Gå til innhold
  • Bli medlem

En "roman" om første solotur på vinteren - "en natt i Nordmarka"


TillaCharlotte

Anbefalte innlegg

Annonse

Ingen tur er for kort. Jeg husker jeg brukte 2 måneder på å få med meg 3 personer på tur, og dette var midt på sommeren. Turen var kun planlagt som en enkel overnatting i nærmiljøet, med 1 times rolig vandring. Jeg jobbet beinhardt for å justere dørstokkmila for samtlige, og på et punkt hadde jeg virkelig lyst til og bare gi opp hele greia, da jeg oppriktig følte jeg mistet min egen lyst til å dra på tur. Vi kom oss omsider på tur, men det var mye siste liten unnskyldninger, og hun ene trakk seg faktisk da jeg stod på parkeringsplassen vi hadde avtalt å møtes på, da jeg ringte henne. Personlig valgte jeg å se en personlig mestring i det da jeg hadde kjempet beinhardt for å tilby noe. Jeg ble mest frustrert fordi jeg kun ønsket å tilby noe nytt i venneflokken, og da såklart at man aldri kan tvinge noen, da valget må stå opp til enhver.

Nå som du muligens har fått senket skuldrene litt, hva føler du at du selv har lært av turen, som et springbrett til eventuelle nye planer?

Endret av Freerider
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Freerider skrev:

Ingen tur er for kort. Jeg husker jeg brukte 2 måneder på å få med meg 3 personer på tur, og dette var midt på sommeren. Turen var kun planlagt som en enkel overnatting i nærmiljøet, med 1 times rolig vandring. Jeg jobbet beinhardt for å justere dørstokkmila for samtlige, og på et punkt hadde jeg virkelig lyst til og bare gi opp hele greia, da jeg oppriktig følte jeg mistet min egen lyst til å dra på tur. Vi kom oss omsider på tur, men det var mye siste liten unnskyldninger, og hun ene trakk seg faktisk da jeg stod på parkeringsplassen vi hadde avtalt å møtes på, da jeg ringte henne. Personlig valgte jeg å se en personlig mestring i det da jeg hadde kjempet beinhardt for å tilby noe. Jeg ble mest frustrert fordi jeg kun ønsket å tilby noe nytt i venneflokken, og da såklart at man aldri kan tvinge noen, da valget må stå opp til enhver.

Nå som du muligens har fått senket skuldrene litt, hva føler du at du selv har lært av turen, som et springbrett til eventuelle nye planer?

Ja, jeg har også forsøkt å få med meg andre ut, men det er forståelig nok ikke alle som har interesse for å ligge ute midt på vinteren. Men samtidig gav det absolutt en mestringsfølelse å få til noe som jeg kun har gjort sammen med andre tidligere, hvor jeg har kunnet "hvile" litt på at man deler på oppgaver og ansvar :)  

Fra turen tar jeg med meg at jeg trenger flere slike turer før jeg eventuelt kan ut på en lengre tur alene. På sommeren er jeg godt vant, og hadde nok derfor tanker om at det skulle gi flere "plusspoeng" på vinteren enn det jeg kanskje opplevde at det gjorde :) Dermed prøver jeg å legge litt lokk på turambisjonene til jeg har fått litt flere netter alene. Men den aller viktigste erfaringen er nok at det gikk jammen ikke så verst, alt tatt i betraktning! Jeg sitter ikke igjen med noen permanente arr på "tursjela", og det er jeg sabla fornøyd med :) Hehe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med første vinter telttur alene :-) . Veldig artig lesing, mange har jo startet sånn, tabber og suksesser kommer som perler på ei snor og gir deg masse erfaring og trygghet som du vil ha mye glede av fremover :-)

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin turrapport. Det er sånn man starter, du gjør alt rett! :) 

Damene på forumet har triksene du trenger for å slippe å forlate posen for å tisse på kvelden/natten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mareng skrev:

Fin turrapport. Det er sånn man starter, du gjør alt rett! :) 

Damene på forumet har triksene du trenger for å slippe å forlate posen for å tisse på kvelden/natten ;)

Hehe, ja :-) Har lest om et triks eller to, men i -20 var jeg litt nervøs for å ende opp med våt sovepose i tillegg :sweat::-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, TillaCharlotte skrev:

Hehe, ja :-) Har lest om et triks eller to, men i -20 var jeg litt nervøs for å ende opp med våt sovepose i tillegg :sweat::-P 

Øve i stuen, med ullposen din som er lettere å vaske enn soveposen :) 

De du bor med vil nok få deg tvangsinlagt om du smetter ned i ullposen din hver gang du må tisse, i stedet for å bruke klosettet - men man slipper jo ut før eller siden :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin rapport :)

Du er no spenstig, som reiser på første vintertur åleine, med gourmetplanar! Det blei mykje nytt på ein gong, og eit hav av erfaringar. kjekt at du traff "blink" med innerposen.

