Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt uten botn i innertelt? - Sjur Mørdre med artig vri


Tessatroll

Anbefalte innlegg

Annonse

Tja.. kommer nok ikke til å klippe "gang" langsetter innerteltet, men dette er jo i prinsippet samme som en vanlig fotgrop, bare at man er litt nærmere å kunne gå fra sittende til liggende i soveposen uten å måtte bevege seg 1,5 meter på knær eller rumpe.

Men det å ha stor forgrop å sitte med beina i er luksus. I Spitsbergen 4Camp er det knall med ett Bamse liggeunderlag på tvers i åpningen på innerteltet, ett på tvers motsatt side av fotgropa i forteltet, og en pulk med stæsj (mat osv) bak der igjen.

IMG_3774.thumb.JPG.77e74e5b23f76b1dca5bde42ef54371f.JPG

20180120_150907.thumb.jpg.3ce1d09de9b9a57ab70d8b15bd1ab00e.jpg

IMG_3689.thumb.JPG.737b358f847973d46ccd857506f96519.JPG

Lignende installasjon i Svalbard også.

20170822_092908.thumb.png.8952b17199e301f180e7c9fc9982e89d.png

Forøvrig fin kombo med hull i gulv når det skal kostes ned/bort rim. (Har luke i gulvet med glidelåsåpning i et av teltene mine.)

Et sitteunderlag til å stå på nederst i fotgropa når man skal av/på med sko er også gull.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid artig å lese litt om andre sine løysingar og kvifor dei vel dei, og som alltid fine bileter frå deg @Terka

Eg har fundert på løysinga til Sjur og konkludert med at eg er litt "enkel" på dette punktet, eller skal me vere ærlige å seie lat. Eg gidd rett og slett ikkje grave. Når eg ikkje gidd grave i fortelt, ser eg ikkje føre meg at eg gidd i innertelt heller. Mogleg eg må trekke dette tilbake når alderdom/lyskar eller rygg innhentar meg. Eg grev oftare grop når gubben er med, i alle fall om me søv på same stad over fleire netter, for hans lyskar og ingen grop = intensivkurs i nordnorsk bannskap.

Det er nok også latskap som gjer at eg også ofte endar med 25 kg pulk når andre endar med 40. Det er ikkje fordi eg er vektbevisst. Eg berre gidd ikkje for mange ting. Det gjer at ein del "comfort" løysingar ikkje finn vegen til meg. Det rare er at eg ser at ungane er på same viset. Dei vert irriterte om det vert for mykje styr, og vil ha det enkelt, med lite å passe på. Om eg då kjem prakkande med unødvendige ting dei skal ta seg av, finn det fort vegen ned i min sekk/pulk med følgande uttale:  "det vakje ej so ville ha me ditta mamma".

Skal eg dog unne meg komfort, er det som regel nok bensin til å ligge å fyre i innertelt i stilongsen.

Men, no har eg kanskje ein tur på tapetet som skal sjå litt annaleis ut i gjennomføring enn mykje av slik eg er van med, og då vert det spennande å sjå kva som finn vegen i pulken. Ein ting er sikkert, det er sjeldan ein treff på fyste forsøk når det gjeld dette med pakking og vinterfelt!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal til å kalle det for "gubbegrop" @Tessatroll? 😁 (Er nok av samme grunn eg synes det er luksus å telte på snø, med fotgrop.)

Ang det å drasse med seg ting;

Mine turer varierer frå "VinterGlamping" med pulk til å gå toppturer med overnatting i høgda. På sistnevnte turer bæres alt på ryggen både opp og ned, og dertil fokus på vekt&volum samt å likevel ha med nok til å være sikker (og varm) på tur i vinterfjellet. Teltkomforten blir da av et litt anna kaliber i en "ettroms" hybel. 😄

FB_IMG_1510649764831.jpg.8d07965dd553566100da895acf5a86d0.jpg

 

(Beklager eventuell avsporing/OT.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Terka skrev:

Kanskje du skal til å kalle det for "gubbegrop" @Tessatroll? 😁 (Er nok av samme grunn eg synes det er luksus å telte på snø, med fotgrop.)

Ang det å drasse med seg ting;

Mine turer varierer frå "VinterGlamping" med pulk til å gå toppturer med overnatting i høgda. På sistnevnte turer bæres alt på ryggen både opp og ned, og dertil fokus på vekt&volum samt å likevel ha med nok til å være sikker (og varm) på tur i vinterfjellet. Teltkomforten blir da av et litt anna kaliber i en "ettroms" hybel. 😄

FB_IMG_1510649764831.jpg.8d07965dd553566100da895acf5a86d0.jpg

 

(Beklager eventuell avsporing/OT.)

