Gå til innhold
  • Bli medlem

Robust og enkel tur mobil med lang batteritid


Gjert

Anbefalte innlegg

Jeg er spent på denne Land Roveren. Det sto om den at "Touchskjermen er spesialtilpasset for bruk selv når du har hansker på eller er i våte omgivelser, slik at du fint kan bruke telefonen på sykkeltur, på byggeplassen eller i kraftig regnvær.", men for et par dager siden reagerte den null når jeg tok på den med fuktige fingre. Så det blir spennende å se hvor grensen går. I dag gikk det nemlig bra men jeg var fuktig på fingrene i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, Joachim V skrev:

Holdt på å kjøpe en sånn billig Nokia endte opp med Cat B35 Og jeg gleder meg til en måned uten smarttelefon/skjerm. :D

Oppgitt en måned standby tid så får vi se hvordan det går. For meg er det bare en telefon på tur og lite mer. Kansje litt FM-radio om det blir ensomt oppe i nord. Men det skal visst gå an å gå på nett med den. Relativt ny ble sluppet i høst. 

 

 

 

 

Mye bra 4G på Ifjordfjellet og Laksefjordvidda i Finnmark. Litt opp i høyden så har du hele verden foran deg! DAB-dekning så og si overalt, har du en slik radio med. Strøm må man ha med. ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2018 den 16.17, Gjert skrev:

Er på leting etter en skikkelig robust mobiltelefon som tåler mye, fungerer i kulden, har langt batteritid (helst opp i mot en uke i standby) og som rett og slett kan kastes ned fra fjell uten å ødelegges. Med andre ord en real tur telefon.

Er det noen har peiling hvor jeg får tak i noe slik? Har hørt om Cat mobilene, men den eneste knappetelefonen har vist elendig batteritid.

Cat B30 som er den forrige hadde nok ikke samme batteri som B35 som er oppgitt til 720t Standby. Den kom høsten 2018 altså etter denne tråden. :)

For 1000,- kan jeg ikke annet enn å anbefale denne om du ikke må ha smarttelefon. Gjør enkle internetting, mer enn du kansje tror for å være knappetelefon, epost osv. 

Det er et nytt KaiOS som virker helt tilfredstillende til formålet heller det enn et sørgelig tregt Android... Jeg setter denne med tvillingsim for turbruk :D

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Gjenoppliver denne tråden istedet for å lage en ny. Har et par spørsmål som gjelder langturmobiler generelt: 

Noen som vet hvordan man maksimerer batterilevetiden? Er det best å skru mobilen av når den ikke er i bruk, f.eks. mens man skal sove? Eller tar selve av- og påskruingen mer strøm enn å bare la den være slått på konstant? 

(Spørsmålene gjelder altså ikke smarttelefoner og ikke nødvendigvis "uknuselige" eller vanntette mobiler, men "enkle" og gammeldagse mobiler med lang batterilevetid.) 
 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen/alle enkle og gammeldagse mobiltelefoner har kanskje ikke muligheten til å bli satt i "flymodus" eller tilsvarende, og vil bruke mye strøm ved å drive og søke etter dekning når signalstyrken er dårlig eller fraværende. Så da ville jeg heller skrudd den av. 

Men ser i en annen tråd at du nevner Nokia 3310, er det den nye typen fra 2017, eller den gode gamle du tenker på å bruke? For den nye har sikkert "Flymodus" vil jeg tro.

Tek.no er ikke helt fornøyd med den nye typen 3310 heller ser jeg..:
https://www.tek.no/test/i/mReG7L/nokia-3310-2017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (18 minutter siden):

Noen/alle enkle og gammeldagse mobiltelefoner har kanskje ikke muligheten til å bli satt i "flymodus" eller tilsvarende, og vil bruke mye strøm ved å drive og søke etter dekning når signalstyrken er dårlig eller fraværende. Så da ville jeg heller skrudd den av. 

Men ser i en annen tråd at du nevner Nokia 3310, er det den nye typen fra 2017, eller den gode gamle du tenker på å bruke? For den nye har sikkert "Flymodus" vil jeg tro.

