Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny 3-sesongs/sommerpose.


Johanks

Anbefalte innlegg

Hei,

I dag har jeg en sovepose jeg fikk som gave av mine foreldre i min ungdomstid. Denne posen ( ajungilak igloo winter) ser fortsatt som ny ut men syns ikke den holder koken noe særlig, våkner ofte pga jeg fryser selv om det kan være 5-6 grader ute. Om jeg husker riktig er den klasset som en -15 pose, og den veier 2,5kg. Tar samtidig halve 110liters sekken :P Siden dette er en gave har jeg ikke lyst å droppe den helt, så tenker å benytte den i ett 2-pose system med en dunfylt sommerpose inni på vinteren/hengekøye bruk. 

Posen jeg har sett meg ut er Mountain Equipment helium 400. Føler den passer mine temp.områder godt, og vekten er innenfor. Er det noen her som har erfaringer eller meninger om tankegangen min på dette? 

hektapåtur.no har denne på tilbud: https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/sommerposer/mountain-equipment-helium-400

Brukås.no har denne: https://brukas.no/turutstyr/sovepose/dunsovepose/mountain-equipment-helium-830.html 

Disse to er vel tilsynelatende samme posen ihht. specs men virker som brukås har en nyere modell? Noen som har en oppklaring? 

På forhånd takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer at den som er avbildet hos brukås er den nyeste modellen. Jeg har den Rød modellen (den gamle) og er veldig fornøyd med posen. Har sovet i den ned til -5 grader, men følte det var i grenseland av hvor kaldt jeg kan holde meg varm i denne posen. Så t-lim på -2 grader er ingen problem og holde seg varm i før min del med denne posen. Jeg har xl versjonen og den veier nøyaktig 1 kg ferdig komprimert i trekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den røde ME Helium 400 som jeg er kanonfornøyd med, posen er lett og duger ned til et par minusgrader for meg. Når prisen er den samme ville jeg har gått for den nye modellen!

Edit: For soveposenerdene blant oss, her er litt info om de nye modellene vs de gamle. https://outdoorsmagic.com/article/mountain-equipments-sleeping-bag-revolution/

Og anmeldelse av den nye modellen her: https://outdoorsmagic.com/article/mountain-equipment-helium-400-sleeping-bag-review-2/

 

 

Endret av TR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tklami skrev:

Det stemmer at den som er avbildet hos brukås er den nyeste modellen. Jeg har den Rød modellen (den gamle) og er veldig fornøyd med posen. Har sovet i den ned til -5 grader, men følte det var i grenseland av hvor kaldt jeg kan holde meg varm i denne posen. Så t-lim på -2 grader er ingen problem og holde seg varm i før min del med denne posen. Jeg har xl versjonen og den veier nøyaktig 1 kg ferdig komprimert i trekket.

Godt å høre du er fornøyd med posen, den ser veldig bra ut! Om den strekker seg dit så kan jeg faktisk bruke den mesteparten av vinteren også med ett godt underlag og varmt ullundertøy. Bor på nord-vest kysten, og her veksler det veldig fra noen pluss til minus vinterstid. Jeg tikker inn på 181 cm i følge passet, så tror jeg går for regular.  

3 timer siden, Shun skrev:

Jeg kjenner ikke til soveposene du kikker på, men har nettopp kjøpt Mountain Hardwear Phantom Spark til halv pris (1999,-) på sportnett.
De oppgir feil vekt, Regular veier 629 gram.

w4mwnwudzigys8avhxft

 

Veldig fin vekt på denne da, ser den også har impregnert dun noe ME posen ikke har. Prisen er også god nå rabattert, men savner kuldekragen da. Syns den er grei i hengekøye etc der det kan bli litt trekk. Dunkvaliteten er også noe høyere ser jeg, som igjen nok fører til den litt lavere fyllvekten og egenvekten.  Hva ville folket her inne valgt og hvorfor?  

2 timer siden, TR skrev:

Jeg har også den røde ME Helium 400 som jeg er kanonfornøyd med, posen er lett og duger ned til et par minusgrader for meg. Når prisen er den samme ville jeg har gått for den nye modellen!

Edit: For soveposenerdene blant oss, her er litt info om de nye modellene vs de gamle. https://outdoorsmagic.com/article/mountain-equipments-sleeping-bag-revolution/

Og anmeldelse av den nye modellen her: https://outdoorsmagic.com/article/mountain-equipment-helium-400-sleeping-bag-review-2/

 

 

Godt å høre du er fornøyd, virker som gode poser! Takk for nyttige linker :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Johanks skrev:

 Hva ville folket her inne valgt og hvorfor?    

Indre kuldekrage var et av mine kriterier når jeg kjøpte sommerpose sist - kommer godt med på høyfjellet om sommeren også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange oppgir lav vekt og lav komfortsone. No som sikkert er riktig i de fleste tilfeller. Som kjent veier både dun og nylonstoff noe. For å komme ned i vekt er mange av disse lette posene så trange ( liten omkrets) at det er som å ligge i et kondom. Mitt råd er å finne en 'referansepose' og sammenligne omkrets og skulderbredde med det potensielle nykjøpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, TR skrev:

Indre kuldekrage var et av mine kriterier når jeg kjøpte sommerpose sist - kommer godt med på høyfjellet om sommeren også. 

Ja føles godt å kunne snørpe inn den litt når det blåser, snørper jeg kun hetten blir det bare til at jeg ligger å puster inne i posen. 

