Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Fjellheimen 2018


esphojo

Anbefalte innlegg

Annonse
56 minutes ago, DROMEDILLA said:

Det er vel for å unngå den minste myggen. 

Ja, jeg forstår jo forsåvidt at myggnetting er der for å beskytte mot mygg :P

Men er ikke fan av å ha det i ventiler om det ikke kan åpnes. Litt mygg i ytterteltet har jeg ikke noen problemer med ;)

IMG_4263.thumb.JPG.f98018e2c95bd2070df108bed733f7c9.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker teltet godt jeg. Heller litt mot å beholde det. Det er stort i forhold til vekt (3 manns 2,2 kg), og jeg ser folk er fornøyd med det til lett vinterbruk. Det fungerer også like godt i skogen og på fjellet ellers på året. Det er riktig nok ikke laget for ekstreme forhold, men så lenge det ikke blir brukt på Hardangervidden i storm vinterstid så tror jeg det fint skal takle det meste av vær. På vinteren har man gjerne med seg pulk på langtur, og da spiller ikke vekten på teltet så stor rolle. Da blir det vel helst et tungt kuppel telt med stor matter i stedet som blir med. Er vel ikke så mange som har testet den nye modellen på vinteren i forhold til ventilasjon, men ser ikke noen grunn til at denne skal være dårligere enn den forrige modellen. Ut i fra det jeg kan se er det større og mer solide lufte ventiler på det nye teltet, noe som er bra med tanke på kondens og i forhold til matlaging. 

Største minusene for meg er at man ikke kan stenge igjen ventiler hvis været står på en side av teltet, også savner jeg barduner midt på kortsiden av teltet. Men det er nok et valg de har tatt for å spare vekt, også skal det vel være litt forskjell på SL i forhold til de andre teltene i pro og x-trem segmentet. De vil vel at folk skal kjøpe et telt til 3 sesonger bruk og et telt til vinter/ekspedisjons formål. Jeg syns imidlertid at de kunne hatt ekstra bardun fester på kort siden da det er et stort telt med mer vindfang, men de har vel testet det og funnet ut at de festene som er gir mer enn nok hold i forhold til den strukturelle styrken på teltet. Er vel ikke noe problem å få sydd på et par ekstra fester hvis det sendes til Helsport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men er det noen som har tanker om Reinsfjell SL i forhold til dette teltet? Jeg liker litt kuppel telt konstruksjonen, men det blir mindre plass i for teltet, og kanskje litt trangt til to personer hvis man går for 2 manns utgaven? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
16 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Litt OT, men er det noen som har tanker om Reinsfjell SL i forhold til dette teltet? Jeg liker litt kuppel telt konstruksjonen, men det blir mindre plass i for teltet, og kanskje litt trangt til to personer hvis man går for 2 manns utgaven? 

Fordelen med Reinsfjell er to innganger med sideåpning. Da har man hver sin side. Jeg synes 2-mannstelt til to blir lite. Ikke de største bagasjerommene. Litt boltreplass er greit.

Jeg velger gjerne 2-mannstelt til soloturer, 3-manns til to personer og til base for meg alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også Fjellheimen 3 camp SL på XXL på Green Friday. Synes teltet stort sett er perfekt, men har et stort ankepunkt. INGEN av ventilene lar seg regulere. Hverken i yttertelt etter innertelt kan man regulere ventilene. Så på sommeren kan det bli vedlig varmt og på vår/høst veldig kald trekk. Synes det var unødvendig å ta vekk dette for å spare vekt. Snakket med Helsport og de var vel enig i at dette ikke er et 3-sesongstelt men et sommertelt. 

Kommer fra Børgefjell 3 Camp og ville ha en lettere variant av ca samme teltet. Men siden Fjellheimen 3 camp SL begrenser seg til et sommertelt vurderer jeg å fortsette med Børgefjell for kalde høst og vårturer og heller kjøpe et MSR Hubba Hubba til sommerturer og turer med bra værmelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Aslaksen skrev:

Jeg kjøpte også Fjellheimen 3 camp SL på XXL på Green Friday. Synes teltet stort sett er perfekt, men har et stort ankepunkt. INGEN av ventilene lar seg regulere. Hverken i yttertelt etter innertelt kan man regulere ventilene. Så på sommeren kan det bli vedlig varmt og på vår/høst veldig kald trekk. Synes det var unødvendig å ta vekk dette for å spare vekt. Snakket med Helsport og de var vel enig i at dette ikke er et 3-sesongstelt men et sommertelt. 

