Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotostativ


Strider

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om fotostativ som er lette/kompakte nok til å ta med på en fjelltur. Og likevel stødige nok til å holde en speilrefleks....

En gang iblant kan det være kjekt med stativ.... dersom man feks. skal fotografere soloppgang eller i skumringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noe stativ å anbefale, jeg for ei tid tilbake å kikka på billige og lette stativer som går an å dra med seg høyt til fjells (mitt manfrottostativ veier 3kg). Problemet er at de er så spinkle og vinglete at det neppe er noen god løsning for et kamera på 1kg+. Det kan være at det kan fungere hvis du har stativet helt sammenslått (lavt), men da forutsetter det at man finner en egnet plass (lavt kamera). Noe annet er at stativhodet på disse billigstativene er plastikk med slarke/bevegelse.

Du hadde en annen tråd med spørsmål om objektiv. Sjekk ut EF-S 17-85 IS. Med denne kan du kjøre lukkertid på rundt 1/10 sek uten problem. På mitt 24-105 IS får jeg sylskarpe bilder (ikke bevegelsesuskarphet) på 105mm og 1/6 sek !!!!! (usikker på om de har samme IS). Et godt substitutt til stativ når en vet at iso 800 helt greit kan benyttes på Canon 350d!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du feriepenger du vil svi av så finnes f.eks. Gitzo med mange bra. Stativ på 700gram som holder til kamera inntil 2 kg. (kullfiber)

Har du fått igjen på skatten også så er Sachtler et supert valg. Dette er filmstativer der de minste modellene er veldig lette. Du kan også bruke disse uten hode da de har en skål på toppen med en halv kule som kan beveges en del og det blir garantert skarpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et Gitzo Mountaineer i karbonfiber med et lite kulehode (G1077M) i magnesium.

Komplett veier dette rundt 800gr.

Helt overlegen vekt i forhold til stabilitet.

Koster noen kroner, men du får et solid stativ du har glede av i mange år.

Her et bilde tatt på 5min lukkertid med nevnte stativ:

IMG_7139n.jpg

Nordlys over Snøhetta.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av noen som har god erfaring med bruk av gode gamle sekker med Bergansmeis.

Ta av plast-/gummi-hetta på en eller begge sider, og lag en monteringsanordning til

kameraet der. Så slipper man å rote i sekken etter stativ når man trenger det, da sekken

_er_ stativet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en duppedings i "Allt om data" forleden. Plast/gummihette til å tre på stokk, vandrestav, vinflaske! på bordet mm. med fastmontert hoved og standardskru for fotoapparat.

Den vil kunne tres på meis, vandrestaver mv. !

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt annen løsning er å fylle en robust tøypose m/ tørkede erter, ca. stor som et halvt brød.

Så kan du legge posen oppå sekk/varde/sten/snø/is, og legge kameraet oppå posen igjen.

En slik pose er høyst justerbar slik at kameraet lett kan innrettes mot motivet,

og samtidig helt "død", slik at kameraet ikke faller ut av innsiktet posisjon,

selv om du slipper det helt med hendene.

Samtidig sitter posen godt imot underlaget uten å skli.

En slik en er aldri i vegen i sekken heller, fleksibel og ukritisk som den er.

Lett er den óg. :?:

Tar du en dupp i sola, har du jo luksus som hodepute i sekken!

Og skulle du gå deg bort, og har revmaga, ja da har du også nødproviant med! :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dagers leting fant jeg igjen ministativet mitt :!: Må være størrelsen som gjør at jeg stadig roter det bort. Det er 12,5 cm i lengde sammenlagt og veier 50 gram.

Legger ved bilde av stativet sammenlagt og oppslått med min gamle Praktica på 860 gram. Sto så stødig som bare det, men telelinsa ble for tung med sine vel 600 gram. Beina på stativet er fleksible, og stilles slik at kameraet blir riktig innrettet og stødig selv om underlaget er ujevnt.

Ute på tur blir det gjerne å sette stativet på en eller annen stein, jeg gidder ikke dra med kjøkkenknakken hver gang jeg går ut :!:

Tror jeg betalte mellom 50 og 100 kr for stativet hos en lokal fotohandel. Nærmere detaljer om stativet finnes på http://www.turascandinavia.com/Product/Product.aspx?id=1000008128

post-474-133474425697_thumb.jpg

post-474-133474425704_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein skrev:

Har et likedan, og det er kun brukbart til kompaktkamera. Billig stativ blir fort dyrt.

Er ikke direkte uenig i det, men stativet funket da ok med et speilreflekskamera som er noe tyngre enn dagens modeller.

Ellers blir jo stativet stort sett brukt med kompaktkamera som er det jeg vanligvis tar med på tur. Men til det bruket er jeg godt fornøyd med det, det veier ikke mye og er enkelt å stikke i sekken eller lomma.

Men kommentaren fikk meg til å tenke(ja da, vi har dispril i huset :) ). Og nå blir det litt OT her; Bortsett fra selvportretter som skremmer til og med meg selv, hvorfor har jeg bruk for et stativ? Jo, normalt for å få kameraet rolig nok til å bruke sterk tele. Men begge mine kompaktkamera har "anti-shake", så er stativ nødvendig?

Dette måtte testes, utsikten fra terrassen er direkte mot Gråkallen med sine militære installasjoner på toppen(luftlinjeavstand 8,8 km) og jeg kjørte telen på Panasonic DMC-FZ5 opp på 432 mm(35-mm sammenlignbart) og tok et bilde på frihånd og et med stativet på bordet og tidsutløser. Brukte autofokus og automatisk lukker/blender. Det tok halvannet minutt å sette det hele opp, og blenderen ble justert ned et halvsteg på stativet(fra 4,5 til 5,0, men lukkertiden var den sammen med 1/640.

Jeg legger ved utsnitt fra de respektive bildene, og har konkludert at når lyset er ok, kan jeg klare meg uten stativ. I dårlig lys vil det vel sannsynligvis være en fordel med stativ ved bruk av tele.

post-474-133474426308_thumb.jpg

post-474-133474426319_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.