Erfaringmessig går gleda over kokkelering litt ned ved streng kulde eller sliten (for meg). Eg er ikkje glad i REAL, så det eg gjer då for å lette litt på matfronten, er å lage ferdig heimelaga middag som eg vakumpakkar, og hiv i komande vatn på tur, ala Fjordland. Eg skal i dag lage og fryse Finnbiff til neste helgs utflukt, den vert akkopagnert av bol-in-bag byggryn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tessatroll skrev:

Kjempefin rapport :)

Du er no spenstig, som reiser på første vintertur åleine, med gourmetplanar! Det blei mykje nytt på ein gong, og eit hav av erfaringar. kjekt at du traff "blink" med innerposen.

Erfaringmessig går gleda over kokkelering litt ned ved streng kulde eller sliten (for meg). Eg er ikkje glad i REAL, så det eg gjer då for å lette litt på matfronten, er å lage ferdig heimelaga middag som eg vakumpakkar, og hiv i komande vatn på tur, ala Fjordland. Eg skal i dag lage og fryse Finnbiff til neste helgs utflukt, den vert akkopagnert av bol-in-bag byggryn :) 

Ja, det blir absolutt med noe enklere proviant neste gang :) Kanskje også noe smak for å tilsette i vannet! 

Det blir vel ikke noe mer luksus på tur enn finnbiff! På vinteren kan det vel kanskje funke å ha med noe slikt frossent, selv om det ikke er vakumpakket også? Hvis ikke må det vente til turkontoen har kommet seg etter det nye teltet jeg plutselig fant ut at jeg fikk bruk for :shock::rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TillaCharlotte skrev:

Ja, det blir absolutt med noe enklere proviant neste gang :) Kanskje også noe smak for å tilsette i vannet! 

Det blir vel ikke noe mer luksus på tur enn finnbiff! På vinteren kan det vel kanskje funke å ha med noe slikt frossent, selv om det ikke er vakumpakket også? Hvis ikke må det vente til turkontoen har kommet seg etter det nye teltet jeg plutselig fant ut at jeg fikk bruk for :shock::rofl:

Funka definitivt å fryse i bokse å sette i vannbad i starten, for så å kvele ut i kjelen med ein liten skvett vatn. 

Kok risen først og varm den oppatt saman med gryta :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nydelig turrapport! Herlig lesing som nok mange kan kjenne seg igjen i.

Jeg vet ikke om du var/er klar over det, men om man plotter inn hvor turen gikk kommer den inn på turkartet og det kommer et lite kart nederst i rapporten. I tillegg vil det komme en lenke ved ditt profilbilde med "Mine turrapporter".. Jeg la inn Heggelia der, men aner ikke om det ble rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2018 den 16.36, Kjell Iver skrev:

Takk for nydelig turrapport! Herlig lesing som nok mange kan kjenne seg igjen i.

Jeg vet ikke om du var/er klar over det, men om man plotter inn hvor turen gikk kommer den inn på turkartet og det kommer et lite kart nederst i rapporten. I tillegg vil det komme en lenke ved ditt profilbilde med "Mine turrapporter".. Jeg la inn Heggelia der, men aner ikke om det ble rett?

Det ble nok ikke helt blink :rofl: Men får jeg redigert det nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, derp skrev:

Ble veldig nysgjerrig på det teltet! Så knallfint og kjekt ut. Hvordan telt er det?

Det er det også! :) Det er et Exped Orion 2 Extreme. Skulle vi kjøpt lignende telt igjen, hadde vi gått for 3-manns - bedre plass, men liten forskjell i pris/vekt. Når jeg er alene har jeg alltid med hund(er), og da er det heller ikke trist med litt eksta plass. Bortsett fra det har vi vært helt strålende fornøyd med teltet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne
  • Heriks fjernet fremhevingen av denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.