Kommer fra Børgefjell 3 Camp og ville ha en lettere variant av ca samme teltet. Men siden Fjellheimen 3 camp SL begrenser seg til et sommertelt vurderer jeg å fortsette med Børgefjell for kalde høst og vårturer og heller kjøpe et MSR Hubba Hubba til sommerturer og turer med bra værmelding. 

Det blir vel ikke så varmt på sommeren med god ventilasjon?  Jeg pleier som oftest å åpne alt når det er varmt for å få luft. Er mer bekymret for trekk når det er kaldt. 

Det er regulering av ventiler som bekymrer meg litt. Vurderer derfor Reinsfjell SL i stedet, men kan ventilene reguleres der? Kan innerteltet lukkes helt igjen (ikke bare myggnetting)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
11 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Det blir vel ikke så varmt på sommeren med god ventilasjon?  Jeg pleier som oftest å åpne alt når det er varmt for å få luft. Er mer bekymret for trekk når det er kaldt. 

Det er regulering av ventiler som bekymrer meg litt. Vurderer derfor Reinsfjell SL i stedet, men kan ventilene reguleres der? Kan innerteltet lukkes helt igjen (ikke bare myggnetting)?

Veldig forskjell å gå fra Fjellheimen SL camp 3 til Reinsfjell SL 2

Ja, på 2018-modell Reinsfjell SL er det mulig å lukke innen i fra. Det er et 3 -sesongstelt, som sikkert kan brukes på en og annen vinternatt.

Jeg ville valgt Pro selv til høyfjellet, vår til senhøst, samt en og annen vinternatt. Noe Helsport mente var lurt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Jan@ skrev:

Jeg ville valgt Pro selv til høyfjellet, vår til senhøst, samt en og annen vinternatt. Noe Helsport mente var lurt.

 D8BB8C60-1BAA-4BA9-A33C-196C51C1D64F.thumb.jpg.2f4e9780c21a1a13afd18b50f2ca9e57.jpg

Det Jan sier her er lurt. Du kan ikke få begge deler, og jeg syns alt for mange velger lette telt, uten helt å være klar over hva de faktisk velger vekk. Glidelåsene på SL telt er ikke spesielt bra når de fryser med is heller, de er litt for små å spinkle. En runde med siliconspray på de er lurt. 

Hilleberg skriver ganske klart på sin side om yellow label telt:

  • För användare som helt enkelt vill ha ett så lätt tält som möjligt och som är villiga att ge avkall på komfort och styrka.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Litt synd at Helsport har sluttet med Light serien. Superlight blir i noen tilfeller litt for light, hvor den gamle Light serien hadde passet fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mareng skrev:

Litt synd at Helsport har sluttet med Light serien. Superlight blir i noen tilfeller litt for light, hvor den gamle Light serien hadde passet fint.

Hadde vi som kunder kjøpt light, i stedet for Superlight hadde det vært i sortimentet. Men i kjøpsøyeblikket, velger vi det letteste, det som ser minst ut i pakkposen etc, og ikke det som faktisk er viktigst ved bruk av produktet. Det kommer først når du har masse erfaring. 

Så må vi slite med for små pakkposer etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan@ skrev:

Veldig forskjell å gå fra Fjellheimen SL camp 3 til Reinsfjell SL 2

Ja, på 2018-modell Reinsfjell SL er det mulig å lukke innen i fra. Det er et 3 -sesongstelt, som sikkert kan brukes på en og annen vinternatt.

Jeg ville valgt Pro selv til høyfjellet, vår til senhøst, samt en og annen vinternatt. Noe Helsport mente var lurt.

 

Jeg har Bergans Helium Dome til vinterbruk, men har lyst på et solid og lett 3 sesongers telt med plass til to men som er lett å dra med seg på tur alene også. Reinsfjell 3 SL er et 3 manns telt med ok plass til 2, også veier det litt over 2 kilo. Altså under halvparten av min Helium Dome. Ser for meg at Reinsfjell tåler litt mer vær enn Fjellheimen og. Er ikke den samme deilige plassen da men... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, DROMEDILLA said:

Jeg har Bergans Helium Dome til vinterbruk, men har lyst på et solid og lett 3 sesongers telt med plass til to men som er lett å dra med seg på tur alene også. Reinsfjell 3 SL er et 3 manns telt med ok plass til 2, også veier det litt over 2 kilo. Altså under halvparten av min Helium Dome. Ser for meg at Reinsfjell tåler litt mer vær enn Fjellheimen og. Er ikke den samme deilige plassen da men... 

