Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørke saft


Hedda  Kavring

Anbefalte innlegg

Annonse
1 time siden, Hedda Kavring skrev:

Hei, er det noen som har prøvd å tørke saft? erfaringer? 

Ikke prøvd selv, men det selges jo frysetørret saft/leskedrikker, så det er vel mulig. Er usikker på om det vil funke med vanlig varmetørking da det sannsynligvis bare vil ende opp som sirup.
Det finnes jo pulversaft på markedet, men ofte er de søtet med søtningstoffer andre enn sukker siden disse er langt søtere per volum. Noe som i grunnen ødelegger hele poenget med å ha saft med på tur. Det finnes dog sportsdrikke i pulverform. REAL har noen som smaker ok+, og har innebygget flaske/blandepose i innpakningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Prebb skrev:

Ikke prøvd selv, men det selges jo frysetørret saft/leskedrikker, så det er vel mulig. Er usikker på om det vil funke med vanlig varmetørking da det sannsynligvis bare vil ende opp som sirup.
Det finnes jo pulversaft på markedet, men ofte er de søtet med søtningstoffer andre enn sukker siden disse er langt søtere per volum. Noe som i grunnen ødelegger hele poenget med å ha saft med på tur. Det finnes dog sportsdrikke i pulverform. REAL har noen som smaker ok+, og har innebygget flaske/blandepose i innpakningen.

Nestea (tror jeg) har nok sukker pr 100g til å gi en elefant diabetes.

  • Liker 6
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Humbug skrev:

Nestea (tror jeg) har nok sukker pr 100g til å gi en elefant diabetes.

Fast inventar i sekken! Det er sikkert 100% unødvendig å ta sukkertilskudd selv om man yter hardt, men når man nærmer seg metning så gjør det noe med motivasjonen. Sunt eller ikke.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tørket saft, men diverse annet.  Alt går jo å tørke, og jeg går ut fra at du tar utgangspunkt i ublandet saft. Uansett er det mye væske som skal bort. Jeg tipper at du ender opp med en seig "lefse" og at utfordringen blir å få det til å løses seg opp i vann igjen nogenlunde effektivt. Men det er jo bare å prøve! Jeg leser gjerne en rapport om hvordan det går! :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Prebb skrev:

Det finnes dog sportsdrikke i pulverform. REAL har noen som smaker ok+, og har innebygget flaske/blandepose i innpakningen.

Jeg kjøpte inn en god del av Real sine, og syns de smaker bra, men irritere meg grønn over posesystemet til Real. Umulig å blande uten å søle, og har mye volum som er helt unødvendig. 

Tror som @virrma at du får en seig klump til slutt ikke ulikt den som blir på toppen av saftflasker som har blitt brukt en stund. 

Til saft bruker jeg solbergtoddy. Relativt billig og kan kjøpes i en vanlig butikk. Går fint å blande i kaldt vann. Smaker som vanlig Solbergsaft syns jeg som ikke drikker saft til vanlig.

41578EAD-9544-4AF2-8E52-5D07D720A043.thumb.jpeg.55b8411322dbb7b2defdb7f80ab08186.jpeg

Kommer 10 poser i pakka. 

FD7F8864-9406-4438-8CE2-B0ED8FA2F333.thumb.jpeg.a0ccceda4d9e019a8585be385d375fe5.jpeg

Har brukt disse i ca 10 år. Tar ikke med pappen på tur, bare posene. En pose veier 37 gram og gir ca 140 kcal. Spesielt smelta snø syns jeg ikke smaker spesielt bra.  Men har ikke med isbor for vann slik som @whistler selv om det står på ønskelista. 

@Hedda Kavring har dere et system for å knuse/blande det ut igjen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hedda Kavring skrev:

Hei! Nå er vi fullt med igang med tørkeprosessen og er svært postivt overrrasket. Vi brukte lerums solbærsirup som er ganske tykkflytende og den har etter noen timer nå lagt seg i tynne, store flak. Tenker å blande med varmt kokende vann og ta med som kveldskos til Abisko ;)

Kan du kjøre desse i prosessor å få pulver mon tru? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.