Tek.no er ikke helt fornøyd med den nye typen 3310 heller ser jeg..:
https://www.tek.no/test/i/mReG7L/nokia-3310-2017


Jeg sikter til den nye. Jeg hadde selv den som het 3330 (nesten identisk med 3310) i 2001 og utover, da disse var ganske nye og hotte, og jeg var tenåring. Nå har jeg selvsagt hatt diverse smarttelefoner i en del år, men tror det kan være greit å ha en enkel og billig reservemobil som er minst mulig "smart". Kun for villmarksbruk. 

Ja, jeg leste også testen på tek.no. Virker som anmelderen er sur fordi 3310 ikke er en smarttelefon. Men det er nettopp derfor jeg eventuelt vil kjøpe den. Eller kanskje heller 105, som er enda "dummere". Anmelderen er neppe noe villmarksmenneske, og dømmer mobilen nord og ned fordi den ikke oppfyller hans smarttelefonkriterier. 

Men jeg vet også at smarttelefoner kan settes i ultrastrømsparingsmodus for å rasjonere på strømmen. 

Imidlertid forvirres jeg av at hverken Nokia eller diverse nettbutikker klarer å bestemme seg for om 3310 har 22 timers eller 6,5 timers taletid. Både Nokia og noen nettbutikker oppgir begge tallene som riktige. Jeg har snakket både med Nokia og NetOnNet om dette, men ikke blitt klokere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (På 9.7.2019 den 0.29):

Jeg er spent på denne Land Roveren. Det sto om den at "Touchskjermen er spesialtilpasset for bruk selv når du har hansker på eller er i våte omgivelser, slik at du fint kan bruke telefonen på sykkeltur, på byggeplassen eller i kraftig regnvær.", men for et par dager siden reagerte den null når jeg tok på den med fuktige fingre. Så det blir spennende å se hvor grensen går. I dag gikk det nemlig bra men jeg var fuktig på fingrene i dag også.

Nå har jeg hatt denne en stund. Batteritiden imponerer ikke nevneverdig. Ser egentlig ikke noe poeng i det ekstrabatteriet heller, jeg tror like gjerne jeg kunne hatt en powerbank og fått samme nytten. Virker ikke som spesielt mye strøm for vekten.

Når det gjelder skjermen så er det i grunnen som jeg skrev i innlegget. Det går fint hvis man er litt fuktig, men hvis man er så fuktig at det begynner å legge seg litt dråper på skjermen så er det mer trøblete. Ikke noe bedre enn f.eks. å håndtere Goproskjermen - ganske det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjøpte meg en Nokia 105 for noen uker siden, og tenkte å skaffe meg et kontantkort til denne. Vil beholde mitt gamle abonnement på smarttelefonen jeg har fra før.

Er det fortsatt mulig å få kjøpt komplette og uforpliktende startpakker i kiosker o.l.? 

Denne mobilen skal jeg altså ha som reserve på tur, og skal kun bruke den til å ringe og sende/motta sms. Så mobildata trengs ikke. Jeg prøvde å bestille fra Talkmore nå, men ser at de bare sender sim-kort med post, og det tar for lang tid. Jeg skulle helst hentet kortet på et utsalgssted, siden jeg skal på langtur på høyfjellet snart, og trenger det i løpet av noen dager. Kundeservicen deres har visst også store forsinkelser, grunnet korona. Kan Mycall være et greit alternativ? 

 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (44 minutter siden):

Kjøpte meg en Nokia 105 for noen uker siden, og tenkte å skaffe meg et kontantkort til denne. Vil beholde mitt gamle abonnement på smarttelefonen jeg har fra før.

Om du har tid til det, bestill et tvillingkort til Nokia'n på samme abonnement som du har til smarttelefonen din. Ergo du bruker samme nummer til begge. Slik jeg har det. Nokia med på tur,  batterislukeren hjemme (eller i bilen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (47 minutter siden):

Tvillingkort fungerer fint. Har det selv på Telenor. Men der er det hvertfall slik at mobilnummer er det samme for å ringe men det er eget mobilnummer for SMS/MMS.

