Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av ski og binding


Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg er ikke så erfaren når det gjelder ski. Labber bortover når jeg har smørefrie langrennski og står litt på slalåm av og til.  Har et par Åsnes fjellski med BC-binding , men føler de er for lange og smale til at jeg har veldig lyst til å dra på fjelltopper her på Nordmøre noe særlig. Har ikke noe særlig kontroll på dem ned bratte bakker, så må ofte ty til ploging her og der. 

Nå spekulerer jeg på å kjøpe meg Tonje-skiene fra Åsnes, da gjerne litt kortere enn de jeg har fra før. De jeg snakket med fra Åsnes anbefalte også å skaffe 75mm binding, men da må jeg kjøpe nye sko i tillegg, oog jeg har ikke erfaring med slike sko og bindinger. 

Optimalt hadde jeg kunne kjøpt rando-utstyr, men vet ikke om det er verdt det? Nå kvier jeg meg på å dra på fjellturer på grunn av nedturen, men er dumt hvis det ikke blir brukt eller jeg ikke opplever det som noe særlig. 

Hva er fordelene med 75 mm binding ? Og er randonne verdt det? 

Har lyst på tur, men ønsker meg noe som jeg har litt mer kontroll med. Skiene jeg har nå går greit når det er litt snø og ikke hardt underlag (da får jeg til å ploge/svinge og bremse), men blir det skare/is blir jeg ustødig med de lange plankene. Når det kommer til randonne blir man litt påvirket av at veeldig mange i bygda er bitt av basillen og kjøper knalldyrt utstyr hos en lokal butikk med merker som skitrab, dynafit og la sportiva osv. :shock: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så et klipp av Kari Traa på TV angående noe med å gi OL til Vestlandet! Der rente hun fletta av de fleste med fjellski og BC binding! 

75mm binding/sko gjør at du får bedre kontakt når du svinger og renne med skiene blir mer stabilt, du kan få 75 binding med wire bak helen som gjør det enda mer stabilt! 

Men jeg tror til syvende å sist kommer det an på utøveren! Å bli god å renne på Telemark, noe man må være for å kjøre i løssnø. Krever mye trening, veldig mye trening 

Endret av tshansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg så et klipp av Kari Traa på TV angående noe med å gi OL til Vestlandet! Der rente hun fletta av de fleste med fjellski og BC binding! 

75mm binding/sko gjør at du får bedre kontakt når du svinger og renne med skiene blir mer stabilt, du kan få 75 binding med wire bak helen som gjør det enda mer stabilt! 

Men jeg tror til syvende å sist kommer det an på utøveren! Å bli god å renne på Telemark, noe man må være for å kjøre i løssnø. Krever mye trening, veldig mye trening 

Ja, jeg har stått ned slalåmbakken med Åsnes-skiene jeg har (gikk opp bakken på feller og skulle på en fjelltopp bak toppen av bakken), meen det var slitsomt å prøve å renne "slalåm" med fjellskiene da de blir så lange, vanskelig å få snudd innerskia og ikke bare tulle det til. Så er vel mest det å ha kortere ski som jeg har mer kontroll på som hadde vært ønskelig. Jeg kan ikke å stå telemark, så da er vel 75mm utelukket? Eller kan man svinge "vanlig" bare med litt mer kontroll med slike bindinger? Haha, føler meg veldig uviten her :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat gått til innkjøp av fjellski selv! Å jeg er langt ifra erfaren eller god å renne på de, selv om jeg har hatt utallige år på både alpint og snowboard! Jeg har Nansen skia til åsnes selv, men byttet fra Rottefella SupeTelemark binding til Voile 3-pin med kabel til helen! Dette gjorde enormt stor forskjell for meg og følelse på skiene! Nå flytter skiene seg når jeg vrir foten i stede for at skoen bare kommer på utsiden av skiene (dårlig forklart) også mye lettere å bikke skiene slik at du skrenser på stålet

jeg har bare fått renne noen få ganger, men for min del så ble det veldig mye bedre! Å langt mer innbydende å renne Telemark uten at ytterskien svinger mens innerskien krysser og går rett fram bak foten og jeg går på tryne 😂 

7C5EEB54-2646-4286-835A-40337A4B27D1.thumb.jpeg.2e58fd3c4421e33f226d5e753609e1dc.jpeg

Endret av tshansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg har akkurat gått til innkjøp av fjellski selv! Å jeg er langt ifra erfaren eller god å renne på de, selv om jeg har hatt utallige år på både alpint og snowboard! Jeg har Nansen skia til åsnes selv, men byttet fra Rottefella SupeTelemark binding til Voile 3-pin med kabel til helen! Dette gjorde enormt stor forskjell for meg og følelse på skiene! Nå flytter skiene seg når jeg vrir foten i stede for at skoen bare kommer på utsiden av skiene (dårlig forklart) også mye lettere å bikke skiene slik at du skrenser på stålet

jeg har bare fått renne noen få ganger, men for min del så ble det veldig mye bedre! Å langt mer innbydende å renne Telemark uten at ytterskien svinger mens innerskien krysser og går rett fram bak foten og jeg går på tryne 😂 

7C5EEB54-2646-4286-835A-40337A4B27D1.thumb.jpeg.2e58fd3c4421e33f226d5e753609e1dc.jpeg

Haha, skjønner hva du mener:-P Det der ser jo supert ut.  Jeg kommer nok ikke til å ha de store telemark-nedslagene akkurat, men at man kan renne med litt mer kontroll tror jeg absolutt på:-) Får se hva lommeboka mi sier og ikke minst utvalget i butikken:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om du ikke vil ta steget til rando, og noe som er mer stabilt enn fjellski, er kanskje falketind eller noe i den duren veien å gå: 

Du trenger å kjøre telemark for å ha 75 mm.