10 timer siden, Tor Magne skrev:

Mange oppgir lav vekt og lav komfortsone. No som sikkert er riktig i de fleste tilfeller. Som kjent veier både dun og nylonstoff noe. For å komme ned i vekt er mange av disse lette posene så trange ( liten omkrets) at det er som å ligge i et kondom. Mitt råd er å finne en 'referansepose' og sammenligne omkrets og skulderbredde med det potensielle nykjøpet.

Gode råd her, er for tiden utreist på sjøen så får prøve å simulere disse målene med noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg på 181cm synes Mountain Equipment er litt korte i 185cm. Selv har jeg Rab Neutrino Endurance 400 i 185cm. Rab er litt lenger enn ME. ME Helium 400/600 og Rab Neutrino 400/600 meget gode poser.

Hva med Helium 600 eller Neutrino 600? Begge vil være vel varme om sommeren, men tryggere valg til vår og høst. Er det mest sommer er kanskje 400 gram dun best, men dersom det er endel vår og høst-overnattinger er 600 gram dun bedre etter min mening. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jan@ skrev:

Jeg på 181cm synes Mountain Equipment er litt korte i 185cm. Selv har jeg Rab Neutrino Endurance 400 i 185cm. Rab er litt lenger enn ME. ME Helium 400/600 og Rab Neutrino 400/600 meget gode poser.

Hva med Helium 600 eller Neutrino 600? Begge vil være vel varme om sommeren, men tryggere valg til vår og høst. Er det mest sommer er kanskje 400 gram dun best, men dersom det er endel vår og høst-overnattinger er 600 gram dun bedre etter min mening. 

Det at dem kan være litt korte var litt synd, hadde håpet å ikke måtte kjøpe 200cm versjonen. Sett mye på posene fra Rab også, men det er nok prisen som holder meg litt igjen på ME. 

Etter hva jeg har lest litt rundt om og på noen engelske forum er at denne holder hva den lover når det kommer til temp-område så da tror jeg satser på 400g utgaven. Virker for meg som at det passer mitt bruksområde best egentlig. Enig i å kunne gardere seg litt ekstra da med en varmere pose men som sagt til mitt bruksområde tror jeg 400 skal gå greit uten at jeg går opp i vekt og pris. Kan hende jeg ligger å biter dette i meg til senhøsten nåda :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

I noen modeller fra ME er 185cm langt nok, mens kort i andre. Rab i 185cm er helt topp. Begge merkene er meget bra. Jeg bruker Rab Neutrino Endurance sen vår, sommer og tidlig høst. Tidlig vår og høst/senhøst må jeg ha varmere pose. 600 gram dun på sommeren er som regel alt for varmt for meg, derfor to poser isteden for ‘en 3-sesongs pose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan@ skrev:

I noen modeller fra ME er 185cm langt nok, mens kort i andre. Rab i 185cm er helt topp. Begge merkene er meget bra. Jeg bruker Rab Neutrino Endurance sen vår, sommer og tidlig høst. Tidlig vår og høst/senhøst må jeg ha varmere pose. 600 gram dun på sommeren er som regel alt for varmt for meg, derfor to poser isteden for ‘en 3-sesongs pose. 

Ja jeg har ikke gitt opp den ajungilak igloo posen min helt enda så det er i disse banene jeg også tenker. Kjenner at den posen kan være veldig varm også iblant, det har litt med dags formen til han som ligger inni tror jeg. Underlaget jeg bruker er STS comfort light og det har en R-verdi som teoretisk ska gå greit vinterstid også så tror ikke det er der det ligger.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
25 minutter siden, r.u.mad skrev:

Hva er pakkemålet på denne?

https://www.mountainhardwear.com/phantom-spark-down-28f--2c-sleeping-bag-1671441.html?dwvar_1671441_variationColor=636#start=10

Measurements

Apparel Fit: Regular / Long (RH and LH available)

Weight: Regular 1 lb 6.9 oz / 648 g; Long 1 lb 8.2 oz / 686 g

Bag Shape: Performance Mummy Cut

Bag Loft: 4 in / 10 cm

Bag Stuff Size: 6 in x 10 in / 15 cm x 25 cm

EN Rating: T-LIMIT: 28 F / -2 C

EN Rating: T-COMFORT: 36 F / 2 C

Bag Fill Weight: Regular 10.1 oz / 285 g; Long 11 oz / 312 g

Inside Length Regular: 72 in / 183 cm

Inside Length Long: 78 in / 198 cm

Hip Girth Regular: 53 in / 135 cm

Hip Girth Long: 56 in / 142 cm

Foot Girth Regular: 38 in / 97 cm

Foot Girth Long: 40 in / 102 cm

Shoulder Girth Regular: 59 in / 150 cm

Shoulder Girth Long: 61 in / 155 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tklami skrev:

Jeg er 183cm og er ikke i tvil om at den lange varianten er riktig for meg i den Rød modellen av helium serien. Vekta er fortsatt fin som nevnt tidligere. Posen inklusiv trekket veier 1kg kontrollveid av meg selv

1kg er vel ikke ille for en -2 pose m/trekk eller, og den virker ikke å ha kuttet ut alle "finesser" for å komme lengst ned på vektskalaen. Ser også den nye har vanntett pakkpose så slipper man det i tillegg også. Hmm nei tror jeg har bestemt meg, det blir nok en ME Helium 400 :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.