det er litt dumt å slite for mye en hel tur for å være sikker på å komme opp den ene bakken som er brattere enn alle de andre.

Jeg har utelukkende brukt kun 45mohair og 35syntet. Jeg har også andre bredder av begge typene, men aldri brukt de.

Får du 35mm syntet rimelig av den gamle typen, så ville jeg gått for det.

Ising har jeg ikke opplevd som noe problem. Kan selvsagt være at friksjonen i låsen i teorien kan lage litt varmgang så det kan "smelte" snøen, og det da fryser bakover og setter seg iskorn i fellene. Fellene har klabbet, men da har det vært hele fellen og ikke kun låsen. Er det noe som har satt seg i fellen, løsner jeg det ved å dra fellen av og sette den på igjen.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2018 den 13.14, Omnilite skrev:

Glem ikke å ta med smurning, at the end of the day så glir det bedre. På tørrføre bør det være greit å få feste med voks. Så lenge du er på den "blå siden" av voks-skalaen er det bare å klaske fellene oppå ved behov for mer feste. Mykere vokser bør skrapes av for å unngå at de setter seg i limet.

https://www.swix.no/produkter/Skismoering/Feste/V-voks Snakker du da "V40 Blue Extra Grip Wax, 45g" og til venstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har feller med ny lås, og gammel lås.

Den nye er litt mer "aerodynamisk" ja, kanskje den bremser litt mindre (men bare kanskje). Det er ingenting i veien med den gamle låsen, ingen poeng i å tenke på å bytte ut en gammel fell med en tilsvarende ny bare pga. låsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har stort sett berre hatt kortfell synt, fordi eg ofte smørjer når det er "mohairføre". 

Har hatt eit par mohair ein gong, og kjem nok til å eit par igjen, til dei tilfella med pulk det er kaldt men festevoks gir for dårleg feste. Med sekk eller på dagstur nyttar eg likevel mest voks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg har stort sett berre hatt kortfell synt, fordi eg ofte smørjer når det er "mohairføre". 

Har hatt eit par mohair ein gong, og kjem nok til å eit par igjen, til dei tilfella med pulk det er kaldt men festevoks gir for dårleg feste. Med sekk eller på dagstur nyttar eg likevel mest voks.

Jeg har også byttet til å vokse så lenge det går. Jeg er som regel ikke så bratt på tur på fjellet. Har ellers gått en del på syntetiske og det sitter som fy. Både forover og bakover. Men etter en uttesting for et par år siden så er jeg tilbake til å gå på voks så lenge det lar seg gjøre. Og så er fellene med i tilfelle... (<--- ;-) )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å gikk med mine 35mm syntetfeller i går, er jo helt forferdelig... Det finnes jo ikke glid. 

Må se om jeg får til denne smøringa igjen... Evnt kjøpe smørefrie ski. For å gå med syntetfeller er som å gå med grus under skia... 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.