Jeg har bare reinsfjell 3 pro, tror det er 20 cm bredere enn SL utgaven. Men mitt telt er som et palass for to

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe denne tråden med Reinsfjell Sl, men xxl hevder det ikke er en ny modell for 2018 av det teltet. Kunne tenkt meg å sammenlignet Fjellheimen Sl mot Reinsfjell SL. Hvis ventiler kan lukkes på Reinsfjell og det er grei plass tror jeg det teltet er mer aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinsfjell pro3 har det vært små endringer fra 2017 til 2018 hvertfall. Sto oppgitt til 3,8 i 2017 og det stemmer med min veiing inkludert alt. Nå er det oppgitt til 4,17kg med plugger hos Helsport. Xxl står fremdeles 3,8 med plugger. SL vet jeg ikke men ser ut til de har gjort små endringer på mange modeller sikkert enklest høre med Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, KimH said:

Reinsfjell pro3 har det vært små endringer fra 2017 til 2018 hvertfall. Sto oppgitt til 3,8 i 2017 og det stemmer med min veiing inkludert alt. Nå er det oppgitt til 4,17kg med plugger hos Helsport. Xxl står fremdeles 3,8 med plugger. SL vet jeg ikke men ser ut til de har gjort små endringer på mange modeller sikkert enklest høre med Helsport.

Mitt veier over 4kg med alt inkludert, husker ikke om det var 4,1 eller 4,2. Kjøpt for ett år siden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, er litt avvik da sikkert. Mitt er produsert i 2017 sjekket lappen og veide da såg Helsport var forskjellig fra xxl så tolket det som litt endring i år på modellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Erik Aslaksen skrev:

Men siden Fjellheimen 3 camp SL begrenser seg til et sommertelt vurderer jeg å fortsette med Børgefjell for kalde høst og vårturer og heller kjøpe et MSR Hubba Hubba til sommerturer og turer med bra værmelding. 

Du kan i så fall få en god pris på et pent brukt et 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, DROMEDILLA said:

Ikke meningen å kuppe denne tråden med Reinsfjell Sl, men xxl hevder det ikke er en ny modell for 2018 av det teltet. Kunne tenkt meg å sammenlignet Fjellheimen Sl mot Reinsfjell SL. Hvis ventiler kan lukkes på Reinsfjell og det er grei plass tror jeg det teltet er mer aktuelt. 

Jeg tviler sterkt på det, det skal være samme løsningene innenfor hver telttype. Men bare for å spørre. Er det av erfaring eller bare "i hodet" du tenker at du trenger ventiler som kan lukkes? Ikke meningen å være krass eller noe altså, men på slike telt man snakker om her ser jeg ikke noe poeng i å lukke ventilene. Du vil stort sett alltid ha luftsirkulasjon for bedre inneklima. Og siden dette har doble vegger er du så og si sikret mot hva som enn måtte blåse inn i ventilene. Skal du over grønnland og forventer snøfender langt opp etter teltduken pga vind kan det fort bli verre, men da har du valgt feil telt.

 

Slenger på den obligatoriske YMMV. Jeg prøver egentlig bare å hjelpe til med et godt valg og kjenner igjen fallgruber jeg også har gått i tidligere, så ikke meningen å være bedreviter dersom dette virkelig er noe du vet at du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg tviler sterkt på det, det skal være samme løsningene innenfor hver telttype. Men bare for å spørre. Er det av erfaring eller bare "i hodet" du tenker at du trenger ventiler som kan lukkes? Ikke meningen å være krass eller noe altså, men på slike telt man snakker om her ser jeg ikke noe poeng i å lukke ventilene. Du vil stort sett alltid ha luftsirkulasjon for bedre inneklima. Og siden dette har doble vegger er du så og si sikret mot hva som enn måtte blåse inn i ventilene. Skal du over grønnland og forventer snøfender langt opp etter teltduken pga vind kan det fort bli verre, men da har du valgt feil telt.

 

Slenger på den obligatoriske YMMV. Jeg prøver egentlig bare å hjelpe til med et godt valg og kjenner igjen fallgruber jeg også har gått i tidligere, så ikke meningen å være bedreviter dersom dette virkelig er noe du vet at du trenger.

Snakker av erfaring ja. Jeg liker å kunne regulere ventilene på en eller annen måte. Har aldri hatt et telt hvor jeg ikke kan regulere de og er derfor skeptisk til å ikke kunne gjøre det. På sommeren tror jeg ikke det skal være noe problem for da er de stort sett åpen hele tiden, men når det er kaldt liker jeg å lukke/regulere igjen litt på den siden som er mot været. Hvis andre opplever det som uproblematisk så hører jeg gjerne på råd, men det et vanskelig å vite hvor mye trekk det blir i teltet uten å ha sovet i det. Snø er vel ikke det største problemet da det ikke vil bli brukt som et hardcore vintertelt, men kan gjerne bruke det litt på vinteren. Har et Helium Dome telt til tøffere bruk.

 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.