Ja, det er greit å være obs på, det kan være ganske forvirrende for folk når de bare får et bilde uten avsender de kjenner. Sier flere jeg kjenner. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en veldig merkelig løsning😲 Er dere sikker på at det må være slånn? Jeg har ikke tvilling-sim lenger, men hadde det, fra Telenor, i noen år. Inntil i 2018, tror jeg. Og der ar det da samme nummer enten en ringte eller sendte sms/mms🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (13 timer siden):

Kjøpte meg en Nokia 105 for noen uker siden, og tenkte å skaffe meg et kontantkort til denne. Vil beholde mitt gamle abonnement på smarttelefonen jeg har fra før.

Er det fortsatt mulig å få kjøpt komplette og uforpliktende startpakker i kiosker o.l.? 

Denne mobilen skal jeg altså ha som reserve på tur, og skal kun bruke den til å ringe og sende/motta sms. Så mobildata trengs ikke. Jeg prøvde å bestille fra Talkmore nå, men ser at de bare sender sim-kort med post, og det tar for lang tid. Jeg skulle helst hentet kortet på et utsalgssted, siden jeg skal på langtur på høyfjellet snart, og trenger det i løpet av noen dager. Kundeservicen deres har visst også store forsinkelser, grunnet korona. Kan Mycall være et greit alternativ? 

 

Sikker på det med levering av sim kort ? Talkmore leverte da sim kort på Narvesen før(står også det på hjemmesiden deres) Ringte forøvrig Kundeservice hos dem i går og de svarte med en gang . Så null stress å komme i kontakt med dem
Mitt tvillingkort viser også riktig nummer når jeg bruker det. Dvs mitt normale nummer

 

https://talkmore.no/hent-sim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikkert, men mener at du på telenor.no Mine Sider kan sette opp hvordan SMS/MMS fra Tvilling SIM skal håndteres. Mine SMS fra Tvilling kommer ihvertfall angitt med hovednummer. MMS har jeg ikke aktivtert. Siden mange av oss har hoved telefon gjennom jobb kan det også være bedriftsløsninger som ligger på "toppen" og påvirker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (1 time siden):

Sikker på det med levering av sim kort ? Talkmore leverte da sim kort på Narvesen før(står også det på hjemmesiden deres) Ringte forøvrig Kundeservice hos dem i går og de svarte med en gang .


Leverer de også simkort på Narvesen når man skal ha nytt nummer? (Etter å ha lest litt, får jeg inntrykk av at de kun leverer på Narvesen o.l. når man skal beholde det gamle nummeret.)

Jeg har altså ikke tenkt å overføre nummeret mitt til nytt abonnement, men beholde mitt gamle abonnement på smarttelefonen. Og ha et kontantkort på en Nokia 105, som skal fungere som reservemobil i fjellheimen. (Med annet nummer.) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (44 minutter siden):


Leverer de også simkort på Narvesen når man skal ha nytt nummer? (Etter å ha lest litt, får jeg inntrykk av at de kun leverer på Narvesen o.l. når man skal beholde det gamle nummeret.)

Jeg har altså ikke tenkt å overføre nummeret mitt til nytt abonnement, men beholde mitt gamle abonnement på smarttelefonen. Og ha et kontantkort på en Nokia 105, som skal fungere som reservemobil i fjellheimen. (Med annet nummer.) 

 

Men hvorfor nytt nummer når ett tvillingkort koster 29 kr i måneden ? og du da kan ha "fri" bruk på eksisterende abonnement. Du kan jo aktivere og stenge tvillingkort som du vil også. 

Da ville du jo også fått kortet på kjappeste måte fra en kiosk. 

Men ring kundeservice så kan de sikkert svare deg om kontantkort eller forhåndsbetalt som de kaller det hos Talkmore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (18 timer siden):

Denne mobilen skal jeg altså ha som reserve på tur, og skal kun bruke den til å ringe og sende/motta sms.

