Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

MSR Whisperlite Universal som ble veldig rar etter en sommer med gass

Anbefalte innlegg

Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver "Pusset og ordnet litt på den".  Vil det si at du har utført vedlikeholdsanvisningene som MSR anbefaler? 

(Logg inn for å se skjult innhold)

For å fjerne evt koksing i brenneren kan du vurdere å demontere alle platene, evt la den ligge i lampeolje over natta før du blåser den ren. 

Og masse om vedlikehold her 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, SnorreL skrev:

Du skriver "Pusset og ordnet litt på den".  Vil det si at du har utført vedlikeholdsanvisningene som MSR anbefaler? 

For å fjerne evt koksing i brenneren kan du vurdere å demontere alle platene, evt la den ligge i lampeolje over natta før du blåser den ren. 

Og masse om vedlikehold her 

Ja, har gjort ganske mange runder slik MSR anbefaler. 
Jeg har ikke lagt alle platene i lampeolje (da jeg ikke har slikt i hus). Men har demontert absolutt alt for en titt og en liten puss. Jeg ser ingen opplagte feil e.l.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mistenker hindring i rør/wire..

Vil foreslå feilsøk for å eliminere, jeg pleier å starte fra kun pumpe/flaske.

0. Fyll flaske 3/4 full.

1. Ligger pumpe/flaske rett vei, så luftinnsug er på toppen i flaska (slange med filter på enden skal ned)

2. Pump. Øker trykket når du pumper? Om ikke, sjekke pumpepakning, bytt eller smør med fett. Spesielt viktig i kulde.

3. Etter å ha pumpa det som er antatt bra trykk. Skru opp, kommer bensin jevnt økende når du skrur opp? Om ikke, prøv uten bensinfilter.

4. Prøv å tett åpningen med tommelen, trykket skal være såpass godt at du sliter med å tette og det skal ikke være lekkasjer i skrukoplingen. Om det er lett å tette så skapes det for lite trykk.

5. Sett på rører/slangen, men ta ut wiren og dysa, tett med tommelen. Er rør og overgang til kobberslange tett?

6. Fjern tommel, flyter bensin lett igjennom (det bør den for det skal nå ikke være noe hindring).

7. sett i wiren, flyter bensin lett igjennom? Ofte kan marginal endring av wirens posisjon bedre flyten.

8. Sett i dyse, men uten rensenåla.

9. Kommer det lett bensin opp?

10. Sett i rensenåla, kommer bensin fortsatt lett opp?

11. Forvarm med "full" skål. På slutten skal det begynne å komme besindamp som antennes og putrer, da er forvarminga bra nok.

12. Skru opp litt og brenneren bør virke som forventet.

13. Fortsatt problemer, bytt bensin.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, PTG skrev:

Mistenker hindring i rør/wire..

Vil foreslå feilsøk for å eliminere, jeg pleier å starte fra kun pumpe/flaske.

0. Fyll flaske 3/4 full.

1. Ligger pumpe/flaske rett vei, så luftinnsug er på toppen i flaska (slange med filter på enden skal ned)

2. Pump. Øker trykket når du pumper? Om ikke, sjekke pumpepakning, bytt eller smør med fett. Spesielt viktig i kulde.

3. Etter å ha pumpa det som er antatt bra trykk. Skru opp, kommer bensin jevnt økende når du skrur opp? Om ikke, prøv uten bensinfilter.

4. Prøv å tett åpningen med tommelen, trykket skal være såpass godt at du sliter med å tette og det skal ikke være lekkasjer i skrukoplingen. Om det er lett å tette så skapes det for lite trykk.

5. Sett på rører/slangen, men ta ut wiren og dysa, tett med tommelen. Er rør og overgang til kobberslange tett?

6. Fjern tommel, flyter bensin lett igjennom (det bør den for det skal nå ikke være noe hindring).

7. sett i wiren, flyter bensin lett igjennom? Ofte kan marginal endring av wirens posisjon bedre flyten.

8. Sett i dyse, men uten rensenåla.

9. Kommer det lett bensin opp?

10. Sett i rensenåla, kommer bensin fortsatt lett opp?

11. Forvarm med "full" skål. På slutten skal det begynne å komme besindamp som antennes og putrer, da er forvarminga bra nok.

12. Skru opp litt og brenneren bør virke som forventet.

13. Fortsatt problemer, bytt bensin.

Har fått gjennom mye på listen her allerede. Men skal gi pumpen en runde nå. Så får vi se :) Heldigvis (eller, det er dessverre) lenge til neste vintertur hvor jeg trenger den. Så har god tid til å lete etter feil.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har byttet dyse når du gikk fra bensin til gass og til bensin - jeg tipper problemet ligger der. Rusk, skade eller feilmontering i dyse/gjenger. (Sikker på du har rett dyse?)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, Mareng skrev:

Du har byttet dyse når du gikk fra bensin til gass og til bensin - jeg tipper problemet ligger der. Rusk, skade eller feilmontering i dyse/gjenger. (Sikker på du har rett dyse?)

