Jump to content
  1. Kjellis

Kjellis

2. Blaser

Blaser

3. Elisabethsk

Elisabethsk

4. Johanks

Johanks

5. Hege P.

Hege P.

6. Dutton

Dutton

7. ChristerL

ChristerL

8. Tor-Erik-L-77

Tor-Erik-L-77

9. cosinus

cosinus

10. Grimner

Grimner

11. Eivind T

Eivind T

12. Haoverla

Haoverla

13. PTG

PTG

14. tronn

tronn

15. Fjellfant

Fjellfant

16. Humbug

Humbug

17. jenspetter

jenspetter

18. Freebird

Freebird

19. REJOHN

REJOHN

20. awesomevicc

awesomevicc

21. FMH

FMH

22. Miamaria

Miamaria

23. nesning

nesning

24. Gausnet

Gausnet

25. rayun

rayun

• Similar Content

• By Espen Ørud
      Etter en vinter som over hodet ikke har samarbeidet så fikk jeg omsider til en tur i teltet igjen. I vinter har det stort sett vært Murphys Lov og stang ut. Enten har det vært uvær, sneras, stengte veier, sykdom, jobb eller annet som har kommet i veien for alle turhelger. 

Denne halgen klaffet det heldigvis. Været var også spådd sånn passe. Maks vind på 8-9 m/s, minimalt med nedbør og temperaturer på ned til -4 var det Yr påstod på forhånd. De foreslo riktignok minimalt med sol, men vi ville være fornøyd om vi så den i løpet av helgen så det fikk gå. 

FIkk med meg en kompis og hunden hans som jeg har fått glede av å høste noen ryper for i høst. Til tross for at jeg er allergisk for det aller meste med pels så kommer jeg veldig godt over ens med denne pelskledde skapningen. Såpass at jeg ville la det stå sin prøve med en helg i samme telt. Det skulle vise seg å gå helt greit hva allergien gjelder. 

Kompis var skeptisk til vintertelting da forrige vinterovernatting var en frysehistorie gjennom 2 netter. Så vi helgarderte og tok han sommerpose i min Hyperlamina Torch. Det skulle vise seg å holde med solid margin all den tid det ikke ble noe særlig mer enn -4 til -6 om natten. Utendørs. Temperaturen i teltet lå nok noe over der med to voksne og en pelskledd varmekilde. 

For å komme unna det meste av skuterlyd siktet vi oss inn på dette området: https://kart.finn.no/?lng=23.84218&lat=70.26285&zoom=12&mapType=normap

Det er noe skutertrafikk her når vi kommer ut i mai da reinflytting gjerne foregår noe innenfor her, men enn så lenge så er det så å si umulig å få hørt en skuter i løpet av helgen. 

Halvveis inn fikk ekvipasjen med hund overta den tyngste pulken: 

På kvelden var det klar for noe nostalgi og noe moderne på kokefronten: 

Vi prioriterte pastakoking på 111 og sausen i den litt mindre kraftige Omnilite Ti. Det var grei skuring og ingen fastbrenning denne gang. Men det krever litt røring. Maten ble i hvertfall utmerket. Tilbehøret var heller ikke så verst: 

Lørdangen var en skikkelig gråværsdag, så det ble prioritert trening med hund og avslapning. PopQuiz på DAB-radio er fast turinnslag på lørdagsformiddagen om det er slik at man ikke er under forflytning. 

Denne gang ble det hele nydt i chairkittet til Exped i teltet: 

Det ble gjort en bitteliten innsats på isfisket på ettermiddagen uten at det ga så mye å skrive hjem om til tross for at det det ble en og annen fisk. Første natten hadde det også vært litt vind, men ikke mer enn at vi sov mer enn trygt. Sporene om morgenen tydet faktisk på at det hadde blåst mer enn vi hadde registrert, men i og med at vi hadde stolt på værmeldingen så var vi ikke spesielt begymret og sov godt hele natten: 

Søndagen startet også grått og vi valgte litt hundetrening før jeg satt meg på isen og kompis fortsatte treningen. Det ble etterhvert såpass fint at det ble mer enn middels lunk i teltet og kjøling måtte iverksettes. 

Etter hvert ble det riktig så flott både på isen og i teltet: 

En og annen fisk fikk også kikke på finværet: 

På hjemturen gikk det såpass unna på skareføret at vi måtte etablere spoiler på parispulken: 

Det går overraskende greit selv med litt høy last når tyngden er lagt i bunn: 

Nesten nede på veiene igjen registrerte vi at det antakelig er snø nok til en tur til eller to i år: 

Så forhåpentlig er Murphy-kvoten oppbrukt for i år og vi kan få til noen fine vårturer fremover... 
    • By Skævkjøtern
      Jeg har aldri vært på Hardangervidda før, og må derfor spørre dere som har kjennskap til området. Jeg pleier å ha med tarp for å sørge for at bikkja har skygge og teltet ikke koker.
      Det er vel ikke stort å feste tarpen i på vidda? 
      Tips?
    • By JFB
      Jeg er ingen reser på ski og heller ingen sterke ambisjoner om å bli det, men liker å være på tur. Særlig snørekjøring med en eller to hunder. Med hunder som trekker blir også bremsing mye hardere og venstrebeinet funker ikke optimalt (pga prolaps for noen år tilbake, men trener og blir sakte bedre😉). 184 høy, 95kg. Hundekjøring sliter på utstyret. Bruker idag skøytestøvler for bedre ankelstøtte.
      Med tanke på at jeg har hunder som trekker, litt ustø ploging, kjører noe med pulk og har lyst til å gå både i og utenfor sporet lurer jeg på følgende teori. 

Hva med å ha NNN BC Manuell på alle skia. 
      - Hverdags-ski til sporet, lette korte med BC bindinger
      - Fjellski/Jaktski uten stålkanter,
      Kjører jeg med pulk blir jeg stående mye bak pulken og bremse.
      På denne måten «tror» jeg at jeg kan få bedre kontroll på ploging og når jeg er på fjellet utenfor sporet har jeg hverdagsskia i backup i pulken (pulken er på 188 cm). Dersom jeg ender med 2 par støvler noen lette og noen større kan man også bytte disse lettere etter forholdene og ha tørt skift på overnattingsturer.
      Setter pris på synspunkter til ideen. Innspill til egnede ski, støvler og lengder er også topp. Tenker å anvende Finn.no i min søken etter utstyret for å spare penger. 
    • By fjellrypa
      Jeg har en Fjellpulken pulk med stivt drag (for øvrig kjøpt av selveste Liv Arnesen for et par tiår siden), som jeg bruker på noen turer i året. I romjulen gikk jeg med noen annens pulk, nesten ny, og oppdaget at dragene har fått demping! Det gjør jo at den irriterende rykkingen forsvinner. Men, er det noen måte å få til dette på på mitt gamle drag, som er uten demping? Er det mulig å skifte deler eller gjøre noe annet? Eller må jeg bite i det sure eplet og kjøpe nytt drag til cirka 1500 kroner?
    • By trondka
      Jeg har forsøkt å Google, samt søk i forumet her uten hell.
      Hva er beste erfaring rundt optimalisering av glid på Pariserpulk? 
      Jeg tenker da type rubbing med fint sandpapir, tørrvoks, smelte inn glider, flytende glider, polish etc? (Ikke modifisering med ski etc)
      Jeg gikk EXA2019 med ny Pariserpulk uten noe behandling under. Hva burde jeg gjøre før neste tur, for å få best mulig glid på pulken?

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy