Gå til innhold
Steinardo

UT-kartet kilometeranvisninger

Anbefalte innlegg

Planlegger en potensiell skitur i påsken og ser på distanser i UT-kartet. Stusser over at km-anvisningene på vinterløypene virker altfor korte ift hva kvistekartet sier og hva som er lastet opp gps-spor av andre brukere. F.eks. fra Haukeliseter til Holmavatnhytta så viser kartet 15 km til et sted ut på Holmavatnet, som tilsier kanskje 13 km til hytta. Kvistekartet viser 19 km, det samme gjør gps-spor som er lastet opp. Det ser for meg ut som om dette gjelder både sommer- og vinterløyper der jeg har sjekket. Multipliserer man opp med 1,6 stemmer det bedre (mile til km...?), eller er det noe jeg misser her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo et poeng, men tror avviket er for stort til det. Dette er ikke målinger jeg gjør, men km som er påført av ut.no. Se vedlagte utsnitt og sammenlign med denne turen. gps-spor tar normalt heller ikke med høydeforskjeller i lengdeberegninger.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Capture.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt mail for snart to uker siden til ut.no, men der svarer de ikke, har prøvd på messenger idag. Det står de svarer normalt i løpet av en dag, så får vi se...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til info - her er svaret fra ut.no. Tror ikke de har rett forståelse av problemet, da hverken jeg eller andre brukere har noe problem med å komme i nærheten når man lager spor selv (mitt eksempel Haukeliseter til punktet ute på Holmavatnet måler jeg til minst 22 km, mot 15 km på kartet). Men det er nå deres ståsted:

"Hei igjen. Her kommer en mer utfyllende tilbakemelding: Vi har fått en del tilbakemeldinger på at vi oppgir for korte lengder på turforslagene våre. I praksis blir det ofte slik at hvis vi måler 10 kilometer på kartet har turgåeren ofte 12 kilometer på GPSen sin når turen er over. Vi tror at det skjer fordi stien i mange tilfeller er mer svingete enn det vi kan måle på et kart, samt at vi ikke tar hensyn til at høydeforskjeller også kan gjøre at turen blir lengre. UT legger nå til 20% «stitillegg» på alle sommerturforslagene og 15% på vinterturforslagene. Håper det var oppklarende! Hilsen Monica/UT"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja, nå ser det ut til å stemme bedre. Jeg har hatt dialog med ut.no på messenger ang det som vi diskuterer her i tråden, så det kan godt hende de har tatt tak i det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.