Som nødløsning/midlertidig løsning kan du vel bare flytte simkortet fra den som normalt er i bruk over i reservetelefonen når du skal bruke reservetelefonen. Det eneste du da mangler er et reserve sim-kort. Jeg ser at det kan være et poeng hvis den andre blir stjålet, men ellers er det vel sjelden at selve sim-kortet slutter å fungere. Jeg har kun opplevd det en gang (og det var når jeg puttet sim-kortet inn i en sim-kort-leser :-D)

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Som nødløsning/midlertidig løsning kan du vel bare flytte simkortet fra den som normalt er i bruk over i reservetelefonen når du skal bruke reservetelefonen.


Smarttelefonen bruker mindre sim enn Nokia 105, så det er dessverre ikke mulig. 

Men nå har jeg fått kjøpt startpakke fra Mycall, så da ordnet det seg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (20 minutter siden):


Smarttelefonen bruker mindre sim enn Nokia 105, så det er dessverre ikke mulig. 

Men nå har jeg fått kjøpt startpakke fra Mycall, så da ordnet det seg! 

Hadde denne funket? https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/ladere-og-kabler-til-mobil/andre-kabler-og-adaptere-til-mobil/SSIMA14/sandstrom-sim-kort-adapter-ssima14?&scid=SEM6283&gclid=EAIaIQobChMIh9am9LGv6gIVBiwYCh1OTQZNEAQYAiABEgIi5vD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sim-kort i dag leveres vel i et slik format at en "brekker løs" den størrelsen en trenger. De større størrelsene kan da benyttes som "adapter" for de mindre. Litt klønete, og potensielt litt ustabilt kanskje, men det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har faktisk retro Nokia 3310 fra 2017 utelukkende pgr. av batterikapasiteten. Den holder minimum 1 dage med samtaler/SMS. Dårligt kamera oppløsning. Ved forstørrelse blir det snart "pixler." Men jeg har bragt fotos med det her på FF! Ikke vanntett, men kan jo legges i en plastpose. Kan ikke ta Yr værmelding og tilsendte fotos på MMS. Men det får jeg jo på PC'en. Fornøyd med ikke å skulle lade hele tiden -høyst hver 14 dag. Men det er selvfølgelig ikke en "Iphone" som teknisk anmelderen tror. Jeg gir blaffen i spill og sådan dill-dall. Jeg er ganske fornøyd.

Har en annen gammel Nokia modell med ganske bra kamera og faktisk GPS med et Google liknende kart. Dette fungerre bra - også uten mobildekning og i utlandet dvs Europa. Men den har dårlig batteritid. 

det er altid lurt å ha et etui til mobilen. Det forlenger levetiden voldsomt og den er uten riper. Jeg har sydd et elegant etui i grøn oasegeite skinn. Fine kan det ikke bli, men Clasen har visst noen i ulike materialer.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (3 timer siden):

De fleste sim-kort i dag leveres vel i et slik format at en "brekker løs" den størrelsen en trenger. De større størrelsene kan da benyttes som "adapter" for de mindre. Litt klønete, og potensielt litt ustabilt kanskje, men det funker.


Ja, jeg presterte nå i sted å knekke løs mindre formater da jeg skulle ta ut sim-kortet fra plastbrikken det var festet til. Men det gikk fint å sette de mindre størrelsene inn i de større igjen, så jeg fikk aktivert nummeret, og har nå en Nokia 105 testet og klar til bruk, med påfylt saldo. Betalte vel forøvrig ca 250 kr for selve mobilen på NetOnNet, og den har en standbytid på bortimot en måned, ifølge reklamen. 3310 vurderte jeg å kjøpe, men fant for mye motstridende info om hvor lang batterilevetid den egentlig har (på Nokias norske hjemmeside står det at taletiden er "kun" 6,5 timer), så derfor gikk jeg for den billigere og mer primitive 105, som ikke engang har kamera. 

 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Kan bekrefte at de fungerer. Jeg har en smarttelefon og en Nokia 3310 (gamle typen), og bruker samme SIM-kortet med adapter. Grei måte å gjøre det på hvis en kan/vil bruke samme SIM-kortet.

