Gå til innhold
  • Bli medlem

Utladalen - Jotunheimen - Skogadalsbøen - grei topptur i omegn?


Vallers

Anbefalte innlegg

(Opprettet innlegget her i stedet, da det virker mer relevant. Admin må gjerne slette det samme innlegget under "Turtips"-forumet.)

Tenkte å følge Utladalen fra Hjelle til Skogadalsbøen i sommer. 
Planen fra Skogadalsbøen er å gå innover Skogadalen mot øvre Mjølkedalen, og krysse over passet på 1617 over til Rauddalsvatnet (mellom Skogadalsnosi og Mjølkedalstinden). Derfra skal vi vestover ned mot Storutladalen og Hysebøen igjen, for så å kanskje krysse over til vestsiden av Utla og gå den veien sorøver tilbake til Hjelle. Kall turen gjerne "Skogadalsnosi rundt".

Noen som har vært en del i dette området?

1. Vi vil gjerne oppom en greit overkommelig utsiktstopp helst underveis langs den samme ruta. Fjellstøvler + gamasjer medbringes, men ikke stegjern eller isøks eller lignende. Ikke altfor luftige greier, trygghet er et stikkord. Skogadalsnosi, Mjølkedalstinden, Uranosi, Mjølkedalspiggan, Rauddalstindane, Hillerhø er topper som mer eller mindre er i "nærheten" ifølge kartet. Noen forslag til hvor vi kan legge opp ruta for å få med oss én av disse toppene langs veien? Evt. ved å ta en liten avstikker på noen timers varighet? Ca. beregnet tidsbruk er også interessant å vite dersom det må bli en avstikker. 

2. Det er merket en sti på vestsiden av Utladalen på kartet som går mot Vormeli og videre sørover. Er denne greit fremkommelig? Har hørt litt ymse. Hvis den er i overkant krevende med en forholdsvis stor sekk på ryggen, så tror jeg heller at vi holder oss på østsiden av Utla også hjemover.

Vi planlegger at hele turen skal ha 3-4 overnattinger i telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

1: Sjekket ut Slingsbytinden? Er løst under Uranosen så å komme inn vestfra kan være risky om det går folk på toppen. 

2: usikker på Vormeli? Tenker du på stien fra omtrent Vetti og mot Gravdalen? Vettifossen og opp på ryggen mot vest er veldig bratt. Og den er i skogen så det kan være sleipt der også. Oppå ryggen er det fint (litt bløtt) og det er overkommelig bratt mellom Avdalen Gård og Hjelle. 

Men det er verdt turen fordi det er helt rått vakkert der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gittiamo said:

1: Sjekket ut Slingsbytinden? Er løst under Uranosen så å komme inn vestfra kan være risky om det går folk på toppen. 

For snart ti år siden var jeg på tur sammen med en, der den gang var meget aktiv bruger her på Fjellforum. På en tidligere tur for endnu længere siden havde han haft problemer med at gå fra skaret mellem Uranostind og Slingsbytinden (syd for Slingsbytinden) ned til Uradalen. Det er ikke den vej, man skal gå, hverken op eller ned! Når han sagde det, tror jeg på det. Vi havde lige gået søreggen på Uranostind (usikret) og var kommet over Uranostind ned til skaret mod Slingsbytinden. Herfra til Uradalsvannet traverserede  vi først mod syd højt oppe under Uranostinden, inden vi begyndte at gå nedad. Det gjorde vi netop for at undgå den direkte nedgang til Uranosdalen, som min makker tidligere havde haft problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lars M skrev:

For snart ti år siden var jeg på tur sammen med en, der den gang var meget aktiv bruger her på Fjellforum. På en tidligere tur for endnu længere siden havde han haft problemer med at gå fra skaret mellem Uranostind og Slingsbytinden (syd for Slingsbytinden) ned til Uradalen. Det er ikke den vej, man skal gå, hverken op eller ned! Når han sagde det, tror jeg på det. Vi havde lige gået søreggen på Uranostind (usikret) og var kommet over Uranostind ned til skaret mod Slingsbytinden. Herfra til Uradalsvannet traverserede  vi først mod syd højt oppe under Uranostinden, inden vi begyndte at gå nedad. Det gjorde vi netop for at undgå den direkte nedgang til Uranosdalen, som min makker tidligere havde haft problemer med.

Greit med slike tilbakemeldinger 👍🏻 Jeg selv syntes det så løst ut der men så folk gå der i sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gittiamo skrev:

 

1: Sjekket ut Slingsbytinden? Er løst under Uranosen så å komme inn vestfra kan være risky om det går folk på toppen. 

2: usikker på Vormeli? Tenker du på stien fra omtrent Vetti og mot Gravdalen? Vettifossen og opp på ryggen mot vest er veldig bratt. Og den er i skogen så det kan være sleipt der også. Oppå ryggen er det fint (litt bløtt) og det er overkommelig bratt mellom Avdalen Gård og Hjelle. 

Men det er verdt turen fordi det er helt rått vakkert der. 

1: Hmm, mulig jeg er blind, men jeg finner ikke denne tinden på kartet. I hvert fall ikke nærheten av området vi skal bevege oss i? Uranosi ser jeg, derimot. Planen er altså å gå gjennom Skogadalen i retning Olavsbu, som da blir dalen nord for Uranosi. Eneste jeg ser med "Slingsby" er Slingsbybreen (oppe ved Skagestølsbu), men den er mye lengre vest enn ruta jeg ser for meg. Jeg skal altså først fra Hjelle til Skogadølsbøen, ikke fra Hjelle til Skagestølsbu :) (like navn, men ikke samme sted). Fra Skogadølsbøen, er altså planen å gå "runden" rundt Skogadalsnosi.

2:  Ca. 2 km nord for Skogadalsbøen i retning Hysebøen ligger Storebrui, hvor man kan krysse Utla-elva. Går man et lite stykke etter den merkede løypa i retning Jervvassdalen, så går det ifølge kartet en umerket sti sørover igjen, som følger omtrent hele Utla-dalen tett sørover gjennom Vormeli, videre opp Kyrkjestigen og videre til Stølsmaradalen. Dette er stien jeg snakker om :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.