Gubbegrop it is!

Eg likar forøvrig at andre driv med Glamping avogtil. Det kan eg nemleg nyte godt av når eg sjølv har vore for lat :P

Heilt OT er det no ikkje, tråden opnar no for å diksutere løysingar/tips og triks på vintertur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at dette kan fungere i dyp myk snø... bruke den beste soveplassen til en grop og sove i den delen av teltet som har lavest takhøyde.. 

Faren for å falle ned i den gropen må da være overhengende... 

Mulig jeg har misforstått noe men det står da vitterlig

Jeg har de siste 10 åra ikke brukt bunnduk i innerteltet på skiturer. Jeg klipper dette bort og lager heller benker for 2 i et 4-mannstelt – med en kuldegrop gjennom hele innerteltet. Da har man en sofa å sitte i når man koker, og et telt man ikke trenger være redd for vannsøl etc. Lett å komme inn og ut av posen og ståhøyde selv i småtelt.

Avgir ikke snø og bakke også fuktighet til teltet der man sover..? Jeg klipper ikke bort mitt underlag - men tar heller et ekstra footprint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har ett bredt 4-manns telt, og buker det til 2 personer (blir jo litt lettere uten bunnduk, og lager en relativt smal fotgrop i midten kan det jo sikkert fungere.

Men grusomt mye arbeid, og aldri verden om jeg prøver det på mine telt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg stiller meg dei same spm sjølv @Kjell Iver, spesielt mtp at mange av dei foregåande tipsa gjekk på nettopp dette med klimakontroll for sovepose. 

For meg freistar det ikkje å prøve, men synes det er artig når folk gjer ting ansleis enn "standardoppsettet". Var på grensa til å tru at det var spøk ei stund tilogmed, så det er tydeleg at me treng å verte utfordra litt :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Mareng

Bare å prøve dette uten innerteltet montert vel, så slipper man å klippe i stykker noe som helst? Fungerer det dårlig, så kan man heller finne fram innerteltet fra pulken/sekken?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Bare å prøve dette uten innerteltet montert vel, så slipper man å klippe i stykker noe som helst? Fungerer det dårlig, så kan man heller finne fram innerteltet fra pulken/sekken?

Og risikere å ødelegge en utmerket diskusjon med kjedelig fakta?

  • Liker 4
  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mareng skrev:

Bare å prøve dette uten innerteltet montert vel, så slipper man å klippe i stykker noe som helst? Fungerer det dårlig, så kan man heller finne fram innerteltet fra pulken/sekken?

Eg har fleire gonger nytta teltet berre med yttertelt, på dei rette turane er det heilt ok. 

På lang vintertur freistar det meg likevel ikkje :)

Å klips ut heile innerteltet vert vel ikkje heilt det samme vel, hol i botnen gjer jo at ein beheld to lag telt elles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Nei, helt det samme blir det vel ikke, men blir det så veldig mye formål med innerteltet når man allikevel klippe ut bunnen for å grave? Kan det bli så stor forskjell på mengden kondens?

Å klippe ut bunnen i teltet, det gjør jeg bare ikke 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Nei, helt det samme blir det vel ikke, men blir det så veldig mye formål med innerteltet når man allikevel klippe ut bunnen for å grave? Kan det bli så stor forskjell på mengden kondens?

Å klippe ut bunnen i teltet, det gjør jeg bare ikke 😱

Hehe, ikkje eg heller! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det samme og tenkte at det er helt uaktuelt å ha noe skarpere enn smørkniv i nærheten av duken av teltet. Hvorfor ikke bare ta med et en-dukstelt i stedet for? Dersom man har hull i bunnen tror jeg også at det vil være mer kondens på innsiden. Noe av snøen sublimerer (selv om det er vesentlig mindre enn vann ville fordampet), og noe fordamper kanskje i kontakt med varmen (fyring, folk, etc). I tillegg blir det kronisk vanskelig å holde snøen vekke fra soveposer, tørre klær, kropp, etc.

For å ikke snakke om at teltet blir ubrukelig i 8 måneder av året med mindre du bor på Grønland eller Svalbard.

Jeg har etter å lest en rekke tips fra alt fra polfarere til "influencere" på insta innsett at det er mange måter å ha det fint på tur, og at lure løsninger ikke alltid fungerer for alle. 

Og jeg forventer at dersom Petra hører at noen vurderer å klippe hull i Hilleberg-teltet sitt så kommer hun og konfiskerer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.