En lav plaststøvel er litt stivere å gå med enn en lærstøvel, men mye mer stabil å renne med.

Er det rene toppturer det er snakk om, uten flate partier og lange anmarsjer, er randonne overlegent. Det finnes så voldsomt mye på finn, at det bør være mulig å finne noe som passer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Jeg tenker at om du ikke vil ta steget til rando, og noe som er mer stabilt enn fjellski, er kanskje falketind eller noe i den duren veien å gå: 

Du trenger å kjøre telemark for å ha 75 mm.

En lav plaststøvel er litt stivere å gå med enn en lærstøvel, men mye mer stabil å renne med.

Er det rene toppturer det er snakk om, uten flate partier og lange anmarsjer, er randonne overlegent. Det finnes så voldsomt mye på finn, at det bør være mulig å finne noe som passer bra.

Synes det er vanskelig å finne ski som er korte nok til meg dessverre (er 1.60 ). Hadde vært mulighet å kjøpe ski brukt og eventuelt sko nytt da det er vanskelig å finne rett størrelse. Har tykke legger i tillegg, så kan ikke velge og vrake :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fjelletkaller skrev:

Synes det er vanskelig å finne ski som er korte nok til meg dessverre (er 1.60 ). Hadde vært mulighet å kjøpe ski brukt og eventuelt sko nytt da det er vanskelig å finne rett størrelse. Har tykke legger i tillegg, så kan ikke velge og vrake :shock:

Den korteste falketind er 172. Skien har rocker foran, og ganske mye tupp bak med oppsving. Dette gjør at skien har kortere kontaktflate. Jeg er 170, og bruker falketind 68 i 180 lengde, det går helt fint for meg.

Men jeg kan for lite om skilengder til å gi en konkret anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mareng skrev:

Den korteste falketind er 172. Skien har rocker foran, og ganske mye tupp bak med oppsving. Dette gjør at skien har kortere kontaktflate. Jeg er 170, og bruker falketind 68 i 180 lengde, det går helt fint for meg.

Men jeg kan for lite om skilengder til å gi en konkret anbefaling.

Den skien ser super ut, men har litt lyst på litt kortere ski da jeg allerede har ski som jeg opplever for lange. Er ikke så stødig av meg :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da åpner det seg kanskje for at jeg kan kjøpe toppturpakke i steden. Problemet da er støvlene! Til slalåm har jeg Head next edge 65 med gode justeringsmuligheter for mine tykke legger. Har i tillegg høy vrist. Noen som vet av rando-støvler som kan passe? Prøve Dynafit expedition (ws) og det går for så vidt. Noen som har erfaring med disse eller andre støvler som kan passe damefot som trenger litt plass?

Blir helt skigal her. Har nok snart rundet google og nettet på leting etter støvler og bindinger :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fjelletkaller skrev:

Da åpner det seg kanskje for at jeg kan kjøpe toppturpakke i steden. Problemet da er støvlene! Til slalåm har jeg Head next edge 65 med gode justeringsmuligheter for mine tykke legger. Har i tillegg høy vrist. Noen som vet av rando-støvler som kan passe? Prøve Dynafit expedition (ws) og det går for så vidt. Noen som har erfaring med disse eller andre støvler som kan passe damefot som trenger litt plass?

Blir helt skigal her. Har nok snart rundet google og nettet på leting etter støvler og bindinger :-D

Er jo så vanskeleg å tilrå sko til andres føtter, men eg har brei fot, normal men litt kort legg som gjer at den tjukkaste delen kjem litt langt nedi støvelen. Scarpa plar høve meg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tessatroll skrev:

Er jo så vanskeleg å tilrå sko til andres føtter, men eg har brei fot, normal men litt kort legg som gjer at den tjukkaste delen kjem litt langt nedi støvelen. Scarpa plar høve meg godt.

Skjønner. Her går det for det meste i Crispi-fjellsko og skisko til vanlig da de har god plass. Kanskje jeg bør prøve Scarpa :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Fjelletkaller skrev:

Skjønner. Her går det for det meste i Crispi-fjellsko og skisko til vanlig da de har god plass. Kanskje jeg bør prøve Scarpa :-) 

Eg brukar gså Cripsi i fjellsko og fjellskistøvlar :) Så abslolutt verdt om du prøver Scarpa då på randostøvlar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg brukar gså Cripsi i fjellsko og fjellskistøvlar :) Så abslolutt verdt om du prøver Scarpa då på randostøvlar

Da skal jeg absolutt gjøre det! Tips til skimerke eller er det det samme? Er lite kresen, men gjerne noe som tåler litt knall og fall. Haha, ser det har gått hardt ut over Åsnes-skiene mine med stålkant når jeg har hatt lite kontroll. Materialet tåler ikke mye før det fliser seg opp i møte med kantene, men er kanskje noe annet når det kommer til rando-ski? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.