Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk på buss


virrma

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med pulk på Nor-Way-busser? Vi har lyst til å krysse Hardangervidda fra Haukeliseter i påsken, men da er vi jo avhenginge av å få med oss pulkene. Er ikke så lett å improvisere et alternativ, akkurat. 

 

På nettsiden står det:

 

 Pulker og surfebrett
Så lenge det er plass i bussen må du gjerne ta med pulker og surfebrett. Normalt koster dette en barnebillett som må kjøpes direkte hos sjåføren ved påstigning. Vi kan dessverre ikke garantere plass for pulker eller surfebrett, da vi må prioritere at alle reisende får med seg den bagasjen som er tillatt på billetten. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, virrma skrev:

Er det noen som har erfaring med pulk på Nor-Way-busser? Vi har lyst til å krysse Hardangervidda fra Haukeliseter i påsken, men da er vi jo avhenginge av å få med oss pulkene. Er ikke så lett å improvisere et alternativ, akkurat. 

 

På nettsiden står det:

 

 Pulker og surfebrett
Så lenge det er plass i bussen må du gjerne ta med pulker og surfebrett. Normalt koster dette en barnebillett som må kjøpes direkte hos sjåføren ved påstigning. Vi kan dessverre ikke garantere plass for pulker eller surfebrett, da vi må prioritere at alle reisende får med seg den bagasjen som er tillatt på billetten. "

Eg har hatt med pulk på buss fleire gonger, det har gått fint. Har ikkje måtta betalt for det alltid heller, det skulle seg litt mellom sjåførane kva dei anser som "vanlig bagasjemengde" å ikkje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring med pulk, men mange turer med Nor-way buss og sykkel. Har alltid fått med sykkelen selv om det vare nære på en gang (avreise ifbm Pinse).

Har aldri bestilt, men kjøpt billett til både meg og sykkel direkte ved ombordstigning. Jeg foretrekker det siden du ikke får forhåndskjøpt plass til eksempelvis sykkel. Og får jeg ikke med sykkelen trenger ikke jeg å være med heller. 

Er det plass er jeg helt sikker på at du får med pulken, men som du sier, så kan påskeutfart kanskje være trøblete.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Virker som reglene tydelig sier at det er opp til buss sjaføren å bestemme basert på skjønn så da er det jo uansett en risiko - kjipt om du ikke skulle komme med da! 

Ja, det er akkurat det. Og vi kommer jo dessuten til å ha to pulker, så det er klart at det blir litt. 

Nesten så  jeg legger om rute til å gå fra Finse. På NSB får jeg kjøpt billett til pulk, så da vet jeg at det er i orden. Men jeg får kanskje satse på at en bønnfallende 11-åring kan overbevise den sureste sjåfør. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NSB skal pulken i utgangspunktet være tom. Men pakker du den tett og skikkelig evt, tar ut en bag eller fyller oppi en ryggsekk for å lette pulken litt, så har det ikke vert noe problem å få den med. Du må da være beredt og hjelpe til å få den inn/ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

På NSB skal pulken i utgangspunktet være tom. Men pakker du den tett og skikkelig evt, tar ut en bag eller fyller oppi en ryggsekk for å lette pulken litt, så har det ikke vert noe problem å få den med. Du må da være beredt og hjelpe til å få den inn/ut selv.

Jeg har sendt fullpakket pulk med tog ganske mange ganger, og aldri hatt noe problem med å få det med eller spørsmål om å pakke om. Det gjelder også i påskeutfarten, men jeg har alltid hatt pulkbillett og bidratt med sjauing selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Må oppdatere denne: Vi fikk med oss to pulker på bussen uten problem, og vi var slett ikke de eneste som hadde pulk heller. Bussen var stappfull palmelørdag morgen, men det var likevel ikke noe problem med plass i bagasjerommet. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
1 time siden, Friluftsnoob skrev:

Slenger meg på tråden her. Var på min første pulktur i helgen, og det ga mersmak!

Problemet er at jeg er avhengig av buss for å komme meg til løypene. Hvordan får dere transportert pulk og alt utstyret til bussen? Finnes det noen hjul man kan feste på pulken? :D

Har sett folk bruke kanotralle/kajakktralle. Men til en pulk kan du kanskje lage noe enkelt?

kanotrallene som tåler mange kilo er dyre. Biltema sin bruker jeg på kano og kajakk, den er ganske bra til sitt bruk! 500kr og kulelager, jula sin har ingen lager i hjulene.!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Virker som det blir mye stress å dra på tur med pulk uten bil.

Og jeg har pariser pulk... men kan tenkes jeg kan få festet sånne små hjul på en eller annen måte.

 

Eller kanskje kanotralle er beste alternativ. Hvis jeg tar med en lås kan jeg låse den fast til et tre :)

Endret av Friluftsnoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhegig av vekt og pakkemetoder, så er det en mulighet til siden du har en lett pariserpulk. Jeg har sett det har vert gjort:

Er det største og tyngste kolliet ditt en stor sekk eller duffelbag med skulderstropper kan du feste denne oppi pulken, draget sviger du under pulken og surrer fast. Da kan du slenge pulk og bag/sekk på ryggen, og bære evt. andre lette kolli i hendene. Jeg pakker helst i kasser, og da blir det ikke mulig å gjøre det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.