Men må si at det er stadig sjeldnere at jeg har med Nokia'en på tur (da må det være en ekstra lang tur). Med et par grep så holder strømmen på smarttelefonen overraskende lenge til korte og medium-lange turer. I dag er nyere smarttelefoner også vanntett, og så lenge det er strøm på den så er den langt mer praktisk (GPS, offline kart, Hjelp 113-app osv). Nå har jeg også en Garmin InReach Mini med på tur, og det er kanskje det som har endret prioriteringen min.

Et par ting jeg gjør på hver tur for at batteriet skal vare:
- Lader telefonen i bilen på vei til startsted så jeg starter med 100%
- Skrur ned skjermstyrken og setter den i batterisparemodus og flymodus i det jeg kommer frem til startsted (om jeg ikke bare skrur den helt av)
- Legger telefonen i hjemmestrikket "telefon-sokk" og holder den på innerlommen (legger den i sekken hvis jeg slår den av)
- Legger den i soveposen om natten hvis jeg har den på (og i teltet hvis jeg har den av)
- På lengre turer har jeg uansett med batteribank til lading av fotoutstyr, InReach osv

uendelig skrev (På 25.5.2020 den 1.49):

Gjenoppliver denne tråden istedet for å lage en ny. Har et par spørsmål som gjelder langturmobiler generelt: 

Noen som vet hvordan man maksimerer batterilevetiden? Er det best å skru mobilen av når den ikke er i bruk, f.eks. mens man skal sove? Eller tar selve av- og påskruingen mer strøm enn å bare la den være slått på konstant? 

(Spørsmålene gjelder altså ikke smarttelefoner og ikke nødvendigvis "uknuselige" eller vanntette mobiler, men "enkle" og gammeldagse mobiler med lang batterilevetid.) 
 

Jeg støtter det @Kristian J. Vabø sa om strømbruk ved signalsøking. Den bruker sikkert noe ekstra strøm i det du slår den av og på, men med mindre du gjør det hele tiden så lønner det seg nok å ha den avslått. En annen ting som kanskje er vel så viktig er hvilken temperatur du oppbevarer og bruker telefonen i. Dette gjelder egentlig det meste av batterier, både i smarttelefoner og eldre mobiler.

Kort fortalt så er det en kjemisk reaksjon som gjør at batterier kan avgi strøm. Litium-ioner beveger seg fra en ende av batteriet til den andre. Kulde sakker ned eller stopper opp denne flyten av ioner. Så et kaldt batteri kan virke å ha lite strøm, men det er egentlig kun fordi telefonen "tror" du har mindre strøm igjen på batteriet fordi den ikke får nok futt. Hadde du derimot varmet telefonen/batteriet før du slår den på så ville du også fått langt mer batterilevetid. Nå er det ikke sånn at kulden stjeler batterilevetid. Den stjeler kun batterilevetid dersom du ikke får varmet opp batteriet. Er det varmet opp igjen så er alt som normalt. Så hvis telefonen dør så kan et triks være å legge den inntil kroppen en times tid og prøve på nytt.

En annen ting er at et varmt batteri sakte avgir litium ioner fra den ene siden (anode) til den andre siden (katode). Så oppbevares telefonen avslått, men i varme, så holder ikke batteriet strøm like lenge. Det er også derfor jeg velger å holde en påslått telefon på kropp og en avslått telefon i sekken.

Så oppsummert, skal du ha lengst mulig batterilevetid på langturmobilen:
- Slå den av
- Lagre batteriet/telefonen kaldt
- Varme batteriet før bruk (må gjøres over tid, slik at det ikke bare er overflaten som er varm, men væsken inni)
- Slå mobilen på ved bruk, og hold den varm hvis du skal bruke den en del
- Slå den av og lagre den kaldt igjen hvis den ikke skal brukes mer

Fordelen med langturmobilen er at du kan ta ut batteriet når du skal varme det opp. :)

Telefonsokken som jeg nevnte øverst:

DSC07818.thumb.jpg.e9ca56a47e7f8031e72aba0c313a9453.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.