Jepp. Riktig dyse. Undersøkt et to sifret antall ganger både gjenger og dyse. Har også skyldt og fulgt alle "service" tips fra MSR til punkt og prikke svært mange ganger. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Blindgjenger
      Det var som pokker, men nå har jeg begynt å lure på om truger kunne få meg mer ut i skogen om vinteren. Går ikke på ski frivillig, og det er sjelden gode forhold for fottur i Oslomarka vinterstid. Så derfor, altså, har tanken på truger slått rot 🤔 Finner ikke så mange ferske diskusjoner om emnet her på forumet, ser ut som det var et hetere tema for 10-12 år siden. En god del av modellene som dukket opp som forslag i de dager finnes ikke lenger, og det kan vel ha skjedd noe nytt på trugefronten i mellomtida... Ikke for det, det grunnleggende gjelder fortsatt - små truger bærer ikke stor man på puddersnø 😁
      Er 194 cm og 85 kg netto, så da bør jeg vel hvertfall holde meg unna alt under 30". På den annen side er det først og fremst dagsturer i bymarka som er aktuelt, og det betyr ganske ulendt skog og ikke veldig tung sekk. Da er det kanskje ikke noen udelt fordel å ha altfor lange truger heller? Og så er det det å finne en balanse mellom å kjøpe noe dyrt som kanskje ikke blir så mye brukt, eller noe litt for billig som ikke er noe gøy å bruke. Altså noe som er godt nok til at det er gøy, men ikke så dyrt at det aldri blir noe av. Tenker i utgangsunktet at 2000 er greit men 3000 er i overkant.
      Noen synspunkter på fordeler og ulemper med tradisjonell alurør med duk vs de formstøpte sakene? Tubbs er vel fortsatt aktuell, MSR ser spennende ut (men koster kronasjer). Atlas er vel også en gammel traver. Hva med TSL? Er ikke så mye omtalt, kanskje mest fordi de holder til på denne siden av dammen?
      Mja, og så er det vel fjellstøvler str 47 som vil være aktuelt fottøy, så må ha greit romslige bindinger.
      Ville sette stor pris på litt veiledning fra mer erfarne trugegjengere - og beklager at tankene kom litt hulter-til-bulter!
    • Av andy2
      Hei.Jeg har en primus (av merket Primus) for å skru på gassboks, fra tidlig 2000-tallet. Den er todelt; en del som skrues på gassboksen, så selve brenneren (med tenner) som skrues fast på den nederste gassboksdelen. Se bildene for forklaring. Disse to delene skrues sammen ved å skru på en liten bolt med et altfor lite hode. Og nå har dette hodet knekt. Med det resultat at bolten sitter igjen i gjengene, og jeg får ikke de to delene til å holde sammen. Se rød ring på bilde 1. Primusen kan ikke brukes da kjelen vil velte av.
      Har noen:
      1. Tips til å få ut den lille bolten? Tror den er for liten til skrueuttrekker ("grisepikk"). Hvis ingen andre tips, så får jeg forsøke å bore den ut.
      2. Tips til å få tak i ny skrue/bolt for å erstatte den som er knekt, og som passer i gjengene?
      Jeg vet jeg kan kjøpe ny brenner, men det er noe med å reparere det man er fornøyd med. Jeg har kontaktet Primusshop.no, men de kunne ikke hjelpe med deler.Noen her inne med tips og erfaringer? På forhånd takk for svar :-)

• Av _K._
      Hei! 
      Jeg står mellom å kjøpe Trangia 27-4 HA eller 27-4 UL stormkjøkken. Hvorfor burde jeg velge det ene fremfor det andre?

Takk for hjelpen!

k.
    • Av Oksen
      Har bestemt meg for å kjøpe en bensinbrenner til bruk om vinteren til å fyre i telt, lage mat og til snøsmelting. Jeg har behov for å kunne koke / steke på lav varme uten at maten svir seg fast i midten. Ellers er støy er kriterium slik at det må være en whisperlite eller brenner med silencer. Jeg har lest mye og kommet fram til følgende short list:
      Optimus polaris eller nova med berniedawg. Vanskelig å finne forskjellen mellom disse og hvorfor den ene er oppgitt til 4200w og den andre til 2850w når forskjell tilsynelatende ber at sistnevnte ikke kan fyre med gass. På YouTube finnes det en video som viser at nova har raskere koketid i en sammenligning. Leser også at nova får kritikk for konsentrert flamme. Gjelder dette også polaris? Finner få åpenbare ulemper med Polaris bortsett fra at det blir dyrt når man må bestille silencer utenom.
      Msr whisperlite ser veldig flott ut med bred og fin flamme, lite støy og til tider veldig billig. Under halve prisen av Optimus med silencer. Ser dog den kritiseres for evnen til å koke på svak varme.
      Msr dragonfly. Skal visstnok være god på flammekontroll og anbefales av mange. Vet ikke hvor konsentrert flammen er på denne og hvordan den er til min skisserte bruk.
      Hva ville dere ha valgt til nevnte bruk?
    • Av torbjornhb
      Hei 🙂 
      Noen som har erfaringer med MSR Hubba Hubba NX3 og MSR Mutha Hubba NX3?
      Har et splitter nytt Big Agnes Cooper Spur HV UL3, men vurderer MSR også. Mulig det tåler litt mer juling, i hvert fall slik jeg har forstått det fra ulike tester. Big Agnes er til gjengjeld lengre, og det passer godt til mine 188cm.

Tar gjerne imot erfaringer og tips. Og til info, det er kun disse tre modellene der står mellom. Ønsker et lett telt til sommerbruk.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.